Blade 180CFX

Discussie in 'Algemeen heli' gestart door breedmuilkikker, 7 okt 2014.

  1. Dylan sys150

    Dylan sys150

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    4.782
    Locatie:
    Gelderland
    Je hebt helemaal gelijk.
    Kabeltje kost rond de 2 tientjes ex verzende kosten.

    Om het verhaal even duidelijk uit te leggen:

    Ik heb sinds een paar dagen er een 2e Blade 180CFX bij.
    De eerste beviel zo goed, en kwam deze tegen voor een hele nette prijs.
    Weinig vluchten achter de kiezen en crashvrij met 4 originele Lipo packjes erbij voor slechts 100 euro.
    Nou die kans kon ik me niet laten liggen.
    Gisteren het toestel ingevlogen en vloog net zoals Blade 180CFX nummer 1.
    Maar.........ik merkte in hover dat er een tik in de staart zat.
    Een soort van korte tik, oftewel twitch naar links en dan op willekeur.
    Mijn Blade 180CFX nummer 1 is vrij van euvels dus dit was even een zoeken naar de oorzaak en dan gelijk een bijpassende oplossing om die tik uit de staart te halen.

    Na Google geraadpleegt te hebben kwam ik erachter via RCGroups dat er meer Blade 180CFX helikopters last hebben van deze spontane tik in de staart.
    Let wel: we hebben het nu NIET over Wag of over Hunten, maar echt over een tik alszijnde een soort van glitch.
    Het blijkt dat de Gyro/Ontvanger een upgrade nodig heeft.
    En dat kan alleen maar met behulp van dat kabeltje.
    Nou ben ik niet helemaal van gisteren, dus ben wat wezen pielen met settings van Gyro en Headspeed.
    Nee, de tik in de staart gaat er niet volledig uit, maar ik heb het dmv verhogen van de headspeed er wonderwel meer uitgekregen.
    Als er bijvoorbeeld in 1 minuut 8 tikjes waren, heb ik er nu nog maar een 1 of 2 stuks.
    Daarnet een 8 Lipo packs buiten gevlogen en met rondvliegen totaal geen last van.
    Kan ook niet goed zien ofdat het toestel dan tijdens doorvlucht ook last heeft van tikken op de staart, maar ik merk het in elk geval niet.
    Dus met rondvliegen geen centje pijn.
    Maar zodra het toestel in hover hangt begint er af en toe een tikje te komen.
    Ik zit nu even af te wachten of dit mij gaat storen of niet.
    De kabel kan ik zo bestellen bij mijn vaste Webshop, maar het is even afwegen ofdat het de 23 euro waard is.

    Overigens heb ik op mijn beide Blade 180CFX helikopters rubberen Grommets gezet.
    Niet alleen op de kop maar ook op de staart en moet zeggen, dit werkt als een tierelier.
    Ik adviseer dan ook alle piloten die met een Blade 180CFX rondvliegen rubberen Grommets erop te zetten.
    Het haalt de speling echt weg die zonder gebruik van Grommets daadwerkelijk kan optreden.
    En speling op een Micro helikopter is echt een No No.
    Al met al vliegt mijn Blade 180CFX nummer 1 zo fijn en goed, dat ik er graag een 2e van bij wilde.
    Deze Blade 180CFX vliegt werkelijk super strak en goed.
    Bakken vermogen aan boord voor een Micro Helikopter van dit formaat en dat is echt fijn merk ik.
    Ik zeg: op naar de lente.
    Vr Gr Erwin
     
  2. michel pet

    michel pet

    Lid geworden:
    8 dec 2004
    Berichten:
    3.845
    Locatie:
    bovenkarspel
    het kan nog wel eens zijn dat het 3.3 volt nodig heeft voor het proggen dus ook ff op letten.

    heb de servos en de motor nu ook binnen kabels aan de motor zijn best lang dus ff kijken hoe ik die onder de accu plaat fixs.
    zie net ook dat ik iets moet weg veilen om de motor vrij te laten lopen iets van het frame af halen.
    dan het geheel aan de ikon hangen en in stellen.
     
    Laatst bewerkt: 9 jan 2016
  3. michel pet

    michel pet

    Lid geworden:
    8 dec 2004
    Berichten:
    3.845
    Locatie:
    bovenkarspel
    zoek ff op ftdi zijn er zat en kosten geen drol 23 is wel erg duur .
    heb je de progger voor de esc die doet het ook wel denk ik.
     
  4. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.623
    Locatie:
    belgium
    Wat is ftdi ?
     
  5. michel pet

    michel pet

    Lid geworden:
    8 dec 2004
    Berichten:
    3.845
    Locatie:
    bovenkarspel
    ftdi is een programmer + - rx tx
     
  6. Dylan sys150

    Dylan sys150

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    4.782
    Locatie:
    Gelderland
    Oke, duidelijk en bedankt voor de tips.
    Ik zal er eens naar kijken.
    Vr Gr E
     
  7. Dylan sys150

    Dylan sys150

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    4.782
    Locatie:
    Gelderland
    Afgelopen middag met een vliegmaat wezen vliegen op open veld.
    Hij met de mcpX BL en ik had de Blade 180CFX nummer 2 mee.
    Stond een puist met wind en de toestellen vlogen superb.
    Verbaast me nog steeds hoe goed de Blade 180CFX tegen wind kan.
    Ook de staart houdt het goed en heb tot op heden nog geen last gehad van uitbrekend staartgedrag.
    Heb het toestel wel behoorlijk getempert op uitslagen en zelfs dan gaan rolls en flips nog behoorlijk vlotjes.
    Dit smaakt naar meer.
    Vr Gr E
     
  8. Dylan sys150

    Dylan sys150

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    4.782
    Locatie:
    Gelderland
    Overigens vandaag ook de nodige flips en rolls gemaakt met de Blade 180CFX, en dat gaat steeds vloeiender.
    Vliegmaatje die met zijn mcpX BL vandaag met me mee vloog heeft ook een Raptor 600 size nitro bak en had die vandaag niet bij zich vanwege het bij zich hebben van vliegtuigen verbaasde zich enorm dat de mcpX BL het zo goed in de wind deed.
    Zijn vliegkunsten zijn overigens een stuk beter dan de mijne met milde 3D moves.
    We vliegen op ruime open velden waar het met helikopters van alle formaten goed vertoeven is.
    Ik hoop dat de winter lekker zacht blijft opdat we heerlijk door kunnen vliegen.
    Vr Gr E
     
  9. michel pet

    michel pet

    Lid geworden:
    8 dec 2004
    Berichten:
    3.845
    Locatie:
    bovenkarspel
    midden deze week wordt het echt winter wat ik las das weer minder.
     
  10. michel pet

    michel pet

    Lid geworden:
    8 dec 2004
    Berichten:
    3.845
    Locatie:
    bovenkarspel
  11. Dylan sys150

    Dylan sys150

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    4.782
    Locatie:
    Gelderland
    Dat zijn mooie Lipo packs van jouw linkje voor de Blade 180CFX.
    Zelf gebruik ik verschillende, van 3S 450Mah tot aan 3S 850Mah en zelfs al wat oudere packs en de Blade 180CFX slikt ze allemaal en vliegt er geweldig op.
    Mijn voorkeur tot aan heden zijn nog steeds de 3S 850Mah Nano packjes die mij 6 minuten aan best wel vlotte vliegstijl geven.
    Met de 450Mah packjes haal ik net de 4 minuten.
    Ik vind het erg fijn dat de Blade 180CFX verschillende soorten Lipo packjes slikt.
    Hierdoor heb ik 28 Lipo packs om mee te vliegen en dat schept flink wat stick time.
    Voor de zomerdag een must straks.
    Vr Gr Erwin
     
  12. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    johh, dat zijn meer dan 2 uren,
    da moet ik voor de zelfde tijd met mijn Trainer 4 of 5 keer tanken en gebruik 2 liter dure Benzine, ha ha
    (grapje)

    leuk man !

    Groet
    Uwe
     
  13. Dylan sys150

    Dylan sys150

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    4.782
    Locatie:
    Gelderland
    Dankje Uwe.
    Ben ook van plan komende lente en zomer flink te genieten van het Heli vliegen.
    Nog even een paar maandjes dit schijtweer uitzitten en dan wordt het feest.
    Vr Gr Erwin
     
  14. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.703
    Locatie:
    Antwerpen
    vandaag de kans gehad om met de 270cfx (6s!) te vliegen..

    wat een l e u k helitje! :)

    recovery functie werkt ook ERG goed :)

    vind hem wel duur.. ik blijf lekker met men 450x vliegen :)
     
  15. Dylan sys150

    Dylan sys150

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    4.782
    Locatie:
    Gelderland
    Die 270CFX lijkt me ook fijn vliegen.
    Het is dat ik al met een 300X vlieg en die is nagenoeg gelijk qua formaat aan die 270 lijkt me.
    Hoe was het vermogen van die 270 dan?
    Lijkt me een bult power hebben op 6S Lipo.
    Inderdaad wel flink aan de prijs die 270.
    Maar zal mettertijd wel iets zakken in prijs denk ik.
    Mijn beide 180CFX helikopters bevallen nog meer dan goed.
    Vlieg er dagelijks mee rond en ze hebben inmiddels beiden al de nodige vluchtjes achter de kiezen.
    Vliegen nog steeds alsof het de eerste vlucht is en blijven heerlijke machines.
    Vandaag maar weer genieten met de nodige vluchtjes.
    Vr Gr E
     
  16. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.703
    Locatie:
    Antwerpen
    het was een splinternieuw modelletje dat opgestuurd was naar een (eigenlijk goblin) demo vlieger die vroeger nog voor horizon heeft gevlogen.

    dus hij stond gewoon met een doos met een 270cfx op het veld en vroeg: ok, wie wil er testvliegen?

    ja zoiets moeten ze geen 2 keer vragen natuurlijk :) aan jou ook niet denk ik hé dylan ;)

    ding heeft veel power, heb hem nog met vrij weinig toeren gevlogen maar hij is werkelijk full 3d waardig (dat was al direct duidelijk toen hij er de 1ste vlucht mee gedaan had ;) )

    3de vlucht heb ik hem gevlogen en dat ging echt lekker, nu is mijn 450X ook alles behalve standaard dus die is ook heel vinnig, was het al wel wat gewoon :)

    1 nadeel.. wat zijn de vliegtijden toch kort... 3.5 min ofzo.. was wel koud voor de lipo's maar toch..
     
    Laatst bewerkt: 18 jan 2016
  17. Dylan sys150

    Dylan sys150

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    4.782
    Locatie:
    Gelderland
    Afgelopen middag met miene Blade 180CFX rondgetokkelt.
    Was fris aan de botten met een 1 graad boven nul.
    Ben er afgelopen middag achtergekomen dat zelfs deze Blade 180CFX een Lipo cut off beveiliging kent en heeft.
    Ik wist uit ervaring al dat de Blade 230S dat had, maar was het tot op heden bij de Blade 180CFX nog niet tegengekomen.
    Ik dacht werkelijk dat die zelfs slechte Lipo packs zou slikken.
    Maar dat ging afgelopen middag helaas niet op.
    Ik plaatste een versgeladen 3S 850Mah packje erin waarvan ik wist dat het al een oud packje was maar de laatste tijd nog geen problemen gaf.
    Na ongeveer 1 minuut aiborn te zijn, schakelde het motortoerental sterk terug en kon het toestel nog net in hover vliegend houden en gelijk maar aan de grond gezet.
    De helikopter slikte het Lipo packje niet meer en dacht: bekiek het maar.
    De combinatie van oud Lipo packje en koude weer zal de oorzaak ervan zijn geweest.
    Gelukkig gaan morgen de temperaturen weer flink omhoog en zal voor de zekerheid de Lipo packjes maar in de zak steken.
    Want dit weekend wordt weer flink stick time maken samen met de vliegmaatjes dus volop genieten.
    Vr Gr Erwin
     
  18. michel pet

    michel pet

    Lid geworden:
    8 dec 2004
    Berichten:
    3.845
    Locatie:
    bovenkarspel
    komt door de kou en als de lipo ook al minder is dan gebeurt dat snel.
    warm houden en isolatie er om als er ruimte voor is.
     
  19. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    ook bij nieuwere en goede lipos heb je bij deze koude temperaturen snel problemen of tenminste kortere vliegtijden !
    >> timer veranderen naar kortere tijden

    maar let ook op, als je 'n beetje 3D vliegt en dan gebeurt dat, ... phhh ...
     
  20. Dylan sys150

    Dylan sys150

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    4.782
    Locatie:
    Gelderland
    Dank voor de adviezen en jullie hebben helemaal gelijk.
    Hoop dat het gauw lente wordt zodat we weer in de dubbele temperaturen zitten.
    Vandaag in elk geval een stukje minder fris als de laatste week.
    Vanmiddag maar weer flink genieten.
    Spul staat alweer vliegklaar en alle Lipo packs vol.
    Verwacht een aantal piloten die mee gaan doen, dus wordt dikke schik.
    Enne......al mijn huidige Blade helikopters vliegen nog als een tierelier na inmiddels vele, vele vluchtjes.
    Toestellen doen het geweldig zonder shit of andere ongein.
    Belooft een mooie zomer te gaan worden.
    Vr Gr E
     

Deel Deze Pagina