mcpx writeup
Ongeveer een maand geleden heb ik een blade mcpx aangeschaft, ondertussen zitten daar 56 vluchtjes op en zijn er een aantal mods aan de heli gedaan. Na al deze mods vliegt de heli best goed, al is goed misschien niet de juiste omschrijving. Laten we het er maar op houden dat ik er plezier in heb om zo nu en dan een vluchtje te doen met deze kleine rakker.
Een aantal van de mods die ik heb uitgevoerd zijn in dit topic al vaker aan bod gekomen maar sommige heb ik hier nog niet gezien, vandaar dat het me handig leek om hier maar een stukje over te schrijven. Ik zal hier alle mods beschrijven die ik heb gedaan omdat het een combinatie van alle dingen bij elkaar is die er voor zorgen dat de heli een stuk beter vliegt dan uit de doos.
Wat is er allemaal aangepast?
1. Center of gravity bepaald
2. De linkjes van de bladhouder naar de swashplate gezekerd
3. Canopy rubbers achter de linkjes
4. Staartbuis verlengt
5. Tailfin verwijdert
6. Servospeling vermindert mbv. elastiek
7. Vet in het swashplate lager
1. Center of gravity (CG)
Tijdens de eerste paar vluchtjes viel het me op dat als je de heli stationair laat pirouetten de hele heli een soort van “wobbel” maakt. Vaak komt dit omdat de swashplate niet mooi recht staat, maar dit was op mijn heli wel het geval. Daarom heb ik het CG maar eens nagekeken en hier bleek niets van te kloppen.
Als je de standaard E-flite lipo helemaal in de houder drukt (zoals veel mensen dat volgens mij doen) licht het zwaartepunt veel te ver naar voren, hierdoor zit de accu wel mooi vast maar klopt er van het CG dus geen hol.
CG checken:
1. Haal de main gear van de heli af, hierdoor kan de hoofdrotor vrij draaien
2. Stop een lipo in de heli
3. Til de heli op aan een bladhouder zodat de bladen verticaal staan en de heli horizontaal in de lucht hangt.
Als het CG goed is zou de heli bij stap 3 horizontaal moeten blijven hangen, als het CG te ver naar voren is zal de neus naar beneden draaien, en als het CG te ver naar achter is zal de neus van de heli omhoog draaien. In mijn geval kon ik het CG goed krijgen door de accu te verschuiven, het was natuurlijk ook mogelijk geweest om wat gewicht aan de staart toe te voegen. Maar aangezien een hoog gewicht ook niet ten goede zal komen aan de vliegeigenschappen zou ik dit afraden.

Main gear verwijderen

Met het CG op de juiste plek blijft de heli (ongeveer) horizontaal hangen

Lipo verschoven om het juiste CG te bereiken.
Linkjes naar de bladhouders gezekerd
Is in dit topic al vaker voorbij gekomen, de geleiders van de linkjes die naar de bladhouders gaan even dichtmaken met een klein drupje hot glue of een stukje carbon/kunsstof. Heeft geen gevolgen voor de vliegeigenschappen maar scheelt een hoop ergernis omdat je niet iedere keer linkjes kwijt raakt.
Canopy rubbers achter de linkjes
De blade wordt geleverd met een aantal extra canopy rubbers, om de speling in de linkjes iets te verminderen heb ik die rubbertjes op de bolletjes van de swashplate gedrukt en vervolgens de linkjes er weer op gezet. Het scheelde wel een klein beetje speling in de linkjes maar ik moet zeggen dat het voor de vliegeigenschappen eigenlijk niets uit maakt.
Staartbuis verlengen
Ook al vaker voorbijgekomen, door de staartbuis te verlengen krijgt de staart van de heli het een stuk makkelijker (logisch omdat de staart met minder kracht hetzelfde effect kan bereiken).
Zelf heb ik er voor gekozen om de staart met 1.5cm te verlengen, hiervoor heb ik een 2mm carbon buisje gebruikt. Aangezien deze hol was heb ik er voor gekozen om de draden net als bij het origineel door de buis te laten lopen. Hiervoor is het wel noodzakelijk dat je de draden ergens doorknipt en later weer vast soldeert.

Draden gesoldeerd, afgeschermd met krimpkous en op het frame gelijmd met hot glue
Het verlengen van de staart vond ik persoonlijk een van de betere mods, hierdoor gaat de tail echt een stuk beter presteren en draait veel minder weg bij het doen van flips en dergelijke.
Tailfin verwijderen
Mijn ervaring is dat de tailfin eigenlijk geen functie heeft en eigenlijk alleen maar tegen je werkt (zeker als je buiten vliegt). Als er een beetje wind tegen de fin blaast zal de staart het zwaarder hebben dan wanneer je de fin verwijdert en het oppervlak waar de wind tegen kan blazen dus verkleint.
Servospeling verwijderen
Een enorm deel van de speling is afkomstig van de servo’s, deze speling zorgt er ook voor dat je na een stick input een korte “shake” door de rotor van de heli ziet gaan. Om dit tegen te gaan heb ik stukjes elastiek om de swashplate gebonden en deze vast gemaakt aan de canopy supports (zie foto’s). Het elastiek staat zo strak dat de servo’s naar beneden gedrukt waardoor de speling weg is, maar ze nog wel gemakkelijk kunnen bewegen.
Naar mijn mening is dit een van de beste mods die ik tot nu toe heb gedaan, de hele heli vliegt direct een stuk strakker en de shakes die ik zo nu en dan had zijn helemaal verdwenen. Ook is de speling in de kop een heel stuk minder geworden.
Vet in swashplate lager
Zoals gezien eerder in dit topic, een beetje vet in de swashplate en op het lager zodat je minder last hebt van de speling tussen het lager en de swashplate, het deed voor de vliegeigenschappen niet zo heel veel maar ik denk dat het nooit een slecht idee is om een beetje vet in dat lager te hebben.
Tot zover de mods, naar mijn mening zijn het verlengen van de staart en het verwijderen van de servo speling de mods welke de vliegeigenschappen het meest ten goede komen.
Lipo's
Naast deze mods ben ik ook bezig geweest met het testen van verschillende lipo’s.
Op dit moment heb ik nog niet alle lipo’s geprobeerd welke ik wou proberen maar ik zal mijn ervaring tot nu toe delen.
Standaard E-flite lipo’s - 1s 200mah 25C
Met deze lipo’s heb ik de timer ingesteld op 3 minuten, de performance in de eerste 2 minuten is goed genoeg. (Niet echt veel vermogen maar dat heeft deze heli met geen enkele accu). Na de 2 minuten begin je toch wel te merken dat de toeren iets zakken en de power minder wordt. Bij 3 minuten is er bijna helemaal geen power meer over. Als ik de lipo vervolgens aan de lader hang voldoet hij wel aan de 20% regel.
Hobbyking lipo’s - 1s 160mah 25C
In eerste instantie dacht ik dat de connector die op deze lipo’s zat compatible was met de stekker op de MCPX, blijkbaar had ik dit verkeerd gezien. Deze lipo’s zijn afgeschermd met eenzelfde plastic kapje als de E-flite lipo’s en het vervangen van de stekkers was dus aardig wat werk.
Met deze accu’s heb ik de timer ingesteld op 2 minuten, in die 2 minuten lijken ze ietsje meer vermogen te hebben dan de E-flite accu’s, maar dat kan natuurlijk ook komen omdat de heli wat lichter is met de kleine accu.
Geen verkeerde accu’s, alleen de vliegtijd is wat kort (door de lage capaciteit) en het vervangen van de stekkers is een rotwerk, alleen hierom al zal ik deze accu’s niemand aanraden. Ook waren 2 van de 10 cellen die ik had besteld al bol na 1x vliegen.
Hyperion - 1s 180mah 25C
Van afgelopen indoorseizoen had ik nog een 2s 180mah 25C hyperion pakketje over, deze kwam ik laatst toevallig weer eens tegen en het leek me wel interesant om deze cellen eens in de MCPX te proberen, daarom heb ik de 2 cellen van elkaar losgehaald en er vervolgens andere stekkers aan gezet.
Deze cellen zijn wat breder en korter dan de E-flite accu’s en passen dus niet in de battery holder. Tot ik een betere oplossing heb klem ik ze nu vast onder de canopy, tot dusver zijn ze er nog niet uitgevallen tijdens het vliegen.
Met deze cellen heb ik de timer op 3 minuten staan net als bij de E-flite lipo’s. In de eerste 2 minuten hebben ze iets meer vermogen dan de hobbyking lipo’s en in de laatste minuut zijn ze ongeveer gelijk aan de hobbykings. Helaas is het omsolderen van de 2s pakketjes wel veel werk.
Conclusie
De Hyperion 180mah cellen hebben op dit moment mijn voorkeur, graag zou ik nog de hobbyking 300mah’s proberen en de Hyperion 240mah’s, deze zijn ook beide besteld maar het kan nog wel even duren voordat ze binnenkomen ben ik bang.
Tot zover mijn “verslag”, hopelijk heeft iemand hier iets aan. Zo niet dan heb ik mezelf in ieder geval de hele middag bezig gehouden met dit rotweer buiten.
Groeten,
Bas