Blade mCP X, Eflite goes Flybarless!

De originele tailboom van de SR120 is hol, dus die kan je niet tot 2mm frezen. Ik heb een massief stukje CF 1cm tot 2mm gefreesd, en dat past dan in het frame van de mCPx. De staartfin heb ik met een beetje CA vast gemaakt aan de boom.

Ik moet het nog buiten testen, maar in de huiskamer ging het perfect. :D

Tijndudos,

Een tipke, doe wat krimpkous over je tailboom. De tailmotor-wire bestaat uit 2 gelakte draden. 1 verkeerd tikje ergens tegenaan en de lak wordt eraf geschraapt waardoor de tailmotor-draden kortsluiting kunnen maken bij de vluchten erna.

El zappos, zeg maar.

Krimpkous zorgt gewoon voor een wat betere bescherming. Ik wil geen wijsneus zijn, alleen bijdragen aan de levensduur voor iedereen na de (leuke)ervaringen die ik ermee heb.

Tis gewoon een speciaal machientje, etc blabla :pc:

Laatst bewerkt:
Hallo allemaal,

Ik ben de topic hier al een tijdje aan het volgen en heb al van heel wat handige tips kunnen meegenieten, waaroor dank :)

Ondertussen vlieg ik al sinds begin september met de mcpx en vind het een enorm nerveus maar geweldig machientje. Ik was de solo pro V2 gewoon:p Toen ik de mcpx net had, had ik wel veel moeite om hem in de lucht te houden zonder te crashen. Nu lukt het al veel beter, al heb ik er toch nog moeite mee om gewoon een toertje te vliegen terwijl ik met de solo pro vlotjes achterwaats 8-en kon vliegen.

Na 2 dagen was mijn tailboom gebroken en ben ik 1meter carbonstaaf van 2mm gaan halen en zit nu al aan mijn derde tailboom :oops:
Dankzij deze topic heb ik dus nog geen 3 nieuwe tailbooms van eflite moeten kopen.

Ik heb me ook 6 lipo's van Turnigy aangeschaft, inclusief dat verdeelkabeltje dat van 1 naar 6 gaat. Op deze manier zou je 6 lipo's (van dezelfde capaciteit) tegelijkertijd kunnen opladen dacht ik. Jammergenoeg paste het connectortje niet op de originele lader van de mcpx.
Weet iemand waar ik zo een connector kan kopen? Ik heb er trouwens ook eentje nodig voor mijn lipo aan mijn 3-in-1 te koppelen aangezien daarvan gisterenavond het zwarte draadje gelost is :( Waarschijnlijk wel mijn eigen fout, door altijd aan de kabeltjes te trekken ipv aan de connector. Het is ook allemaal zo klein hé.
Maar wel echt fijn :D

Ik heb me ook 6 lipo's van Turnigy aangeschaft, inclusief dat verdeelkabeltje dat van 1 naar 6 gaat. Op deze manier zou je 6 lipo's (van dezelfde capaciteit) tegelijkertijd kunnen opladen dacht ik. Jammergenoeg paste het connectortje niet op de originele lader van de mcpx.
Weet iemand waar ik zo een connector kan kopen?
Het is een JST connector, bij de meeste model(heli) winkels wel te koop denk ik.
Het idee is ook meer deze aan te sluiten op een computerlader zodat je ook met meer stroom kan laden en in de tijd dat je er normaal een kan laden mogelijk 6 kan laden. In de praktijk houd ik de laadstroom op ~4a en gaat het nog snel zat.
JST.jpg

Dat hangt van je stroom af denk ik.
Een standaard lipo'tje van E-flite is 200mAh en wordt aanbevolen om te laden met een stroom van 0.7A.
Neem je nu dat 6 naar 1 kabeltje om 6 zo een lipo's tegelijkertijd op te laden mag je dit doen met (0.7A x 6 lipo's) 4.2A. Zo zullen de 6 lipo's opladen in de tijd dat je er normaal 1 oplaadt, speel je toch liever zeker in geval dat er eentje defect zou zijn, bereken je het best op 5 lipo's en laad je dus op met 3.5A maar dit zal dan iets langer duren.
Ik denk dat dit moet kloppen :)

Bedankt voor de reactie, nu weet ik dat ik achter een JST-connector moet zoeken;)

En ik heb ook toevallig mijn kabeltje 6 naar 1 nog eens bekeken en dan op het idee gekomen dat ik daar eigenlijk 1 van de 6 connectors kan afknippen en aan de voedingdraadjes van mijn 3in1 solderen. Deze was toch geknakt aan de connector zelf en niet goed meer te herstellen. Zo maak ik meteen dat kabeltje ook wat langer, dan wordt er ook geen snokje meer gegeven aan de 3in1 bij het loskoppelen van de lipo. Ik zou niet willen dat deze kabeltjes lossen aan het printplaatje zelf:)

Heb 9 turnigy lipo'tjes besteld en weet niet goed hoe ik ze ga laden. Denk dat ik gewoon een tweede lader voor de mcpx ga bestellen :)

Ik had hem al in een ander draadje gepost vanacht dit is mijn MCPx na de laatste mods:
20-10-11%2B-%2B2

Maandenlang volkomen tevreden probleemloos gevlogen met de standaard MCPx,
m'n eerste flips en rolls geleerd, totdat de tail ineens brak.

Daarna een tijdje op de plank gelegen omdat er iets groters op m'n pad was gekomen :D en al m'n heli budget was in de 500 gaan zitten.
Op die 500 had ik moeite om 'los' te laten dus de MCPx moest weer de lucht in !
Dit is een no-budget-oplossing met wat ik nog in de kast had liggen.

-Aluminium Tailtube van een HK250.
-Daarin een staartmotor, compleet met tailboom van een MSR.
-Alu/plastic onderstel van een HK250.

Het tailboompje zit in depron schijfjes met een beetje epoxy in de buis.
De staartbuis heb ik aan de voorkant gedremeld zodat hij op het frame schuift.
Voorkant van de buis is eerst met metaal epoxy aan het frame 'gelijmt', dat spul plakt heel goed aan de buis, maar niet aan het plastic. Dat was soort van de theorie en lukte ook nog... Losgehaald, holtes zijn mooi opgevuld, heb nu mooie steun/lijm vlakken.
Geheel met paar drupjes CA weer vastgezet zodat het er misschien ooit nog weer af kan ;-)
Het geheel is afgekort op 2/3 van de lengte van de 250 buis, totaal is centimer of 2 langer dan origineel.
Heb niet echt heel systematisch gewerkt en nauwelijks de moeite genomen om dingen te meten maar heb gemikt om uiteindelijk op een soort 150 size uit te komen.

De skids komen ook uit een HK250 kit. Heb hem rechtstreeks op het frame gelijmt, met een mengsel van metaal-epoxy-vuller en gewone epoxy hars.
Onder aan de voorste skidsteun zit de batteryhouder geplakt, klaar !
20-10-11%2B-%2B3

Accu op de originele positie is ietsje tail-heavy ;-).
Als ik de accu er van de voorkant insteek is de boel in balans.
Totaal is nu 55 gram vlieggewicht.

Binnen hovert het voortreffelijk, ben er nog niet mee naar buiten geweest.

Maar nu mijn vraag: De tailmotor komt uit een MSR. Kan dat eigenlijk wel ? Hij wordt niet warm ofzo...

Volgende project wordt van een paar plastic 250 blades, 150 bladen maken :D

20-10-11%2B-%2B1

Wat vinden we ervan ?, was een totale hack voor mij maar ik vind het 'beeld' eigenlijk wel fraai.

Ik ben wel erg benieuwd naar het vlieggedrag nu ?
vind de skid er absoluut bruut uitzien maat :cool:

ik heb er gewoon 4x besteld , ach voor die 3euro :D

Groeten Ray....

hallo allemaal.

na ongeveer 40 pagina's te hebben doorgelezen ben ik toch heel wat wijzer geworden over de blade. toch nog wat vraagjes. ik ben begonnen met een walkera dragonfly fp en daarmee kon ik goed hooveren en side in vliegen. later toch maar overgestapt op een esky lama coax ivm ruimtegebrek. nu kan ik de lama op welke manier dan ook in de lucht laten hangen dus is de uitdaging er een beetje af. ik zat dus al te kijken naar een kds 450 maar daar heb je of een hele grote tuin voor nodig (heb ik niet) of een veld in de buurt. nu zie ik de blade mcpx ! ik heb nog getwijfeld over een nine eaglo pro solo maar dat vliegt volgens mij hetzelfde als de lama kwa stabiliteit. mijn vraag, is de blade te hoog gegrepen? de bedoeling is lekker in het rond vliegen en ook af en toe in de tuin en misschien ooit inverted.
is er met de bijgeleverde zender de DX4E ook goed te vliegen?

gr Lance03

Als je met die dragonfly kon hoveren dan moet de mcpx ook wel lukken, alleen is de mcpx wel erg fel! De DX4e is ook prima om mee te vliegen maar als je voor de DX6i zou gaan dan heb je nog de mogelijkheid om de heli rustiger af te stellen, en als je later verder gaat met de grotere heli's kan je die zender er nog altijd voor gebruiken.

ik begrijp dus dat de meeste hier een andere spectrum gebruiken dan de originele dx4e.
zou dat ook inhouden dat er een hoop mensen zo'n zender "over" hebben die eventueel in de verkoop kan?

Lance03

Meeste mensen met zenders kopen dan de BNF versie zonder zender.

Aan de andere kant mogen mensen met een DX4 of DX5 me ook altijd PMen.
Voor de papa een MCX2 gekocht BNF maar hij wil graag iets simpel :)

lance, er was afgelopen winter ook een indoor in purmer,
waar om en om met tuigen en helies werdt gevlogen

indoorvliegen in purmerend heb ik eerlijk gezegt nog niets van gehoord.
ik vloog met de lama altijd bij onze indoor autoclub.
ik zal er eens op gaan letten. maar is de mcp x een beetje te vergelijken met de oude dragonfly? ik ben zo bang dat als ik de msr of de blade 120sr neem dat ik er redelijk snel op uitgekeken ben ivm de zeer stabiele vliegeigenschappen.

Lance

ik had een van de eerste walkera dragonfly's.
zonder ervaring gekocht en alleen maar 1 set rotorblades en 1 landingsgestel kapot.
maar wel met het zweet op mijn handen. ik lees dat de mcp x net zo zenuwachtig is dus ik begin me steeds meer af te vragen of het wel zo'n goeie keus is en ik misschien toch beter met een 120 sr kan beginnen.

lance

Goh jah zenuwachtig. Je moet je cyclics bv geen volledig uitslag laten geven. Zet deze op 70-80 ofzo en vlieg in normal mode ipv idle up en je kan dat wel leren mits je het doordacht aanpakt.

Niet denken dat je meteen vlotjes gaat kunnen hoveren of 8jes vliegen. Je tijd nemen om alles te leren. De mCPX kan trouwens verbazend goed tegen de wind dus buiten vliegen is niet echt een probleem.

Back