Blade mCP X, Eflite goes Flybarless!

Misschien stoot ik mensen voor het hoofd maar ik vind het converten van een mCPX naar een brushless echt verspilling van geld en moeite.

Tuurlijk heeft ie meer power. Maar de flighttime gaat drastisch omlaag, het kost je nog aardig wat en je moet zoveel ombouwen

Ik zie het nut echt niet, voor mij is het hetzelfde als een V8 op een skateboard

Misschien dat een BL mCPx uit de fabriek wel beter is maar converten?

Het zal wel.

Als je een vergelijkbare motor erin stopt, zal dat met de vliegtijden wel meevallen..
alleen stoppen velen er een motor met meer kv in, waardoor een hoger toerental bereikt wordt
en dan zakt de accu automatisch een eind verder in.

Ff over die pitchen..
Ik heb bij de mijne wel eens gemerkt, dat puur op 0 stellen niet hetzelfde is als aan beide zijden evenveel lift hebben...
Na al die crashes waarschijnlijk de bladen iets getordeert oid, en misschien dat mn wrakkige swashlager er iets mee te maken had
Als ik hem vasthield, en in idle up vol pos en vol neg bleek dat de lift gewoon anders was..
Ingesteld op evenveel lift, en zowaar: geen problemen meer inverted!
Maar de keer erop kon het zijn dat ik weer in moest stellen..

Na een tijdje toch eens de bladen vervangen (waren gescheurd, en meer groen dan ze origineel horen te zijn..) en tegelijk ook de swash vervangen (had 1 mm speling, lagers kwamen er ook wel eens uitzetten)
Sindsdien geen last van verlopende pitch meer

Bij de weg, als ik een looping probeer te trekken met dat kleine ding, heb ik ontzettend veel moeite om boven te komen..
gewoon harder aan komen vliegen, de zware bladen erop of toch een piets negatief geven om hem boven door de loop te krijgen?

@ brutus
voor een looping heb je niet perse negatief nodig
met de 450 en 600 kan ik bij een looping tegen de wind in vaak zelfs een piets positief houden
looping met de wind mee zou je dan eigenlijk, om hem helemaal mooi rond en netjes te maken, wat negatief nodig hebben (maar dat lukt niet helemaal tot nu toe, maar rond komt hij zowieso)

Misschien stoot ik mensen voor het hoofd maar ik vind het converten van een mCPX naar een brushless echt verspilling van geld en moeite.

Tuurlijk heeft ie meer power. Maar de flighttime gaat drastisch omlaag, het kost je nog aardig wat en je moet zoveel ombouwen

Ik zie het nut echt niet, voor mij is het hetzelfde als een V8 op een skateboard

Het zal wel.

Daarom zijn er op helifreak honderden mensen die het gedaan hebben.... Die hebben allemaal te veel tijd en geld ;)

Inderdaad stoot je mensen voor het hoofd met een dergelijke uitspraak!
Sorry, maar je hebt echt zo geen idee waar je het over hebt en vooral......wat je mist! :D

Ja, het is pielen.
Ja, je moet soms wat troubleshooten voor het goed werkt.
Ja, het kost geld (het kan trouwens prima voor 50€ all in, als je handig bent, incl enkele zwaardere lipos)
NEE, een correcte nette brushless ombouw vliegt (veel) langer dan jij met je stock mcpx met stock lipo zonder RPM drop na twee minuten.

Zodra je de MCPX voor het eerst uit hebt gelaten in brushless vorm wil je NOOIT meer terug naar dat slome bogging trage stock helitje....

Ik kan me overigens prima voorstellen dat je geen zin hebt in het pielen en uitzoeken, maar om te zeggen dat het nutteloos is, is echt grote lkoek.

Laatst bewerkt:
@MM

Ik zeg niet dat het nutteloos is, ik zeg dat ik het nutteloos vind. 2 verschillende dingen

Ik zie hier en daar al mensen die hem weer terugzetten naar de oude config. Ik heb trouwens ook geen last van RPM drop na 2 minuten

Maar ja, ieder zijn ding

Zo moeilijk is dat toch niet?

Coreless is gewoon iets heel anders dan brushless, en erger nog, er word gezegd: joepie... brushless! terwijl er tegelijk een citaat aangehaald word waarin overduidelijk "brushed" staat....

Groet, Bert

Oepsi,

was weer eens te snel:oops::oops::oops::oops::oops::oops:

Maar brushless heeft wel zijn nut:

je hebt een overschot aan vermogen, je bent niet verplicht die te gebruiken. Als je brushless downtrimt, zal je langer kunnen vliegen. Een brushless is gewoon energie efficienter.
De motor slijt ook bijna niet, de heli heeft weinig massa.

Voorlopig vlieg ik nog stock en geen 3D. Mijn Idle up staat nu op 80% en ik heb dikke 8 minuten vliegtijd.
Ik haal 10 minuten uit nano 300 35C lipo's voor de LVC dichtslaat.

Ik vlieg hierbij circuitjes afwisselend met hover in verschillende orientaties.

In het geval van een upgrade naar brushless, vlieg ik misschien op 65-70% om evenveel vermogen te hebben dan mijn huidige configuratie.
Vliegtijd zal dan ook langer zijn.

Upgraden is duur, klopt maar ik plan een 2de MCPx zelf te bouwen in brushless versie. Ik vind het gewoon een kei cool vliegmachientje.

Mijn stockmachientje laat ik gewoon stock.

Groetjes

Koen

@EBB

Je verkoopt een heli en koopt een identieke ervoor terug?

LOL mis ik iets?
Nee ik had nog steeds mijn nieuwe gebouwde HK500GT kit staan en nooit meer (nadat ik micro gek werd :p) er wat aan gedaan,

nou heeft(had) een vriend van mij een complete "RTF" HK500GT ,
en die heb ik nu gekregen en hij een van mijn mCPX's :)

Groet Ray...

Het zal wel.

Hi,

Ik heb er ook even aan gedacht om mijn MCPx BL te maken maar zoals vliegende kaas zegt is het 'vrij' duur en een hoop ellende om het allemaal voor mekaar te krijgen:(
Wil ik power dan neem ik mijn 450 pro 3GX, wil ik zonder stress wat rondknallen terwijl de lipo's voor de Trex opladen neem ik mijn MCPx.

En het kan NOG gekker hoor, als je de centen er voor over hebt is er een Duitser die het allemaal voor je maakt/vliegt/test;);)
rc-heaven-final-mcp - Artikeldetailansicht - rc-heaven Modellbau Oberhausen
498 Euro maar:shock::shock::shock::shock:

Dan haal ik toch liever én voor minder geld een Trex 450 in huis hoor:cool:

Grtz Rudi

Hee, die zit bij mij in de buurt

Holy crap, 498,61 EUR voor een kant en klare gepimpte versie

Ziet er wel cool uit maar is het het ook waard? Het is maar een microheli, voor mij is dat een beetje je doel voorbijschieten

Ach ja, tis goed voor de economie als mensen het wel kopen

Verschil in type V1 en V2.

Er zijn maar een paar verschillen tussen de V1 en de V2.
De meeste zullen al een V2 hebben ondertussen om dat ze alle aanpassingen al hebben uitgevoerd.

1: staart is niets langer geworden.
2: hekrotor is iets groter geworden (hierdoor hoeft de staart niet langer te worden).
3: rubbers op de swaschplate voor trillingen op te vangen voor de elektronica (ook dit deden de meeste al).

De elektronica is totaal niet veranderd, het heeft alleen nu een naam gekregen van AS3X.

(tipje nu al gezien in NL voor € 135,- incl: 3 originele lipo's).

Groet
Bobbert

Laatst bewerkt:
Verschil in type V1 en V2.

Er zijn maar een paar verschillen tussen de V1 en de V2.
De meeste zullen al een V2 hebben ondertussen om dat ze alle aanpassingen al hebben uitgevoerd.

1: staart is iets langer geworden (deden de meeste zelf al)
2: hekrotor is iets groter geworden (hierdoor hoeft de staart niet heel veel langer te worden).
3: rubbers op de swaschplate voor trillingen op te vangen voor de elektronica (ook dit deden de meeste al).

De elektronica is totaal niet veranderd, het heeft alleen nu een naam gekregen van AS3X.

(tipje nu al gezien in NL voor € 135,- incl: 3 originele lipo's).

Groet
Bobbert

De hoofdmotor zou ook sterker zijn?? Anders is het de moeite niet en kan je beter de 'oude' kopen die nu wel in prijs zal dalen, de andere aanpassingen zijn op een paar minuutjes zelf gemaakt:)

Grtz Rudi

Klopt maar dit zijn echt de enige verschillen.
En ja nog een ding dat was ik vergeten, er zitten nu twee 30c lipo's bij ipv. 25 c.
De motor is niet veranderd.

Laatst bewerkt:
Even :offtopic: maar is deze heli ook goed te vliegen voor iemand die al ervaring heeft met 450 size heli's???
Lijkt mij erg leuk om in de zaal een beetje te spelen. :p

Gr: Adrie

Ja, al moet je er wel even aan wennen als je geen FBL gewend bent.

Maar hij is gewoon goed te vliegen voor iedereen die vliegen kan.

Groet, Bert

Even :offtopic: maar is deze heli ook goed te vliegen voor iemand die al ervaring heeft met 450 size heli's???
Lijkt mij erg leuk om in de zaal een beetje te spelen. :p

Gr: Adrie

Hi Adrie,

Als je een 450 van de grond krijgt moet de MCPx zéker kunnen. Mag geen probleem zijn;)

Grtz Rudi

De mcpx kijkt met een truukje (roerknuppel links houden) of ie met een computer zender, of een kale zender bind.

In t geval van een kale zender gebruikt ie zijn eigen trottle curves,
en is kanaal 6 de trottle hold, en 5 de 3d mode, (of andersom)

Back