Blade mCP X, Eflite goes Flybarless!

stekker van de batterij vast, en op het moment dat de lampjes gaan knipperen de heli doodstil houden...

erg belangrijk

dan na ong 5 sec hebben de gyro's hun 0 punt, en kun je vliegen

Qua throttle hold reversen, dat gaat denk ik niet.
waarschijnlijk moet je je gas reversen, en heb je nu je throttle curve verkeerd om staan of zo
Als 0 gas ook echt 0 is, zou throttle hold gewoon gas uit moeten zijn.
als dat niet zo is, heb je ergens een foutje gemaakt in de zender.

Dat omvallen, bij iedere heli met stabilisatie moet je gewoon de swash een beetje in de gaten houden tijdens optoeren.
heli op laten toeren, rustig gas bij geven tot hij licht word
als je dit rustig doet, zul je zien dat hij rustig omhoog wil gaan, of hij wil een kant op.
als hij ergens heen wil, gewoon corrigeren en verder gaan
toer je te snel op, gaat het te hard en heb je geen tijd om te corrigeren.

Je had trouwens een hunt op en neer op de staart?
Of je toerental te laag, speling in de kop, speling ergens bij de servo's en swash etc
Dat wegslaan kan kloppen, je moet de pitch zodanig afstellen dat de staart bij een climbout niet helemaal wegslaat (een beetje mag, zolang hij het maar wel bij kan houden)
 
Die throttle hold is nu niet zo erg, het is gewoon als ik men zender aanzet dan piept ie omdat men throttle hold verkeerd staat en dan schakel ik hem om en daarna moet ik em nog eens terug schakelen want anders staat hij niet in throttle hold. Is nu niet zo erg dus ik ga het gewoon zo laten.

Toendat hij omviel was het echt onmogelijk om hem terug recht te krijgen. Waarschijnlijk dat ik hem dus niet stil hield..

Begin meer en meer gevoel te krijgen in de heli, heb zojuist ff in een grotere ruimte gevlogen en rondjes gaan al prima.

Die hunt in de staart zie ik niet meer.
 
Eerste crash :D was pirouettes aan t maken en hij begon opeens grote cirkels te maken. Direct thr hold erop en geen schade. Ik ga nu de dualrate van de staart verhogen want ik vind de staart veel te traag.
 
Als je durft kun je naast het ietsje verlengen van je (V1) staart dmv een los carbon staafje ook nog de tail motor rechtstreeks op je 3in1 solderen. Dit geeft echt een huuuge performance upgrade mbt tot de tail, dan hoef je je pitch travel ook niet zo belachelijk ver te limiteren. Tussen oplossing is het vertinnen van het plugje waardoor het mannetje wat knusser (meer solide) in het vrouwtje nestelt. De connector gebruikt door Eflite is gewoon echt flimsy en zorgt voor onnodig veel weerstand. En als ie inflight lostrilt crash je dus vanwege een redelijk knullige en onnodige materiaalpech.
Als laatste bestel je dan voor 5 dollar op ebay een setje KBDD tailblades die nog beter zijn dan de V2 staart van eflite zelf. Dan heb je een staart die echt staat als een huis en zelfs in de toekomst een geschifte 7K brushless main rotor aan kan !
 
Ik heb een brushless setje besteld, en het is onderweg. Wat ik mij nu afvraag is,.. of de ingebouwde throttle cut, die zo goed werkt met de brushed motor ook gaat werken met de BL versie. Ik ben bang van niet, en dat je zelf moet gaan schakelen om schade te voorkomen.
 
Ik heb eens de tail eens wat zitten testen en hij houd zich eigenlijk heel erg goed! Als ik neg geef en vlak voor de grond terug vol pos dan blijft de staart gewoon goed strak, misschien een kleine cm dat hij uitslaat. Dus ik ga het voorlopig zo laten.
Bedankt voor de tips alvast.
 
De staart gewoon met rust laten, en wat minder pitch, en rustiger met het gaspedaal. Je hebt Phoenix v3,.. Daar kan je oefenen met de McpX. De McpX moet je met beleid vliegen, hij kan 3D maar je moet hem rustig vliegen,.. :eek:
 
Laatst bewerkt:
Ik heb realflight, en daar vind je geen mcpx voor denk ik.. Maar soms is het toch handiger als je wat rudder op overschot hebt.. Maar ik zal eerst zien hoe hij vliegt als ik er licht 3D mee ga doen.

Enneuh.. wat rustiger met het gaspedaal.. ik ben nogal gewent om veel met de pitch te spelen ;)
 
Zijn de turnigys nog altijd de beste batterijen voor de mcpx?
Heeft er iemand een alternatief?of weet iemand wanneer ze terug voorradig worden?
 
De staart gewoon met rust laten, en wat minder pitch, en rustiger met het gaspedaal. Je hebt Phoenix v3,.. Daar kan je oefenen met de McpX. De McpX moet je met beleid vliegen, hij kan 3D maar je moet hem met rustig vliegen,.. :eek:

Jij reed toch ook die Veyron met begrenzer op 120?
Als je nou met wat relatief kleine aanpassingen wel kunt raggen met de pitch? Is toch een stuk leuker dan met fluwelen handschoenen een collective Manager te worden die om 4 uur een cup-a-soup nodig heeft:D
En wel een brushless kit bestellen, maar niets aan de staart veranderen? Veel plezier met je vliegende piroutterende ballerina dan...


Het ontwerp in de basis van de mcpx is prima, maar talloze zinnige verbeteringen zijn gewoon echt aan te raden voor een nog hogere funfactor. Eflite heeft een aantal daarvan nu ook (gedeeltelijk) doorgevoerd in de V2, maar sommige zaken zoals de staart kun je nog steeds echt drastisch verbeteren!

Ook snap ik dat niet iedereen het Engels machtig is, maar aan de andere kant van de plas zijn alle vragen met problemen van de MCPX al tig duizend keer goed en volledig beantwoord en alle super NUTTIGE tuning tips besproken en hier krijgt men het brave advies de heli toch vooral maar stock te laten en lekker te blijven aanmodderen met die slome wiebel staart (V1). Daar kan ik zo moe van worden......

Als je brushless gaat kom je met de V2 staart een heel eind, maar direct solderen, plugje tinnen of iets verlengen is the ticket....
Brushless icm niet verlengde V1 staart? KANSLOOS!
(Ja en de echte freaks monteren twee counter rotating staart motortjes)
Throttle hold icm brushless werkt overigens prima.
 
De mcpx is klein, dus heeft hij in verhouding per kilo verschrikkelijk veel vermogen nodig om de lucht in te komen

Zoveel vermogen geeft een hoop koppel, daarvoor heb je een heeel sterke staart nodig..
Maar de enige manier om het spul werkelijk goed te krijgen, is m.i. Een pitchgestuurde staart..
Alleen zijn torque tubes in die maat erg lastig te vinden, en er moet ergens weer een servo in gefrommeld worden

Voor zijn maat is de mcpx gewoon een verschrikkelijk goed vliegend apparaat
De 250 moet je ook best ff opletten, aangezien die ook veel problemen met de staart heeft
Ook die moet je met wat gevoel sturen, domweg vol pos en daarna vol neg komt niet goed
Bij een 450 wel, maar die kleintjes niet

En je kunt wel raggen, maar let gewoon op die staart als je weer bij een flinke pitchwissel aankomt
En niet alle leuke figuren hebben volle uitslagen nodig :mrgreen:
Sterker nog, als je ze goed uitvoerd vallen de uitslagen best mee
 
@MM Er is idd een brushless setje onderweg. Met een brushless motor zal je minder last hebben van een spannings dip. Daar zit het probleem met de McpX, als je vol pitch, en vol cyclic geeft, dan heeft de staartmotor te weinig power om bij te blijven. Mijn McpX heeft al een verlengde staart, en ik vlieg met de Nanotech 300 Mah 35c celletjes, en er ligt een SR120 tail klaar om zo gemonteerd te worden. Dat is de setup waar Bert Kammerer mee vliegt.

Met de stock McpX kan je goed 3D vliegen alleen rustig aan met de pitch, vanwege de spannings dip. ;)

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zonet men eerste 3D vlucht gemaakt met de mcpx!

Piroflips, backflips, looping en korte inverted rondvlucht heb ik er voorlopig al meegedaan.

Helaas geen filmpje ;)

Eerst wel eens gecrasht doordat ik te wild met de pitch was -> tail kon het niet houden, en daarna dacht ik dat ik in idle up zat.. niet dus ;) Daarna was ik wat piroflips aan het maken en ik zat opeens wat dicht tegen de grond woep 3de crash :D Hij is wel nogal erg onvoorspelbaar door de blow outs dus ik zal de endpoints nog wat moeten inkorten.
Maar het was zalig om ermee te vliegen :mrgreen: Ik kon het toch nog om licht 3D te vliegen na 2 maand :)

Nu staat hij te droge want hij was wat nat doordat er nog wat sneeuw lag.

Daarna ging het goed en was piroflips aan het doen
 
Back
Top