Blade mCP X, Eflite goes Flybarless!

Afgelopen vrijdag ook een mCPx gekocht en dit weekend al zeker 10 lipo's leeg gevlogen. Het ding reageert echt zoveel beter dan m'n bravo sx. Maar nu heb ik nog ff een vraag. Wat me opvalt aan de afstelling is dat deze heli veel meer negatieve pitch dan positieve pitch heeft. Hoe stel ik dat af?

Laatst bewerkt door een moderator:
linkjes onder de swash in of uitdraaien.

bij midstick zou hij op 0 moeten staan, pos en neg zou dan gelijk moeten zijn

let ook even op je tandwiel, soms wil die niet helemaal lekker op zijn plek geklikt zitten. dit kun je merken aan de hoofdas, die heeft dan op en neer een stuk ruimte

budget MCPx

Hi,

Net een filmpje gevonden van een kerel die ZONDER tailmotor vliegt én met slechts één blad!! De wonderen zijn de wereld nog niet uit:cool::cool:

Wie is de eerste die het hier probeert ;)
[URL="
Flybarless CP Heli converted to Single (1) Blade, No Tail Rotor and is the first of it's kind! - YouTube[/URL]

Grtz Rudi

Niet erg origineel: Kyosho had al iets dergelijks in de jaren 80: wel met 2 blads rotor, fixed pitch en zonder gasregeling (zat een lange stang onder die via een microswitch de motor uitzette bij de landing). Weet niet meer hoe dat ding heette, maar het was nooit een succes, en ik denk niet dat er erg veel mensen zijn die dit na gaan doen.
Single blade rotors zijn ook al vaker gedaan

Heeft weinig voordelen als je uitsluitend met wind kunt hooveren en verder alleen maar FFF kunt doen. Hoe wil je landen op een windstille dag?

Wel grappig dat het vliegt overigens, maar ik zou pas echt onder de indruk zijn als het een écht NOTAR systeem zou zijn, met fan en tailsturing....

Groet, Bert

hij kan mischien met een blad vliegen maar nu lijk ie(heli)echt leilijk.en hier hebben we over 3d vliegen maar nu doet hij alleen normaal vliegen.

Hi,

Net een filmpje gevonden van een kerel die ZONDER tailmotor vliegt én met slechts één blad!! De wonderen zijn de wereld nog niet uit:cool::cool:

Wie is de eerste die het hier probeert ;)
[URL="
Flybarless CP Heli converted to Single (1) Blade, No Tail Rotor and is the first of it's kind! - YouTube[/URL]

Grtz Rudi

Prachtig, zo kun je aan t einde van een destructieve indoor meeting TOCH nog blijven vliegen!
(o nee, er is wind bij nodig..)

Looping rollen en rugvlucht zouden nog steeds moeten lukken!

Prachtig, zo kun je aan t einde van een destructieve indoor meeting TOCH nog blijven vliegen!
(o nee, er is wind bij nodig..)

Looping rollen en rugvlucht zouden nog steeds moeten lukken!

Zolang je maar (voldoende) snelheid houd, wel ja....
Al twijfel ik over rugvlucht, want het lijkt er op dat een deel van de rotorwash benut word voor momentcompensatie, en die valt weg in rugvlucht (tailboom boven de rotor....)

Groet, Bert

Niet erg origineel: Kyosho had al iets dergelijks in de jaren 80: wel met 2 blads rotor, fixed pitch en zonder gasregeling (zat een lange stang onder die via een microswitch de motor uitzette bij de landing). Weet niet meer hoe dat ding heette, maar het was nooit een succes, en ik denk niet dat er erg veel mensen zijn die dit na gaan doen.
Single blade rotors zijn ook al vaker gedaan

Was dat toevallig de Kyosho Hyperfly?

Ik snap de hyp(erfly) niet zo met 1 blad-rotors. Tuurlijk kun je ermee vliegen maar het is alleen rechtvooruit en take off+landing is meer zoals een gewoon vliegtuig.

Ik zie de Nightflyyer ook niet veel meer doen dan wat rondjes vliegen tegen de klok in. Het koppel schijnt makkelijker te zijn op die manier om te compenseren i.v.m gyroscopische krachten van de rotor als je wil rondvliegen.

Niet echt een heli in mijn boek, ik denk ook dat die 1 bladrotor-meuk meer is uitgevonden door mensen die geen geld wilden uitgeven aan nieuwe blades na een crash of zo lol.

Weet ik ut, poep aan de ***

EDIT: Het schijnt dat Kyosho naar Dave/nighflyyer kwam om het concept van hem in produktie te laten gaan. Toch niet slecht voor de oude gung ho marinier

Laatst bewerkt:
hey Mannen,

bedankt voor de antwoorden. ik zal van de week eens die grommet mod uitvoeren en van het weekend een kijken wat het doet. ook zal ik tijdens de vlucht die 3d schakelaar omzetten en hopen dat hij niet weg waait.
gr Lance

Ik heb zojuist een massieve mainshaft gemaakt voor de mCPx. De originele as had mij teveel last van splijten. De onderkant een vlak stukje gevijld voor de maingear, en het is mij gelukt om 1 mm gaatjes te boren. :D

Je kan een mal maken waar je de shaft in legt, zoals deze [URL="
[/URL]

Ik heb de boormachine op een tafel gelegd, en de shaft vastgehouden. En heel zacht tegen de boor gehouden, tot er een kuiltje ontstond, en dan doorboren. :D

gepimpt

Zo..mijn mcpx ook een beetje gepimpt in m'n "huisstijl"

full

Nou past hij een beetje bij rest :p
MCPX - Trex450pro BeastX - Trex500 3G
full

Groet,
Patrick

Hmmmmm.

Da's dan de eerste één-assige Coax die ik tegengekomen ben....
Het ene blad is voor linksdraaiend gemonteerd, het andere blad voor rechtsdraaiend....;)

Groet, Bert

EDIT: 't is al gecorrigeerd zie ik.... :D

Laatst bewerkt:
Hmmmmm.

Da's dan de eerste één-assige Coax die ik tegengekomen ben....
Het ene blad is voor linksdraaiend gemonteerd, het andere blad voor rechtsdraaiend....;)

Groet, Bert

Scherp gezien. Was me nog niet opgevallen.
Vanochtend ff te haastig de boel in elkaar gezet voor ik de deur uit moest.

Groet,
Patrick

@Jelleee

Ga je veel lol mee hebben!

Trouwens, ik dacht dat versie 2 een langere tailboom had? Wat ik zo kan zien heeft ie dezelfde lengte als versie 1?

Back