Blade mCP X, Eflite goes Flybarless!

hm, voorlopig krijg ik mn MCPx uit de doos nog niet lekker vliegend. Tijdens hooveren of rustig rondvliegen begint hij af en toe spontaan te shaken, en daar stopt hij dan ook niet meer mee tot ik weer geland ben. Andere keren begint hij er direct bij de start al mee.

Iemand een idee wat hier fout is?

Meer toeren op de kop en de canopy rubbertjes die je erbij hebt gekregen tussen de servo linkjes en de swash doen.

Tandwiel op zn plek schuiven, check ook even of de stop halverwege de as speling geeft.

Indien nieuw, direct uit doos; terugbrengen.
Was ie wel nieuw? Slijtage sporen?

Tips voor bestendigheid frame:
bind 4 dunne koolstof stokkies van onderkant naar de canopy spijltjes.
Gepruts, maar ik heb nu al een hele tijd een frampje vers in zakje over :D

Nu eens kijken hoe de landingsgestel tuutjes bestendiger te krijgen.

Die swashplate had ik veel eerder moeten vervangen!
Wat een rustige heli is t nu, rustig aan de pitch,
daarvoor was t meer een jojo!

hm, inmiddels weer 3 accu's leeggevlogen en nu heb ik wat beter op kunnen letten. Als ik aan het hooveren ben hoor ik het toerental heel langzaam dalen. Na een minuut of 2 is dat duidelijk lager en begint hij te shaken. Ik vermoed dat dit met de accu's te maken heeft omdat ze nieuw zijn. Als ik hem even op de grond laat staan om bij te komen kan ik daarna weer een halve minuut vooruit.

Vooralsnog dit dus eerst een aantal ladingen volhouden en hopen dat de accu's wat beter worden.

@breeem: dit is een V2 en volgens mij zie ik daar al rubber ringetjes zitten op de plek die jij noemt.

@Niek: geen speling waarneembaar en ook de stop zit gewoon nog vast gelukkig. Die versteviging zal ik eens naar kijken, scheelt toch weer wat!

Beiden bedankt.

Tips voor bestendigheid frame:
bind 4 dunne koolstof stokkies van onderkant naar de canopy spijltjes.
Gepruts, maar ik heb nu al een hele tijd een frampje vers in zakje over :D

Heb je hier ook foto's van, zoja wil je die dan plaatsen.
Ik ben wel benieuwd hoe je dat gedaan hebt.

gr Gert

Dat shaken kan ook door slecht contact komen in de servo's, oplossing is om ze even schoon te maken (check youtube: mcpx servo cleaning) Maar aangezien hij nieuw is betwijfel ik het dat dit het probleem is..

Gistermiddag met t kleintje buiten gevlogen op de club, licht windje,
en dan zou t volgens div toekijkers eigenlijk niet mogenlijk kunnen zijn!

Vloog met de MCPX met 4~5 Bft.... geen probleem, alleen precisie was ver te zoeken....

Groet, Bert

Nieuwe stock V2, met een (prutte, toch niek?) Eflite lipo.....

BL is echt useless.. zit meer dan genoeg power in.... Alu is ook brak, want zoals je ziet in t filmpje, als je dat met alu doet, heb je zeker weten meer schade dan het ene plastic linkje...
@Niek, pitchmanagement wordt niet makkelijker. ook niet met meer power. het valt alleen niet meer op. dus ga je harder trekken, en dat is waar de echt goede piloten naar boven komen.. degene met t goede pitchmanagement.

Wat ik me trouwens wel besef, ik heb echt letterlijk al 100en vluchten op mn v1 mcpx zitten, ding zit vol met speling, en heb nog nooit de servos hoeven schoonmaken.... denk dat ik gewoon genoeg servoweg gebruik? :)

Laatst bewerkt door een moderator:
Wat gebeurt er allemaal, die camera kant niet volgen!

Does gewoon een nette looping, rol, vierkantje rugvlucht..

maar dat kunnen hullie niet, rechtdoor vliegen,.. toch? ;)

Moet je idd wel pitchmanagement hebben :mrgreen:
zolang de stick positief staat lukt het wel, maar zodra de stick in de buurt van negatief komt wordt het erg spannend....

Dan voel ik me weer een beetje zoals de eerste keer dat ik met mn piccolo fp voor het eerst een beetje over de vloer schaatste.
Maar aangezien dat inverted wat lastig is, doe ik dat nu met de mcpx om de groten te ontzien

En bij de groteren lukt de flip perfect, 1 hoogte, wijkt pas na een flip of 3 af, helemaal perfect...
maar de mcpx is dus ff een ander verhaal, daar komt mn gebrek in zicht :mrgeen:

Ik moet gewoon voldoende inverted sticktime krijgen, en mn automatismes daarop updaten, dan komt het wel goed. Maar dan moet ik wel eerst kunnen vliegen met dat ###weer vaak in de weekenden..

Over die servo's, ik vlieg veel in een af en toe stoffige loods. Ik vlieg ook met windkracht 3 bij ons op het veld (4 & 5 vliegt niet leuk.... is meer vechten dan vliegen..)
misschien dat door de wat stoffigere omgeving mijn servo's eerder vuil zijn.
Iig, iedere keer als de "shake" erin kwam heb ik schoongemaakt, daarna waren ze weg.

Daarnaast, ik weet niet hoe jullie ervaringen zijn..
mijn eerste stock motor was perfect. power zat, inkakken gebeurde wel maar alleen bij extreme vergissingen.
de tweede motor was echt gewoon bagger, geen gang in te krijgen.
Nu heb ik dat her en der vaker gehoord, heeft blade zoveel verschil tussen zijn motoren onderling zitten?

He anko,

Maak je nu die grote bewegingen om je heli een beetje op toeren te houden?
Meestal als ik probeer te flippen, zakt het toerental zodanig dat het apperaat toch een paar meter naar benden komt eer alles weer recht staat..

er zit inderdaad veel verschil tussen de motoren onderling,
de mannen van smacktalk hebben het hier ook over, ze zeggen dat er om de 5 stuks zeker wel écht goede langs komt

He anko,

Maak je nu die grote bewegingen om je heli een beetje op toeren te houden?
Meestal als ik probeer te flippen, zakt het toerental zodanig dat het apperaat toch een paar meter naar benden komt eer alles weer recht staat..

Flippen lukt ook met n kleine beweging... Zal aankomende woensdag eens n filmpje schieten met stickmoves erbij.

Maar, kun je dan niet beter gewoon het printplaatje van de mcpx kopen, en de rest alleen de upgrades erop zetten?

Volgens mij is dat ding in de video wel familie, maar geen mcpx meer :mrgreen:

Weer buitengevlogen op grasveldje in de buurt.
Een gevlogen looping.. wil dit lichte dingetje dus niet!
Hij valt stil, en daarna gebeuren er allemaal rare dingen en ben ik m effe kwijt. (Baf...)

Vanuit stilstand achterover buitelen (flip?) wil ie wel,
zoiets als op de doos aangegeven staat.
Beetje meer negatief om weer op ooghoogte te komen,
en nog 1 flip verder staat ie weer rechtop..

Ik zei Genoeg power. er is fatsoenlijk mee te vliegen, hurricanes, flips, etc. naar mijn mening genoeg power.. Veel meer als een printplaat met een staart is het overigens niet.... daarbij ben je met een dergelijk kitje, heli, zender(als je futaba vliegt losse tx nodig) rond de 400,500 euro kwijt zoals Kyle m daar heeft.. kan je ook een aardig riante 450 van opbouwen.;)

Of je echt zoveel power in zoon kleine heli wilt is maar de vraag.. juist dat weinige vermogen leert je wel beter vliegen;)

Back