Blade mCPx voor beginner

Discussie in 'Heli-Pilot's Mess' gestart door minibike12, 14 jun 2011.

  1. minibike12

    minibike12

    Lid geworden:
    7 mei 2009
    Berichten:
    206
    Locatie:
    Nijmegen
    Hallo allemaal

    Ik ben al een tijd bezig met modelbouw, maar wil nu met helikoptervliegen beginnen. Ik heb zelf de afgelopen 2 weken al veel op internet en forums rondgekeken, en veel opgestoken.

    Ik zit er nu aan te denken om binnenkort een helikopter te kopen om er mee te gaan oefenen.
    (ik heb zelf al wel deze helikopter gehad : $23.99 - 3-Channel Mini R/C Helicopter - R/C Helicopters Maar denk niet dat dat telt :))

    Ik heb veel vrije tijd, en geduld. Dus rustig aan beginnen, en vooral de tijd nemen zal dus denk ik wel goed komen.

    Mijn eerste gedachte was een Blade MSR.
    Maar heb toch veel op het forum gelezen, dat dit een leuke heli is om mee te beginnen, maar dat deze wat sneller verveeld.

    De helikopter die ik heb gezien, en die ik misschien wil gaan kopen is de Blade mCPx. Ik heb veel gelezen dat de mCPx een stuk moeilijker te vliegen is dan de MSR, maar dat het wel mogelijk is. Ik heb op dit forum veel goede verhalen gelezen over de mCPx, daardoor ook deze keuze.
    Ik had dit pakket van RcKix in gedachte : Blade mCPX RTF

    En ik wil gaan oefenen in combinatie met Phoenix RC.
    Ook omdat er veel gezegd wordt dat een sim wel goed is om te oefenen, maar dat het handigst is om het in combinatie met een heli te doen, omdat dat beter gaat. (In Phoenix RC is het mogelijk om met de dx4e zender te vliegen, en met de mCPx al model)

    Dan heb ik ook nog wat vraagjes.
    - Wat zijn jullie meningen over de mCPx, en het beginnen er mee?
    - Ik heb ook over wat probleempjes gelezen van de mCPx, maar waar moet je nu nog op letten van deze problemen (aangezien er een verbeterde versie is atm)?

    Verder tips, informatie en dergelijken zijn erg welkom :D.

    Cheers,
    Martijn
     
  2. Pheter

    Pheter

    Lid geworden:
    4 apr 2011
    Berichten:
    1.383
    Locatie:
    Friesland
    Ik kan moeilijk aangeven of de mcpx een verstandige keuze is. Iedereen heeft zijn eigen leercurve en jij kent die van jezelf het beste.
    Wat ik wel weet dat het simmen in combinatie met de praktijk heel anders aanvoelt. Als je bij het simmen crashed kun je gelijk weer vliegen. Bij het vliegen met je eigen heli weet je dat je kosten gaat maken bij het crashen en dat je alles weer moet repareren. Wel heb ik begrepen dat de mcpx heel goed valt te leren maar wat ik ook heb begrepen is dat de meesten toch wel zijn begonnen met een micro fp heli om vervolgens te gaan simmen samen met de mcpx. Maar nogmaals, jij weet je eigen leercurve het beste en hetgeen wat jij nu al in je hoofd hebt zal je waarschijnlijk niet anders besluiten en heb het idee dat je al een keuze hebt gemaakt:D

    Succes met eventueel je mcpx en hoop dat we binnenkort de ervaringe mogen lezen.

    Groet,
    Peter
     
  3. minibike12

    minibike12

    Lid geworden:
    7 mei 2009
    Berichten:
    206
    Locatie:
    Nijmegen
    Hoi Peter

    Ik heb inderdaad al wel een beetje een keuze gemaakt.
    Maar mocht er nog wat voorbij komen onder het mom van "dat is heel veel beter" kan ik altijd nog van gedachten veranderen :).

    Ik vond het zelf moeilijk om een keuze te maken.
    Coax volgens te makkelijk/snel verveeld.
    FP al een leuke uitdaging maar toch sneller op uit gekeken.
    CP vrij moeilijk (zeker om te beginnen), maar wel altijd een uitdaging.
    Of tenminste, dat was wat ik vele verhalen kon opmaken.

    En aangezien ik aardig de tijd heb, en wel van een uitdaging houd, leek mij een CP helikopter wel een goede keuze.

    Ook weet ik dat een sim lang niet het zelfde is al de praktijk, maar een sim had ik meer in gedachten om te kijken hoe je moet reageren bij bepaalde momenten. Bijvoorbeeld, als de helikopter zo vliegt, welke sticks moet ik dan gebruiken. Dus gewoon om een beetje wegwijs te maken, zonder het instant crashen.

    Waarschijnlijk ga ik eind van de maand een helikopter kopen, aangezien dan mijn verjaardag is :)

    En mijn ervaringen zal ik zeker posten.

    Cheers
     
  4. Jasper-daniel

    Jasper-daniel

    Lid geworden:
    9 nov 2010
    Berichten:
    686
    Locatie:
    Wildervank
    Je moet eens aan Bert (Brutus op het forum) vragen wat hij ervan vindt als je perse een CP wilt! En hij is ervaren hoor.
    Anders is een mSR een goede keus. Dat hij snel verveelt is niet waar hoor.
    Heleboel plezier in bijvoorbeeld een ruime gymzaal!
     
  5. Jasper-daniel

    Jasper-daniel

    Lid geworden:
    9 nov 2010
    Berichten:
    686
    Locatie:
    Wildervank
    Btw, kijk ook even in het draadje Blade mCPx, Eflite goes flybarless
     
  6. minibike12

    minibike12

    Lid geworden:
    7 mei 2009
    Berichten:
    206
    Locatie:
    Nijmegen
    Bedankt voor de tip.
    Ik zal ook even aan Bert vragen om zijn mening.
    Ik heb verder ook al zo ongeveer het hele draadje van mCPx goes Flybarless gelezen, dus ben verder wel een beetje op de hoogte van hoe en wat met de mCPx.

    Cheers
     
  7. Pheter

    Pheter

    Lid geworden:
    4 apr 2011
    Berichten:
    1.383
    Locatie:
    Friesland
    Kan je ook doorverwijzen naar Chow of StefStunpiloot.
    Beiden mcpx piloten en hebben die ervaring om jou wegwijs te maken in de keuze die je wilt maken. Uiteraard zijn er veel meer mensen die de ervaringen kunnen delen. Ik denk zekers dat je de ervaring van andere gebruikers kan gebruiken om de juiste keuze te maken.

    Ben benieuwd naar je keuze en je ervaring:D
     
  8. danny.act

    danny.act

    Lid geworden:
    28 jun 2007
    Berichten:
    438
    Locatie:
    Putte (B)
    Blade 120 SR
     
  9. minibike12

    minibike12

    Lid geworden:
    7 mei 2009
    Berichten:
    206
    Locatie:
    Nijmegen
    Okey.
    Zal ook eens aan hun vragen dan, thanks.
    Ik was inderdaad ook een beetje naar ervaring en tips van andere aan het zoeken :).

    I'll keep you up to date ;)

    Danny :
    Kan je wat toelichting geven ?
     
  10. danny.act

    danny.act

    Lid geworden:
    28 jun 2007
    Berichten:
    438
    Locatie:
    Putte (B)
    Heb momenteel zelf de mCPX, MSR, en 120SR
    -De mCPX is nerveuzer en rotor maakt meer rpm's, meer kans op stukken bij een crash dus, enige ervaring is hier toch aangewezen.
    -De MSR is klein en handig voor in huis of buiten als het windstil is.
    -De 120SR is eigenlijk een grotere uitvoering van de MSR maar kan men ook makkelijker mee buiten vliegen en lijkt mij stabieler dan de MSR, je hebt hem ook beter in het vizier wanneer je wat verder weg vliegt.

    Goede zender instellingen zijn voor alle drie een groot pluspunt.
    Wanneer je een zender hebt waar je D/R, expo, kan instellen zo kan je instellingen voor buiten en in huis gebruiken, of wanneer je vaardigheden al wat vordering maken.
    Ook interessant is dat je al gelijk de functie throttle hold (autorotatie) instelt en deze leert gebruiken.
     
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.963
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Alsof mijn mening zaligmakend is....:p

    Maar goed, daar komt ie dan:
    Met alles valt te leren vliegen. Als je maar doorzet, en een beetje mazzel hebt, krijg je het uiteindelijk altijd wel voor elkaar.

    Echter: een mCPx is een FBL heli, en daardoor minder geschikt om écht te leren vliegen. Gewoon omdat je ook niet op een damesbrommertje oefent voor je motorrijbewijs, dáárom.....

    Ik snap dat het budget ook een belangrijke rol speelt, maar in principe is het het beste om te beginnen met de grootste en kwalitatief beste barred CP heli die je je kunt veroorloven.

    Nogmaals, ALLES schijnt te kunnen tegenwoordig, maar mijn advies blijft: zoek een club waar men je écht wil helpen en met raad en daad terzijde staat, en begin met als uiterste minimum een 450, liever een 500 of groter.

    Er word hier veel gezegd dat schade onvermijdelijk is, maar als je op de juiste manier begint, een beetje gedisciplineerd te werk gaat, en goede hulp hebt, is het zonder meer mogelijk om volledig schadevrij te leren vliegen: dat is keiharde ervaring uit de tijd dat ik als instructeur nog geen leraar-leerling systeem had en sims nog niet eens bestonden, de heli's nog lang niet zo goed waren als nu. Dus ik stond er bij, keek er naar en kon niet ingrijpen. En toch: leerlingen-rotorbladen: 15-0!

    Als het toen kon, kan het nu zeer zeker, dus iedereen die zegt dat schade onvermijdelijk is, is toch wel min of meer verkeerd bezig. Klinkt lullig, maar is gewoon waar. Pas als je verder wilt met 3D of zo, dan begint schade wel een reëel gevaar te worden.

    Maar ja, zoveel mensen zoveel meningen, en uiteindelijk maakt het natuurlijk weinig uit of je nu voor 200 euro een heli koopt die een jaar meegaat, daar voor 200 Euro onderdelen, tuning en betere laders/accus op loslaat (ofwel 400 Euro per jaar en toenemend), of je koopt voor 1000 a 1500 Euro gelijk een goede heli die bijvoorbeeld 4 5 jaar meegaat, alleen je houd die heli schadevrij door op de juiste manier te leren vliegen Beide gevallen ben je een ongeveer even groot jaarbudget kwijt. Het laatste geval moet je echter alles in een keer ophoesten maar dan ben je verder ook aan het vliegen i.p.v. 5 minuten vliegen, 10 minuten repareren.....

    Groet, Bert
     
  12. Chow

    Chow Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 mrt 2011
    Berichten:
    10.452
    Locatie:
    Paramaribo
    Gelukkig ben ik het niet helemaal eens met een aantal voorgangers :p Waar ik het wel mee eens ben is dat de beste eerste CP waarschijnlijk een 450 is. Alleen kun je dan veel minder vlieguren maken dus per saldo ben je veel langer bezig. Met de mCPX kun je al gelijk ontzettend veel vlieguren maken en dat versneld je leerproces. Mooiste is beiden te vliegen waarbij ik wel als eerste de mCPX zou nemen. Vind het te makkelijk om het een damesbrommer te noemen. Ook het barred argument vind ik niet sterk. Dat gaat steeds meer verdwijnen. Over een paar jaar kun je dat advies niet eens meer geven.
    Verder ben ik het oneens om beginners die in eerste instantie aan een 3 kanaals dachten gelijk te adviseren dure zenders te kopen of een heli van 1000-1500 euro. Dat zijn pas stappen als je erachter bent gekomen of het je sowieso wel bevalt. Dat weet je namelijk helemaal niet.
    Ook 200 euro onderdelen is maar helemaal de vraag. Ik heb nog helemaal geen schade aan de mCPX. Ding is robuust. Ik heb nu voor precies 4 euro onderdelen besteld alleen maar omdat hij op vakantie meegaat en ik niet zonder linkjes wil komen te zitten. De groene kap was een cosmetische investering.
    Verder het advies om iemand een grotere fixed pitch (120 SR) te laten nemen als beginner ontgaat me. Binnen heb je er vrijwel niks aan en buiten eigenlijk ook niet want de dagen dat het windstil is zijn op 1 hand te tellen.
    Verder kan ik je niet adviseren wat je moet doen. Ik ben al heel snel na de Solo Pro een stapje verder gegaan. Maar ik oefen dan ook heel behoudend en heb eigenlijk geen schade meer. Anderen zijn dat stapje ook snel gaan maken, oefenen veel minder behoudend en repareren meer dan ze vliegen. Wil je gewoon zonder al teveel na te denken en in te houden vliegen kun je mijn inziens het beste eerste een MSR of een Solo Pro nemen. Kun je binnen alvast je oriëntatie oefenen.
    Ik heb uiteindelijk teveel geld uitgegeven omdat ik me teveel heb laten leiden door allerlei adviezen. Achteraf had ik kunnen volstaan met een sim, mcpx en een 450. Waarbij ik wel wil opmerken dat als je coaxiaal en FP overslaat je echt eerst zult moeten simmen. Morgen een mCPX kopen, uit de doos halen en gas erop is 100% gegarandeerd een teleurstelling. Wil je morgen wel gas erop geven en plezier hebben doe jezelf dan een plezier en neem een MSR of Solo Pro.
     
  13. Molen

    Molen

    Lid geworden:
    21 okt 2009
    Berichten:
    1.307
    Hoe duur is een helikopter ? , Hier hoort de aanschafsprijs niet bij.
    Maar wat kost het om de heli de lucht in te houden.
    Dus zorg voor genoeg poen, neerstorten ga je tog.

    En dan hebben we het nog niet eens over de acculader en gereedschap.
    De meegeleverde acculaders en afstandbedieningen zijn vaak waardeloos als U echt wilt vliegen.
    Wederom : zorg voor genoeg poen.

    Oja : Een 3 kanaals helikopter is onbestuurbaar, minimaal 4 heeft U nodig.
    grt
     
  14. danny.act

    danny.act

    Lid geworden:
    28 jun 2007
    Berichten:
    438
    Locatie:
    Putte (B)
    Het advies van sommigen om als beginner onmiddelijk met een 450 CP van start te gaan zou ik nog kunnen begrijpen wanneer het de bedoeling is om te gaan vliegen in een Heli club met degelijke begeleiding.
     
  15. Chow

    Chow Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 mrt 2011
    Berichten:
    10.452
    Locatie:
    Paramaribo
    Klopt. Zeker onder begeleiding van een club of een ervaren vlieger in je omgeving. Anders niet aan beginnen.. Ook gevaarlijk trouwens als je geen idee hebt wat je aan het doen bent. Verder moet een 450 afgesteld worden. Dat weet je als beginner niet. Ready to fly bestaat niet bij collective pitch. Met de mCPX als uitzondering dan.
     
  16. minibike12

    minibike12

    Lid geworden:
    7 mei 2009
    Berichten:
    206
    Locatie:
    Nijmegen
    Bedankt voor de vele reacties allemaal.

    Brutus :
    Ergens ben ik het roerend eens met je dat het beter is, om gelijk met een goede 450 heli te beginnen (vanwege stabiliteit en dergelijken). Alleen heb ik geen zin om er al gelijk 1000~1500 euro aan uit te geven.
    Dit omdat ik het niet heb (en sparen duurt wel even met salaris van 16-jarige), en omdat ik inderdaad zoals Chow zei, eerst wil gaan oefenen, en kijken of ik het uberhaupt wel leuk vind :yes:
    Ook heb ik het probleem dat er niet echt een club in de buurt is, en om bij de club die het dichtst bij is te gaan, moet ik van mijn ouders eerst kijken welke dagen ik volgend jaar (als ik op HBO zit), nog tijd heb.
    Dus met een grote 450 heli beginnen, en bij een club gaan vallen denk ik af.

    Hetgeen wat ik mooi vond aan een kleine CP helikopter is dat je in en rondom huis kan vliegen/leren, ze zijn vrij robuust, en de onderdelen kosten niet veel.


    Chow :
    Beetje het zelfde als ik net bij Brutus zei :p, maar wat ik ook nog even wil zeggen is dat ik zeker wel van plan was om ook te gaan simmen. Ik dacht er aan om de DX4e zender die bij de mCPx heli zit, te gebruiken in Phoenix RC. Dus eigenlijk een beetje combi maken van simmen en (proberen te) vliegen. Ik heb nu welgeteld, nog zo'n 12 weken vakantie, dus naar mijn inzien heb ik genoeg tijd om er aan te besteden :D.
     
  17. Chow

    Chow Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 mrt 2011
    Berichten:
    10.452
    Locatie:
    Paramaribo
    Waarvan ik zeker de eerste 3 weken zou gaan simmen. Onderschat het niet. En na die 3 weken rustig proberen de mcpx in hover te krijgen. Bij voorkeur niet in de woonkamer want ook dan is teleurstelling een 100% garantie.
     
  18. minibike12

    minibike12

    Lid geworden:
    7 mei 2009
    Berichten:
    206
    Locatie:
    Nijmegen
    Ik heb hier in de buurt aardig wat grasveldjes liggen, dus heb ook aardig de mogelijkheid om buiten te oefenen. Het mooie is dat het grasveld aardig groot is, maar dat er ook huizen en bomen omheen staan. Dus heb wel meer dan genoeg plek om te vliegen, maar houd wel de wind een beetje tegen.

    Ik denk dat het in mijn geval word : Veel simmen, en soms wat met de heli uitproberen, en weer verder simmen.
     
  19. Chow

    Chow Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 mrt 2011
    Berichten:
    10.452
    Locatie:
    Paramaribo
    Echt eerst simmen en niet denken dat het in het echt waarschijnlijk makkelijker is als in de sim. Dacht ik namelijk ook. Zal wel aan de sim liggen.. Tís precies andersom. In de sim is het makkelijker. Pas als je in de sim diverse modellen netjes met de staart naar je toe voor je kunt houden kun je het in het echt proberen. En neem flink wat ruimte want de mcpx is weg voor je het weet. Hij kan best wel wat hebben maar een frontale klap tegen de muur is echt teveel. Idle up ook niet aan beginnen. Gewoon een hover proberen na het simmen op een grasveld bij windstil weer en als je hem verliest gas dicht. Anders is ie gelijk kapot.
     
  20. minibike12

    minibike12

    Lid geworden:
    7 mei 2009
    Berichten:
    206
    Locatie:
    Nijmegen
    Okey, zeer bedankt voor de tips :D.
    Zo weet ik een beetje waar ik mij op moet gaan richten met het beginnen, dat was tot nu toe een beetje onduidelijk voor me. Zijn er voor sims ook nog bepaalde handige leerstappen? Of is dat gewoon proberen?

    In het topic "Blade mCPx goes flybarless" staat ook dat deze heli een paar kleine probleempjes heeft. Welke van deze problemen zijn nu nog aanwezig (aangezien ze een nieuwere versie mCPx hebben uitgebracht)?
    En welke van de problemen zijn het waard om even de aandacht op te vestigen, alvorens te gaan vliegen? Vind het namelijk ook wel belangrijk dat alles goed is voor ik ga vliegen :yes:
     

Deel Deze Pagina