Blade mCPx voor beginner

Discussie in 'Heli-Pilot's Mess' gestart door minibike12, 14 jun 2011.

  1. minibike12

    minibike12

    Lid geworden:
    7 mei 2009
    Berichten:
    206
    Locatie:
    Nijmegen
    Ah vandaar.
    Dat is inderdaad wel te merken.
    Speel soms wel eens een spelletje op de NES met mijn vader (of met anderen), en degene die het weinig doen, moeten vaak eerst kijken wat ze doen voor ze iets indrukken.

    Maar zo kan je veel dingen zeggen.
    Degene die met dingen zijn opgegroeid zoals lego en meccano zijn over het algemeen veel vindingrijker en handiger dan degene die dit overgeslagen hebben.
     
  2. Chow

    Chow Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 mrt 2011
    Berichten:
    10.456
    Locatie:
    Paramaribo
    Klopt. Het is ook een kwestie van aanleg.. Maar vooral geduld heb ik zelf gemerkt. Ik ben weken bezig geweest om te leren hoveren. En dan niet gespannen met rood hoofd de heli stil houden en gelijk verder. Nee, net zo lang to het hoveren echt ontspannen ging. Bij wijze van spreken zo onspannen dat ik ondertussen tv kan kijken. Pas nu ben ik bezig met side oefenen. Pas als ik dat net zo onspannen kan als tail in ga ik nose in doen. Ook al kost me dat weer een paar weken. Maakt me niet uit. Ik heb geen zin in onnodige schade en wil ontspannen met die zender in m'n handen staan. Niet met een verbeten kop proberen dingen te doen die te hoog gegrepen zijn. Daar is de sim voor namelijk. En als je steevast opndie manier oefend kun je redelijk zonder schade leren.. Schade hou je toch wel een keer. Iedereen wordt wel een keer overmoedig of je verliest je concentratie opeens door iets..
     
  3. minibike12

    minibike12

    Lid geworden:
    7 mei 2009
    Berichten:
    206
    Locatie:
    Nijmegen
    Dat is inderdaad vaak bij dingen.
    Niet te grote stappen nemen, en gewoon rustig aan doen.
    Maar ik wil ook met deze hobby beginnen, omdat het me leuk lijkt, en gewoon voor de hobby.
    Dus ook al duurt het wat langer, ik heb absoluut niet een gevoel van "ik moet de beste zijn".
    Dat scheelt ook een hoop als je gewoon rustig een beetje met dit soort dingen wilt "spelen"
     
  4. Chow

    Chow Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 mrt 2011
    Berichten:
    10.456
    Locatie:
    Paramaribo
    Zolang je je maar realiseert dat de meeste mensen je dit niet als eerste helicopter zullen adviseren. In principe sla je namelijk wel een aantal stappen over. Maar je had volgens mij bij het starten van het topic je besluit min of meer al genomen en dan kan ik alleen maar adviseren hoe je vanaf dat punt het beste te werk kunt gaan.
     
  5. minibike12

    minibike12

    Lid geworden:
    7 mei 2009
    Berichten:
    206
    Locatie:
    Nijmegen
    Zou je ook kunnen vertellen welke stappen ik zo over zou slaan?
    Dan kan ik daar ook nog extra aandacht aan geven.
    En ik ben blij dat je me op weg wilt helpen met adviesen :)
     
  6. danny.act

    danny.act

    Lid geworden:
    28 jun 2007
    Berichten:
    438
    Locatie:
    Putte (B)
  7. Chow

    Chow Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 mrt 2011
    Berichten:
    10.456
    Locatie:
    Paramaribo
    Prima leesvoer inderdaad.. Leuk ook het stukje over per dag kijken hoe je je voelt en op basis daarvan kijken wat je doet. Ik heb zelf namelijk ook slechte en goede dagen. Als ik bij de eerste vlucht van de dag al merk dat het allemaal wat minder gaat doe ik alleen de zaken die me weinig inspanning kosten. Gaat de eerste vlucht goed dan probeer ik wat grenzen op te zoeken (Know your limits).

    Dacht trouwens dat het aan mij lag dat m'n niveau per dag verschilt :)
     
  8. danny.act

    danny.act

    Lid geworden:
    28 jun 2007
    Berichten:
    438
    Locatie:
    Putte (B)
    Chow,

    Is bij mij net hetzelfde.
     
  9. Chow

    Chow Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 mrt 2011
    Berichten:
    10.456
    Locatie:
    Paramaribo
    Mooi want ik twijfelde daarom wel eens aan mezelf. Maar blijkbaar is dat normaal.
     
  10. minibike12

    minibike12

    Lid geworden:
    7 mei 2009
    Berichten:
    206
    Locatie:
    Nijmegen
    Bedankt voor de link.
    Dat ga ik eerdaags eens rustig doorlezen.
     
  11. minibike12

    minibike12

    Lid geworden:
    7 mei 2009
    Berichten:
    206
    Locatie:
    Nijmegen
    Hallo Allemaal

    Ik ben weer erg blij, want ik heb gister mijn mCPx en flight sim binnen gekregen :D.
    Eerst alles uitgepakt, en rustig de boekjes en dergelijken gelezen.

    Ik heb hier beloofd om mijn vorderingen een beetje bij te houden.
    En als ik zo kijk, heb ik al best een aardige vordering gemaakt.
    ik heb gister en vandaag bij elkaar in totaal een uurtje met mijn DX4e op Phoenix gesimd.
    Allemaal leuk en aardig, maar om eerlijk te zijn vond ik het toen al mooi geweest, aangezien ik dat te makkelijk vond... (heb met verschillende modellen vliegtuigen en helicopters zitten proberen, de een is wel wat makkelijk dan de andere, dat is zeker waar, maar heb vooral geoefend met de mCPx).

    Kon het toch niet laten om toch al een keer met de mCPx zelf te gaan vliegen, dus beneden in de woonkamer even de vloer vrij gemaakt, en een stukje van 2~2.5 bij 2~2.5 vrijgemaakt (in meters).
    Had allebei dat accu's opgeladen, en alles nog een keer gecontroleerd.

    Dit is maar goed ook, want het bleek dat er met de productie iets mee is gekomen, en door magnetisme op de hoofdmotor is blijven plakken. Dit bleek een Servo Push Rod te zijn :shock:.
    Hele helicopter nog maar eens na gekeken, hmm raar, alle Push Rods zitten er nog op. Dus ik heb er gewoon een reserve :)

    Maargoed, nu was het toch echt tijd om een beetje te vliegen (proberen althans).
    Ik heb eerst een minuutje gekeken hoe alles werkt op de zender icm de heli.
    En toen ben ik langzamerhand een beetje toeren gaan maken.
    In het begin erg eng omdat ik beetje bang was dat er wat fout zou gaan, maar na 5 minuutjes beetje proberen, hobbelen en stuiteren, ben ik er toch maar voor gegaan om iets meer gas te geven om van de grond te komen, aangezien een heli dan wat stabieler is.
    Als resultaat heb ik in totaal toch een goede minuut lang heel gecontroleerd in de woonkamer op ongeveer 10 cm hoogte rond kunnen hoveren :D.

    Ben erg blij dat het al zo snel is gegaan.
    Vanavond nemen we weer even pauze, maar morgen ga ik de batterijen weer opladen, en een paar keer per dag proberen.
    En mijn doel voor morgen is om een hele accu gecontroleerd te kunnen hoveren.

    Hoe dat gaat laat ik nog wel weten.

    Iemand nog tips of dergelijken waar op te letten bij deze helicopter, of bepaalde stappen om met deze heli te oefenen?

    Groeten,
    Martijn

    P.s. Het is mogelijk om een filmpje te maken, als dit gewenst is.
     
  12. ExtremeBB

    ExtremeBB Guest

    Kleine (obvious) * tip , trainings kruisje :)
    al ben ik ook gewoon meteen zonder begonnen en ik heb me een zenuwen heli (de walkera) heb toch wel wat ruimte nodig om te liften maar vind het echt super die kleine heli's :cool:
     
  13. minibike12

    minibike12

    Lid geworden:
    7 mei 2009
    Berichten:
    206
    Locatie:
    Nijmegen
    Ik vond het nu zonder trainingskruis ook al aardig gaan, maar dat is inderdaad een goed puntje om even overna te denken, aangezien de mCPx ook aardig zenuwachtig is.

    Maar ik moet zeggen.
    Dit is mijn eerste echt fatsoenlijke heli, en ik ben er nu al helemaal weg van :D
     
  14. Dylan sys150

    Dylan sys150

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    4.779
    Locatie:
    Gelderland
    Paar gouden tips:

    -het hele heli vliegen jezelf stap voor stap aanleren.Dus NIET te snel willen.
    -Zodra een Crash dreigt met de mcp-X de trottle hold knop omzetten.Scheelt je erg veel kans op kapotte parts na een Crash.
    -Vlieg zoveel je kunt met de mcp-X boven gras.Veldje hoeft dan niet eens zo gek groot te zijn en het liefst windstil.Wat wind kan ook, maar niet voor beginners aan te raden.
    Vliegen boven gras geniet de voorkeur omdat Crashen dan 9 van de 10 keer GEEN schade oplevert aan de heli na een Crash.
    Crashen boven stenen/asfalt/woonkamer ondergrond levert meer kans op schade op.
    -Lipo packies bestellen bij www.HobbyCity.Com.En dan deze: Turnigy 1S 300Mah 35C
    Heb ze in gebruik.En voldoen super.Veel beter dan de originele E-Flite Lipo packs (1S 200Mah 25C)
    -Vlieg je Lipo packies NIET te ver leeg.
    Ik houdt altijd 5 minuten aan met vliegen in Normal Mode.
    Het verbruikt dan ± 200Mah.Zo blijft er genoeg over in het Lipo packie om de Lipo fris te houden en vele ontlaad/laad cyclussen mee te gaan.
    Een Lipo pack steeds of vaak net te ver ontladen boven de 80% na het vliegen vind ze niet fijn.Zal ten koste gaan van de levensduur.
    Als jij je Lipo packs net zo veel behandeld met respect alsdat je dat met een vrouw behoort te doen, dan zul je merken dat je er meer voor terug krijgt.
    En met Lipo packs is dat in de vorm van veel meer laad cyclussen kunnen hebben.

    Erg veel plezier met je mcp-X.
    Ik kan nog steeds niet anders zeggen dat de mijne heerlijk vliegt.
    Binnen, buiten en zelfs met wat wind.Een super (h)eerlijke Micro CP heli.
    De beste Micro heli op de wereld die ze tot op heden gemaakt hebben.
    Veel plezier ermee.
    En........niet vergeten: alles langzaam opbouwen met leren vliegen.
    Anders kan de lol er snel vanaf gaan.
    Genietse.
    Vr Gr Erwin
     
  15. kmk

    kmk

    Lid geworden:
    14 okt 2009
    Berichten:
    477
    Locatie:
    Olen België
    Hey Minibike,

    Nog een tip : als je gaat hoveren, doe dit dan op 50cm hoogte ipv 10 zo heb je minder last van downwash dat is de lucht die door de heli naar beneden geblaast wordt.
    Op 50cm, of hoger, zal je heli véél stabieler hangen, dat beetje hoger zal het verschil niet maken bij een crash, EN, je hebt 2 miliseconden meer om throtle hold te zoeken:cool:

    Grtz Rudi
     
  16. SToRM

    SToRM Guest

    Dit is mijn eerste post hier op het forum, maar ik lees wel al een tijdje mee.
    Ik zit al een tijdje te twijfelen tussen de mSR of de mCPx. Eerst wilde ik 100% zeker direct voor de mCPx gaan, maar door hier wat rond te lezen ben ik toch wel gaan twijfelen of ik beter niet eerst voor de mSR zou gaan. Voordeel is wel dat ik dan waarschijnlijk al vrij snel vlot rond kan vliegen en ik vind de mSR sowieso wat veiliger om binnenshuis te gebruiken.
    Nadeel vind ik wel dat ik dan 2 keer een heli ga moeten kopen, maar aan de andere kant heb ik er dan 1 voor binnen en 1 voor buiten :D
    Mijn ervaring met rc heli's is nog niet bijster groot. Ik heb een Picooz welke ik gratis gekregen heb en welke aardig vliegt, maar ik mis toch wel de controle die ik met een mSR wel zou hebben. Een mSR kan ook zjiwaarts kantelen/vliegen neem ik aan?
    Ik heb ter voorbereiding wel al wat met HeliSimRC zitten spelen en dat gaat me vrij goed af, maar ik denk dat het vliegen met een mCPx toch nog een heel ander verhaal is.
     
  17. minibike12

    minibike12

    Lid geworden:
    7 mei 2009
    Berichten:
    206
    Locatie:
    Nijmegen
    Hoi Dylan

    Bedankt voor je tips.
    Ik heb zelf al 2 van die 300mAH turnigy accu's besteld bij HK.
    Ben benieuwd hoe snel ik ze binnen krijg.
    En dat plezier lukt al goed.
    Ik kan nu al aardig goed hoveren op 1m² vergeleken met 5m² gisteren, dus gaat nog best snel. Eerdaags eens proberen om wat ook al een beetje rond te cirkelen.

    Hoi kmk

    Ja ik weet inderdaad dat vanaf ~30cm hoogte de heli een stuk stabieler is omdat er dan geen grond werveling is, maar ik heb hem nog niet heel lang, en het geld groeit me ook niet op de rug, dus doe het rustig aan :D.
    Steeds een stukje meer.

    Hoi Storm

    Ik heb zelf ook een maand lang zitten twijvelen of ik een mSR of een mCPx wilde kopen, ook had ik dat ik niet echt zin had om 2 helicopters te kopen. Uiteindelijk heb ik toch voor de mCPx gekozen, en deze heb ik afgelopen vrijdag binnen gekregen. Ik heb er nu een accu of 10 mee leeg gevlogen, en kan er al aardig mee rond hoveren. Al met al ben ik erg over deze heli te spreken. Wel is een stukje geduld heel belangrijk, eerst rustig uitzoeken hoe het werkt als je de heli binnen krijgt, en niet gelijk keihard willen vliegen. Maar als je gewoon rustig begint (ook al druk je het gas 100x dicht de eerste keer, dat maakt helemaal niet uit), zal je beloond worden, en krijg je het toch vrij snel onder de knie.

    Zelf heb ik de afgelopen dagen gewoon in huis geoefend.
    De eerste keer een beetje fatsoenlijk ruimte gemaakt op de grond.
    Als je een beetje goed ruimte kan maken is het goed te doen binnen hoor, maar dan moet je er wel de rust voor nemen, anders knal je hem gelijk in de muur :).

    Het klopt wel dat CP moeilijker te vliegen als FP, maar ik zie wel dat ik met de mCPx (CP) een stuk meer uitdaging ga hebben. Dus ik ben voorlopig wel even zoet :). Maar het is dus niet het geval dat je niet aan een CP heli mag denken als je eerste helicopter, ik vind het zelf een leuke optie.

    Dit is een beetje hoe ik het ervaren heb. Ik hoop dat je er wat mee kan.


    Ik zal eerdaags ook een filmpje plaatsen hoe het vliegen mij af gaat.
    Ik hoop dat ik eerdaags al een beetje rond kan kan cirkelen, ter opvolging van het hoveren.


    Ook heb ik nog een vraagje.
    Als ik aan het vliegen ben, zo'n 20 cm van de grond, helt de mCPx een beetje over naar rechts. Is deze dan niet goed gebalanceerd?
    Ook als ik op toeren kom gaat de heli bij ongeveer 50% throttle vrij heftig trillen, maar als ik dan 2 klikjes gas bij geef, is het weg. Waar kan dit aan liggen? Voorzover ik kan zien zit alles nog goed vast.
     
  18. SToRM

    SToRM Guest

    Bedankt voor de tips! ;)
    Ik heb ondertussen maar al een mSR opzij laten leggen, aangezien ik m voor een mooie prijs kon kopen. De mCPx (of iets soortgelijks) ga ik er vrijwel zeker op korte termijn nog bij kopen, maar voorlopig ga ik alvast wat oefenen met de mSR. Dat lijkt mij de beste keus om binnenshuis wat rond te vliegen zonder teveel schade te maken. En met de mSR zal ik wel al snel fatsoenlijk rond kunnen vliegen denk ik zo. Accu's ga ik ook nog wel bijbestellen bij HK, maar kunnen in de mSR dezelfde (300mAh) accu's als in de mCPx of zijn die te zwaar?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 4 jul 2011
  19. danny.act

    danny.act

    Lid geworden:
    28 jun 2007
    Berichten:
    438
    Locatie:
    Putte (B)
    SToRM, dat is een wijs besluit.
    Aan de mSR ga je al heel wat plezier beleven. De mSR kan tegen een stootje.
    De accu's voor de mCPx hebben andere afmetingen dan deze voor de mSR en passen bijgevolg niet zonder aanpassingen in de standaard accu schacht van de mSR.
     
  20. minibike12

    minibike12

    Lid geworden:
    7 mei 2009
    Berichten:
    206
    Locatie:
    Nijmegen
    Edit :
    Heb waarschijnlijk zelf de antwoorden gevonden.
    Het naar rechts hellen heeft met de natuurwetten te maken.
    Zie : PrecoShop • Toon onderwerp - Is het normaal dat m'n heli schuin hangt bij het hoveren ??

    En het trillen heeft waarschijnlijk met mijn Maingear te maken.
    Dit ga ik morgenochtend even nakijken, en laat ook nog wel even weten of dit opgelost is.


    Storm, gefeliciteerd met je keuze, en houd ons op de hoogte hoe het je afgaat :)
     

Deel Deze Pagina