Blade mCPx voor beginner

Discussie in 'Heli-Pilot's Mess' gestart door minibike12, 14 jun 2011.

  1. danny.act

    danny.act

    Lid geworden:
    28 jun 2007
    Berichten:
    438
    Locatie:
    Putte (B)
    Denk dat ze liever het gezoem horen dan het lwaai van de grasmaaier.

    Had gisteren, met de mcpx ook heel af en toe het ja-knikker fenomeen.
    Vandaag servo's eens uit elkaar gehaald, zat heel wat zwart stof op de baantjes. Met een pincet voor de zekerheid ook die lintjes maar wat omhoog gelift.

    Heb onlangs ook de blad houders en de swashplate vervangen door alu-upgrade-parts van Microheli. Met de alu bladhouders draait hij schijnbaar zachter. Groot voordeel van de alu-swash is dat de links nu veel steviger erop zitten, en niet bij de eerste de beste kleine crash eraf vliegen. Had van in het begin al de indruk dat deze nogal los zaten op de originele swash.
     
  2. FlyingCheese

    FlyingCheese

    Lid geworden:
    22 mei 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Elst (gld)
    Goed idee, ga ik de volgende keer als ik de servo's toch een keer open heb liggen ook eens doen.

    Over dat alu-verhaal, de ontwerper James Haley zegt dat ie de kunstof-parts prefereert omdat die lichter zijn. Maar ja, als het beter werkt dan werkt het beter lol

    Het filmpje waarin ie dat zegt staat een paar pagina's terug in deze thread maar ik zal hem nog een keer posten.

    Scroll door naar 5:15:

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  3. danny.act

    danny.act

    Lid geworden:
    28 jun 2007
    Berichten:
    438
    Locatie:
    Putte (B)
    Wanneer je alles in alu begint te vervangen is het natuurlijk een andere zaak, maar wanneer je je beperkt tot de essentiële delen is er nauwelijks gewichts toename.
    Sommige delen in alu zijn zelfs een fractie lichter dan de originele in kunststof.
     
  4. FlyingCheese

    FlyingCheese

    Lid geworden:
    22 mei 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Elst (gld)
    @ Danny

    Ik snap.

    Dus alleen de swashplate en de bladhouders vervangen met alu parts, zeg je.

    Wat kost dat en waar kun je die krijgen? Ik kan hem niet vinden op de site van de shops.

    EDIT:

    Ik heb een halve grommet op allebei de voorste pushrods-swashplate geplaatst. Werkt ook erg goed, moet ik zeggen
     
    Laatst bewerkt: 28 jul 2011
  5. danny.act

    danny.act

    Lid geworden:
    28 jun 2007
    Berichten:
    438
    Locatie:
    Putte (B)
  6. FlyingCheese

    FlyingCheese

    Lid geworden:
    22 mei 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Elst (gld)
    Damn, die dingen zijn best prijzig nog.
     
  7. danny.act

    danny.act

    Lid geworden:
    28 jun 2007
    Berichten:
    438
    Locatie:
    Putte (B)
    Ja je bent al snel wat geld kwijt als je jezelf niet op tijd weet in te houden.

    Maar anderzijds als je enkele keren een nieuwe originele swash moet kopen (de achterste ballink is nogal gevoelig aan afbreken) zit je al snel aan de prijs van een alu.
     
  8. FlyingCheese

    FlyingCheese

    Lid geworden:
    22 mei 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Elst (gld)
    Op de wikilink voor de mCPx staat een oplossing tegen het snel afbreken van de achterste ballink. Je moet een pushrod nemen van een van de andere servo's en daar wat hoeken in aanbrengen, complete beschrijving staat op die wikilink van hoe en welke hoeken je moet nemen,

    Zo vangt hij eventuele klappen beter op en zal de ballink minder snel afbreken.

    Blade mCP X - EFlightWiki

    Check die jpeg over de rearpushrod
     
    Laatst bewerkt: 28 jul 2011
  9. danny.act

    danny.act

    Lid geworden:
    28 jun 2007
    Berichten:
    438
    Locatie:
    Putte (B)
    Had dat ook al gezien, er bestaat ook nog een oplossing waarbij men één van de bijgeleverde schroefjes gebruikt ter vervanging van de 'ball"
    Maar het is allemaal zo'n geprul, zeker wanneer je ogen al wat minder meewillen, en had ook nog enkele hobby dollars over (gebeurt niet vaak) zodat ik maar ineens voor een degelijke oplossing heb gekozen.
     
  10. FlyingCheese

    FlyingCheese

    Lid geworden:
    22 mei 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Elst (gld)
    Iek shnap

    Hihi, erg he? Ik vraag me soms wel eens af wat een buitenstaander er van zou denken. Die zien volwassenen over ubertoys praten alsof het snoepgoed is.

    Tis gewoon te verslavend...
     
  11. FlyingCheese

    FlyingCheese

    Lid geworden:
    22 mei 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Elst (gld)
    Ik heb de 2 nieuwe gratis servo´s van Horizon Hobby binnen en het was geen minuut te vroeg. Die linkerservo begon alweer aardig wat kuren te vertonen opeens dus heb ik die ook maar geswapped.

    Hij vliegt perfect nu en het is een geweldig apparaat.

    Maar toch zal ik hem niemand aanraden. Er zijn teveel issues mee, met name dat servo gebeuren en bv steeds overnieuw moeten binden met de DX4e.

    Horizon weet er ook al van, daarom stuurden ze me zo snel 2 nieuwe servo´s op.

    Ik zal wel worden geflamed om wat ik zeg maar toch, als je pech hebt met een batch dan is het het geld niet waard.

    Ik vind het ook erg bedenkelijk dat die nieuwe servo´s het veel beter doen dan de stockversies. Die nieuwe die ik er 2 weken geleden heb opgezet werkt nog steeds perfect en heb hem nog niet 1 keer hoeven cleanen. En ik vlieg er toch zo´n 10 LiPo´s of meer per dag mee.

    Misschien had ik weer eens ouderwets pech maar wat ik zo hoor en zie hier en op Youtube is die servo-issue echt een groot wereldwijd probleem.

    Jammer Blade...voor die prijs hadden jullie het wel iets beter mogen doen.

    Maar ja, da's mijn mening.
     
  12. ExtremeBB

    ExtremeBB Guest

    Ben het wel aardig met je eens /\ ,
    "RTF" is iets wat ie zeker niet is , onlangs dat er een zender bij zit...

    + inderdaad het binden wat ik nu ook 3x heb moeten doen....
    maaaar als je eenmaal de heli knap afgesteld heb , is het een wereld van plezier :cool:
     
  13. FlyingCheese

    FlyingCheese

    Lid geworden:
    22 mei 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Elst (gld)
    @EBB

    Je moet geluk met de machine hebben blijkbaar.

    Ik denk ook dat de mCPx veel beter(lees voorspelbaarder) vliegt met bv een DX6i.

    Die DX4e-tjes zijn niet zo denderend, het voelt gewoon niet accuraat genoeg of zo. En dat gezanik met steeds binden, dat ligt echt aan de TX volgens mij, niet aan de heli. Ik hoor er steeds meer klachten over op vele fora en ook YT.

    Ik ben een filmpje aan het uploaden nu wat ik net voordat ik die 2de servo heb geswapped heb gemaakt. Je ziet hem op en neer, heen en weer gaan terwijl ik niet eens aan de throttle kom, behalve als ik een 180 of 360 wil doen.

    Of ik ben echt een baggerpiloot , of de servo's vergallen een hoop.

    Time will tell....
     
  14. FlyingCheese

    FlyingCheese

    Lid geworden:
    22 mei 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Elst (gld)
    Hier de video die ik net heb ge-upload met nog de oude aileron-servo.

    Ik stijg op, doe wat 360's en probeer dan heen en weer te gaan door de kamer.

    Na de 360's foward flight, dan een 180 en forward flight om weer terug te keren nose in, weer een 180 etc. Maar ik kreeg hem niet strak gevlogen, wat ik ook deed.

    De nieuwe servo doet het perfect, hij vliegt erg goed nu maar ja, er zit nog 1 servo op die net zo "geweldig" is als die vorige 2.

    Mochten mensen tips hebben over mijn vliegstijl, ik hoor het graag.

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  15. FlyingCheese

    FlyingCheese

    Lid geworden:
    22 mei 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Elst (gld)
    Het is nu officieel, ik ben leip aan het worden, ehem-ja. In ieder geval, ik heb net een LiPo of 4 met de nieuwe aileronservo gevlogen en guess what?

    Ik kon tot 3 keer toe gewoon handsfree hoveren?. Heel af en toe een tikje cyclic om hem op zijn plek te houden maar meer was niet nodig.

    Ik wed dat als ik die laatste servo ook vervang dat het me een stuk beter zal afgaan met mijn trainen.

    Blade, jullie zijn een goed merk..............maar fok jullie cheapass stockparts in deze batch.

    Okee, ik snap het als mensen willen dat ik moet STFU-en nu, sorry voor de rant en het taalgebruik.

    Pardon my french :snipersmile:
     
  16. FlyingCheese

    FlyingCheese

    Lid geworden:
    22 mei 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Elst (gld)
    Een laatste opmerking....

    Ik hou toch van deze kleine rakker en is het ook niet ubertof dat je hem amper hoeft te trimmen.

    Dat vind ik echt een groot voordeel.......maar ja....die servo's op mijn batch he..
     
  17. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    13.859
    Locatie:
    Rotterdam
    voor je filmpje trouwens

    ik heb hem niet in mn handen, dus weet ff niet wat er allemaal gebeurt, maar het is redelijk normaal voor een heli om omlaag te willen als je vol met de staart draait (spanning zakt iets in de accu door de staartmotor..)

    wat ook kan, is dat je zwaartepunt niet 100% goed ligt, waardoor de heli tijdens een pirouette zichzelf gaat corrigeren. En ook dan is alle energie in de rotor die niet naar het omhoog houden gaat, reden om omlaag te gaan

    Je moet deze heli, zeker als je wat vlotter gaat vliegen, vliegen alsof hij bijna geen power heeft..
    Tijdens hoover lijkt hij wel wat te hebben, maar als hij doorzakt in een vlot gevlogen bocht merk je dat het best meevalt
    Kwestie van aanvoelen

    toch werkt het best
    ik heb hem erbij genomen als inverted trainer, en het lukt nog ook
    Zolang je zijn grenzen een beetje in het oog houd, is het een leuk dingetje
     
  18. FlyingCheese

    FlyingCheese

    Lid geworden:
    22 mei 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Elst (gld)
    Ik kom net terug van een vliegmeeting bij het Loo te Apeldoorn. Dylan had me uitgenodigd om eens te komen kijken en het leek me wel een goed idee om wat ervaringen op te doen.

    Mooie machines gezien en erg aardige luitjes ook. Het ging om plezier hebben en dat is aardig gelukt. Een prachtige Logo 600 in actie kunnen zien, wat een beest is dat zeg.

    Verder waren er ook een batterij mCPxjes dus die zoemden ook vrolijk rond door elkaar heen. ik had ook mijn Skyrunner meegenomen en die deed het toch niet slecht. Een paar mensen hadden ook interesse in zo'n ding want het vliegt zo makkelijk en bijna crashbestendig.

    Na een poosje besloot ik me eens aan een LiPo'tje te wagen en toen was het eigenlijk weer een droom. Ik had nog niet veel buiten geoefend maar hier was ruimte zat en na een paar seconden hoveren dacht ik, knallen met die banaan.

    Het ging zo geweldig, binnen no time vloog ik vol gas rondjes en liep ik heen en weer te zoeven, ik kon het niet geloven. Die simervaring heeft me toch geholpen want hij reageerde precies zoals ik dacht.

    Ik was in het begin bang dat ik de mCPx niet meer zou kunnen zien door zijn afmeting, maar dat viel allemaal reuze mee. Als je maar je laatste positie onthoudt en dan probeert weer terug te komen is er niks aan de hand.

    Ook nose in hoveren, piroutje draaien en dan vol gas ergens heen vliegen, cyclic naar achteren zodat ie verticaal gaat, op de piek een 180 en dan weer vol gas terug racen, scherpe bochten eruitpersen etc.

    Wat geweldig is het toch zeg, echt grandioos en zo verslavend.

    Ik vond het zo heerlijk om eens met het ding los te kunnen gaan en het stuurde precies zoals ik dacht. Ik had ook totaal geen angst of stress, het ding deed gewoon wat ik vroeg. En als ik de kluts ff kwijtraakte, gewoon rechttrekken en zachtjes weer nose in wat dichterbij brengen.

    Man man wat een hobby.....

    Thanks voor de uitnodiging, Dylan, het was echt helemaal te gek!

    Dit is een uberyay deluxe 3000 Pro™-dag:p
     
    Laatst bewerkt: 31 jul 2011
  19. FlyingCheese

    FlyingCheese

    Lid geworden:
    22 mei 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Elst (gld)
    Dag 2 dat ik buiten heb lopen racen, wat een lol zeg. Het is echt geweldig, zo gaaf dat je hem overal heen kunt laten knallen en dan gewoon weer netjes voor je neus kunt laten stoppen.

    Het valt me echt op hoe goed ie buiten stuurt, zelfs met een briesje. Ik probeer altijd op mijn E500-koffer te landen en het gaat echt zo precies.

    Ik heb net ook de pushrods een paar slagen uitgedraaid en daarna ff getest.

    Heerlijk, die extra pos pitch, vooral voor buiten is dat fijn.

    Ik kan er geen genoeg van krijgen en ga nog maar 4 LiPos bestellen bij de HK....

    Ik ben doomed!
     
  20. kmk

    kmk

    Lid geworden:
    14 okt 2009
    Berichten:
    477
    Locatie:
    Olen België
    Ik zit op vakantie in Hongarije, 28° en bijna winstil, en heb van de hotelbaas een terreintje toegewezen gekregen ter grote van een voetbalveld mét hoog gras en knal er in de voormiddag zo'n 30 lipo's door:D:D Af en toe een Duitser de stuipen op het lijf jagen omdat ik soms tot over de parking scheer, moet kunnen:)
    Na de middag alles opladen en tegen de avond aan nog wat vluchtjes;)
    s'Avonds op het terras van de kamer met een glaasje wijn alles reinigen en in orde maken want morgen weer een 'drukke' dag.

    Heb wél dringend nieuwe blades nodig maar de dichtsbijzijnde winkel is in Boedapest op 275km, ik zal dus maar voorzichtig met deze verder doen:)

    Het leven kan hard zijn.....ik vrees dat ik ook doomed ben:D:D

    Grtz Rudi
     

Deel Deze Pagina