Na mijn eerste setje Align Pro Woodies op mijn MT te hebben gesloopt bestelde ik uiteraard weer binnen een uurtje een nieuw setje.
Volgende ochtend lag het netjes in de bus, joepie. Ze waren wederom al prima uitgebalanceerd dus ik schroef die dingen erop en begin zoals gebruikelijk op bladspoor te controleren.
Met gas op 50: zo scherp als een mes. Beetje positieve pitch en terug, nog altijd prima. Nou de laatste test: gas op 90%, nog altijd netjes, een beetje positieve pitch... en ja hoor bijna een centimeter bladspoor. Terug naar neutraal, nogsteeds de centimeter. Geef een beetje negatieve pitch een WOW 3 cm bladspoor! Nou da's raar... Linkage los en proberen maar.
Twee uur en 2 accu's later, same sh*t. Ja ik kon die bladen onderhand wel doormidden breken, maar goed zelf beheersing he. Ben ik nou idioot of wat? Dit kan ik onderhand toch wel? Ok, om even bij te komen en wat succes te voelen, stock bladen er weer op, en binnen 3 minuten perfect ook op vol gas met +/- pitch. HE?!
Ik begon al uit te denken wat ik in mijn email aan de verkoper van die bladen ging zetten voor retour maar nee... Het moet kunnen! Nou beschik ik gelukkig over aardig wat doorzettingsvermogen en die stock bladen vind ik maar niks dus ben blijven doorproberen tot het wonder boven wonder lukte! Eigenlijk kan alle onzin hierboven weg maar goed... dit is hoe:
LET OP: dit model heb ik in 2008 gekocht, maar er is ook een oudere versie met een iets andere kop (o.a. dunnere bladhouders en mixer armpjes) waar meer bladspoor problemen mee blijken te zijn. De kop op de foto is de nieuwere versie.
Toen ik goed oplette merkte ik op dat het steeds 1 blad was die zo uitweek. Bij het bestuderen van de rotor kop bij het draaien van de rotorbladen in beide richtingen merkte ik dat de mixing levers en de flybar control arms niet helemaal gelijk bewogen bij druk, dus aan een kant was wat meer speling dan de andere. Ik heb de links naar de tuimelschijf los gemaakt en ben de mixing levers en de fb control arms voorzichtig aan gaan draaien. Door de tuimelschijf daarna te bewegen controleerde ik of alles nog wel soepel genoeg bewoog. Ik heb zo alles net op het randje van te hard aangedraaid, en joepie: GEEN BLADSPOOR MEER!
UPDATE: hier volgt een plaatje voor de duidelijkheid. De armpjes moeten zo min mogelijk bewegen in de richting van de rode pijltjes, door de schroefjes bij de groene pijltjes aan te draaien zonder dat de armpjes moeizamer de normale verticale wip beweging kunnen maken. Uiteraard moet je in totaal 4 schroefje controleren, hoewel er hier maar 2 staan aangegeven:
Dit zal niet voor iedereen werken, want een ieder die serieus met heli's bezig is geweest weet dat er een hoop meer bij komt kijken zoals het o.a. uitbalanceren van bladen en controleren van tig andere onderdeeltjes. Je moet de werking van je heli goed snappen wil je er goed mee kunnen vliegen, zeker na je eerste crash. Men ziet na een crash vaak ook over het hoofd dat bijvoorbeeld de feathering shaft heel licht verbogen is in een soort s vorm, wat ook tot bladspoor kan leiden en vibraties. In het begin let men met name op direct zichtbare schade, en niet op die kleintjes. Nog een bekende is een main shaft die verticaal wat speling heeft. Hierdoor kan je heli bij een beetje pitch ineens omhoog schieten. Hoe dan ook, ik hoop dat iemand er wat aan heeft. Veel vliegplezier!
Volgende ochtend lag het netjes in de bus, joepie. Ze waren wederom al prima uitgebalanceerd dus ik schroef die dingen erop en begin zoals gebruikelijk op bladspoor te controleren.
Met gas op 50: zo scherp als een mes. Beetje positieve pitch en terug, nog altijd prima. Nou de laatste test: gas op 90%, nog altijd netjes, een beetje positieve pitch... en ja hoor bijna een centimeter bladspoor. Terug naar neutraal, nogsteeds de centimeter. Geef een beetje negatieve pitch een WOW 3 cm bladspoor! Nou da's raar... Linkage los en proberen maar.
Twee uur en 2 accu's later, same sh*t. Ja ik kon die bladen onderhand wel doormidden breken, maar goed zelf beheersing he. Ben ik nou idioot of wat? Dit kan ik onderhand toch wel? Ok, om even bij te komen en wat succes te voelen, stock bladen er weer op, en binnen 3 minuten perfect ook op vol gas met +/- pitch. HE?!
Ik begon al uit te denken wat ik in mijn email aan de verkoper van die bladen ging zetten voor retour maar nee... Het moet kunnen! Nou beschik ik gelukkig over aardig wat doorzettingsvermogen en die stock bladen vind ik maar niks dus ben blijven doorproberen tot het wonder boven wonder lukte! Eigenlijk kan alle onzin hierboven weg maar goed... dit is hoe:
LET OP: dit model heb ik in 2008 gekocht, maar er is ook een oudere versie met een iets andere kop (o.a. dunnere bladhouders en mixer armpjes) waar meer bladspoor problemen mee blijken te zijn. De kop op de foto is de nieuwere versie.
Toen ik goed oplette merkte ik op dat het steeds 1 blad was die zo uitweek. Bij het bestuderen van de rotor kop bij het draaien van de rotorbladen in beide richtingen merkte ik dat de mixing levers en de flybar control arms niet helemaal gelijk bewogen bij druk, dus aan een kant was wat meer speling dan de andere. Ik heb de links naar de tuimelschijf los gemaakt en ben de mixing levers en de fb control arms voorzichtig aan gaan draaien. Door de tuimelschijf daarna te bewegen controleerde ik of alles nog wel soepel genoeg bewoog. Ik heb zo alles net op het randje van te hard aangedraaid, en joepie: GEEN BLADSPOOR MEER!
UPDATE: hier volgt een plaatje voor de duidelijkheid. De armpjes moeten zo min mogelijk bewegen in de richting van de rode pijltjes, door de schroefjes bij de groene pijltjes aan te draaien zonder dat de armpjes moeizamer de normale verticale wip beweging kunnen maken. Uiteraard moet je in totaal 4 schroefje controleren, hoewel er hier maar 2 staan aangegeven:

Dit zal niet voor iedereen werken, want een ieder die serieus met heli's bezig is geweest weet dat er een hoop meer bij komt kijken zoals het o.a. uitbalanceren van bladen en controleren van tig andere onderdeeltjes. Je moet de werking van je heli goed snappen wil je er goed mee kunnen vliegen, zeker na je eerste crash. Men ziet na een crash vaak ook over het hoofd dat bijvoorbeeld de feathering shaft heel licht verbogen is in een soort s vorm, wat ook tot bladspoor kan leiden en vibraties. In het begin let men met name op direct zichtbare schade, en niet op die kleintjes. Nog een bekende is een main shaft die verticaal wat speling heeft. Hierdoor kan je heli bij een beetje pitch ineens omhoog schieten. Hoe dan ook, ik hoop dat iemand er wat aan heeft. Veel vliegplezier!
Laatst bewerkt: