Blanik van LMmodel

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door jan brilman, 7 apr 2022.

  1. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.498
    Locatie:
    groningen
    Blijft de vraag: remklepjes?

    En hoeveel kg sterke servo's heb je hier globaal voor nodig?


    jan.
     
  2. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.118
    Locatie:
    N. Brabant
    Ah! :thumbsup: Ik dacht de hele tijd dat het om de 'oerversie' ging, niet goed gelezen... :hammer:
    De Blanik XL ziet er toch mooi en strak uit!?
    Die zou ik net als Helikapoter eigenlijk ook zo laten.

    Kan ik je niet mee helpen, geen ervaring mee.
    Maar de remkleppen, bevestiging en systeem + de benodigde servo`s daarvoor zijn een stuk zwaarder dan een eventuele duurzame gladde afwerking.
    Waarom zou je er remkleppen in willen bouwen?

    Groeten, Ramses
    .
     
  3. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.498
    Locatie:
    groningen
    Gewicht is te overzien.

    https://aerobertics.be/nl_be/dpab180

    Voor het geval 'ie heeeeeeel klein wordt, doe ik liever remkleppen uit, dan dat ik bij een model als dit in pogingen hoogte af te bouwen allerlei grote belastingen op de vleugels riskeer . . .


    jan.
     
    ramses vindt dit leuk.
  4. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.397
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Je kan ook je ailerons omhoog zetten met een schakelaar om je hoogte af te bouwen. Beetje hoogte compensatie erbij en klaar ben je.
    Ik zou niet de bovenstaande kleppen inbouwen, je verzwakt je vleugels hier ook mee.
     
  5. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.498
    Locatie:
    groningen
    Je vervangt een stuk(je) EPP door aluminium.

    Wordt de vleugel hierdoor zwakker, ook mits goed verlijmd?

    Anyway, helaas heb ik ze net besteld . . . :mad:


    jan.
     
  6. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.498
    Locatie:
    groningen
    In afwachting van eea.

    Ik lees dat de officiële 6-polige MPX stekkers erg klemmen.

    (Of was dat alleen vroeger zo?)

    Dat lijkt me bij een EPP-vleugel minder gewenst.

    Is er een goed alternatief dat een beetje lekker in en uit elkaar schuift?

    Dank.


    jan.
     
  7. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.498
    Locatie:
    groningen
    Naast nog vele andere heb ik wel de volgende vraag: wat zijn de basisprincipes als je zo'n EPP vleugel met carbon wilt versterken?

    Boven/onder?

    Liggend of staand?

    Vorm van het carbon profiel?

    Hoe te verlijmen?

    Libor levert dit plaatje:

    upload_2023-1-30_22-8-43.png

    Ergens zegt hij dat hij aan de onderzijde een aluminium draad ingelijmd heeft.

    Iemand suggesties?

    Dank!


    jan.
     
  8. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Carbon altijd met epoxy verlijmen.
    Boven en onder.
    DE vorm zou ik licht weefsel in de vorm van een driehoek op de vleugel lijmen, basis bij de wortel, punt bij vleugel tip.
    Maar als je dat doet zal je ook je vleugelbuis steviger moeten verankeren, want een vleugel die stijver is gaat ook grotere krachten op de vleugel verbinder uitoefenen.
    Als het niet buigt dan breekt het
     
  9. Helikapoter

    Helikapoter Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 mrt 2006
    Berichten:
    790
    Locatie:
    Drechterland
    In ieder geval geen epoxy ! De koolstof strengen en buizen met foamsave ca lijm er in lijmen .
    Vleugel op bakpapier leggen en met ca inlijmen + activator , werkt als een “malle”
    (Geen epoxy ivm gewicht, stijfheid en verkleuring)
     
  10. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Ca lijm breekt voor dat de koolstof zijn werk kan doen, epoxy blijft verbonden met koolstof tot breuk van de koolstof.
    Stijfheid van ca is juist het nadeel
     
    flymax vindt dit leuk.
  11. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.498
    Locatie:
    groningen
    Ik heb al in verschillende talen gegoogeld op 'reinforcing epp wing with carbon', maar dat levert weinig op . . .

    Hoop dat we hier (nog) meer gaan horen!


    jan.
     
  12. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.498
    Locatie:
    groningen
  13. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.498
    Locatie:
    groningen
    In de video van hierboven lijmt de man een carbon rod aan de boven- en onderzijde in de vleugel.

    Staaf of buis?

    Wat zijn in dit geval passende maten?

    3 mm, over de hele lengte, boven en onder?


    jan.
     
  14. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.498
    Locatie:
    groningen
    Nog iets.

    Hij maakt zelf van buis etc. een ontkoppelhaak.

    Die wordt nogal aan de onderzijde van de neus geplaatst.

    upload_2023-1-31_15-15-48.png

    Zou dat bewust gebeuren?

    Ik heb een ontkoppelhaak, wou die eigenlijk gewoon in het centrum van het kegeltje zetten . . .

    Maar hier lijkt geantwoord te worden.

    https://www.rc-network.de/threads/position-der-schleppkupplung.491415/


    jan.
     
    Laatst bewerkt: 31 jan 2023
  15. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.081
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    Er is één nadeel aan een ontkoppelhaak in het midden van de neus, en vooral bij kleinere modellen: de accu kan niet meer voorin de neus geplaatst worden, en daardoor is er dan vaak extra lood nodig om het zwaartepunt op de goede plek te krijgen. Ik heb zelf meerdere zwevers met de haak (een pennetje achter een sleufje) in de zijwand van de zwever. Mij heeft het nog nooit problemen gegeven.
     
  16. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    Ik opteer altijd voor de schaal lokatie. Wat bij de echte werkt ,werkt ook voor het model .
    Dat is mijn uitgangspunt .
    Nou moet ik zeggen dat mijn zwevers niet onder de 2 meter komen . Dat maakt het wel makkelijker.
     
  17. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.081
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    ;)
    Helaas moet ik je terechtwijzen Serge;). Ik heb even gespiekt in je bouwdraadje van de ASK-23 (die trouwens heel gaaf wordt! :worship:. Maar bij B7CFA541-1771-41AF-A66F-31D1A65BF08B.jpeg de ASK-23 zit de sleephaak nl niet in het puntje van de neus, maar net voor het neuswiel. Kijk maar eens op deze foto:
     
  18. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.081
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    ik ken natuurlijk niet alle overwegingen van de ontwerpers, maar twee redenen voor deze plek van de sleephaak kan ik wel bedenken: als er al een versteviging voor het neuswiel zit, dan is het natuurlijk handig om daar je aangrijpingspunt voor de sleephaak aan te bevestigen. En een andere reden is dat de stuwdruk voor de snelheidsmeter in de opening voor aan de neus wordt gemeten. Als daar tijdens de sleep een kabel voor zit kan dat een te lage snelheid op de snelheidsmeter suggereren. Aangezien de ASK-23 een overgangstrainer is waar ook minder ervaren vliegers op vliegen is dat niet wenselijk.
     
  19. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.498
    Locatie:
    groningen
    Maar in de bodem kan dus even goed, lijkt me, toch?

    En wat is je opinie mbt.
    1. carbon verstevigingen
    2. remkleppen?

    Bedankt!

    Langzaam maar zeker komen we er wel.

    (Mijn vriendin verscheept regelmatig antiek en die meldde dat een pakket van hier naar Zweden er twee weken over gedaan heeft. Ik verwacht de doos dus niet eerder dan half februari; voorlopig hebben we nog even . . . )


    jan.
     
    Laatst bewerkt: 31 jan 2023
  20. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    Je hebt volledig gelijk . Na wat langer zoeken inderdaad .
    Nou ja hij zit er nu :hammer:.
     
    flymax vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina