Blanik van LMmodel

Het zijn overduidelijk niet dezelfde. ;)

De wit met blauwe uit jouw post is de Blanik OK-0931, de oerversie.

http://lm-modelshop.cz/index.php?id_product=21&controller=product

Ik heb de Blanik XL, uit mijn bijdrage van vanochtend, besteld.

http://lm-modelshop.cz/index.php?id_product=117&controller=product

Althans, ik hoop dat die er zo uitziet . . .

Ah! :thumbsup: Ik dacht de hele tijd dat het om de 'oerversie' ging, niet goed gelezen... :hammer:
De Blanik XL ziet er toch mooi en strak uit!?
Die zou ik net als Helikapoter eigenlijk ook zo laten.

Blijft de vraag: remklepjes?
En hoeveel kg sterke servo's heb je hier globaal voor nodig?

Kan ik je niet mee helpen, geen ervaring mee.
Maar de remkleppen, bevestiging en systeem + de benodigde servo`s daarvoor zijn een stuk zwaarder dan een eventuele duurzame gladde afwerking.
Waarom zou je er remkleppen in willen bouwen?

Groeten, Ramses
.
 
Je kan ook je ailerons omhoog zetten met een schakelaar om je hoogte af te bouwen. Beetje hoogte compensatie erbij en klaar ben je.
Ik zou niet de bovenstaande kleppen inbouwen, je verzwakt je vleugels hier ook mee.
 
In afwachting van eea.

Ik lees dat de officiële 6-polige MPX stekkers erg klemmen.

(Of was dat alleen vroeger zo?)

Dat lijkt me bij een EPP-vleugel minder gewenst.

Is er een goed alternatief dat een beetje lekker in en uit elkaar schuift?

Dank.


jan.
 
Naast nog vele andere heb ik wel de volgende vraag: wat zijn de basisprincipes als je zo'n EPP vleugel met carbon wilt versterken?

Boven/onder?

Liggend of staand?

Vorm van het carbon profiel?

Hoe te verlijmen?

Libor levert dit plaatje:

upload_2023-1-30_22-8-43.png


Ergens zegt hij dat hij aan de onderzijde een aluminium draad ingelijmd heeft.

Iemand suggesties?

Dank!


jan.
 
Carbon altijd met epoxy verlijmen.
Boven en onder.
DE vorm zou ik licht weefsel in de vorm van een driehoek op de vleugel lijmen, basis bij de wortel, punt bij vleugel tip.
Maar als je dat doet zal je ook je vleugelbuis steviger moeten verankeren, want een vleugel die stijver is gaat ook grotere krachten op de vleugel verbinder uitoefenen.
Als het niet buigt dan breekt het
 
In ieder geval geen epoxy ! De koolstof strengen en buizen met foamsave ca lijm er in lijmen .
Vleugel op bakpapier leggen en met ca inlijmen + activator , werkt als een “malle”
(Geen epoxy ivm gewicht, stijfheid en verkleuring)
 
Ca lijm breekt voor dat de koolstof zijn werk kan doen, epoxy blijft verbonden met koolstof tot breuk van de koolstof.
Stijfheid van ca is juist het nadeel
 
Ik heb al in verschillende talen gegoogeld op 'reinforcing epp wing with carbon', maar dat levert weinig op . . .

Hoop dat we hier (nog) meer gaan horen!


jan.
 
In de video van hierboven lijmt de man een carbon rod aan de boven- en onderzijde in de vleugel.

Staaf of buis?

Wat zijn in dit geval passende maten?

3 mm, over de hele lengte, boven en onder?


jan.
 
Er is één nadeel aan een ontkoppelhaak in het midden van de neus, en vooral bij kleinere modellen: de accu kan niet meer voorin de neus geplaatst worden, en daardoor is er dan vaak extra lood nodig om het zwaartepunt op de goede plek te krijgen. Ik heb zelf meerdere zwevers met de haak (een pennetje achter een sleufje) in de zijwand van de zwever. Mij heeft het nog nooit problemen gegeven.
 
Er is één nadeel aan een ontkoppelhaak in het midden van de neus, en vooral bij kleinere modellen: de accu kan niet meer voorin de neus geplaatst worden, en daardoor is er dan vaak extra lood nodig om het zwaartepunt op de goede plek te krijgen. Ik heb zelf meerdere zwevers met de haak (een pennetje achter een sleufje) in de zijwand van de zwever. Mij heeft het nog nooit problemen gegeven.
Ik opteer altijd voor de schaal lokatie. Wat bij de echte werkt ,werkt ook voor het model .
Dat is mijn uitgangspunt .
Nou moet ik zeggen dat mijn zwevers niet onder de 2 meter komen . Dat maakt het wel makkelijker.
 
;)
Ik opteer altijd voor de schaal lokatie. Wat bij de echte werkt ,werkt ook voor het model .
Dat is mijn uitgangspunt.

Helaas moet ik je terechtwijzen Serge;). Ik heb even gespiekt in je bouwdraadje van de ASK-23 (die trouwens heel gaaf wordt! :worship:. Maar bij
B7CFA541-1771-41AF-A66F-31D1A65BF08B.jpeg
de ASK-23 zit de sleephaak nl niet in het puntje van de neus, maar net voor het neuswiel. Kijk maar eens op deze foto:
 
ik ken natuurlijk niet alle overwegingen van de ontwerpers, maar twee redenen voor deze plek van de sleephaak kan ik wel bedenken: als er al een versteviging voor het neuswiel zit, dan is het natuurlijk handig om daar je aangrijpingspunt voor de sleephaak aan te bevestigen. En een andere reden is dat de stuwdruk voor de snelheidsmeter in de opening voor aan de neus wordt gemeten. Als daar tijdens de sleep een kabel voor zit kan dat een te lage snelheid op de snelheidsmeter suggereren. Aangezien de ASK-23 een overgangstrainer is waar ook minder ervaren vliegers op vliegen is dat niet wenselijk.
 
de haak (een pennetje achter een sleufje) in de zijwand van de zwever.

Maar in de bodem kan dus even goed, lijkt me, toch?

En wat is je opinie mbt.
1. carbon verstevigingen
2. remkleppen?

Bedankt!

Langzaam maar zeker komen we er wel.

(Mijn vriendin verscheept regelmatig antiek en die meldde dat een pakket van hier naar Zweden er twee weken over gedaan heeft. Ik verwacht de doos dus niet eerder dan half februari; voorlopig hebben we nog even . . . )


jan.
 
Laatst bewerkt:
;)

Helaas moet ik je terechtwijzen Serge;). Ik heb even gespiekt in je bouwdraadje van de ASK-23 (die trouwens heel gaaf wordt! :worship:. Maar bij Bekijk bijlage 526527 de ASK-23 zit de sleephaak nl niet in het puntje van de neus, maar net voor het neuswiel. Kijk maar eens op deze foto:
Je hebt volledig gelijk . Na wat langer zoeken inderdaad .
Nou ja hij zit er nu :hammer:.
 
Back
Top