Blanik van LMmodel

Ik ben heel benieuwd.
Doe dezelfde test met het latje en het lood dan nog eens zou ik zeggen.
Verwacht geen wonderen maar hopelijk is het genoeg om de zwever aan jou verwachtingen te kunnen voldoen.
De diff zou je ook nog beter zetten dacht ik ergens gelezen te hebben toch?
Ik hield vaak ⅔ omhoog ⅓ omlaag aan als uitgangspunt.
Tijdens het slepen de rol richting mixer uit.

En ik las hier eerder ook dat een cam. richting de tip ook handig zou zijn om te zien wat er gebeurd.
Dat vind ik wel een goed idee als je zo'n cam. tenminste heb of zou mogen lenen.
 
Rond carbon gaat niet veel helpen. Je had beter plat kunnen nemen en dan staand verlijmen, zoals hier al eerder werd aangedragen.
Daarnaast zal glasvezel tape onder 45 graden meer effect hebben.
 
Laatst bewerkt:
Ha Jan, mooi dat je zover bent. Ben heel benieuwd naar resultaat. Ben met Lyckele eens dat je beter een strip had kunnen gebruiken, omdat het nu nog om deze "as" kan draaien. Een strip had het wat meer "op slot gezet". Maar misschien geeft dit al voldoende weerstand. Lekker slapen, tot morgen :-)
 
Rond carbon gaat niet veel helpen. Je had beter plat kunnen nemen en dan staand verlijmen, zoals hier al eerder werd aangedragen.
Daarnaast zal glasvezel tape onder 45 graden meer effect hebben.
Mijn idee ook en het carbon grofschuren zodat de lijm beter pakt.
 
Rond carbon gaat niet veel helpen. Je had beter plat kunnen nemen en dan staand verlijmen, zoals hier al eerder werd aangedragen.
Daarnaast zal glasvezel tape onder 45 graden meer effect hebben.

Liggend had het beste geweest.
Zo ver mogelijk aan de buitenkant heeft het als je het zowel boven als onder doet het beste resultaat.
Ik denk echt dat dit de beste oplossing is en al veel effect geeft.
Hij hoeft maar net iets sneller te kunnen.
Dan is Jan er heel blij mee denk ik.
Het hoeft geen hotliner te worden.
 
Mocht dit niet het beoogde effect hebben: ik heb een rol van 50 meter lamineerfolie liggen, daar mag je best een paar meter van hebben om (een deel van) je vleugel mee te verstevigen...

Het oppervlak wordt er gladder van, dus de snelheid zal wat hoger worden.

Groeten, Jan.
 
Je had beter plat kunnen nemen en dan staand verlijmen, zoals hier al eerder werd aangedragen.

Ik weet het niet zeker, maar ik geloof dat ik al eerder gezegd heb dat dat niet kan, omdat je dan door de ligger die er al zit heen gaat . . . :hammer:

beter een strip had kunnen gebruiken, omdat het nu nog om deze "as" kan draaien. Een strip had het wat meer "op slot gezet".

Pak voor de gein eens een stuk carbon strip (ik heb hier een stuk 1 x 6) en probeer dat te torderen.

Da's bijna nog minder torsiestijf dan die vleugel is.


jan.
 
Pak voor de gein eens een stuk carbon strip (ik heb hier een stuk 1 x 6) en probeer dat te torderen.

Da's bijna nog minder torsiestijf dan die vleugel is.

jan.

Ja los zo in de hand wel. Maar toch niet als dat vastgelijmd en opgesloten zit. Ik gebruik dat regelmatig in EPP vleugels en dan is dat verschil duidelijk merkbaar.

Maar over merkbaar gesproken... heb jij de gewichtentest al kunnen doen? Ik ben heel benieuwd en hoop dat het zo klaar is en je lekker kunt gaan vliegen.
 
Ja daar ben ik ook heel benieuwd naar.
Al is het maar iets beter dan heb je al kans dat hij veel beter vliegt.
 
Zo was het:

upload_2023-6-27_18-6-42-png.544923



Zo is het nu:

upload_2023-6-28_10-20-46.png


Hier lijkt sprake van verbetering.

Zo was het:

upload_2023-6-27_18-7-25-png.544924



Zo is het nu:

upload_2023-6-28_10-22-4.png


Hier lijkt amper sprake van verbetering.

Gevoelsmatig is er wel sprake van verbetering.

Mensen die handig zijn moeten er maar eens een gradenboog overheen projecteren.

Wat jammer is, is dat ik er nu achter kwam dat bij het lood aan de achterkant, het latje los komt van de vleugel.

Zoals te zien heb ik er een klemmetje op gezet, maar de resultaten laten zich nu niet meer vergelijken.


jan.
 
Met gewicht aan de voorkant is het verschil duidelijk zichtbaar. Binnenkort maar weer eens er de lucht mee in en dan het verschil voelen. Hopelijk kun je er nu lekker ontspannen mee vliegen.
 
Laatst bewerkt:
Het latje zou je wel op dezelfde manier vast moeten zetten voor het goede vergelijk.
Maar als je voelt dat hij stijver is ben ik erg hoopvol gestemd.
Ik zou zeggen hou ons op de hoogte.
Nog even een vraagje.
Heb je 1 of beide vleugels al gedaan?
Doe ze of zitten ze wel op exact dezelfde plek?
Anders zou de zwever gekke dingen kunnen gaan doen.
 
Ik zie deze discussie nu pas.

Het gebrek van effectiviteit van de rolroeren bij hogere snelheden komt in mijn ogen vrijwel zeker door de lage torsiestijfheid.
Stel: je rolroer slaat uit naar beneden. Dat zou een vergroting van de lokale lift op moeten leveren waardoor de vleugel omhoog wil. Maar bij een te slappe vleugel gaat de tip torderen door een flinke verandering van het aerodynamisch moment op de vleugel. De tip gaat voorover torderen (instelhoekverkleining dus ook invalshoekverkleining). Niet alleen het deel van de vleugel waar het aileron zit tordeert, maar de hele vleugel tordeert mee, waardoor je een flinke washout krijgt. Dit vermindert de lift en kan de liftverandering van het rolroer dat je wilt bereiken verminderen of zelfs helemaal opheffen.
In het verleden zijn er 1:1 vliegtuigen geweest die zelfs last hadden van 'aileron reversal', waarbij bij hoge snelheden een rol uitslag naar links het vliegtuig naar rechts deed rollen door extreme torsie van de vleugel. Het vergroten van de stijfheid van de vleugel lijkt me hier de enige oplossing. Maar daar ben je al druk mee bezig :yes:.

Differentiering van de rolroeren lost dit probleem niet op of verergert het niet, dat is alleen ter vermindering van het haakeffect. Het haakeffect staat volledig los van dit torsie-probleem.
 
Haha een te verwachte reactie;)
Ik hoop dat de zwever nu een stuk beter vliegt en je er veel lol van ga hebben.
Ik heb het nooit zo op schuim maar ik vind dit best een mooie zwever.
Lekker licht begreep ik.
Dan kan je er langzaam mee vliegen.
Het lijkt me een perfect model wat bij jou past.
 
Niet alleen het deel van de vleugel waar het aileron zit tordeert, maar de hele vleugel tordeert mee, waardoor je een flinke washout krijgt. Dit vermindert de lift en kan de liftverandering van het rolroer dat je wilt bereiken verminderen of zelfs helemaal opheffen.

Ja, helder verhaal.

Maar hoe zit dat aan de andere kant, de andere vleugel?

Treedt daar eenzelfde effect op, wat het effect aan de andere kant alleen maar versterkt?


jan.
 
De andere kant doet precies het tegenovergestelde.
Ik dacht dat jij dat als geleerde wel wist hahaha.

Jan ik geniet altijd van jou draadjes.
Hoe je van iets simpels toch zo maar weer 5 pagina's vol kan krijgen.
Echt heerlijk om mee te beleven.
 
Back
Top