Blanik van LMmodel

In essentie heb je gelijk.

De uitslag is vergroot, omdat we in de veronderstelling waren dat die te klein was om het ding bij wat hogere snelheid de bocht om te krijgen.

Dus de uitslag vergroot.

Maar, als het haak-effect of het torderen de oorzaak is, dan heeft vergroten inderdaad niet veel zin.

Ik ga het instellen op verhouding 1 op 2,5, en dan maar eens zien.

(Het kan natuurlijk nooit kwaad om voor nood iets meer uitslag achter de hand te hebben.)

Rob moet het maar zeggen als ik het fout heb.

jan.

Dif toevoegen gaat niet helpen. Waarom heb je anders de rolroeren aangepast zo dat er meer uitslag naar beneden is. ruder mee mixen maakt het wel makkelijker vliegen. Maar ik zelf vloog met rol en rudder (zelf met de vingers mixen). In een sleep heeft ruder mee mixen weinig nut omdat je geen v stelling hebt en de kist dan door wilt rollen in een bocht achter de sleper. Wat ik je al prive geappt hebt . De vleugel totaal niet torsie stijf en wat je ook aan past in de uitslagen gaat dat niet werken om dat die vleugel zo slap is dat die altijd recht wilt draaien door de kracht op het roer. Wat ik voor stelde op het veld was door er diagonaal dun carbon staf in te lijmen boven en onder om zo iets meer steniging te krijgen. Dit kan makkelijk gedaan worden door er enkel een snede in te maken en daar uhu por in te drukken en dan een lengte carbon er in te drukken.

En dat carbon loopt dan over de bestaande ligger heen?

Ik begrijp de redenering wel, maar het wordt werkelijk geen gezicht, om te huilen zo lelijk . . . :(

jan.

Doe dat dan eerst alleen aan de onderkant.
Zelf zou ik het eerst over de lengte van het rolroer proberen.

Doe dat dan eerst alleen aan de onderkant.
Zelf zou ik het eerst over de lengte van het rolroer proberen.

Rol roer is stevig zat. Het is echt de vleugel zelf. Denk dat je 100 gram druk te tip al 15° kan torderen zo slap is die. Op buigen is die dan wel stern genoeg het koolstof wat er al in zit.

Hebben we het nou over gebrek aan oprichtend vermogen, of over niet de bocht om willen?
Ik dacht het laatste, en dus dacht ik aan differentiatie. Vooral omdat in eerste instantie de uitslag van de buitenaileron was vergroot in een poging de bocht om te komen. Ik heb niet gelezen dat het toestel niet uit een duik wilde herstellen.

Niet uit de duik herstellen is ook een gevolg van een torderende vleugel , moet je snel reageren want snelheid neemt zeer snel toe.

Ik begrijp de redenering wel, maar het wordt werkelijk geen gezicht, om te huilen zo lelijk . . . :(

Vind je dat echt zo lelijk? Dat valt toch wel een beetje mee?

WingWarpingNBowing-05.png

Hier overal dwars doorheen?

upload_2023-4-24_15-31-49-png.537337

Ik zie het echt niet . . .

Wie maakt een tekening/schets (bovenaanzicht vleugel) en dan hoe die dingen (1 mm rond?) moeten lopen?

jan.

Glasvezeltape onder 45 graden kruislings op de vleugel aangebracht geeft veel torsie stijfheid aan de constructie. En is eenvoudig over de ligger aan te brengen. Die van 3M plakt goed en is sterk. Wel tegen UV beschermen met monta tape oid

Rol roer is stevig zat. Het is echt de vleugel zelf. Denk dat je 100 gram druk te tip al 15° kan torderen zo slap is die. Op buigen is die dan wel stern genoeg het koolstof wat er al in zit.
Ik bedoel in de vleugel ter hoogte van het rolroer.

IMG_7590.jpeg

Zo bedoel ik het. En de precieze positie is dan nog nader te bepalen: onder en / of boven. Meer naar voren of naar achteren..

Bedoel je dat je de bestaande carbon ligger (onder de'balsa ligger') er uit haalt?

Nieuwe koolstof latten: in de lengte, of diagonaal?

Diagonaal wil niet, laat zich niet krom buigen . . .

Volgens mij praten we al een hele tijd behoorlijk langs elkaar heen!

(Communiceren is zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten. )

jan.

:rofl:

De bestaande koolstof/balsa combinatie zou ik ongemoeid laten.

Ik bedoel extra koolstof latten toevoegen in dezelfde richting als de bestaande. Dus niet diagonaal. Aan de onderkant en/of bovenkant toevoegen. Op een plek waar je geen servo's, kabels, rolroeren tegen komt.

Nu tordeert de vleugel om de bestaande balsa/koolstof ligger heen. Door extra liggers toe te voegen wordt dat een stuk minder is mijn ervaring.

In het Duitse RC Network las ik dat er mensen gebruik maken van lamineer folie om hun schuimvleugels stijver te maken , schijnt enorm verschil te geven en is licht in gewicht.

Ik zit aan zo iets te denken.
En dan alleen aan de onderkant
In mijn beleving hoeft het maar dun te zijn.
Het hoeft geen snelle kist te worden.
Voor mijn gevoel doet een extra ligger weinig of niet tegen torsie maar dat is puur gevoelsmatig.

full

Dat is ook een goed idee. Met een combinatie van deze twee moet het goed zijn. De nieuwe ligger (1 bij 6 mm?) zou ik dan aan de onderkant doen (langs de rolroeren als het ware) en laten stoppen waar hij de diagonale lat tegenkomt. Maar misschien is de oplossing van Bertus wel voldoende. Dat zou je eerst kunnen proberen.

Laatst bewerkt:
Back