blaster 2

oke, ik heb de hoofdligger wat bloot gelegd zodat ik er aan beide kanten aan kan om een versterking op te klemmen...

om de buitenlaag te versterken heb ik verschillende soorten glasmat.
op die folie is idd een goede tip, maar jullie spreken van epoxi. ik gebruik normaal altijd G4 voor mijn glasmatten aan te brengen... is dit hiervoor ook geschikt, of niet?

alvast bedankt voor de hulp, op die manier kan ik wel ergens komen denk ik, het is idd het proberen waard. de vleugel woog nu inclusief servo's enzo 182 gram... ik zal hem daarna nog eens wegen.

groeten

hier hetgene wat ik momenteel heb.

ik zou aan beide kanten van de ligger zo een carbon(0,8mm) strook lijmen 10mm hoog (zelfde hoogte als de ligger, wel super intressant hoe ze zoiets gemaakt krijgen:p)
P1090060.JPG

P1090061.JPG

P1090062.JPG

dan eenzelfde strookje 3mm aan de binnenkant van de achterligger

en ik heb nu in de voorlijst een carbon staafje gestoken 2mm 9cm lang(zit nog niet gelijmd)

moest dit goedgekeurd zijn en eventueel verlijmd, kan ik langs de binnenkant op de onderkant van de vleugel een klein glasmatje leggen(17grams)

eens die uitgehard is, de bovenkant, ofwel zoals hierboven door iemand aangegeven, voorzichtig opspuiten met schuim en in vorm schuren.

in de vleugels zitten trouwens deze servo's:
Robbe FS 40 Servo Specifications and Reviews

mss kan ik hier naar dymonds ds60gaan(spaart 6gram terug...)

Mits de D60 servo's goed passen en er geen extra materiaal voor nodig is om deze op de juite positie in de vleugel te zetten is dit inderdaad een 6gr. besprarende aktie, dat zou ik ook gedaan hebben.

Aan de binnenkant van de ligger moet je niet dat weefsel gebruiken. Dat is niet geschikt om buigkrachten op te vangen zoals een ligger dat doet.

Heb je geen stukje ligger liggen? Misschien dat een van de vliegers bij jou in de buurt wel een rest stukje voor je heeft dat zou je dan aan de onderkant er tegen aan moeten lijmen.

stukje ligger, nop. en iemand anders in de buurt die aan dlg'en doet?? de eerste moet ik nog tegenkomen. de dichtstbijzijnde rc shop is op een halfuur hiervandaan, en die verkoopt dan nog enkel van die "snel verkopende" arf toestellen... hmmm

de g4 die ik gebruik is deze:
Romar-Voss G4 Polyurethaanlak 250 cc
is een 1componenten polyurethaan lak

gewone meng epoxi 15/30min heb ik ook liggen de volgende:
Epoxy Glue Kit 15 min BSI Mid-Cure 4.5 oz - Other

Jamara Epoxy 5 min. 100gr | Nils Ester Modelbouw shop
en lamineer hars:
Jamara Laminierharz mit Härter , 7,50 €

de vleugelschalen (rohacell) kunnen gelijmd worden met ca. LET OP. het schuim wat in de ligger zit niet.

op de andere site (die ik linkte) las ik dat G4 vernis is :)
gewoon de lamineer epoxy gebruiken...

haast en spoed is zelden goed... dus neem je tijd om eens goed na te denken over hoe dat het best hersteld kan worden

je zal merken dat in de dagen dat je dit doet met meerdere oplossingen gaat komen.

Hallo,

ik kan dus wat extra gewicht door de herstellingen wel compenseren denk ik . mits ik de romp en rc lichter krijg...

momenteel zit ik met volgende setup:

2x robbe fs40 servo's op ailerons
1x een dymond DS op hoogte
1x een onbekende servo op rudder(zat er al in)
assan 6kanaals ontvanger(behuizing eraf gedaan)
en een nimh pakketje 345mah(27gram)
de rudder en stabilo zijn aangestuurd met een stuurstang+buisje.

dus mogelijkheden zijn:
lichtere servo's (maar welke heb ik zowat nodig)
stuurstangen vervangen door pull kabeltje +veertje(ikk heb hier nog 0,3 en 0,5mm verenstaal liggen)
ontvanger lichter maar daar waag ik me nog niet aan
nimh vervangen door lipo 2cell
(maar dan moet ik met een bec werken, of servo's nemen die 2cellen aan kunnen + ook de assan moet het aankunnen)

gewichten momenteel zijn:
vleugel met servo's afgewerkt 182gram
romp vliegklaar(incl 7gram in de neus): 115 gram
(de 2de vleugel weegt leeg 153 gram)

samen dus 297gram vliegklaar zonder balast.

Hallo,

ik kan dus wat extra gewicht door de herstellingen wel compenseren denk ik . mits ik de romp en rc lichter krijg...

momenteel zit ik met volgende setup:

2x robbe fs40 servo's op ailerons
1x een dymond DS op hoogte
1x een onbekende servo op rudder(zat er al in)
assan 6kanaals ontvanger(behuizing eraf gedaan)
en een nimh pakketje 345mah(27gram)
de rudder en stabilo zijn aangestuurd met een stuurstang+buisje.

dus mogelijkheden zijn:
lichtere servo's (maar welke heb ik zowat nodig)
stuurstangen vervangen door pull kabeltje +veertje(ikk heb hier nog 0,3 en 0,5mm verenstaal liggen)
ontvanger lichter maar daar waag ik me nog niet aan
nimh vervangen door lipo 2cell
(maar dan moet ik met een bec werken, of servo's nemen die 2cellen aan kunnen + ook de assan moet het aankunnen)

gewichten momenteel zijn:
vleugel met servo's afgewerkt 182gram
romp vliegklaar(incl 7gram in de neus): 115 gram
(de 2de vleugel weegt leeg 153 gram)

samen dus 297gram vliegklaar zonder balast.

een raad.... focus je niet te veel op het gewicht... je vliegt vaak in weer boven 2bft... dit wil zeggen dat lichte toestellen al 20-30gram ballast meenemen... bij 4bft zit je al aan 60-80gram ballast...
mijn eerste toestel was een highlight... na herstelling 320 gram...
mijn kameraad zijn blaster 2 woog na 3 herstellingen 360 gram... zelfs dan vliegen ze ;)
mss niet super voor de competitie, maar ach... dan is de hele bedoeling van het dlgen weg... FUN hebben.

focus je goed op de herstelling zodat je weer voluit kan gooien, en fun hebben.

laat het LICHT bouwen aan de ontwerpers/bouwers die ze in de mallen duwen ;)

ps, 4j geleden was het knoeien,wringen en knijpen om onder 300gram te raken ;)

Oke dat is waar, maar ik ga denk ik best wel die stuurstangen veranderen, want ik vrees dat ik met een heel klein beetje speling zit, vooral op hoogte dan...
ik ga denk ik bij aerobertics zo een rolleke carbon roofing bestellen, daar kan ik alvast de liggers mee herstellen.
dan de onderkant van langs binnen de barstjes insoppen met wat ca, en er een klein glasmatje 17grams op leggen langs binnen.

ui de bovenkant zijn er wel heel wat stukken erg beschadigd, en zal puzzelen mss geen optie zijn.( het opspuiten met schuim +- 8cm 8cm opp) zou dan wel een optie kunnen zijn. en daaruit dan opnieuw het servogat snijden.

enkel de buitenkant zit ik dan met een probleem.
glasmatje 17grams eroverheen?

we zien wel, eerst de roofing bestellen, en mss tegen eind deze week hier dus we hebben tijd:p

voila vandaag is er wat herstelmateriaal toegekomen, die wel voor vanalles handig zou kunnen zijn.

het zal nu een punt zijn om de juiste producten met elkaar te mengen veronderstel ik...

zit er trouwens veel verschil tussen de katoenvlokken en glasvezelvlokken(wel zwaarder)
ik heb die beide besteld,
gewone epoxi en glasmat heb ik nog liggen.

P1090066.JPG

P1090067.JPG

die CA zo weinig mogelijk gebruiken ;) dan gaat het goed komen! succes

hehe,, en met welke reden?

Ik heb de achterste ligger aan beide kanten kunnen voorzien over de breuk met een strookje (4cm) carbonweefsel, dit heb ik er wel met CA tegen geplakt, en ik moet zeggen zeeeer stijf nu.

de hoofdligger(was een stuk uit weg) heb ik nu met lamineerepoxi en katoenvlokken "opgevuld" en aan beide kanten ook een carbonstrookje hiermee bevestigd. daarrond nu een folie gezet met aan beide kanten een houten blokje en klemmetjes.
nu gerust laten tot morgen en dan de klemmen, houtblokje en folie verwijderen. en hopen dat de ligger terug sterk en stijf is!

jammergenoeg momenteel geen foto's meer(zat een stofje in de lens, en die is vandaag vertrokken om te herstellen dus)

hehe,, en met welke reden?

Ik heb de achterste ligger aan beide kanten kunnen voorzien over de breuk met een strookje (4cm) carbonweefsel, dit heb ik er wel met CA tegen geplakt, en ik moet zeggen zeeeer stijf nu.

de hoofdligger(was een stuk uit weg) heb ik nu met lamineerepoxi en katoenvlokken "opgevuld" en aan beide kanten ook een carbonstrookje hiermee bevestigd. daarrond nu een folie gezet met aan beide kanten een houten blokje en klemmetjes.
nu gerust laten tot morgen en dan de klemmen, houtblokje en folie verwijderen. en hopen dat de ligger terug sterk en stijf is!

jammergenoeg momenteel geen foto's meer(zat een stofje in de lens, en die is vandaag vertrokken om te herstellen dus)

CA wordt erg hard... maar dus ook erg broos... het breekt weer snel...
soms MOET je het wel gebruiken (om dingen te fixeren om daarna beter te kunnen verlijmen)
maar hoe meer je met epoxy doet, hoe beter het is...
het wordt niet steenhard, maar wel stijf... zo kan je vleugel toch dat tikkeltje "leven" tijdens het vliegen. zoals een vleugel hoord te doen ;)

fotos posten van de dingen die je doet! (hier leren andere mensen weer uit)

Hallo, jammergenoeg is het fototoestel nog steeds in herstelling, maar de blaster heeft terug gevlogen! en ik die dacht dat dit onherstelbaar was tsss,
extra gewicht +13gram. vliegen doet hij zeer goed(beter?) tot nu toe moest ik steeds lood aanhangen(er is altijd wel wind bij ons) en nu niets moeten aanhangen, van den eerste keer goed. was wel rotweer voor in te vliegen, maar zelfs door de regen ging alles goed. onderkant kan je niet meer zien welke kant het was, debovenkant kun je wel zien dat hij hersteld is, maar in de lucht niets van te merken!

als ik eind mei het fototoestel terug heb post ik alsnog een foto.

werkwijze:

carbon roofing +-6cm lang aan beide zijden van de hoofdligger met epoxi gelijmd.

carbonroofing +-4cm lang en wat versmald aan beide zijden van de achterste ligger gelijmd.

carbon staafje +-6cm en diameter 2mm in de voorlijst gelijmd met epoxi.
voor het staafje een neuslijstje van 3mm balsa erin gekleeft+ in vorm geschuurd.

het geheel opgespoten met isolatieschuim en daarna in vorm geschuurd.
hierna aan beide zijden een 17grams glasmatje aangebracht met epoxi en gespoten in kleur.

darna de isolatieschuim verweiderd waar de servo moet komen, servo er opnieuw in gekleeft en voila gedaan...

en zo simpel kan het klinken! ;)

verder nog veel plezier met je blaster!

ik kan hier maar 1 ding uit concluderen... je hebt een wijze les geleerd op vlak van reparaties :)

Back