Blaster romp doormidden

Ik heb het weer voor elkaar. Mijn fireworks romp ligt nu ook in drieen. Eerste worp van de dag, kist weggegooid, 2 bochten gedraaid en hij reageerde niet meer. Hij heeft al cirkelend met wat verhoogde snelheid met ca 50 graden dwarshelling de grond geraakt met een vleugeltip. Vleugel heeft niets, romp is in 3 stukken gebroken. Over de oorzaak wordt elders al gediscussieerd.

Aangezien ik nog steeds een klojo ben met composiet knutselen kan ik hiermee wat hulp en tips gebruiken.
De schade:
Kapje doormidden
71334a37881e6ffb9.jpg

Redelijk nette breuk, maar er mist een stuk. Balsa vormstukje maken en daar overheen lamineren?

Breuk voorkant
71334a37881ed0d81.jpg

De romp is hier voor een groot deel opengewerkt voor inbouw van spullen. Het kapje hierboven schuift hier overheen. Nu is zowel boven als onder de 'brug' gebroken. Lekker dun stuk natuurlijk. Probleem is dat ik de buitenkant hier niet te dik kan maken anders past het kapje er niet meer omheen.

Breuk achter
71334a37881ea3adb.jpg

Net achter de achterste vleugelbout is de romp ook doormidden. Zo ongeveer het meest belaste deel van de romp dus. De breuk achter (op de foto, linkerzijde romp dus) is netjes, aan de voorkant (rechterkant romp) mist een stukje koolstof. Probleem hier is dat ik er niet zomaar een reep koolstof omheen kan wikkelen. Bovenin is de romp nl open voor de aansturing van de rolroeren. Net daarvoor zit de vleugelbevestiging, dus daar kan ik ook niets overheen wikkelen.

Ik heb het idee dat het allemaal wel repareerbaar zou moeten zijn, maar ik weet niet precies hoe. Wie kan mij op weg helpen? Ik heb alleen een (klein) stukje 80 grams koolstof liggen, verder diverse diktes glas en goede lamineerepoxy. Als er meer koolstof nodig is koop ik dat. Hoeveel en hoe dik?
En als de 'verstandige' mannen er geen heil in zien hoor ik het ook graag, dan kan ik op zoek naar een andere romp (of kist).

Laatst bewerkt door een moderator:
houd er wel rekening mee dat als je met epoxy en matjes aan de gang gaat dat je het niet te dik neemt = gewicht, en heeeel lang schuren

hmm, dit is toch iets moeilijker als een pookje zoals bij mijn aspirin en twister romp. in eerste instantie denk ik natuurlijk carbon roofing maar dan past je kapje weer niet. het kapje zelf kan wel met carbon roofing en glas natuurlijk.

als je koolstoef moet kopen? ik denk 66 grams ofzo?? moet je loet even vragen waar hij dat weg heeft. ik hoop dat de reperatie gaat lukken ;)

Raymond,

Dat is niet zo mooi!!!
Er zijn vast mensen met veel betere ideeen (ik hoop voor je dat die reageren) maar ik zou het als volgt doen:

Reparatie kap.
Dit is de lastigste.
- Plak de delen aan de buitenkant aan elkaar met plakband.
- Doe vanuit de binnenkant dunne secondenlijm over de breuken.
- Verwijder na uitharden het plakband.
Voor de ontbrekende delen zou je het volgende kunnen proberen:
- Plaats een balsa vormstukje aan de binnenkant.
- Lamineer op het ontbrekende deel koolstof (zelfde dikte als de kap).
- Lamineer over het ontbrekende deel en de breuken 49 grams glasvezel.
- Verwijder het balsa vulblokje.

Reparatie middendeel.
- Bouw de apparatuur uit zodat je aan de binnenkant van de romp zo’n 5 cm aan weerzijden van de breuk vrij hebt.
- Lijm de romp aan elkaar met medium secondenlijm. Als het niet recht zit breken en opnieuw lijmen.
- Nasmeren met dunne secondenlijm.
- De plaatsen waar de reparatiekomt opschuren en ontvetten.
- Plak met epoxy aan de binnenkant koolstof rovings. Begin met korte en eindig met lange. De dikte hiervan moet ongeveer 75% van het orgineel zijn.
- Plak aan de buitenkant met epoxy rovings.
- Na uitharden alles nasmeren met dunne secondenlijm.
- Schuur de rovings aan de buitenkant totdat de kap er overheen past.
- Bouw de apparatuur weer in.

Reparatie staart deel.
Zie : twister-goes-molded-15
Vergeet niet het ontbrekende deel op te vullen (koolstof plaat o.i.d. met dezelfde dikte als de romp).
Vooral aan de zijkant genoeg materiaal plaatsen en voldoende overlap gebruiken.

misschien een tip(of het goed is geen idee) maar schoot me net binnen. repareren met glasdoek of ander doek en dat met secondelijm aanbrengen en niet met epoxy.

het blijft zo goed op zijn plaats zitten als je het overal even strak gespannen hebt doordrenk je het stukje doek met erg veel secondenlijm(tube van 3 gr?) trek nu je tandarts handschoenen aan en ga het stukje glasmat insmeren alsof je een dame met zonnebrand insmeert. hierdoor verdwijnt de lucht die eronder zit. of wat je ook kan doen(doe ikzelf meestal) alles volgen tot na het doordrenken van de mat. echter dan pak je een stuk bakpapier(hecht niet aan secondenlijm) leg dit over het stukje mat heen en stop het in een vuilniszak(liefst doorzichtig/transparant) stofzuiger erop totdat alle lucht eruit is haal de slang eruit en knoop de zak dicht. laat dit een minuutje of 15/20 staan onder vacuum.

het is lichter dan epoxy het is makkelijker te bewerken(schuren, ed.) en het is binnen no-time droog.

ik zelf heb glasmat en secondenlijm gebruikt bij de bouw van mijn mimi. mocht dit niet geschikt zijn hoor ik dit uiteraard ook graag even ;)

Laatst bewerkt:
ik denk dat secondenlijm veel te bros wordt en dan snel weer afbreekt als je er veel kracht op zet. epoxy droogt veel langzamer dus kan beter in het glasdoek trekken.

bas,
zou ik wel willen maar ik zit nog op koolstof te wachten, dat moet vanaf loet komen ;)
de twister is prima. ik heb er alleen zon gevalletje in zitten:
whaaa-tantalus-probleempje

gooit wel lekker hoog moet ik zeggen, stukken hoger dan de twaspi :D

nu weer :ontopic: lijkt me

Raymond,

Dat is niet zo mooi!!!
Er zijn vast mensen met veel betere ideeen (ik hoop voor je dat die reageren) maar ik zou het als volgt doen:

Reparatie kap.
Dit is de lastigste.
- Plak de delen aan de buitenkant aan elkaar met plakband.
- Doe vanuit de binnenkant dunne secondenlijm over de breuken.
- Verwijder na uitharden het plakband.
Voor de ontbrekende delen zou je het volgende kunnen proberen:
- Plaats een balsa vormstukje aan de binnenkant.
- Lamineer op het ontbrekende deel koolstof (zelfde dikte als de kap).
- Lamineer over het ontbrekende deel en de breuken 49 grams glasvezel.
- Verwijder het balsa vulblokje.

Reparatie middendeel.
- Bouw de apparatuur uit zodat je aan de binnenkant van de romp zo’n 5 cm aan weerzijden van de breuk vrij hebt.
- Lijm de romp aan elkaar met medium secondenlijm. Als het niet recht zit breken en opnieuw lijmen.
- Nasmeren met dunne secondenlijm.
- De plaatsen waar de reparatiekomt opschuren en ontvetten.
- Plak met epoxy aan de binnenkant koolstof rovings. Begin met korte en eindig met lange. De dikte hiervan moet ongeveer 75% van het orgineel zijn.
- Plak aan de buitenkant met epoxy rovings.
- Na uitharden alles nasmeren met dunne secondenlijm.
- Schuur de rovings aan de buitenkant totdat de kap er overheen past.
- Bouw de apparatuur weer in.

Precies eerst de brokken aan elkaar plakken met CA en dan de breuk verstevigen met rooving en/of weefsel.

Het missende deel van het kapje...
Als het kapje maar een kromming heeft kan je aan de binnenkant een stuk buigzaam plastic vastzetten.
Plastic eerst in de was zetten (bij PE niet nodig)
Zo vast maken dat het plastic goed tegen de binnenkant drukt, geen spleet.
In het gat een stuk weefsel pas maken en lamineren.
Hierover weer een iets groter, +5 á 6 mm, stuk weefsel lamineren.
Is de epoxy droog kan je het plastic er gewoon uittrekken.

Frans

PS, nu snap ik waarom je een vliegende ezel als avatar hebt.

Heren, dank voor alle inputs.
Ik ga reparatie van de romp proberen, op de beschreven manier. Ik zal toch een keer om moeten leren gaan met deze materialen. Wel zal ik wat meer koolstof op voorraad moeten nemen voor toekomstige ezel-acties.
Kapje ga ik doen op een manier die Peter heeft aangedragen: de goede breuk aan elkaar lijmen met CA, dan paar rovings over het missende deel en daarover een matje leggen. Als het mislukt is een los cockpitkapje zo na te bestellen tegen aanvaardbare kosten (€14,40).

Na ruim 2 maanden er tegen aan gehikt te hebben heb ik dan toch de FW romp geplakt.

Voor het kapje heb ik een koolstof sok gebruikt:
FWschade-5.JPG

De achterste rompbreuk is eerst geplakt met wat UD koolstof, daaroverheen ook nog zo'n zelfde sok die in de lengte is doorgeknipt.
Als epoxy heb ik 20 min finishing epoxy gebruikt. Deze was voor het mooie net wat te snel, volgende keer misschien toch mijn 2 uurs lamineer epoxy pakken. Na het aanbrengen van de koolstof is alles strak omwikkeld met huishoudfolie.
FWschade-8.jpg

De achterkant van de romp is wel strak geworden. Het spiegelt een beetje door de flits, maar het resultaat is best oke.
FWschade-10.JPG

Het kapje heeft aan de achterkant nu wat ruimte
FWschade-9.JPG

En aan de andere kant was het kapje wat naar binnen getrokken. Hier heb ik er een stuk uit moeten knippen om hem om de romp te kunnen krijgen.
FWschade-11.JPG

Het kan allemaal wat netter, maar zo kan ik er wel weer mee vliegen. Eerst wil ik weer even een paar dagen goed hard gooien voordat hij weer naar een wedstrijd komt, even checken of alles goed houdt. In Swalmen komt de mimi dus meedoen.

Iemand nog tips hoe ik zaken beter aan zou kunnen pakken?

Nog een laatste vraag: wat zou een goede DVD zijn om aan te schaffen waar dit soort reparaties / bouwwerkjes worden behandeld? Of misschien iemand bereid een keer een kleine workshop te geven?

hey raymond,
het begin is er al! wel jammer dat bv het kapje nu scheef is. voor dit soort werkjes gebruik ik het liefste gewoon een zo langzaam mogelijk lamineerepoxy (24 uur). dan heeft het lekker de tijd om rustig uit te harden. 20 minuten vind ik wel erg kort. die van de huishoudfolie kende ik nog niet. ik gebruik zelf meestal gewoon boterhamzakjes.

kan iemand me helpen met het volgende...

ik heb deze namiddag perongeluk mijn kameraad zijn DLG de grond in gesmeten.

nu zoek ik SNEL een romp voor de BLASTER2

full

het zou dringend moeten zijn omdat hij 12jaar is en al een jaar uitkijkt naar de internationele contest bij ons volgende week!
ik voel me nu heel schuldig omdat ik dit mogelijk voor hem verkl**t heb! :(

ik zou dus echt dolblij zijn als iemand nog een rompje (en eventueel beschadigde vleugel ofzo) heeft liggen voor Vincent.
het zou mij en ook hem vooral zeer veel deugd doen om te weten dat er nog hoop is voor de wedstrijd.

plz mensen check even je kast of er geen rompje inligt dat weg mag!

alvast hartelijk bedankt voor de moeite.

hij was al 2x serieus gerepareerd... en nu is het voorstuk van de romp is op 2plaatsen volledig door.
de staartboom naar achter is op 3 plaatsen bijna volledig in doormidden.
als dat hersteld moet worden zit hij nog eens 50-60gr zwaarder. en hij zat al bijna aan 400gr dacht ik.
dat zou onmogelijk worden omdat het dan zooo zwaar word dat het ding nietmeer zweeft.

helaas fotos heb ik niet.

Jawel, de romp van mijn Fireworks is wederom doormidden. Sinds de vorige hier beschreven crash is er nog een grote crash tussendoor geweest, waarna de romp vervangen is door een geheel nieuwe. Ik was deze nog een beetje aan het invliegen (zwaartepunt goedleggen, fijnafstellingen in de zender) toen het weer mis ging. Weer signaalverlies, vrijwel meteen na het loslaten. Deze ontvanger ging met 1 rolroer in een soort fail-safe positie (rolroer naar beneden), dus de kist is al rollend de grond in gegaan. Ik heb nog geen uur gevlogen met de nieuwe romp.
De schade: romp doormidden (slechts op 1 plaats onder de vleugel en nette breuk) en een scheur in de vleugelhuid boven en onder, net naast het midden.
full

full

Ik was razend gisterenavond. Als er ter plekke een kliko had gestaan had de FW erin gelegen. Dit is de 5e keer dat ik een romp doormidden heb gevlogen (alle keren niet door 'knuppelfouten'). De laatste 3 alle met de fireworks, en alle door signaalverlies, met 3 verschillende ontvangers (2 types). De zender sluit ik uit als oorzaak omdat ik met geen enkel ander vliegtuig problemen heb met signaalverlies (op misschien de onverklaarde crash van mijn Sagitta900 meer dan een jaar geleden na).
Deze keer heb ik erop gelet alles volgens het boekje in te bouwen (zie bovenste foto). De 2 antennes zijn aan beide kanten van de romp naar buiten gevoerd, gehuld in krimpkous en een plastic buisje tegen contact met carbon en beschadigingen. De antennes maakten een hoek van 90 graden tov elkaar. De antennes hingen 4-5 cm buiten de romp. Stroomvoorziening direct op een 2S250 lipo.

Mijn conclusie is dat Spektrum niet werkt met deze vol carbon romp. Blijkbaar is er rond de romp teveel afscherming van het signaal. Anders kan ik niet verklaren hoe ik meerdere malen signaalverlies kan hebben gehad op relatief kleine afstanden met antennes in het zicht van de zender. Na een korte afkoelperiode sinds gisterenavond heb ik besloten het vliegtuig toch maar te repareren ipv (in elkaar trappen) weggooien/-geven en te proberen of ik het op 35 MHz wel storingsvrij kan houden.

De F3K wedstrijden laat ik voorlopig even links liggen. Ik had dit jaar al slechts 1 wedstrijd gepland staan. De aandacht moet verdeeld worden tussen teveel zaken: slepen, vintage glider meetings, BIGGS, Wasserkuppe, verhuizing, werk, en o ja, ook nog een gezin. Allemaal leuk, maar de agenda raakt een keer te vol. Ik zou in Elburg nog mee kunnen doen met de mini's (de Mimi blijft wel aardig functioneren), maar ik heb er even genoeg van. Ik hoop gewoon lokaal lekker te kunnen blijven dlg-en, dan maar even geen klere-eind rijden voor een wedstrijd (waarom zijn die nooit in het westen??? net als trouwens VGT of BIGGS meetings).

Iedereen veel succes en plezier met de rest van het WK en wellicht volgend jaar ben ik er weer een keer.

Workshop van Frans!

Of misschien iemand bereid een keer een kleine workshop te geven?
Hoi Raymond,

Geen probleem, als jij nu eerst wat in bonken vliegt, gaan we samen eens gezellig plakken.

Frans
Nou, Frans. Raymond heeft zich aan zijn woord gehouden.

Ieder nadeel heb z'n voordeel. Je bent aan de beurt ;)

Ik was getuige van Raymond z'n crash. Ik zou er ook ongelooflijk van balen. Dit is de zoveelste F3K kist die om een onverklaarbare reden schade oploopt.
Dat hij toch gerepareerd gaat worden in plaats van een enkele reis Kliko getuigt van karakter.

Laatst bewerkt:
Man da's nie best.

Geen probleem, als jij nu eerst wat in bonken vliegt, gaan we samen eens gezellig plakken.

Handig zo'n forum.....:lol:

Maar, natuurlijk wil ik best hulp verlenen bij de reparatie.

Frans

Back