Blaster romp doormidden

Hoi Bart,

De nek is niet groot.
lengte maximaal 84 mm.
Er kunnen twee montage gaten in de nek worden gemaakt, steek iets van 70 mm.
4 hardpoints maken gaat wel. ligt eraan hoeveel glas er in de wortel is gebruikt, één, twee lagen (Loet).

Frans

Die vleugelbevestiging had ik ook al bedacht. Volgens mij een kwestie van 4 gaten boren op de juiste plek, busjes met schroefdraad inlijmen en klaar is Fotor. Toch??

Maakt die layout zoveel uit dan? Verschil in pooklengte zal echt geen tientallen centimeters uitmaken lijkt me. Instelhoekverschil zit ik ook niet mee want de blaster heeft een pendelhoogteroer.
Loet, jij hebt met beide kisten gevlogen, zit er veel prestatieverschil in?

Ik denk dat hij het met de Tantalus vleugel wat beter kan doen. Ik heb met de Blaster te weinig gevlogen om het heel goed te vergelijken. De Blaster is door zin grotere V-stelling zoveel makkelijker de bocht om te krijgen en doet het meeste bochtenwerk bijna vanzelf. Prestatieverschil is niet zo groot als het gaat om daalsnelheid.

Ik zou niet te veel over zaken als pooklengte, stabilo grootte e.d. inzitten.

Gewoon vliegen en ervaren wat er gebeurt.

Loet

Hoi Bart,

De nek is niet groot.
lengte maximaal 84 mm.
Er kunnen twee montage gaten in de nek worden gemaakt, steek iets van 70 mm.
4 hardpoints maken gaat wel. ligt eraan hoeveel glas er in de wortel is gebruikt, één, twee lagen (Loet).

Frans

In de betreffende vleugel zit 58 grams glas en op de plek van de 4 gaten zijn het in totaal 4 lagen. Zo zijn de 2 vleugelhelften aan elkaar gezet. In het midden 93 grams koolstof (19 mm breed) en daar overheen 58 grams glas (40 mm breed) Maar ik zou er hard points maken en dan bussen met schroefdraad inplakken, schroefdraad binnen en buiten.. Misschien kan je voor in de pylon in het midden een gat boren en die gebruiken met het voorste gat in de Tantalus vleugel en dan hoef je maar 2 hard points achterin te maken.

Die Frans is een echte kunstenaar op het gebied van repareren. Geweldig werk Frans. Je had combatter moeten wezen.

Loet

Tjonge die heeft een beste klap gemaakt.
Ik heb toch de vleugel er nog maar eens bijgepakt om te kijken of daar geen op het eerste gezicht verborgen scheuren zitten. Helemaal niets aan te zien. Dus lekker stevige vleugelverbinding! De servo's lopen ook goed, haken nergens en klinken normaal.

Hoe maak je hardpoints in je vleugel? Sorry, ben nog een flinke sufferd op dit gebied.
Maar ik zou er hard points maken en dan bussen met schroefdraad inplakken, schroefdraad binnen en buiten..
Ik had deze busjes in gedachten (kop eraf natuurlijk):
713347e6a3ee21a28.jpg

Binnenmaat M4, kleiner hadden ze niet. Heb je zoiets ook met schroefdraad binnen en buiten? Heb ik nog nooit gezien. Waar haal je zoiets?

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb toch de vleugel er nog maar eens bijgepakt om te kijken of daar geen op het eerste gezicht verborgen scheuren zitten. Helemaal niets aan te zien. Dus lekker stevige vleugelverbinding! De servo's lopen ook goed, haken nergens en klinken normaal.

Hoe maak je hardpoints in je vleugel? Sorry, ben nog een flinke sufferd op dit gebied.

Ik had deze busjes in gedachten (kop eraf natuurlijk):
713347e6a3ee21a28.jpg

Binnenmaat M4, kleiner hadden ze niet. Heb je zoiets ook met schroefdraad binnen en buiten? Heb ik nog nooit gezien. Waar haal je zoiets?

Hard points maak ik door koolstof op te knippen in kleine stukjes (1-2 mm) en die te vermengen met 24 uurs epoxy tot het een dikke brei is die nog net glimt als je hem roert.
Op de plek waar je de hard points wilt hebben haal ik om het te maken gat het schuim/glas/what ever/ weg en stop hier het mengsel in, goed laten drogen en dit is echt kneiterhard.

De foto die je laat zien is iets dat je kan gebruiken maar ik zou de buitenkant dan heel erg opruwen m.b.h.v een ijzerzaag o.i.d. anders gaat het misschien toch meedraaien als je er een bout indraait.

Maar Frans Bal kan je alles nog beter uitleggen dan ik. Ik bouw nieuwe dingen en hij is restaurateur van beroep..........

Loet

Laatst bewerkt door een moderator:
Hard points maak ik door koolstof op te knippen in kleine stukjes (1-2 mm) en die te vermengen met 24 uurs epoxy tot het een dikke brei is die nog net glimt als je hem roert.
Op de plek waar je de hard points wilt hebben haal ik om het te maken gat het schuim/glas/what ever/ weg en stop hier het mengsel in, goed laten drogen en dit is echt kneiterhard.

Loet

Wow. is dat echt nodig? Gewoon epoxy met microballoons. Hard genoeg en een stuk lichter.

Hopsa daar gaat die weer,

bl20.JPG

De rompdelen eerst met dunne CA aan elkaar gelijmd. Na wat uitlijnen zaten ze redelijk netjes recht tegen elkaar.

bl21.JPG

Met grof schuurpapier de lak verwijderd en de overgang glad gemaakt.
Het reparatie weefsel komt aan de buitenzijde van de romp.
In de romp is hier geen plaats voor.
De pook zit namelijk met een enorme klodder epoxy/microballoons mengsel in de romp gelijmd.
(als je goed kijkt zie je de klodder zitten links van de breuk)

bl22.JPG

Op de plek waar een UD versteviging zit,zat een nieuwe aangebracht. 120 grams UD.

bl23.JPG

Hier over eerst een laag 120 grams UD waarover één laag 160 grams glas.
Ik hoor mensen denken "hoe dik, man daar maak je kano's mee".
Da's simpel met 160 grams heb je nog wat body om te schuren zonder dat je de sterkte teveel verlaagd.

bl24.JPG

De romp ligt nu op de verwarming uit te harden. Morgen misschien verder.

Frans,

Kunnen we het maken...... nou misschien.

Laatst bewerkt:
In de betreffende vleugel zit 58 grams glas en op de plek van de 4 gaten zijn het in totaal 4 lagen. Zo zijn de 2 vleugelhelften aan elkaar gezet. In het midden 93 grams koolstof (19 mm breed) en daar overheen 58 grams glas (40 mm breed) Maar ik zou er hard points maken en dan bussen met schroefdraad inplakken, schroefdraad binnen en buiten.. Misschien kan je voor in de pylon in het midden een gat boren en die gebruiken met het voorste gat in de Tantalus vleugel en dan hoef je maar 2 hard points achterin te maken.

Maar Frans Bal kan je alles nog beter uitleggen dan ik. Ik bouw nieuwe dingen en hij is restaurateur van beroep..........

Hoi Loet,

Repareren is iets nieuw maken met kapotte dingen:wink:

Yep, that's the way to go.
Eerst aan een zijde een gaatje maken en daarna een soort kamertje maken in de vleugel. Hier stort je het mengsel in.
Zit als een huis.
Ik heb de beschrijving van de Slingshot nagekeken en daar doen ze het zelfde.
Gewoon een kamer vullen met epoxy en hier een gat in boren.
Bij de Blastalus kan je zelfs schroefdraad in de hardpoint tappen.

Frans

bl25.JPG

Tussen de paaseieren door schiet het lekker op.
Romp geschuurd en eerste keer in de grondverf.
Nog een beetje plamuren en schuren en dan de kleur erop.

Frans

En nog ff andersom in mekaar lijme... (maar da's vast een schot voor open doel)

het wordt mooi! Die verdrietige smilie bij het eerste berichtje kan denk ik inmiddels wel wat blijer kijken!

Berrie,

Helaas het was geen prijsvraag "zoek de fout" anders had je gewonnen.
Was benieuwd naar hoeveel mensen nog een beetje helder zijn na al dat eten.

Frans

Ik zou de neus net zo schilderen als dat je met een paasei zou doen. Dan kunnen we hem ook makkelijk van een nieuwe onderscheiden.

groet,

Loet

De DLG van grote smurf

Zo dan da's blauw, smurfen blauw.

Hoi Raymond, eeh hij is dus blauw geworden.

bl30.JPG

Groeten

knutsel smurf

Back