bling bling V3

Discussie in 'Indoorvliegen / Parkflyers / Sub250' gestart door raymon, 30 aug 2006.

  1. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Waar zie je me voor aan? [​IMG] [​IMG]

    Ik hoop zo snel mogelijk indoor te kunnen oefenen met de BBv3 en F3A die nu al klaar zijn, misschien dat ik later nog een lichtere BBv3 bouw en/of nog een shockwave erbij, het hangt er een beetje vanaf hoe de eerdergenoemde kistjes zich gedragen. Maar eerst maar eens de sporthal bezoeken z.s.m :) (alleen is er op zeer korte termijn nog niet veel te doen geloof ik)

    Grt.
     
  2. Koen

    Koen Guest

    Heb de A0 PDF's geplot, Prop-er bedankt !

    ...alleen een vraagje aan Pjotr / prop-er,
    Is deze tekening exact de BB V3 zoals door Didier ontworpen (behalve dan 78 ipv 76 span) of is het een mix van BB V3 en BB CZ?
    Aan de hand van welke / wiens mallen / tekeningen heeft Prop-er de PDF's gemaakt ?

    Mvg,

    Koen
     
  3. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.015
    Locatie:
    Moordrecht
    Vanaf de mallen van Peter. En die kan je dan weer vertellen waar hij ze vandaan heeft.

    Peet heeft de mallen van bovenaf gefotografeert, en vanaf deze foto's heb ik ze overgetrokken, verschaald, en kloppend gemaakt.

    Hé, inderdaad heb ik mij in de spanwijdte vergist. Ach, je zal zien dat die 2cm extra stukken beter vliegt...
     
  4. Koen

    Koen Guest

    Vincent (prop-er),

    Dank voor je reactie.
    De mallen van Peter (Pjotrrr) zijn, als ik me goed herinner, exact Didier's geniale Bling Bling V3, dus dat zit wel goed.
    En die 2 centimeter zal idd niet veel uitmaken.
    Zal eerdaags de A0 plot van jou vergelijken met Peter's mallen...

    Mvg,

    Koen
     
  5. Pjotrrr

    Pjotrrr Guest

    Is toch 2,8% meer oppervlak, scheelt weer in de vleugelbelasting voor diegenen die met een 20 grams motor niet op 125 gram weten uit te komen... ;)

    "Kubisch" gerekend mag het kistje dan ruim 8% zwaarder worden: 135 gram dus...
     
  6. lespinoy

    lespinoy

    Lid geworden:
    27 okt 2004
    Berichten:
    1.036
    Locatie:
    belgie
    kan iemand mij het plan misschien in dwg formaat bezorgen? geen zorgen, het is voor eigen gebruik, maar de pdf's passen om 1 of andere rede niet.. heb het al 2 keer geprobeerd.. en aangezien ik toch Acad heb..
     
  7. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.015
    Locatie:
    Moordrecht
    zorg dat bij printen van pdf's de "page scaling" op "none" staat!
     
  8. lespinoy

    lespinoy

    Lid geworden:
    27 okt 2004
    Berichten:
    1.036
    Locatie:
    belgie
    bedankt voor de tip prop-er, maar het is niet de 1e keer dat ik plannen print hoor.. het werkt gewoon niet, ook niet als page scaling op none staat..
     
  9. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.015
    Locatie:
    Moordrecht
    Papierformaat staat op A4? (je hebt toch wel de A4 versie gedownload?)
     
  10. lespinoy

    lespinoy

    Lid geworden:
    27 okt 2004
    Berichten:
    1.036
    Locatie:
    belgie
    ja en ja.. weet ook niet hoe het komt.. de instellingen staan juist..
    maar het ligt niet aan jouw tekening hoor, heb da altijd met pdf's
     
  11. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Welke versie van Adobe gebruik je, soms heb ik ook problemen met pdf's maar die liggen dan aan de verkeerde versie van adobe.
     
  12. lespinoy

    lespinoy

    Lid geworden:
    27 okt 2004
    Berichten:
    1.036
    Locatie:
    belgie
    7.0.7
    maar heb het al opgelost.. adobe er tussen uit gelaten..
    alleszins bedankt..
     
  13. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Nou heb ik hier zowel de shockwave 108% liggen en de Bling Bling V3, kan iemand mij uitleggen wat nu het échte verschil is tussen beide kistjes? De hogere romp bij de BBv3 is me uiteraard opgevallen, maar verder is er toch niet veel verschil? Welke van beiden zou geschikter zijn voor het F3P C-programma en waarom?

    Grt.
     
  14. Pjotrrr

    Pjotrrr Guest

    Hi Alex,

    Zijn ze eindelijk aangekomen?

    Over de verschillen moet iemand anders maar een antwoord geven...(Ik ben geen wedstrijdvlieger).

    Even over de tekening van prop-er:
    Heb net een en ander op depron gelijmd en mallen uitgesneden.

    Twee kleine foutjes:
    -Scharnierpunt richtingsroer is niet helemaal haaks
    -Scharnierpunt hoogteroer is niet helemaal recht..

    Is echter makkelijk te corrigeren bij het uitsnijden ;)

    Morgen even een BBv3(103%) voor Koen uitsnijden met deze mallen :D

    Peter
     
  15. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.888
    Locatie:
    Velserbroek
    Wat betreft verschillen in modellen.

    Ideaal gezien wil je een model wat zo min mogelijk 'werkdruk' opleverd. Met werkdruk bedoel ik, de kleine gewoonten die je jezelf aanleert bij een bepaald model. b.v. Model trekt altijd naar rechts in een looping, dat probleem is nooit opgelost,dus heb je jezelf langzamerhand aangeleerd om dan maar wat links te geven. Of ook de bekende 'coupling' van rudder in meskant, model wil naar de buik, dus je geeft alvast wat up.

    Het streven is een model te bouwen wat zo eenzijdig mogelijk op zijn roeren reageert. Dit geld zowel voor buiten- als binnen precissie modellen. Kleine zaken kan je wel wegmixen, maar als het echt goed fout zit. dan helpt een mixer ook niet.

    Wat betreft rompvorm: de huidige generatie modellen proberen zowat net zo veel romp oppervlak als vleugeloppervlak te hebben. Waarom? Omdat je dan bij een (deel) Rol niet enorm met je rudder moet bijsturen. Ook de transitie van normaal->meskant>rug->meskant->normaal gaat veel makkelijker. dus dit verminderd ook de werkdruk.

    Naast deze eigenschappen is er nog 1 die ook erg van belang is. En dat is aileron differentiering. Ideaal gezien wil je dat je model na een rol gewoon op koers is gebleven. Echter veel modellen verleggen hun koers tijdens de rol. Dit is op te lossen door de uitslag van de rolroeren ongelijk te maken. Echter als je maar 1 servo hebt in je indoor model, is dat lastig. en moet je terugvallen op mechanische middelen. Dit kost meer tijd dan even op je zender piepen, maar is enorm de moeite waard omdat het rolgedrag veel voorspelbaarder is, en dus de werkdruk weer verminderd.

    Zo zijn er nog *tig zaken , die kunnen helpen.

    Om de beslissen welk model voor jouw het beste het C programma vliegt, moet je echt gewoon een aantal keer met elk model dit programma vliegen. Het kan zijn dat in theory het ene model beter is als de ander, maar door kleine afwijkingen in de bouw, kan dit net anders uitvallen.

    Tot in Rotterdam.
    GrWinfried
     
  16. Vortex

    Vortex Guest

    Waarom zitten er op sommige plaatsen gaatjes..? 8O
     
  17. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.015
    Locatie:
    Moordrecht
    http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?p=392588#392588
    http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?p=393748#393748

     
  18. Koen

    Koen Guest

    Vincent / prop-er,

    Ik heb donderdagavond bij Pjotrrr / Peter de Didier BB V3 76cm spanwijdte mallen op jouw tekeningen van de BB V3 78cm spanwijdte gelegd en het ziet er goed uit !

    Zou jij ajb ook de tekeningen naar 76 cm en 77 cm willen schalen en op 't forum willen posten?

    Mvg,

    Koen
     
  19. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Njah, dat doe ik ook wel. Ik heb nu een Ikarus F3A en een BBv3 klaarstaan voor indoor, beiden vliegen nu (bijna) iedere windstille avond wel een aantal keer op het plaatselijke grasveld. Ik vind de F3A iets stabieler en rustiger vliegen, maar misschien is dat meer een "gevoel" en moet ik het gewoon indoor eerst eens proberen voordat ik kan bepalen welk model het best aanvoelt voor mij. We wachten maar de eerste indoormeetings af :)

    Grt.
     
  20. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.015
    Locatie:
    Moordrecht
    Komt in orde, Koen. Zal ook direct even de scharnierpunten wijzigen.
     

Deel Deze Pagina