Blohm & Voss BV 141 | Rubber Power

Tijdens de aankomende KNVvL jaarvergadering weer eens kijken of we RC piloten kunnen overtuigen... en misschien nieuwe jeugd interesseren.
Blijft een uitdaging.
 
.
Dank je Henk!
Goed idee Eric, succes!

Groeten, Ramses
.
 
.
De BV-141 is inmiddels in elkaar gelijmd:

full


Het hoofdlandingsgestel in de vleugel en het staartwiel in de romp gemaakt volgens tekening.
Vleugelfairings van 0.8mm balsa gemaakt en de cockpit van binnen donkergroen geschilderd.
Er zit heel veel glas in de greenhouse dus er moet wel iets van binnen gebeuren...

Ik ga voor dit testmodel geen uitgebreide schaalcockpit maken, maar wil er wel een (illusie van) piloot, navigator en schutter in maken.
En dit keer dan ook full-body piloten, geen bustes.

Een schetsje gemaakt en deze overgezet op een stukje isolatiemateriaal:

full


De piloot, navigator en schutter grof uitgesneden:

full


Ik dacht het schuim vorm te kunnen geven met de dremel, maar dat ging helaas totaal niet.
Dit schuim is niet echt geschikt hiervoor, te grof en te flexibel...
Ook schuren ging niet, dus de pilootjes geheel met een scalpel grof vormgegeven:

full


Van Gerard Brinks begreep ik dat Roahcell hiervoor gebruikt wordt door de meesters.
Maar dat heb ik niet in huis en dit wordt een testmodel, dus dan maar groffe pilootjes, als er maar iets in de cockpit gebeurt:

full


Eerst even testen of Humbol en Revelll verf het schuim niet doen smelten.
Ik had het er heel dik opgesmeerd maar geen reactie, de pilootjes kunnen worden aangekleed:

full


Eerste laag Humbrol erover:

full


Grof... maar het gaat om de illusie:

full


De piloot in een seat gezet en voetpedaaltjes gegeven:

full


De piloot (voor het CG) weegt 2.02g, de navigator (op het CG) weegt 1.11g en de kleine staartschutter nog geen gram:

full


Vier gram totaal voor de drie full body pilootjes.
Grof, maar er zit wel iets in de cockpit straks...

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
.
De piloot, navigator en schutter op hun plek in de cockpit gelijmd:

full


De kist voorzien van wat oppervlakte detail gemaakt van stukjes papier en licht balsa:

full


Landingsgestel voorzien van de deuren en een pitot tube in de vleugel gemaakt:

full


Zo staat de BV-141 er nu bij:

full


Verder met de meest uitdagende klus... de beglazing van de greenhouse

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
Ik vind die pilootjes er ondanks dat ze naar eigen zeggen wat grof uit het schuim gesneden zijn er toch heel goed uit zien!
Ga zo door met deze aparte kist!
 
Gaat geweldig, Ramses! Ik vind de pilootjes ook goed geslaagd. De binnenkant van de cockpit hoort eigenlijk RLM 02 grijs te zijn... Bijvoorbeeld Tamiya XF 22, Humbrol 240 of Revell 77. Maar ik zal het niet verder vertellen...
 
.
Dank je Kjel en Henk!

De binnenkant van de cockpit hoort eigenlijk RLM 02 grijs te zijn...

Klopt!

Maar ik zal het niet verder vertellen...

:D

Dan heb ik nog iets wat je niet verder mag vertellen.
Ik heb voor dit testmodel gekozen voor deze uitvoering, de GK+GH:

full


Eenvoudig monocolor kleurenschema, geheel RLM63.
Maar ik gebruik hiervoor een "middengrijze" spuitbus van de Action...

Als ik een F4D versie van deze kist ga maken, dan ga ik natuurlijk wel de RLM kleuren gebruiken.
En dan zeker ook een versie met de driekleurige splinter camouflage.

.
Aan alle meelezers, bouwers en vliegers:
Fijne feestdagen en een goed en gezond 2025 :bier:

Groeten, Ramses
.
 
Verder met de meest uitdagende klus... de beglazing van de greenhouse

Ik had op Facebook iemand doculam zien gebruiken voor de bekleding van een kist en ik kreeg een idee.
In plaats van alle raampjes in de neus van star transparant plastic plaat te maken ga ik proberen deze in drie delen te maken van doculam.
Om te testen bij de Action lamineerhoezen gehaald en dit geprobeerd:

full


Het spul werd door hitte mooi transparant en het hechte zich goed, maar spande niet op en werd slordig...
De poging er weer voorzichtig afgehaald en er bleef een mooie sjabloon over!
De andere stroken dus toch ook gemaakt, maar nu puur als sjabloon voor de raampjes van styreen:

full


Op tekening staat dat daarvoor 0.005" plastic gebruikt moet (kan) worden.
Dat heb ik op voorraad want daar maak ik meestal de raampjes voor de FF modellen van:

full


De doculam sjablonen gebruikt om de 0.005" styreen raamstrookjes op maat te maken.
Deze raamstrookjes één voor één op de cockpit gelijmd met canopyglue, elf stuks in totaal:

full


full


Als laatste de punt achterin, dat was even pielen maar gelukt en de cockpit is dicht!

full


Groeten, Ramses
.
 
.
Voor het cockpitframe heb ik eerst dun aluminiumtape in de grijze eindkleur gespoten.
Daarna dunne strookjes gesneden en deze één voor één aangebracht:

full


full


Van achter naar voren gewerkt, hier alleen de neus nog:

full


Ik had de poten van het landingsgestel in eerste instantie verkeerdom in de vleugel gemaakt...
In eerste instantie stonden de beugels naar binnen gericht, terwijl deze naar buiten gericht moeten zijn.
Ik heb de poten doorgeknipt, omgewisseld en d.m.v. een buisje weer terug gelijmd.
De poten heb ik verder aangekleed met zacht balsa rondhout en wat papier:

full


Nieuwe wieldeuren gemaakt:

full


Tijdens het drogen van het een en ander vast de decals voor de GK+GH uitgesneden:

full


Zo staat de GK+GH nu op de bouwtafel:

full


full


full


full


Klaar voor de overall grijze kleurnevel.

Groeten, Ramses
.
 
Mooie cockpitgondel geworden! Goed idee om eerst het aluminiumtape te spuiten en dan uitsnijden en opplakken, om de raampjes achteraf af te moeten plakken zou nog een hele klus geweest zijn :D.
 
.
Dank je Kjel, en jij snapt het helemaal!
Dat zouden dan namelijk... 75 raampjes zijn welke strak afgeplakt moesten worden!!

En nu alleen maar de cockpit als één geheel, de onderzijde:

full


en de bovenzijde:

full


De grijze nevel over de kist gespoten, laten drogen en de afplaktape verwijderd.
De decals kunnen erop al zijn het er niet veel op deze kist, alleen de balkenkruizen en registratie.
Begonnen met de onderzijde van de vleugel, de registratie moet hier nog:

full


Daarna de bovenzijde en als laatste de rompregistratie:

full


De wielen had ik niet afgeplakt en zijn nu grijs... de banden bijgewerkt met Humbrol mat zwart:

full


Met verdunde donker grijze Vallejo wash de kist wat weatheren:

full


Op een paar plaatsen met dry-brush wat aluminium (slijtage) aangebracht.
Met een dunne pen heel voorzichtig over het tissue paneellijnen aangebracht:

full


De BV-141 in verhouding tot de West Wings Puss Moth en de vergrote Aerographics Chipmunk.
De BV-141 heeft veel vleugeloppervlak!

full


Deze testversie GK+GH is gereed voor de maiden flight!

full


Nieuwe tekening met daarop in dunne rode lijnen een schaal three view opgespannen.
Ook de vleugeljig er weer bij gepakt:

full


Binnenkort start van de bouw van versie twee met een andere constructie en misschien ook plaatselijk andere materialen.
Heb veel ideeën, zin in!

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
En in een recordtijd gebouwd! Neem je nog tijd om te eten en te slapen? Alle gekheid op een stokje, een prachtig model. Wat weegt ie en had je nog ballast in de neus nodig om het zwaartepunt goed te krijgen?
 
.
Dank Eric en Henk!

Wat weegt ie en had je nog ballast in de neus nodig om het zwaartepunt goed te krijgen?

AUW..
Dat betekend in ons vocabulaire "All Up Weight", maar hier toch gewoon bedoeld als auw ;)
Ik vind de kist behoorlijk te zwaar geworden namelijk...

Vleugeloppervlak: 8.55 dm2
AUW: 115 gram
1/8.55*115 = vleugelbelasting: 13.45 g/dm2

AUW (all up weight): de kist weegt 95 gram, er is 25 gram (!) lood nodig voor correct CG!
Daar zit de auw in kleine letters...

Ik zou nu schrijven,... ben benieuwd of en hoe het vliegt...
Maar dat weet ik reeds:


De kist heeft in mijn ogen zeker potentie :thumbsup:
Vliegt niet anders dan andere kisten, dat had ik niet echt verwacht.

Op naar versie twee met een lichtere staart, rondere motorromp, etc, etc.
Ik heb iets met deze kist, weet niet wat, maar geniet ervan, is nog niet klaar.

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
Ziet er veel belovend uit! Vooral voor buiten, denk ik, met dit gewicht. Dikkere motor en hij zal prima vliegen. Maar, dan gaat het zwaartepunt ook verder naar achteren. Is het model misschien ook bedoeld voor buiten? Als ik naar de tekening kijk, is de constructie van de achterromp en het stabilo al tamelijk licht. Het lijkt me niet makkelijk om daar nog veel grammen te besparen.
 
Ik kwam deze foto tegen op het voorblad van een Aeromodeller. Ter inspiratie!
Blohm & Voss AM dec 99 voorblad.jpg

Begeleidende tekst vermeldde dat het model van Richard Crossley was, het jaar ervoor gefotografeerd bij de Engelse Schaal Nationals (buiten!) en dat het model mooi klom op de motor, maar maar kort kon zweven...
 
Ziet er veel belovend uit! Vooral voor buiten, denk ik, met dit gewicht. Dikkere motor en hij zal prima vliegen. Maar, dan gaat het zwaartepunt ook verder naar achteren. Is het model misschien ook bedoeld voor buiten? Als ik naar de tekening kijk, is de constructie van de achterromp en het stabilo al tamelijk licht. Het lijkt me niet makkelijk om daar nog veel grammen te besparen.

Dank je Henk!
De staart is inderdaad licht gebouwd, maar tweederde van de cockpitgondel zit achter het CG, daar is nog wel wat te winnen denk ik.

Begeleidende tekst vermeldde dat het model van Richard Crossley was,

Gaaf, mooie plaat, dank je! :thumbsup:
Richard Crossley heeft toevallig ook gereageerd op m`n BV-141 op Facebook.
Hij had het over een BV-141 gebouwd door Richard Grangers welke mooi vloog op de Indoor Nationals.
George Kandylakis had daarop een filmpje van die BV-141 in vlucht tijdens de Interscale Maastricht 1995.
Lars Tolkstam heeft wat advies gegeven voor als ik een F4D model van de BV-141 ga maken.
Hij zou bijvoorbeeld het stabilo flink verkleinen meer richting schaal, etc, etc.

Ik heb afgelopen twee weken niet meer gehobbied, maar heb wel weer flink plannen.
Afgelopen dagen bezig geweest met het maken van m`n website: deLooff Aeroplanes
Binnenkort maar eens beginnen aan versie twee van de BV-141, de F4D versie.

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top