Blohm & Voss BV 141 | Rubber Power

.
In het filmpje van de maiden flight is te zien dat de BV-141 helemaal doorweekt was van het natte veld.
Dat heeft de kist geen goed gedaan... het tissue is er kwetsbaarder door geworden en was op meerdere plekken beschadigd.

Na de laatste recente trimvlucht bleken enkele vleugelstringers geknakt (niet gebroken).
Bij thuiskomst besloten de BV-141 te repareren en er gelijk testversie 2 van te maken.
Ik ga namelijk het landingsgestel verwijderen en een nieuw kleiner en meer schaal stabilo maken.

Het landingsgestel verwijderd en begonnen met het verwijderen van de tissue:

full


Idem de onderzijde:

full


Bekleed met de zilverkleurige VMC tissue (hier zojuist nat gespoten):

full


Idem de bovenzijde:

full


...en laten drogen in de vleugel jig:

full


Eerste laag spanlak erover en weer fixeren in de jig:

full


Het stabilo verwijderd en een nieuwe, meer schaal versie gemaakt:

full


Dat scheelt flink qua oppervlakte:

full


Het stabilo met tissue bekleed, de boel natgespoten en gefixeerd op de bouwtafel:

full


Nu alles goed laten drogen.

Groeten, Ramses
.
 
.
De prop was gebroken bij de laatste landing.
De spinner voorzichtig doorgesneden en de gebroken prop verwijderd.
Een nieuwe, iets grotere prop gepakt en klaar om alles weer in elkaar te zetten:

full


De gerepareerde Chipmunk spinner en BV-141 spinner:

full


Beide spinners en de BV-141 propeller zwart gemaakt.
De BV-141 is klaar voor de overall grijze kleurlaag (uit spuitbus):

full


Nieuwe decals op de BV-141 gemaakt:

full


En zo ligt de BV-141 nu op de bouwtafel:

full


Volgende te doen zijn enkele paneellijnen en wat weathering.

Groeten, Ramses
.
 
Hoe bevalt dat zilverkleurig VMC tissue?

Daar kan ik kort en bondig op antwoorden: Totaal niet!

Quote uit m`n ME-262 verslag:
Op m`n eerste peanut Puss Moth, de Veron Auster en de vleugels van m`n West Wings Puss Moth had ik zilverkleurige tissue gebruikt... en dat ging steeds niet naar tevredenheid... Alle andere tissues werkten fijn, maar de zilverkleurige wilde steeds niet. Aangezien dit een testmodel is en ik nog flink wat zilverkleurige tissue heb liggen, toch nog een keer een poging gewaagd.

Het heeft geen wet-strenght, scheurt uberhaupt erg snel (!), spant niet mooi op en blijft na de spanlak ook kwetsbaarder dan de andere tissues.
Ik gebruik het zelf alleen nog voor de test modellen zoals bijvoorbeeld de ME-262 en de BV-141 uit dit verslag.

In de vrije vlucht groepen op Facebook lees ik trouwens precies dezelfde ervaringen met deze zilverkleurige tissue.
Op zich vreemd want de andere VMC domestic tissues verwerken juist erg fijn!

Groeten, Ramses
.
 
Ah, dat is dus dat zelfde spul. Jammer! Ik had gehoopt dat je iets anders had gevonden!
Ben trouwens benieuwd welk effect het kleinere stabilo op het vluchtbeeld heeft.
Groeten,
Henk
 
Ah, dat is dus dat zelfde spul.

Klopt, en ik heb er (helaas) best veel van gekocht.
Een flinke voorraad voor de testmodellen...

Ben trouwens benieuwd welk effect het kleinere stabilo op het vluchtbeeld heeft.

Ik ben ook heel benieuwd naar de vluchteigenschappen met dit kleinere stabilo.
Vind het er in ieder geval wel veel beter uitzien, het grote stabilo was bijna karikaturaal...
Nu veel dichter bij de schaalafmeting!

Groeten, Ramses
.
 
Ben trouwens benieuwd welk effect het kleinere stabilo op het vluchtbeeld heeft.

Dat valt me in het geheel niet tegen :thumbsup:
Lars Tolkstam had geadviseerd het stabilo meer schaal te maken i.p.v. het enorme oversized stabilo op de bouwtekening.
Ik had verwacht dat de BV-141 hierdoor misschien een stuk instabieler en moeilijker te trimmen zou worden.
Maar het tegendeel blijkt waar, hier een video van de eerste test / trimvluchten van de BV-141 Versie No.2:


Dit is met een erg korte rubber motor, iets meer dan de 'hook to peg' lengte.
Binnenkort verder trimmen met een motor van 2x de 'hook to peg' lengte.

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
Nou, dat ziet er veelbelovend uit. Met die derde vlucht had je enorme mazzel dat je niet crashte! Wellicht zwaartepunt nog iets verder naar voren? Vooral met een zwaardere motor.
Groeten en tot zaterdag,
Henk
 
Back
Top