Blohm&Voss BV141 nick ziroli

de cockpit

na veel nadenken hoe ik het zou doen heb ik besloten om er toch zoveel mogelijk hout in te steken maar ook te werken met dunne plexi voor de ramen...hoe precies weet ik nog niet maar tijd zal wel raad brengen...

een eerste kleine vooruitgang van de cockpit:

Foto-6QTYL7AO-D.jpg

Foto-YX4UPNSH-D.jpg

de bedoeling is wel om het middenstuk eruit te halen, hij zit erin om evenwijdig te kunnen werken...

ramen cockpit

helpen jullie even meedenken?

als ik de cockpit maak met de houten balkjes (4 op 4 mm)-schuin rechtopstaand- kan ik dan een soort doorzichtige cover erover 'strijken' + heatgun en erna de balkjes erop schilderen dat het lijkt alsof er aparte ramen inzitten?

dit lijkt me een simpele en mooie oplossing, alleen weet ik niet of doorzichtige folie bestaat...

iemand met een idee, een tip, een....(metertje doorzichtige folie :) )

Bij een goede modelbouw shop hebben ze zeker doorzichtige oracover (koop je per cm van een rol van 60 cm breed).
Dit is vrij kwetsbaar maar zeer licht en redelijk helder.
Nadeel kan zijn dat bij het krimpen er zoveel spanning op de constructie komt te staan dat het kapot gaat.
Ook kan de folie gaan rimpelen in de warme zon.

Beter is speciale ruiten folie, dit is te koop in vellen van 25 x 50 cm in verschillende diktes en kleuren, van 0,2 tot 0,5 mm.

Mijn advies:
1- Houten frame maken.
2- Ruitjes uit de ruiten folie knippen.
3- Lijmen met speciale heldere cockpit lijm (ik gebruik Ruderer)
4- Met strookjes plakband aan de buitenkant de naden wegwerken en waar nodig de ruitjes opdelen.
Ik weet niet wat de orginele kleuren waren van de raamsponningen, maar je kunt ook aluminium plakband krijgen (wordt gebruikt voor isolatie ondervloer onder kliklaminaat) 3 mm brede strookjes van deze aluminiumfolie lijken echte raamlijsten!

Succes Willem

Laatst bewerkt:
bedankt voor de tip, willem, ik check het eens bij de shop morgen

hier nog een kleine vordering:

Foto-GTKGJEW3-D.jpg

Foto-CMP4F3KN-D.jpg

nogmaals, het middenstuk gaat weg van zodra er genoeg sterkte is

dat bovenste deeltje doe ik opnieuw maar veel breder (kleine foutje) en tegelijkertijd maak ik deze veel langer zo heb ik alvast een bovenzijde van de cockpit (waar dan minder ramen zullen zitten als bij het origineel)

ondertussen ben ik af en toe een bezig geweest met de bouw van de bv141...
het werken met de figuurzaag begint te lukken en ik heb net nog een proxxon tafelzaagje gekocht voor het betere zaagwerk...

't is toch veel nadenken hoe en wat, ik probeer eerst een duidelijk beeld te hebben van hoe iets eruit moet zien en dan pas te lijmen, zoals bijvoorbeeld de middenvleugel, gaatjes boren voor de servokabels, bepaalde ribben versterken enz enz...heel leuk allemaal!

vind het leuker dan een pakket in elkaar steken, hier heb je meer het gevoel dat je zelf iets maakt...

de middenvleugel bijvoorbeeld:

Foto-VQDQJBYX-D.jpg

Foto-BSKNKCYB-D.jpg

het blokje voor het landingsgestel zit nog los om de uitsparing te maken

de outerwing:

Foto-EGOIAJSF-D.jpg

de cockpit:

Foto-MSYPRM83-D.jpg

Foto-MWNOG3SS-D.jpg

heeft er iemand een metertje kleurloze transparante folie te koop? zal het toch eerst zo proberen om ruitjes te maken...

ondertussen is de setup toegekomen maar het zal te zwaar zijn voor dit model...weet uiteindelijk nog geen totaalgewicht...

Laatst bewerkt:
ik kan eens kijken voor wat transparante folie. volgens mij heb ik nog wel wat staan in de werkplaats.

ik kom er op terug, zo niet, herinder me aub.

Frank.

Kijk, de BV141 begint al vorm te krijgen!
Ziet er leuk uit! Ga zo door:wink:.

Tim

700 a 900 KV motor van ongeveer 200 gram op 4S lipo. 40A zou genoeg moeten zijn.
Zou ongeveer 500 Watt zijn....

Frank.

de middenvleugel is bijna klaar, enkel nog de leading edge schuren
ik heb deze mooi proberen af te werken met balsa strips tussen de trailing edge en de balsa-sheeting
op het plan staat een volledige bedekking van de vleugel maar dit vind ik persoonlijk mooier:

Foto-LCBCMNIL-D.jpg

de blokjes voor het landingsgestel zitten vast met 30' epoxy en de ribben waarin die ligt heb ik verstevigd:

Foto-ITNCMXUA-D.jpg

de outerwings zijn bijna klaar, ik heb de servo's al vastgemaakt aan 2 tussenribben die er nog moeten bijkomen (niet te zien op de foto)
ik ben er nog niet helemaal uit hoe ik de ailerons zal maken (vind dit persoonlijk niet zo evident)
hier ben ik ook wat afgeweken van het plan, de wingtips maak ik hier wat steviger en minder in profiel, ik heb wel een perfecte dihedral van 32mm:

Foto-MUZZZJXJ-D.jpg

ook de cockpit krijgt stilaan meer vorm, dit is echt een uitdaging voor mij (dit is eigelijk mijn 3de bouw...)
ik heb wat plexi verwarmd en een tennisbal gebruikt om een bol raam te maken die nu ligt te drogen (kon er geen foto van maken), ik ben benieuwd wat het zal geven:

Foto-8T8IO3E8-D.jpg

Laatst bewerkt:
met het gebroken vinger (pushloop tijdens windsurfen verkeerd geland) bouw ik wel niet meer zó vlotjes maar het gaat :)

de cockpit heb ik reeds zwart gespoten en met wat balsasheet beplakt:

Foto-TJVZEJHR-D.jpg

Foto-8ELJISFS-D.jpg

de romp begint ook stilaan vorm te krijgen, het is niet makkelijk
ik heb 4x 6mm balsa stroken gelijmd aan F1 en vanaf F4 moeten ze een kegel vormen, dus eerst alle zijkanten geplakt aan F5 tot F7 en dan de onderkant naar boven geplakt

nu weet ik niet goed hoe ik de romp verder afwerk, ofwel met 4mm balsa plankjes ofwel met 4x4mm latjes met een tussenruimte van een centimeter, ik denk dat met het folien ik best de romp volledig dichtmaak...
de zijlatten heb ik wat aangepast aan het vleugelprofiel om dan uiteindelijk de romp vast te lijmen aan de middenvleugel, het plan toont een verwijderbare romp maar ik heb beslist om deze vast te maken:

Foto-XNUSHK8Y-D.jpg

Foto-KEAT3WPS-D.jpg

Foto-DNUJ4MY4-D.jpg

Een abootje voor dit immens lelijke, mooie vliegtuig!
Had trouwens nog nooit van dit vliegtuig gehoord...

de romp

het beplanken van de romp verliep vlot, ik had al redelijk wat ervaring daarmee met de bouw van de fieseler storch...

ik heb 4mm latjes gemaakt door een 2mm sheet te zagen en telkens 2 latjes op elkaar geplakt

Foto-YOCTPTQ6-D.jpg

na een eerste schuurbeurt ziet het er zo uit:

Foto-LCI4RCAR-D.jpg

Foto-HMDUDAJO-D.jpg

nu zal ik een hatch maken om makkelijk aan de batterijen te kunnen
vervolgens gaat de cockpit een plaatsje krijgen op de vleugel....

romp + cockpit vast op de middenvleugel
nu bezig met de onderzijde van de cockpit te beplanken met 2,5mm latjes

Foto-WCFSCTTY-D.jpg

Foto-WVBMTIWX-D.jpg

weet er iemand hoe ik de typische duitse kruisen namaak, of bestaan er stickers die ik ergens kan kopen?

Je bedoeld de swastika? Plaatje van internet kopiëren, de lijnen overtrekken, uitprinten en dan met een balpen op oracover overtekenen, daarna uitsnijden of knippen. Fluitje van een cent, zeker omdat het allemaal rechte lijnen zijn.

Zo heb ik het van de week gedaan met de sterren op mijn vliegtuig:
84.jpg

85.jpg

Cor

Of bedoel je het Kulmer kruis . Hier zijn stickers van te verkrijgen bij modelbouwzaken.
Desnoods zelfs snijden als je de gewenste grote niet kan vinden.
Of eens informeren bij Plotterwelt hier op het forum.

Back