Blue Angel 60 bouw

Discussie in 'F3A' gestart door GJVO, 13 mrt 2021.

  1. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Het bouwt geweldig maar ik heb al 2 verbeteringen doorgemaild aan Ralf.
    Dan kan ie dat nog meenemen.
    Het midden zit nu ook in elkaar.
    Uurtje wachten tot de lijm vast zit.
    Ik heb dozen met servo's, de ene nog mooier dan de andere.
    Ooit eens gekocht voor hele dure modellen.
    Nooit aan toe gekomen, modellen verkocht, servo's heb ik nog.
    Maar in de tijd van de Blue Angel vlogen ze ze met Robbe RS100 achtige.
    Als je nu echt retro wilt dan moet je ook die servo's gebruiken.

    GJ
     
  2. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    Ik heb nog wel van die oude profi en mini servo's van Multiplex die ik voor de minare gebruikte.
     
  3. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.674
    Locatie:
    Onbekend
    Heb nog Robbe RS102 servo's, 35 jaar oud schat ik. Laatst nog getest, functioneerd nog goed. Ik ga er echter niet meer mee vliegen, kwa betrouwbaarheid durf ik dat niet aan. Hoort meer thuis in een museum. ;)
    Retro kwa model prima.

    Grt,

    Arnoud.
     
    eric_laermans vindt dit leuk.
  4. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.674
    Locatie:
    Onbekend
  5. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Morgen kan ik schaven en schuren.
    Ribbenbouw is klaar.

    CIMG4635.JPG
     
    M.l.v.Doesburg, Cnn en Arnoud Snel vinden dit leuk.
  6. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik heb even niets kunnen doen maar vandaag ben ik weer verder gegaan.
    Beplanken van de vleugel.
    Ik heb daar zo'n hekel aan, ik de tijd dat ik 1 vleugel beplank kan ik 4 schuimvleugels bouwen.
    Maar tja, hij moet origineel worden, dus dan maak ik maar even zin.
    Volgens Ratzo moet je beginnen met de achterkant, dan de voorkant en daarna het deel ertussen opvullen.
    Ik ben achteraan begonnen en zo naar voren gewerkt.
    Dat leek mij handiger.
    De onderkant, de vleugel werd op de kop gebouwd, is nu beplankt. CIMG4673.JPG


    De uitsparingen voor het landinggestel snij ik er vanavond nog uit, net als de openingen voor de servo's.
    Volgens de gebruiksaanwijzing hoef je daar met beplanken geen rekening mee te houden.
    Ik ben het daar niet helemaal mee eens maar tja, wie ben ik.
    CIMG4674.JPG


    En dan de beplankte kant van de vleugel, de onderkant dus.
    CIMG4675.JPG


    Hij ligt nu weer even op de bouwplank, met wat gewichten erop, dan kan ie verder drogen.

    Tot nu toe gaat de bouw goed, het is niet iets voor beginners maar mensen die een beetje zelf dingen kunnen verzinnen zullen er geen problemen mee hebben.
    Een paar dingen worden namelijk niet benoemd in de bouwbeschrijving, die moet je zelf bedenken.

    GJ
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  7. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.430
    Locatie:
    Lunteren
    Heb je de houtlijm laten drogen en gestreken met de strijkbout? Dat werkt prettig vind ik!
     
  8. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.674
    Locatie:
    Onbekend
    Vroeger was het ook al zo dat je dingen zelf moest bedenken, hoorde bij de hobby. Ik vind dat eerlijk gezegd nog steeds heel erg leuk, zelf oplossingen bedenken.
    Voor de bouw van mijn laatste Curare had ik alleen een epoxy romp, de rest heb ik er zelf bij bedacht.

    Mooie lichte bouwwijze zo te zien, zal vast heel mooi vliegen.

    Grt

    Arnoud.
     
  9. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Nee, ik zat daar wel aan te denken maar heb het gewoon nat verlijmd.
    Ik ga de bovenkant anders doen.
    Nu zijn het allemaal plankjes van 10cm breed maar ik ga het net zo doen als bij een schuimvleugel, ik maak 1 grote plaat balsa, dus verlijm de plankjes vooraf aan elkaar.
    En dan op de ribben plakken.
    Ik moet alleen niet vergeten de servokabels alvast te trekken, of in ieder geval een touwtje erin leggen.
    Hierna is het stabilo aan de beurt, ook dat word volledig ingedekt.
    Er word ook niet gesproken over versteviging van het midden van de vleugel.
    Mijn gevoel zegt dat er een weefseltje over het midden moet, maar daar moet ik Ralf dan ook nog over mailen.
    Er zit ook geen webbing tussen de liggers, vind ik ook raar.

    GJ
     
  10. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik heb toch maar over de eerste 25cm van de vleugel webbing aangebracht, die paar gram extra.
    Ik trek modellen nogal hard door de bocht, dan moet ik niet een vleugeltje hebben dat spontaan knapt.

    GJ
     
  11. kurt

    kurt

    Lid geworden:
    19 dec 2003
    Berichten:
    1.379
    Locatie:
    Tielt-Winge Belgie
    Persoonlijk zou ik het doortrekken over de ganse vleugel. Het maakt het geheel veel sterker en wat ook belangrijk is, veel torsiestijver.
     
  12. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Torsiestijfheid haal je uit de beplanking.
    Ik kan morgen nog een paar ribben verder van webbing voorzien maar normaal gesproken gaat het nooit verder dan de helft van de vleugel.
    Naar de tips toe neemt de koorde af, dus ook de krachten.
    De meeste kracht komt op het deel onder en net naast de romp te staan, dat is nu van webbing voorzien en in het midden zelfs dubbel.

    GJ
     
    Lex Risseeuw vindt dit leuk.
  13. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Het is even stil geweest, gezondheidsprobleempjes, en geen zin om te bouwen.
    Maar de andere beplanking zit er nu ook op.
    Ik heb eerst de 10cm plankjes aan elkaar gelijmd en toen de vleugelribben en liggers ingesmeerd met iets verdunde houtlijm.
    Daarna het balsa op gemarkeerde plekken ingesmeerd met dezelfde verdunde houtlijm.
    Uurtje laten drogen en toen met de foliebout aan de gang gegaan.
    Ik had mijn twijfels of het zou lukken omdat de beplanking 2mm dik is en ik het idee had dat het niet heet genoeg werd.
    Maar met de foliebout op iets van 175 graden ging het perfect.
    Dus de beplanking zit er prima op.
    De draadjes voor de servo's en retrects komen ook uit de vleugel.
    Ik heb net 10 meter servosnoer besteld, moet ook genoeg zijn.
    Ik heb hem net in het zonnetje staan schaven en schuren.
    Zometeen de klossen voor de vleugeltips erop lijmen, en misschien aan het stabilo beginnen.
    Er zijn nog wat dingen die volgens mij niet helemaal kloppen aan de bouwdoos, ik ga dat kortsluiten met Ralf, misschien heeft hij wel een ander idee wat betreft bijvoorbeeld inbouwen van de servo's.
    Zo ligt ie erbij.
    De bovenkant
    CIMG4687.JPG


    En de onderkant met de openingen voor de retracts en servo's.
    CIMG4688.JPG


    Ik moet zeggen dat ik het model vleugel, met die grote pijlstelling wel erg mooi vind.

    GJ
     
    MicropropSport, Cnn en M.l.v.Doesburg vinden dit leuk.
  14. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    De tips zitten verlijmd.
    Ik heb heb voor de zekerheid 2 gaten per kant geboord van 6mm en daar stukjes rondhout in verlijmd.
    Dit voor extra sterkte want het zal niet de eerste keer zijn dat een tip er bij vervoer afgetikt word.
    En net begonnen aan het stabilo.
    Allemaal ook weer heel mooi gefreest, alles past zuigend.
    En ook ideaal die bouwvoetjes.
    Er zit geen ligger in het stabilo, de neus en achterlijst zorgen samen met de beplanking voor een stevig stabilo.
    CIMG4692.JPG

    Het middelste deel heeft wel wat triplex delen.
    CIMG4693.JPG


    Nu snel verder met de achterlijst en dan kan ie weer drogen.

    GJ
     
  15. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Afijn, een tijdje later.
    Een deel van de bovenbeplanking zit erop, ook weer met de strijkboutmethode.
    Ik heb hem volledig gebouwd zoals het moet maar ik kreeg een verdraaiing en een negatieve V stelling.
    Ralf van Ratzo even gebeld of dat normaal is en hij zei dat ie recht moest zijn.
    Dus met beplanken dat gecorrigeerd.
    CIMG4694.JPG


    En na het beplanken omkeren.
    CIMG4695.JPG

    Oh nee, de bouwvoetjes moeten er nog af en alles nog even schuren.
    CIMG4696.JPG

    Maar na het wegschuren van de bouwvoetjes en mooi strokende lijnen maken naar de voor en achterlijst kan de onderkant beplankt worden.
    Uurtje later, ruwbouwklaar.
    CIMG4697.JPG


    Alles snel geschuurd, de tips zijn nu ook vlak.
    CIMG4698.JPG


    Nu de tips erop lijmen en na de pasen weer verder.

    GJ
     
  16. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.674
    Locatie:
    Onbekend
    Gaat mooi, als je zo doorgaat vliegt de kist over een maand wel.
    (Echter, rustig aan.... denk ook aan je gezondheid)

    Grt,

    Arnoud
     
  17. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Oh, als ik echt door zou gaan dan kan ie binnen een week de lucht in.
    Maar ik doe rustig aan, ben ook met andere dingen bezig.

    GJ
     
  18. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Gisteravond nog een mailtje gehad van Ralf (Ratzo).
    Ik had dus gelijk, de fout die ik ontdekt had was echt een fout in de kit.
    Word gecorrigeerd.
    Komende week ga ik met de romp beginnen, kijken of daar nog een foutje in zit.
    Zo niet, dan kunnen jullie hem veilig bestellen.


    Hallo Gert Jan,



    ich habe das eben mal im CAD angesehen, die Rippenfüße stimmen leider nicht.

    Das HLW muss über die Mittelachse gerade sein, das heißt von der Mitte aus zum Randbogen

    oben und unten die gleiche Neigung. Ich Arbeite derzeit an einer Lösung.



    Gruß Ralf
     
  19. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik ben langzaam verder gegaan.
    Het kielvlak word ook opgebouwd uit gefreesde delen, past ook allemaal weer prima.
    2 delen vastgetikt met secondelijm en de rest met witte houtlijm.
    Daarna de spanten van de romp en rompzijkanten losgehaald uit de moederplaten.
    De romp word bij de vleugel tot aan de motor van triplex gebouwd, daarachter en daarboven komt dan balsa.
    Je moet vantevoren weten of je hem electro of brandstof maakt, sommige delen zijn dan anders.
    Mijne word electro.
    Zo ligt het nu te drogen.

    CIMG4700.JPG

    Zo snel te zien klopt de rompbouw wel redelijk, dus de problemen zaten in de vleugel en stabilo.
    Ook een beetje jammer dan Ralf het kielvlak, of beter, het richtingroer, niet mooi schuin affreest.
    Voor dat geld zou dat toch wel mogen.
    Ik zal het even aan hem doorgeven, het scheelt een hoop schaaf en schuurwerk en met CNC kan ie links en recht exact gelijk frezen, iets wat je met de hand niet kunt.
    CIMG4702.JPG


    GJ
     
    Laatst bewerkt: 5 apr 2021
    Mugen MRX-3 vindt dit leuk.
  20. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.100
    Locatie:
    Thuis
    is deze kit al te koop GJ ??
     

Deel Deze Pagina