Blue Angel 60 bouw

Ja maar ik ben nog wel een fout tegengekomen bij de romp.
Niks schokkends, ergens een verkeerd nummer maar ik denk dat hij ook niet echt rekening gehouden heeft dat er een steviger voorspant inmoet voor het landinggestel.
Ik wilde dat dit weekend bekijken maar helaas zit ik weer in het ziekenhuis.

Hier, onderaan de pagina.
https://www.ratzo-modellbau.de/bausätze

GJ
 
De stent die geplaatst veroorzaakt nogal wat pijn.
Ik heb 3 dagen weinig anders gekund dan een beetje voor me uit staren.

GJ
 
Inmiddels weer thuis in Duitsland, de fret zit nog in het hotel in Nederland.
Gisteren even met Ralf gemaild over mijn bevindingen.
Als je de kit koopt krijg je de bouwhandleiding per mail, dus hij kan nog dingen aanpassen.
Dat het spant voor de voorste landingpoot te zwak was had ik mis, er is een onderdeel, nr21, dat onder de romp gelijmd word tegen een multiplex ligger aan, daar word de voorpoot op geschroefd, dat is 6mm dik.

Om alles even te ordenen en te kijken of alles kompleet is heb ik het uitgelegd.
Straks, als de morfinepillen wat uitgewerkt zijn, ga ik het een en ander plakken.
Als je hem als brandstofkist opbouwt zal je verder weinig problemen tegenkomen.
Als electrokist weet ik het niet, de motor moet er van achteren, dus via de vleugelopening, ingeschoven worden en dan kan de motor maar 42mm doorsnee hebben.
Een 50 serie motor krijg je er dus niet zomaar in.
Je bent dus beperkt tot een 42 serie motor.
Ik zit zelf al te kijken naar een inrunner, een 4260 of zo met 5-600 KV voor op 6S.


De layout:

Voorkant
CIMG4704.JPG




Achterkant
CIMG4705.JPG



Geheel
CIMG4707.JPG




GJ
 
Laatst bewerkt:
mooie kit... je bent al een aardig eind qua bouw en denk dat je de meeste fouten al eruit gezeefd hebt, gaat Ralf de aanpassingen gelijk doorvoeren in de kit ??
zou natuurlijk ideaal zijn om een kit te ontvangen waar de fouten al uit zijn.
ben zelf nu bezig een Zlin-50 van 2,12 mtr te bouwen en wil daarna toch eerst deze Blue Angel gaan bouwen ipv de EMHW ultimate
 
De meeste fouten zitten in de handleiding en tekening.
Dat is vrij simpel aan te passen.
Ik heb hem ook gevraagd het motorspant voor electro aan te passen.
Dat is nu 6mm dik triplex, totaal overbodig dik.
En er zit een gat voor de as van 10mm en daar omheen 4 gaten voor schroeven van iets van 8mm.
Ik heb gezegd, boor alleen een gat op de plek waar de as komt, dan kunnen de klanten zelf de gaten voor de bevestigingsbouten boren.
En ik heb gevraagd hem iets aan te passen zodat er een 50mm motor in kan, dat heeft net wat meer koppel.
Geen idee of ie dat doet want ik heb hem ook wat bekritiseerd op zijn aanbevolen aandrijving.
Hij geeft aan een Roxxy C35 48 830 met een 11x6 prop op 4S.
Als je die doorrekent dan kom je op een enorme vliegsnelheid van 85 km/u.
Ja, het vliegt.. maar niet als een RC1 kist.

GJ
 
Er moet wel wat power in, een motor die een 14X10 of 15X 10 op 6 S kan draaien .
Kom je wel uit op een .50 motor.
Mijn laatse expiriment is met een Hacker A50 14 S V4. Als opvolger voor de Torq Revolution 4016/500 V2.
Deze combi komt in de buurt bij een 1:1 F3A model.
 
De aandrijving die ik bij Wil in de Curare heb aangeraden, een 5045 van Turnigy doet wat een 10cc motor destijds deed, draait een 12x10 rond met ruim 10000 rpm.
Een Hacker A50 14 S V4 lijkt mij te weinig toeren te draaien op 6S.
Je komt dan net aan 100 km/u met die 12x10
Op 8S begint het wat te worden.

GJ
 
dit is dan cynisch bedoeld, neem ik aan als onwetende meelezer?

Ja, inderdaad.
Een beetje F3A model vloog 175 km/u dus dan is die 85km/u bijna landingsnelheid (ook cynisch).


De Hacker A50 14S V4 is voor grotere propellers ik ga deze motor vliegen met een 15X10 propeller.

De diameter maakt niets uit voor de snelheid, je blijft ook met de 15x10 op 6S op die 100km/u horizontale snelheid.
Enige wat je wint is meer trekkracht, maar daar heb je niks aan.
Plus dat een 15x10 echt idioot veel stroom trekt in vergelijking met een 12x10 op die motor.
Zelfs met een 12x12 op die motor op 6S haal je net aan 120 km/u maar trekt je veel minder stroom dan met de 15x10.
1200 Watt tegen 750 Watt met de 12x12

GJ
 
De meeste fouten zitten in de handleiding en tekening.
Dat is vrij simpel aan te passen.
Ik heb hem ook gevraagd het motorspant voor electro aan te passen.
Dat is nu 6mm dik triplex, totaal overbodig dik.
En er zit een gat voor de as van 10mm en daar omheen 4 gaten voor schroeven van iets van 8mm.
Ik heb gezegd, boor alleen een gat op de plek waar de as komt, dan kunnen de klanten zelf de gaten voor de bevestigingsbouten boren.
En ik heb gevraagd hem iets aan te passen zodat er een 50mm motor in kan, dat heeft net wat meer koppel.
Geen idee of ie dat doet want ik heb hem ook wat bekritiseerd op zijn aanbevolen aandrijving.
Hij geeft aan een Roxxy C35 48 830 met een 11x6 prop op 4S.
Als je die doorrekent dan kom je op een enorme vliegsnelheid van 85 km/u.
Ja, het vliegt.. maar niet als een RC1 kist.

GJ

Het wordt toch wel de Blue Angel 60 GJ ? :D.

Ik denk dat de beste man de kritiek moet zien als POSITIEVE kritiek ;).
Voor die 85 mag wel een eentje komen te staan.
 
mooie kit... je bent al een aardig eind qua bouw en denk dat je de meeste fouten al eruit gezeefd hebt, gaat Ralf de aanpassingen gelijk doorvoeren in de kit ??
zou natuurlijk ideaal zijn om een kit te ontvangen waar de fouten al uit zijn.
ben zelf nu bezig een Zlin-50 van 2,12 mtr te bouwen en wil daarna toch eerst deze Blue Angel gaan bouwen ipv de EMHW ultimate

Ik zou niet eens een kit met fouten kopen (eenvoudige muzikanten-logica :D).
 
Ja Wil,

Ik heb net het motorspant voor de brandstofmotor erin gelijmd, dan verbouw ik dat wel tot electrospant.
Straks de rompzijkanten tegen het motorspant plakken, dan zit de vorm erin.
Dan is het daarna balsablokken plakken en net zolang schaven en schuren tot er een model ontstaat dat op de foto lijkt.

GJ
 
Ik zou niet eens een kit met fouten kopen (eenvoudige muzikanten-logica :D).
denk dat de meeste bouwkits wel aandachtspunten bevatten die beter kunnen, maar goed.. een Blue Angel die maar 85 zou halen als top-speed is natuurlijk belachelijk, dan zit je de hele tijd tegen overtrekken aan
maar goed, als de fouten enkel in de tekening en handleiding zitten dan filter je die er vanzelf wel uit als je een beetje ervaring hebt met bouwen
zoals ik leeg is deze voornamelijk als brandstof bedoeld en ga ik hem maar bestellen (kan die naast de andere wachtende bouwkits :D)
dat bouwen is eigenlijk nog leuker dan het werkelijke vliegen haha
 
Vergeet niet dat ik de voorserie heb en die heb gekregen om fouten eruit te halen.
Er zijn ook nog een paar duitsers die hem aan het bouwen zijn.
Ik heb wat vertraging opgelopen door ziekenhuisbezoekjes.
Ratzo levert ook kits van Curare, daar zijn alle fouten ook uit.
Het zijn ook geen beginnerskits, je moet wel redelijk bouwervaring hebben en zelf oplossingen kunnen bedenken.

Ik heb het motorspant geplaatst.
Dit is het spant voor de brandstofversie, daar lijm ik later wel een GFK spant in.
Zo ziet het er nu uit, tikje naar rechts en tikje domp.
CIMG4708.JPG


Dat gat in spant 106, daar moet de electromotor doorheen, dat is 43mm.
Dat is 1 beperkende factor maar dat gat kan ie groter frezen.
CIMG4709.JPG



Andere beperkende factor heb ik nu ook ingelijmd, het stuk berkentriplex dat het motorspant aan de bovenkant vasthoud.
Nummer 106.
Vooraan, bij het spant is de ruimte 43mm en loopt op 1cm vanaf het motorspant op naar iets van 48mm.
Kleine moeite om dat wat verder uit te frezen naar 50+ mm.
Ik heb het niet gedaan, ik ga hem wel testen met een 42 serie motor, die kunnen ook 1000 Watt leveren.
Ik heb al binnenlopers gevonden die 42mm zijn en 6,5 kilowatt aankunnen...

GJ
CIMG4710.JPG



En nog een foto van het meegeleverde electromotorspant.
CIMG4711.JPG
 
Laatst bewerkt:
Back
Top