ziet er lekker degelijk uit met die mpx motordragers.... doet me echt denken aan de curare 40 die ik vroeger al eens van tekening gebouwd heb krijg steeds meer zin om deze te gaan bouwen
Zoals ik al zei, als je hem op brandstof bouwt dan klopt alles wel, na wat aanpassingen die al gemaakt zijn. Ralf heeft hem zelf ook gebouwd op brandstof maar heeft denk ik niet veel met electro. GJ
zou je de maat tussen de motordragers eens op willen meten, 10cc past zowieso en misschien een 12 ook wel mooi sigaartje eraan en speren maar
.60 past met gemak. Tussen de dragers 42,9mm Lengte van spant na de tank tot aan de neus van het model 105mm. Mijn Saito 72 kan er makkelijk op. GJ
hmmm, dan moet een saito fa91 hier ook in kunnen of toch maar op de old-skool manier een ASP 10cc of 12cc met reso piepke
Foto van Ralf met een ASP 61. De motor ligt op zijn kant, dus je ziet het van de boven en linkerkant.
De Roxxy C35 48 830 is max 670 watt, dan is de Blue Angel 60 meer een motor zwever / trainer. Mijn Curare 40 heeft een Turnigy SK3 4250-500 6S en 12X12 prop, draait 9250 rpm. (Ongeveer 1000 Watt) Dit is ruim voldoende voor de Curare 40, op rechte stukken tussen de figuren hoef / kun je geen volgas te vliegen, gaat veel te hard. Recht omhoog klimt de kist door tot uit het zicht. Voor de Blue Angel is 1000 watt echter te weinig, je moet dan m.i. richting 1500 watt om goed en vlot te kunnen vliegen. Een Saito 72 is voor de Blue Angel ook te weinig. Deze motor zat op mijn vorige Curare 40 (2700 gram) dat gaat goed (met 20% nitro), maar de kist moet niet groter en zwaarder worden. Op mijn Mach 1 zit een YS FZ110 met 13x12 prop, dat gaat prima. Voor een brandstof Blue Angel moet je m.i. ook een dergelijk vermogen hebben.(Als je er figuren / een programma mee wilt vliegen) Mvrgrt, Arnoud.
Thanks, hier heb ik wat aan 12cc zou kunnen maar als ik dit zie dan plof ik er toch maar gewoon een 10cc op
Voorbereiding voor het plaatsen van de romprug. Er komt een soort rand van 6x6 balsa langs de spanten en over de zijkant van de romp. En nog 1 deel over het midden van de bovenkant. Die staat nu te drogen. En ook maar even wat andere delen er losjes opgezet om te zien of alles nog goed gaat. Links is de voorkant. Morgen ga ik de romprug erop zetten, 2mm balsa, dus dat word natmaken, wachten en dan met witte houtlijm insmeren en met tape om de spanten heen spannen. GJ
Ralf mailt net dat de nummers aangepast zijn en dat het spant zo dik is om een goede verbinding tussen motorspant en romp te krijgen. Dus de bouwdoos is nu foutloos, maar zoals ik al zei, het is geen beginnerskitje!! GJ
Hij mailt me nu net dat ook de blauwdruk aangepast is en er een aangepast motorspant meegeleverd word. Een 42mm motor past dan prima en daarmee kan je een echte RC1 kist krijgen op 4-6 S. Ralf heeft dit draadje gelezen en gaf me nog een aanwijzing dat ik een onderdeel verkeerdom geplaatst had. Kleinigheidje maar wel belangrijk. Dus mensen... Bestellen. En anders de Curare, of Minare. https://www.ratzo-modellbau.de/
Ik zou de romprug plaatsen, een paar dagen geleden. Er kwamen wat paracetamolletjes tussen maar vandaag had ik weer energie. De beplanking is 2mm balsa. Er zijn meerdere manieren om het erop te krijgen, ik zal er 2 laten zien. Nu eerst de ene manier. Je zet 1 deel van de balsa plank vast met spelden op de rompzijkant. Dan spuit je het aan de buitenkant nat, ik gebruik water met een klein beetje ammoniak erin. Zo heb ik het geleerd, geen idee wat de ammoniak nu precies doet, geloof dat het het hout wat weker maakt. De kant die nat is gaat uitzetten en het trekt langzaam krom. Na een minuut of 5 is het behoorlijk buigzaam. Het midden van de romp word de deelnaad, dus daar stoten de 2 delen tegen elkaar. Ik snij het grofweg af zodat ik er klemmetjes overheen kan zetten. Zo staat ie nu dus weer te drogen. Vanaf de andere kant: Ik heb hem geforceerd gedroogd, met de heatgun, ik wil niet uren wachten. Ik laat hem nu een uurtje zo staan, dan blijft de vorm er redelijk inzitten en dan ga ik de andere kant doen. Dat doe ik net zo, dus de rompzijkant vastpinnen met spelden, natmaken maar dan ipv klemmen ga ik plakband gebruiken. GJ
Uurtje later. De ene romprughelft is droog en blijft redelijk in model staan, hij is zonder veel kracht prima te verlijmen. Dan nu de andere kant. Dus vastpinnen met spelden, natmaken, grof afsnijden en dit keer met inpaktape. En vanaf de voorkant. Nadeel van deze methode is dat ik niet geforceerd kan drogen, dus nu is het echt een paar uurtjes wachten tot alles droog is. Voordeel van de plakbandmethode is dat je ook eventueel het hele deel in 1 keer kan buigen. Dus de hele romprug in 1 keer maar dan moet je vantevoren wel de 2 plankjes aan elkaar plakken met watervaste lijm. GJ
Probeer eens met een rekverbandje ipv plakband, dat ademt en zal het hout makkelijker en sneller drogen Zo doe ik dit en vind ik perfect werken
Normaal deed ik het met spelden en elastiekjes. Maar ik heb hier nog geen elastiekjes kunnen vinden. Maar het is al droog en 1 deel is al verlijmd. Morgen de andere kant en de rest van de romp. GJ
Het heeft even stilgelegen, soms heb je gewoon geen zin of is het lekker weer en ga je een beetje met een open dakje rondrijden. Maar ik heb inmiddels de romprug erop zitten en ook een deel onder de cockpit. Ik had nog een foutje gemaakt, de romprug loopt onder de cockpit door, dat had ik gemist maar is inmiddels hersteld. Het deel dat onder de cockpit komt. Alleen nu ga ik vastlopen, ik snap niet hoe de neus moet. Dat staat ook niet in de bouwbeschrijving en de doorsneetekening maakt het ook niet echt duidelijk. Het moet allemaal met balsaklotsen maar als ik ze erop zet dan klopt het volgens mij allemaal niet. Ik kan Ralf wel even mailen maar ik denk eerst nog even na, anders kom ik zo dom over als het iets simpels is. Dit zijn 3 klotsen maar volgens mij zouden het er 4 moeten zijn, of ik moet heel veel weg gaan schaven en schuren. Straks dus heel veel foto's bekijken op het internet van hoe de neus nu hoort te zijn. GJ
Oh, ik krijg er ook wel het model van de Blue Angel in maar ik zie de bedoeling van Ratzo niet. Dus daar zit ik nu even op te studeren. En ik bedenk ook dat ik nog stuurstangen moet bestellen, denk dat ik het maar van carbon maak, dan heb ik geen problemen met krimpen en uitzetten. Nadeel is dat als ik nu naar een modelbouwwebsite ga ik meteen weer voor 100 Euro andere zooi erbij bestel. GJ
Als dit dezelfde is als ik nu ook heb (artnr 1050) dan klopt het wel, Gewoon even goed kijken naar de tekening