BLUENOSE van YUANQING, schaal 1:72, Plank on Frame

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door P Voogt, 20 dec 2020.

  1. P Voogt

    P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 mei 2020
    Berichten:
    2.033
    Locatie:
    Woudrichem
    Dankjewel Koos. Ff oefenen ....... heb er wel vertrouwen in. ;)
    Gr. Peter
     
    Jaques vindt dit leuk.
  2. Heinrich

    Heinrich

    Lid geworden:
    26 jan 2020
    Berichten:
    2.382
    Locatie:
    China
    Ik is benieuwd om te ziet wat jij met de Proxxon gaat doen. Die staan ook op me verlanglijs. En wat Kolderstok se modellen betref ... een woord ... PRIMA! En de enigste ding wat beter is as Kolderstok se modellen, is de diens wat jij bij @*Hans* krij!
     
    *Hans* en P Voogt vinden dit leuk.
  3. P Voogt

    P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 mei 2020
    Berichten:
    2.033
    Locatie:
    Woudrichem
    Hoi Heinrich,
    Een mooi voorbeeld wat Donnie op het SoS laat zien:
    Donnie SoS.jpg
    De iets schuine laser cuts haaks en vlak afdraaien. Met het werkstuk op de kruisplaat, wel goed waterpas en vlak, kan je dan mooi heen en weer.
    En wat 'diens' betreft: niet al te bescheiden Heinrich. Met al de BN's heb jij ook je diensten verleend. :D
    Gr. Peter
     
    Herby63 en Heinrich vinden dit leuk.
  4. P Voogt

    P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 mei 2020
    Berichten:
    2.033
    Locatie:
    Woudrichem
    Het voordeel van het gelijk pas maken van het zaadhout tijdens het bewerken van de spanten, is dat je gelijk door kan met bouwen.
    De gaten voor de nagels/bouten in middelste deel van het zaadhout voorgeboord met 0,7 mm.
    Gemonteerd en gelijk een andere manier van vastklemmen uitgeprobeerd:
    125 Keelson.jpg
    Met 2 dikke post-elastieken. Van de beide uiteinden naar binnen gewerkt. De druk wordt mooi verdeeld en het geeft geen inkervingen in het hout.
    126 Keelson.jpg
    De verdeelde druk van binnen gezien.

    Na droging zit dit deel er zo in:
    127 Keelson.jpg
    Deze foto's zijn met daglicht gemaakt, dus geen kleurverschuiving van het kunstlicht.
    En als test de eerste 4 voorbewerkte nageltjes geplaatst. Het is best stevig hout, dus de gaten naar 0,75 mm vergroot:
    128 Keelson.jpg

    Het kost wat handelingen, maar ik ben voorlopig tevreden. ;)
    Gr. Peter
     
    Laatst bewerkt: 19 mei 2021
    TIMBERWOLF, Arno Groffen, Jaques en 2 anderen vinden dit leuk.
  5. P Voogt

    P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 mei 2020
    Berichten:
    2.033
    Locatie:
    Woudrichem
    Het middenstuk van alle nagels voorzien:
    129 Keelson.jpg
    Het laatste stukje sla ik ze met het holfreesje van 0,8 mm in, zodat er in het hout ook net een klein flensrandje zichtbaar wordt. Geeft net een beetje meer accent:
    130 Keelson.jpg

    Gr. Peter
     
    Laatst bewerkt: 21 mei 2021
  6. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.577
    Locatie:
    noord-holland
    :thumbsup::thumbsup:
     
    P Voogt vindt dit leuk.
  7. P Voogt

    P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 mei 2020
    Berichten:
    2.033
    Locatie:
    Woudrichem
    De post hoefde maar 1x te bellen: speeltjes binnen.
    131 Frees.jpg
    De grote klem had ik nog, daar moet nog een wat kleinere handzamere voor komen. Maar heeft wel lekker veel gewicht om niet te verschuiven.

    Proefje op 1 van de uitsparingen van het zaadhout, wat straks toch niet in het zicht komt:
    132 FreesProef.jpg
    Macro met een iPhone ;) ....... om even als voorbeeld te laten zien .......
    Dat wordt dus recht en vlak.
    PS: De opstaande kantjes van de andere uitsparingen had ik expres een beetje schuin gemaakt. 14 uitsparingen van dit stuk zaadhout moeten straks precies over 14 spanten gaan vallen. Er hoeft er maar eentje iets te smal te zijn en alles schuif niet op zijn plek. Zoek dan maar uit welke van de 14 net niet past.

    Nog even wat oefenen voor deze autodidact en dan gaan we los.
    Gr. Peter
     
    Laatst bewerkt: 21 mei 2021
    TIMBERWOLF, Jaques, Herby63 en 3 anderen vinden dit leuk.
  8. P Voogt

    P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 mei 2020
    Berichten:
    2.033
    Locatie:
    Woudrichem
    De laatste van de ruim 100 nagels in het zaadhout, wachtend op de laatste plakken van de man met de hamer:
    135 Nails.jpg

    Het zaadhout op zijn plek met de ingedreven nagels:
    136 Keelson.jpg

    Met in detail de deuvels in de spanten en de nagels in het zaadhout:
    137 Keelson.jpg

    Gr. Peter
     
    TIMBERWOLF, Pingu57, Herby63 en 4 anderen vinden dit leuk.
  9. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    En dan ineens, dan schiet lekker op Peter, ik vind het heel mooi worden hoor :worship::worship:
     
    P Voogt vindt dit leuk.
  10. P Voogt

    P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 mei 2020
    Berichten:
    2.033
    Locatie:
    Woudrichem
    Dankjewel Peter.
    Da’s het voordeel als je een aantal stappen combineert. Dan duurt de voorbereiding wel iets langer, maar vervolgens kan je wel meters maken.
    Nu moet ik wat gaan passen en meten want ik wil de bijzaadhouten gaan maken. De YQ-kit heeft die niet. Die moet ik zelf zagen en afschuiven en dan gaan combineren met de liggers voor de dekbalken. Die krijgen met de uiteinden in gebogen vorm, over de bijzaadhouten, een aansluiting tegen het zaadhout.
    Gr. Peter
     
  11. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    Op dit moment heb ik geen flauw idee wat bijzaadhouten zijn, maar als je ze straks laat zien, dan zeg ik misschien wel : oh die dingen. Dus ik wacht rustig af, tot ze tevoorschijn komen.:rolleyes::rolleyes:
     
    P Voogt vindt dit leuk.
  12. P Voogt

    P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 mei 2020
    Berichten:
    2.033
    Locatie:
    Woudrichem
    Dat kan ik begrijpen, Peter.
    Ik moet zelf ook steeds even opzoeken hoe de Nederlandse benaming is. De kit is in het Chinees en op het SoS hebben we Engelse vertalingen. En het boek "Bluenose II, Saga of the Great Fishing Schooners" heeft mooie verklarende tekeningen met Engelse tekst.
    In het Engels heet het zaadhout 'keelson'. Met de bijzaadhouten 'sister keelsons'.
    En als er betere Nederlandse benamingen zijn, dan hoor ik dat graag!
    Dit is een combi-foto van foto uit een bouwverslag en een tekening uit The Sage. De 'sisters' zijn geaccentueerd:
    Keelsisters.jpg
    Gr. Peter
     
    Ronk vindt dit leuk.
  13. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    Een betere naam weet ik niet, maar ik weet nu inderdaad welke je bedoelt:):), Het aha momentje was daar.
     
    P Voogt vindt dit leuk.
  14. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.577
    Locatie:
    noord-holland
    :thumbsup::thumbsup:
     
    P Voogt vindt dit leuk.
  15. P Voogt

    P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 mei 2020
    Berichten:
    2.033
    Locatie:
    Woudrichem
    Dankjewel Tim.
    Gr. Peter
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  16. P Voogt

    P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 mei 2020
    Berichten:
    2.033
    Locatie:
    Woudrichem
    Tijd voor de BN.
    Om makkelijker in de binnenzijde te werken heb ik eerst de steun uit de kit in elkaar gezet. Maar ook gelijk wat aangepast.
    2 lange latten over de uiteinden om de kracht te verdelen over meerdere spanten:
    138 Stand.jpg
    Ook om te voorkomen dat de staanders tussen de spanten schieten.
    De romp heb ik ook zodanig in de steun gezet dat de waterlijn van de romp ook precies horizontaal ligt op de lengte as (de x-as). Dat is nog niet nodig voor het komende werk, maar wel voor het uitdenken van enkele aanpassingen die ik later toe wil passen. Het kan maar alvast gedaan zijn.
    139 Stand.jpg
    In de foto zie je ook de digitale witte lijn die de waterlijn voorstelt. Hij loopt net onder de 5e spanten van zowel voor als achter.
    Ik heb ook de beide spanten gemarkeerd (kleine gele plakker pijltjes) die precies boven de beide verticale steunen liggen. Bij mijn BN zijn dat beide de 18e spanten van voor en achter. Bij de YQ-tekeningen zijn dat de 19e en de 17e.
    Nu kan ik de romp elke keer in steeds dezelfde juiste positie in de steun plaatsen.

    Bij het laagste punt van de kiel in de achterzijde van de steun heb ik 2 latjes aangebracht. Zodat de kiel precies vertikaal gefixeerd wordt. En daarom het frame/de romp ook horizontal in de dwars positive, Y-as.
    140 Stand.jpg

    Tijd om te bouwen:
    De 1e stappen: de spacers. Dat zijn erg fragiele dunne houten strips. Later worden die hergebruikt aan de binnenzijde van de verschansing. Dat is dus heel voorzichtig op de maat vijlen van de dikte van de spanten. De 1e aangebracht:
    141 Space.jpg
    Gezien vanaf de buitenzijde:
    142 Space.jpg

    Gr. Peter
     
    Ronk, Herby63, TIMBERWOLF en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  17. P Voogt

    P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 mei 2020
    Berichten:
    2.033
    Locatie:
    Woudrichem
    Het bewerken van de spacers, #24 #25 #26, gaf geen problemen. Maar bij #27 waren er verschillen in de afstand tussen de laatste 3 uitsparingen.
    De afstand tussen 2 spanten, gemeten van linker zijde tot linker zijde, is 10.3 mm. Gemeten bij de meeste afstanden bij de spacers. Maar ook bij de spanten. Alleen de losse spanten 56 en 57 aan de achterzijde staan dichter bij elkaar.
    143 Space.jpg
    Maar niet alleen bij onderdeel #27, ook bij #29 waren er verschillen:
    Dus opletten. Niet alleen op maat van de spanten vijlen, maar ook de onderlinge afstanden checken!.
    Gr. Peter
     
    Ronk, Jaques, Pingu57 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  18. P Voogt

    P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 mei 2020
    Berichten:
    2.033
    Locatie:
    Woudrichem
    Al met al gingen de spacers er vlot in. Alles Dry-Fit, want later volgt op het dek een definitieve plaatsing.
    Dan kan de binnenzijde nu geschuurd worden zodat de spanten allemaal in vloeiende lijn komen te liggen. Zodat de langsbalken (en gedeeltelijke beplanking) mooi met vloeiende aansluitend aangebracht kunnen worden. De spacers geven de spanten halverwege en met name bij de dunne enkele delen meer stevigheid.
    Vanuit 3 standpunten een foto, waarbij de laatste toch wel haar mooi rondingen laat zien. Het schuren van de buitenzijde komt (vermoedelijk) later. Maar ja ..... je weet maar nooit ......
    144 Spacers.jpg
    145 Spacers.jpg
    Aardig detail: het verspringende dek halverwege, dat al een beetje tot uiting komt waar de spanten van dubbel naar enkel gaan. En waar de spacers conform de handleiding 6 mm boven geplaatst zijn.
    146 Spacers.jpg
    Gr. Peter
     
    Marc w, Pingu57, Ronk en 4 anderen vinden dit leuk.
  19. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    Prachtig hoor.:worship::worship:
     
    P Voogt vindt dit leuk.
  20. P Voogt

    P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 mei 2020
    Berichten:
    2.033
    Locatie:
    Woudrichem
    Dankjewel, Peter.
    Ben zelf ook wel blij met dit resultaat.
    Nu ‘uitleven’ op de binnenzijde!
    Gr. Peter
     
    Pingu57 en Herby63 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina