BLUENOSE van YUANQING, schaal 1:72, Plank on Frame

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door P Voogt, 20 dec 2020.

  1. P Voogt

    P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 mei 2020
    Berichten:
    2.026
    Locatie:
    Woudrichem
    Hoi 'reneke100',
    Dankjewel voor je reactie.
    Ik ben uitgegaan van deze tekening in de genoemde 'Saga':
    Keelsisters.jpg
    Dan vind ik in de boeken van Orazio Curti de termen 'zaadhout' en 'bijzaadhouten'. Maar maak van de B gerust een Z ;).
    Met dan de vraag: is het zaaT- of zaaDhout? Curti heeft het over zaaDhout. In WiKi vind ik zaaThout. Maar Jan en Alleman kan/mag WiKi aanpassen ;). Hier vind ik weer zaadhout:
    https://zienenweten.blogspot.com/2015/01/scheepvaart-door-de-eeuwen-heen-deel-10.html
    Mij om het even, wie het weet mag het zeggen.
    Gr. Peter
     
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  2. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.748
    Locatie:
    Ittervoort
    Zaat of zaad is allebij goed. Ligt aan de tijdsperiode. Net als tegenwoordig de spelling veranderd. Sister keelson of side keelson zijn verschillend en ook weer niet. Een sister keelson ligt tegen midden zaadhout en de side keelson ligt er een stukje vanaf. En om het nog ingewikkelde te maken noemt men de side keelson ook wel eens de sister keelson. :):)
    Dus met andere woorden. Je kan het nooit fout noemen.
    Ik vind dit het meest verwarrende in onze hobby. Maar soms ook het leukste eraan. Ik gebruik vaak Webster's Dictionary, daar staat vaak de uitleg goed van het Engels.
     
    P Voogt vindt dit leuk.
  3. P Voogt

    P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 mei 2020
    Berichten:
    2.026
    Locatie:
    Woudrichem
    Dankjewel voor de uitleg en de tip voor de Webster. En wel zo lekker gevoel dat ‘het niet fout kan’.
    Gr. Peter
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  4. P Voogt

    P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 mei 2020
    Berichten:
    2.026
    Locatie:
    Woudrichem
    Begonnen met de eerste balkweger: die aan stuurboord aan de voorkant.
    Ik moet het aanpassen op 3 punten:
    -de verbinding met het zaadhout, over het bijzaadfhout;
    -de bovenkant zodat de dekbalken later vlak kunnen aansluiten;
    -een mooie vlotte verbinding met waar alle spanten van dubbel naar enkel gaan. Waar volgens de YQ handleiding de dekbalken op komende liggen. Alleen niet met mijn BN. Maar het is het startpunt voor het uitlijnen van de dekken op de dekbalken.

    En ik kon de klemmen uitproberen die ik gemaakt heb naar het voorbeeld van enkele andere forummers. :friends:
    Hoe het er aan de binnenzijde uit ziet:
    165 Top beam.jpg
    Aan de bakboord zijde heb ik de spacers er even uitgehaald om in de romp meer ruimte te hebben voor mijn handen.
    En de aansluiting aan de voorzijde, met een afschuining op 3 vlakken:
    166 Top beam Detail.jpg
    De achter balken hebben van YQ een laserlijn gekregen om aan te geven hoe en hoeveel er afgeschuind moet worden. De beide voor balken niet. Maar ze moeten zeer zeker afgeschuind worden om de dekbalken daar vlak op aan te laten sluiten.

    De buitenzijde met de klemmen:
    167 Clamps.jpg

    En de vloeide aansluiting op de spant overgangen:
    168 Adjust.jpg

    Na wat extra schuren ziet het er wat mij betreft goed uit. Kan ik nu de bakboord balk pas maken.
    Gr. Peter
     
    Laatst bewerkt: 21 jun 2021
    Hans Groenenberg, Ronk, TIMBERWOLF en 3 anderen vinden dit leuk.
  5. P Voogt

    P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 mei 2020
    Berichten:
    2.026
    Locatie:
    Woudrichem
    Macro opnames hebben voor en nadelen. Je ziet alles. ;)
    Dus was ik niet helemaal tevreden met wat ik (nu nog beter) zag. Een paar dingen aangepast.

    169 Beams.jpg
    De voorste balkweger zit tegen de spanten 1 t/m 27.
    Niet alle 27 nokken zullen precies uitgelijnd op rij liggen. Daarom 5 tijdelijke dekbalken over gelijke afstand geplaatst op de daarvoor bestemde nokken. Met als voordeel dat ik de balkweger daar straks bij het inlijmen tegen kan drukken om op zijn plaats te komen. Want alleen op het oog, met aandraaien van de klemmen, gaat dat dus niet lukken. De kans op verschuiven is dan veel te groot.
    Ook alle gaten voor de nagels gemarkeerd en voorgeboord. Net als het zaadhout is dit een balk die sterkte aan de constructie geeft. Dus straks ook bij elk spant 2 nagels, zowel eentje in het voorste als de achterste spant deel.

    170 Bow.jpg
    De aansluiting aan de voorzijde op het zaadhout was niet netjes (genoeg). Dus ook maar weer wat extra schuren.

    171 Change.jpg
    Een stukje vooruit gekeken naar de aansluiting van de verspringen balkwegers bij het middendek. Want de BN heeft halverwege een verspringend dek.
    Een kleine afschuining gemaakt tussen de aansluitende delen want de ruimte tussen bovenste en onderste balkweger was net niet de dikte van de balk. Het is niet veel, maar net niet is het gewoon niet.

    Gr. Peter
     
    Hans Groenenberg, Jaques, Ronk en 5 anderen vinden dit leuk.
  6. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.718
    Locatie:
    Tilburg
    Dat ziet er allemaal goed uit Peter knap werk hoor. :thumbsup::thumbsup:
     
    P Voogt vindt dit leuk.
  7. P Voogt

    P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 mei 2020
    Berichten:
    2.026
    Locatie:
    Woudrichem
    Dankjewel Koos.
    Stapje voor stapje .....
    Gr. Peter
     
    Jaques vindt dit leuk.
  8. P Voogt

    P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 mei 2020
    Berichten:
    2.026
    Locatie:
    Woudrichem
    Ik was zojuist de vanmiddag gelijmde bakboord balkweger even aan het checken en de spacers daar er uit te halen, toen ik wel gecharmeerd was van het licht.
    Het montageframe in mijn nieuw bankschroefje:
    172 Work.jpg
    Kan 360 gr draaien, dus ik kan hem ik elke gewenste stand zetten.

    Met het licht:
    173 Light.jpg
    Wilde ik gewoon even delen met jullie.

    Dan ook maar even gelijk de stuurboord balkweger die zijn nagels heeft:
    174 Starboard.jpg

    Gr. Peter
     
  9. P Voogt

    P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 mei 2020
    Berichten:
    2.026
    Locatie:
    Woudrichem
    Op het SoS is al aardig wat te doen geweest over het stuurwiel dat YQ in de kit leverde.
    Hierbij een foto van dat stuurwieltje, op een tekening uit de Saga van dat stuurwiel:
    Bluenose Wheel.jpg
    Een Amerikaans lid van het SoS heeft een 3D CAD van dat stuurwiel gemaakt:
    Deans wheel.png
    Rekening houdende met wat een printer aan kan qua dikte en details.

    Hij heeft dat bestand met ons gedeeld en @Henk Liebre heeft een kennis die dat voor ons in resin heeft geprint:
    175 Wheel&Anchor.jpg
    Maar zoals jullie zien, niet alleen dat stuurwiel, hij heeft ook een anker in 'opgevouwen' toestand ontworpen. Want we zagen op oude foto's dat de BN dergelijke aan boord had.

    Het stuurwiel in detail:
    177 Wheel.jpg
    Zelfs de details van de ringen aan de binnenzijde van de spaken zijn zichtbaar.
    En als we hadden geweten wat die printer aan kan, dan .........

    Het anker in detail:
    176 Anchor.jpg
    Met mooie detail zoals de harpsluiting en de los liggende stang onderaan.

    Henk is de BN ook aan het bouwen en gaat zich op het stuurwiel en het anker helemaal met zijn air-brush uitleven. Want daar is hij een meester in, gezien wat hij in zijn sub bouwverslag laat zien.
    Gr. Peter
     
    EUSIV, Hans Groenenberg, Jaques en 4 anderen vinden dit leuk.
  10. P Voogt

    P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 mei 2020
    Berichten:
    2.026
    Locatie:
    Woudrichem
    De 4 balkwegers voor de bovendek balken zitten er in. Waar ik bij het zaadhout eerst alles kon voorboren en na het plaatsen iets dieper kon boren, kon dat voor een groot deel niet bij de balkwegers. Er was niet voldoende ruimte tussen de zijkanten voor mijn handboor.
    Maar met een vijf-duimer door de spanten en een balkje onder het betreffende spant, kon ik ze toch een klap op de kop geven:
    178 Nailing.jpg

    Een traditioneel plaatje:
    179 Deck Bearing.jpg

    Een doorkijkje:
    180 Deck Bearing.jpg

    De aansluitingen richting boeg:
    181 Bow.jpg

    Richting de achtersteven:
    182 Stern.jpg

    Door naar de balkwegers voor de benedendek balken.
    Gr. Peter
     
    Laatst bewerkt: 27 jun 2021
  11. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden
    Een prachtige symmetrie Peter. :rofl::rofl:
     
    P Voogt vindt dit leuk.
  12. P Voogt

    P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 mei 2020
    Berichten:
    2.026
    Locatie:
    Woudrichem
    Dankjewel Peter.
    Bij de bouw noodzakelijk, mooi als het op de foto ook lukt.;)
    Gr Peter
     
    Herby63 en Pingu57 vinden dit leuk.
  13. Henk Liebre

    Henk Liebre

    Lid geworden:
    11 okt 2020
    Berichten:
    201
    Locatie:
    Amersfoort
    Het begint al een behoorlijk verslag te worden.

    Daar zitten inmiddels aardig wat spijkertjes in ….

    Mooi om te zien zo

    Ik heb inmiddels 600 x 0,3 mm op de kop weten te tikken om het maar spreekwoordelijk te houden.


    Groet

    Henk
     
    P Voogt vindt dit leuk.
  14. P Voogt

    P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 mei 2020
    Berichten:
    2.026
    Locatie:
    Woudrichem
    Dankjewel Henk,
    Moet zelf ook even tellen: in bijna alle 55 spanten: 2 in het zaadhout, 2x1 in de bijzaadhouten (met een paar extra in de balk aansluitingen), 2x2 in de balkwegers ........ dat zijn er al aardig wat. Maar we zijn er nog niet ....... ;)
    Met die 600 kom je een eind op weg :D. Wat is de maat van de kop?
    Gr. Peter
     
  15. Heinrich

    Heinrich

    Lid geworden:
    26 jan 2020
    Berichten:
    2.382
    Locatie:
    China
    voorwaar een geklus met al de nagels - maar de rezultaat maak alles het moeite werd.
     
    P Voogt vindt dit leuk.
  16. Henk Liebre

    Henk Liebre

    Lid geworden:
    11 okt 2020
    Berichten:
    201
    Locatie:
    Amersfoort
    Ik zal navraag doen voor de kopmaat Peter

    De verwachting dat het nog wel even duurt voordat ze hier
     
    P Voogt vindt dit leuk.
  17. P Voogt

    P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 mei 2020
    Berichten:
    2.026
    Locatie:
    Woudrichem
    Dankjewel Heinrich.
    Het is extra werk, maar op de een of andere manier is het toch rustgevend als je er mee bezig bent. Ik denk een kwestie van ‘mind-set’. Afgezien de uit het tangetje springende nageltjes die je dan op je knieën moet zoeken ;). Ander kom je er weer eentje te kort :D.
    Gr. Peter
     
  18. P Voogt

    P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 mei 2020
    Berichten:
    2.026
    Locatie:
    Woudrichem
    Ik ben bezig met de balkwegers voor de benedenvloer. Maar voordat ik die kan plaatsen, eerst even een tussenberichtje.
    Om jullie en inkijkje te geven in de handleiding, dat theorie en praktijk niet altijd samen gaan en hoe ik te werk ben gegaan.

    In de handleiding wordt aangegeven dat je op de spanten 2 lijntjes moet zetten:
    -bovenaan bij de verjonging, de plaats waar de spanten later afgesneden moeten worden om de romp vrij van de mal te krijgen;
    -onderin de markering waarop de onderste balkwegers moet komen.
    183 Lines.jpg
    Met een aantal bouwers inzet SoS, maar voor een groot deel door @Henk Liebre, hebben we de Chinese tekens uit de handleiding kunnen vertalen, maar daar kwam af en toe wel krom Engels uit. Maar dat is in ieder geval wel aardig te interpreteren.

    Maar als je de balkwegers boven- en onderin netjes wilt aanbrengen, dan moet je de spanten aan de binnenzijde waar de balkwegers worden aangebracht wel eerst vlak hebben.
    Na het aanbrengen van de spacers heb ik het eerste grove schuurwerk gedaan. En omdat de spanten vlak voor het inlijmen ook geschuurd zijn, ben je dus alle markeringslijntjes weer kwijt.o_O

    Na het aanbrengen van de bovenste balkwegers, die dus ongeveer halverwege de gehele spanten zitten, hebben de spanten nu wel hun stevigheid.
    De binnenzijde verder geschuurd zodat de overgangen van alle spanten over de volle breedte netjes vloeiend zijn.
    Daarvoor heb ik een strook dunne balsa-fineer gebruikt:
    184 Sand.jpg
    Die heb ik over meerdere spanten gelegd en daarna met een paar vinger heen en weer over het fineer gevreven. Dan voel je precies waar een spant er nog net bovenuit steekt of er nog net onder ligt.
    Deze vervolgens gemarkeerd:
    185 Sand.jpg
    En weer verder met schuren.
    Voor het schuren heb ik een blokje gemaakt dat de ronding van de binnenzijde van de romp heeft:
    186 Sand.jpg
    Met als extra voordeel dat het spant dat er nog net iets bovenuit steekt, gaat janken van de vibraties. Kwestie van schuren, voelen, schuren, tot dat spant stil wordt en alle spanten vlak op elkaar aansluiten.

    Nu kon ik beginnen met de onderste balkwegers.
    Aan beide zijde uitsparingen gemaakt, want ze moeten over de bijzaadhouten heen tot aan het zaadhout in het midden:
    187 Lower.jpg

    Omdat de markeringen voor hun plaats niet meer aanwezig waren, heb ik uit de tekeningen van de handleiding 5 spanten geknipt (18-23-28-33-38). Deze tegen de betreffende spanten gelegd en de markeringen weer overgenomen.

    Daarna de beide balkwegers met de klemmen vastgezet tussen de spanten 13 en 43, rekening houdende met de markeringen. Omdat er door de extra stappen mogelijk best wat afwijkingen zouden kunnen zijn ontstaan, de horizontale positie nagekeken door lange houten (sate) prikker door de spanten te steken en op de balkwegers te laten rusten:
    188 Lower.jpg
    Natuurlijk nadat ik het bouwframe ook in de breedte horizontaal stond.;)

    Ziet er vanaf de achterzijde niet verkeerd uit. Met de opmerking dat de sateprikkers niet allemaal even recht zijn:
    189 Lower.jpg
    In het midden even een lange kwast gelegd om wat druk te geven.
    De gemiddelde hoogte van links en rechts klopt.
    Er zijn nog een paar oneffenheden die nog wat schuurwerk vereisen.

    En ik kan er altijd nog een galei van maken: :D
    190 Lower.jpg

    Dan kan ik nu de boorgaatjes voor de nageltjes aftekenen, gaatjes gaan boren, voldoende nageltjes knippen en frezen ......
    Gr. Peter
     
    Laatst bewerkt: 1 jul 2021
  19. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Je maakt er wel iets bijzonders van Peter, mooi om te zien :thumbsup:
     
    P Voogt vindt dit leuk.
  20. P Voogt

    P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 mei 2020
    Berichten:
    2.026
    Locatie:
    Woudrichem
    Dankjewel Piet. Ik waardeer het zeer dat je mee kijkt! Deze bouw op spanten is nieuw voor mij en een uitdaging om alles netjes en recht te houden. Want bij zo’n ranke romp ga je straks alles zien wat maar een beetje afwijkt.
    Gr. Peter
     
    pietsan vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina