BLUENOSE van YUANQING, schaal 1:72, Plank on Frame

Peter, Denk dat op BN-II geen personeel meer is om de bel te poetsen. Wordt op zee snel groen. En dat klepeltouw heet heel sjiek allemanse(i)nd. Van oorsprong had zo'n eind een andere functie en die verklaart ook de naam. Zie link. Gr. Klaas.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Allemansend
Hoi Koos. Dat had ik gewoon moeten weten. Bij de lessen bij de oude zeerot, dik 45 jaar geleden, zelf nog met zo’n stukkie siertouw bezig geweest ……. :rolleyes:
Gr. Peter

Ja Peter, soms zakt de opgedane kennis een beetje weg. En toen ik het las herinnerde ik me ook weer waar de naam vandaan kwam. Zo zie je maar waar een eindje touw nog goed voor kan zijn. Kijkend naar jouw foto's van de bel vraag ik me dan weer af waarom men de klepel met allemansend heeft opgebonden. Bang om een rondje te moeten geven? Waarschijnlijk om te voorkomen dat hij bij onder helling zeilend gaat slaan. Wel leuk dat je nog een enigszins passende bel op magazijn had. Gr. Klaas.

Sierknoopwerk kwam men al eeuwen tegen op schepen. Op allerlei plaatsen deed men dit. Was ook een vorm van tijdverdrijf. In de 16de eeuw was het naast het tijdverdrijf ook nog eens een vorm van pochen. Kijk eens hoe kundig wij zijn. Op mijn Spaans galjoen zie je heel veel kraaienpootjes in de tuigage die er alleen voor dat doel zitten.

Bij gebrek aan een koningsspaak in het stuurwiel heb ik op mijn zeilboot in een verloren uurtje een Turkse knoop om de buitenrand gemaakt. Ook wel eens een matje gevlochten op die manier. Gr. Klaas.

Van harte gefeliciteerd Peter!
Ook van harte gefeliciteerd Peter! Gr. Klaas.
Dankjewel, Peter en Klaas.
Vanavond met broer, zussen en wat vrienden in dit drijvende restaurant gelijk wat bootjes kijken:
DC2D67D7-4D55-43CE-8D74-E591C51AF328.jpeg

Er liggen daar veel zalmschouwen:
FA4D2D58-1A22-4F34-825F-072EDA3C84C9.jpeg
Gr. Peter

Bekende plaats Peter! Vorig jaar daar tong gegeten met het bestuur van de BP seniorenclub. Mooie locatie, ook met de haven. Geniet ervan! Gr. Klaas.

En dan kom ik als mosterd na de maaltijd, :feli::beer::banana: van harte gefeliciteerd Peter, dat we nog lang mogen genieten van jouw bouwkunsten.

Begonnen met het opschieten van de touwen. Diverse voorbeelden bestudeerd. Het kan met rondtorns of met een enkel doorgehaalde lus:
1163 Rope.jpg

Mijn voorkeur gat uit naar de linker foto. Rechts toont meer een touw dat niet voor direct gebruik aanwezig is. Op schaal wel iets makkelijker om het geheel bij elkaar te houden. Maar we gaan dus niet voor het 'makkelijk' .......

Begonnen met een paar proefjes. Een malletje gemaakt:
1162 Rope.jpg

De onderste slag heeft een lus naar boven die eenmaal uit de mal doorgehaald wordt.
Na het opspannen heb ik ze ingesmeerd met verdunde houtlijm.

Rond de hoofdmast begonnen:
1160 Rope.jpg

Met nog een enkele onwillige.

Een paar recht naar beneden hangende en een paar die over een betting/knecht hangen:
1161 Rope.jpg

Het is knap lastig om het op deze schaal een beetje natuurlijke afhangende uitstraling mee tegeven.
Gr. Peter

Laatst bewerkt:
Om het losse eind van een val of iets dergelijks op te hangen schoot ik het losse eind op, stak mijn hand door het bij elkaar gehouden touw, pakte het eind dat van de kikker kwam, haalde dat naar buiten, draaide er een slag in en belegde dat op de kikker. Bij een model is de gebruikte lijn vaak te stug en heeft te weinig gewicht om af te hangen. Om één en ander te simuleren zou je bijv. een val kunnen beleggen op een korvijnnagel en na een ppar cm afsnijden. Voor het losse eind bos je een eind op zoals je hebt laten zien en belegt dat met de paar cm bij de korvijnnagel en snij het resterende stukje af. Het ontbreekt je waarschijnlijk om het resterende eind van een val op te schieten, te beleggen en op een natuurlijke manier af te laten hangen. Maar misschien heb je al een methode ontdekt. Gr. Klaas.

Back