BLUENOSE van YUANQING, schaal 1:72, Plank on Frame

Ziet er natuurgetrouw uit Peter! Probleem met dit formaat zeilen is dat er haast geen gewicht in zit om ze neer te laten hangen. Petje af voor het resultaat. Gr. Klaas.

Ziet er natuurgetrouw uit Peter! Probleem met dit formaat zeilen is dat er haast geen gewicht in zit om ze neer te laten hangen. Petje af voor het resultaat. Gr. Klaas.
Dankjewel, Klaar. Een mooi voorbeeld is altijd mooi meegenomen. Het heeft wel de nodige moeite, energie en schele ogen gekost.
Gr. Peter

Ja heel mooi! Een van de moeilijkste dingen is de natuurkunde op schaal te laten kloppen. Het is je prima geluk om iets wat helemaal niet zwaar is, toch zwaar te laten lijken. Persoonlijk vind de ik dat op een model minstens net zo belangrijk als correcte historische details. :thumbsup::thumbsup::thumbsup:

Knap werk weer Peter, mooi vouwwerk van het zeil wat je hier laat zien :worship::thumbsup::worship:
Ja heel mooi! Een van de moeilijkste dingen is de natuurkunde op schaal te laten kloppen. Het is je prima geluk om iets wat helemaal niet zwaar is, toch zwaar te laten lijken. Persoonlijk vind de ik dat op een model minstens net zo belangrijk als correcte historische details. :thumbsup::thumbsup::thumbsup:
Zeer realistisch, heel mooi en knap staaltje vouw/ knoopwerk. Prachtig Peter.
Dankjewel, Koos, Erik en Peter. Het is uiteindelijk geworden zoals ik het voor ogen had. Zo’n voorbeeld foto is wel inspirerend. Maar het was wel oppassen met het papier. Tussen de vouwen zullen er nu best wel wat gaten en scheurtjes zitten, maar dat zie je niet. Dat is navenant aan deze materiaal keuze. En deze kluiver ga ik toch niet meer zetten. ;)
Gr. Peter

De kluiver is ook op de boegspriet belegd:
1152 Jib.jpg

A: de stuurboord schoot van de kluiver. Het vaste eind zit met een haak aan een oog. Het lopende eind via een oog op het dek naar de voorste korvijnagel. De beide schinkels zijn niet zo lang en liggen nu aan weerszijde vrij. Bij het hijsen komt er eentje over de stag van de fok te liggen. Afhankelijk aan welke zijde hij genezen wordt.
B: Het vaste eind van de schoot van de buitenkluiver zit met een haak in een oog achter de hoofdwant. De schinkels lopen buiten om de voorste want. De takel van de schoot binnendoor bij de hoofdwant.
C: de beide neerhalers via een oog op de boeg naar de 2 daar achterliggende korvijnagels.
Het is aardig druk op het voordek. Maar de professionele bemanning weet precies wat er moet gebeuren en waar men rekening mee moet houden bij het hijsen van de kluiver en de buitenkluiver.

De beide zeilen in detail:
1153 Jib.jpg

De buitenkluiver is belegd aan de stuurboordzijde. De bakboord loopt over de kluiver tag naar achteren. Om bij het hijsen of tijdens het varen op bakboord te kunnen zetten als de wind die vereist is.

Het totaal plaatje aan bakboord met de geschilderde romp:
1154 Jib.jpg

Aan de achterzijde een beetje overstraald. Later betere foto's.

Het totaal plaatje aan stuurboord zijde met de open romp:
1155 Jib.jpg

Voor mezelf ben ik er uit dat ik er goed aan heb gedaan om de kluiver en buitenkluiver op de boegspriet te beleggen.

Nu nog leuke wat kleine dingen te brengen, zoals opgebonden touwen, de scheepsbel, dorie haken etc etc.
Dus nog niet eens te gaan.
Gr. Peter

Laatst bewerkt:
Een technische hogeschool manier van bouwen. Hoe je dit allemaal voor elkaar krijgt in deze schaal weet ik niet, maar het ziet er subliem uit.
En daar ben ik het 100% mee eens :), prachtig Peter, wat je allemaal tevoorschijn tovert...:thumbsup:
Ik sluit me absoluut aan bij de vorige schrijvers:thumbsup:
Peter, Piet en Hans: Hartelijk dank voor jullie lovende woorden. Zoals jullie zien, ben ik weer wat verder.
Gr. Peter

Mooi dat je het allemaal zo goed voor elkaar krijgt Peter! Herinner me dat ik ook met twee pincetten bezig was en de slag in het touw steeds de verkeerde kant op wilde. Maar uiteindelijk telt het resultaat en is er voldoening. En laten we het maar niet hebben over de aanloop. Ook daar steekt een hoop tijd in, maar geeft je wel inzicht over het hoe en waarom. Ga lekker zo door! Gr. Klaas.

Laatst bewerkt:
Mooi dat je het allemaal zo goed voor elkaar ,rijgt Peter! Herinner me dat ik ook met twee pincetten bezig was en de slag in het touw steeds de verkeerde kant op wilde. Maar uiteindelijk telt het resultaat en is er voldoening. En laten we het maar niet hebben over de aanloop. Ook daar steekt een hoop tijd in, maar geeft je wel inzicht over het hoe en waarom. Ga lekker zo door! Gr. Klaas.
Dankjewel, Klaas. De laatste maanden heb ik bijna alles met alleen maar 2 pincetten gedaan. En onwillige lijntjes, da’s bijna standaard. ;)
Gr. Peter

De Scheepsbel: Hoe iets kleins (te) groot kan zijn!
In de kit van YQ wordt een scheepsbel geleverd. Maar .......
In The Sage van L.B. Jenson, op pag. 51, heeft hij deze getekend. En ik vond op internet ook een foto. Die zijn wel van de BN-II, maar mogelijk hebben ze die qua model wel gelijk gehouden aan de originele:
1157 Bell.jpg

Een mooi model scheepsbel aan een elegante hanger. Met een stevig touw aan de klepel, waarbij je niet snel mis zal grijpen.
Qua grootte is de bel net niet de halve dikte van de mast.
Op mijn model is de hoofdmast 7,8mm. De bel zou dan ongeveer 3mm groot moeten zijn.

Op deze foto aan de rechter zijde de YQ scheepsbel. De onderrand is 8mm. Dat is meer dan de dikte van de masten ........ te groot:
1158 Bell.jpg

In mijn (hele) oude voorraad had ik nog een kleine scheepsbel. Ooit gekocht, samen met een iets grotere voor mijn Robert E. Lee. De grootste is op de Lee gegaan. En de kleinste gaat nu op de Bluenose.
De onderrand is net geen 5mm. Eigenlijk nog te groot. Ik ben even aan het zoeken geweest in verschillende shops, maar niets gevonden dat naar wens was.
Daarom de kleine gebruikt en zelf de steun, de 'grondplaat' en het klepeltouw gemaakt.

Dat geeft dan dit resultaat:
1159 Bell.jpg

In de Saga en op de huidige BN-II hangt de scheepsbeel aan de achterzijde van de voormast. Met het ontwerp van de voormast van MS\Lankford, is daar dan echter geen ruimte voor. Bij de voormast wel. Dat is dan gelijk veel dichter bij de stuurman die aan wijzingen moet roepen voor de signalen die met de scheepsbel gegeven worden. Maar met dat laatste redeneer ik mijn bel gewoon naar die plek. ;)
De bel heb ik messing gelaten. Want op (oude) zeilschepen hoort een scheepsbel nu eenmaal zo te zijn. Ik kan niet begrijpen waarom die op de BN-II zo is uitgevoerd.
Gr. Peter

Laatst bewerkt:
Back