P Voogt
Vriend van modelbouwforum.nl
Dankjewel, Hans.Prachtig!
Gr. Peter
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Dankjewel, Hans.Prachtig!
Dankjewel voor je uitgebreide en inhoudelijke reactie, Klaas. Over het hoe en het waarom heb ik niets kunnen vinden. Maar bij alle 3 de bronnen worden ze zo getekend en beschreven. Zal wel met de krachten op deze toch wel forse zeilen te maken hebben. En dat het er daar in het hoge noorden op de Grand Banks ruig aan toe ging. Mijn gedachte is gelijk aan die van jou. Met het ene eind hijsen en met het eind met de takel het zeil strak zetten en trimmen. De buitenkluiver die een stukje kleiner is, heeft gewoon een enkel blok met een enkele takel.Mooi hoor Peter! Zit nog even te filosoferen waarom aan het ene eind van die kluiver- en fokkenval een takel zit. Doen ze in jouw documentatie iets over uit de doeken? Het enige dat ik zo gauw kan bedenken is dat je met het "losse" eind op de winch het zeil snel kunt hijsen en dat eind dan kunt vastmaken. Het eind met de takel kan dan worden gebruikt om het zeil te finetunen. Scherp aan de wind heb je veel spanning nodig op je voorlijk en komt de bolling van het zeil iets naar voren. Met ruime wind mag het voorlijk wat losser en komt de bolling wat verder naar achteren. In het begin maakte ik de fout dat ik de fokkenschoot te ver naar achteren voerde en de wind niet uit het zeil wilde. Om optimaal te zeilen ben je steeds bezig met de zeilen te trimmen. En straks voor optimale foto's maar even de föhn lenen. Ook in de binnenvaart werd er onder aan de fok wel een stuk ketting gebruikt. Met een klapperende fok levensgevaarlijk en luidruchtig. Een ketting over het voorstag halen lijkt me ook niet wenselijk. Je moet wel eens iets om slijtage van de schoten binnen de perken te houden en wordt het kiezen uit twee kwaden. Gr. Klaas.
Klopt, Stephan. Zoals Klaas zojuist ook schreef, in de praktijk voel je dat het soms verkeerd getrimd is en dus uit het roer loopt.Het 'center of efford' verandert continu met je zeiloppervlak. Ik denk als je alleen die zeilen voert op de voormast het schip bij harde wind een overhellende ligging krijgt en daardoor moeilijker te sturen is.
Dit is wat ik tenminste uit de dynamische formules en uitleg begreep uit het boek van Hoving. Best wel een taai onderwerp trouwens om te lezen. Maar of dit ook opgaat voor een schip als dat van jouw? In elk geval bij een galjoen wel.
Mijn 50 cent.
Dankjewel voor de reactie, Koos. Ik zit er nu naast en dit te typen. Met steeds even een blik naar rechts. De kans is heel groot dat de kluiver blijft staat. Voor de voormast staan er alleen stagen en het lopende tuig komt nu functioneel in beeld.Het zou inderdaad jammer zijn als je geen zicht meer hebt op die schitterende tuigage Peter, dus ik snap dat je twijfelt over welk zeil je gaat voeren.....
Succes bij je keuze, we wachten het resultaat weer wel af
Dan merk je in de praktijk welke kleine beetje helpen. In de goede of de foute richting.Peter, Je leest het al. Soms waren de schepen waar ze alles uit wilden haalden niet meer in toom te houden. Answer the helm is naar het roer luisteren. Op een zeilschip moet je theoretisch gezien je zeilvoering in balans houden met het roer midscheeps. Anders werkt je roer als rem. Heb wel eens in een wedstrijd met een vreemde roerganger de zeilvoering niet goed getrimd. Toen ik zelf even stuurde merkte ik dat er veel te veel roer gegeven moest worden. Snel de zeilen goed getrimd en roer midscheeps. En dan word je met 20 seconden verschil tweede. En dan wordt even niet opletten balen.
Ik ben wel blij met deze aanvulling. Ik zat voor mijzelf ook al die kant op te redeneren. Met zoals ik ook schreef bij Koos, voor de voormast alleen stagen. En nu zichtbaar functioneel lopend tuig. Met nog steeds wel kikken op die hank's die ook mooi in het zicht zitten. Met de bovenkluiver wel op de boegspriet. Want als ik die ook zet, komt die boven de fok en kluiver uit en wordt de zicht-balans verstoord.Maar jouw schip vaart geen wedstrijd en ligt niet op één oor, dus tuig het zo dat het voor jouw gevoel mooi oogt. Als een zeil er mooi op staat is het ook weer zonde het op te doeken! Op deze manier komen vallen, schoten en neerhouders mooi uit! Dus van mijn kant alle begrip voor. Gr. Klaas.
Dankjewel, Peter. Voor mijzelf ben ik er al uit. Binnenkort in dit theater ............Mooie foto's heb je daar Peter, en net als Koos en Klaas zeggen, maken zoals jij het mooi tentoongesteld vind staan. ( Je moet er zelf tenslotte het meest naar kijken ) .
Je hebt gelijk, Klaas. Mooi dat je de schetsen uit van W.J. Roué erbij hebt gepakt.Bekijk bijlage 531660
Peter, Heb even bovenstaand plaatje hierheen gehaald om me één en ander beter voor te kunnen stellen. Geen idee of de schoot van de buitenkluiver beneden door een blok loopt. Zo ja dan haal je het losse eind achter het blok door en maakt het niet uit of de schoot buiten de verstaging van de hoofdmast loopt. Maar loopt de schoot niet door een blok dan wordt het een ander verhaal. Dan wordt buitenom binnenhalen wel moeilijk. Heb jij info of er ergens een blok voor die schoot zit? Denk zelf dat binnendoor niet zo'n problem is. Doordat je ver naar achteren zit wijkt de schoot daar niet zover naar buiten. Ook niet op een ruimere koers. Bij de voormast ligt dat anders. Gr. Klaas.