BLUENOSE van YUANQING, schaal 1:72, Plank on Frame

Na een weekje vakantie, de bouw weer opgepakt.
De volgende stap is het aanbrengen van de jib/kluiver. Ik had al de tekening van MS/Lankford geplaatst bij het aanbrengen van de jumbo jib/fok. Met de opmerking dat ik een enkelschijfs blok had vervangen door een dubbelschijfs. Die keuze wordt ook bevestigd door L.B. Jenson in de Sage. De 2 tekeningen naast elkaar voor de kluiver:
1133 Jib.jpg

De val hier ook dubbel, door 2 blokken aan de bovenzijde van de ondermast.
De schoot is dubbel uitgevoerd om het zeil over de stag naar stuurboord of naar bakboord te trekken. Afhankelijk aan welke zijde van de wind ze vaart. Jenson tekend die met stukken ketting, maar daar ga ik niet in mee. Hier weer MS/Lankford, met lijnen.

Maar ik moet ook gelijk rekening gaan houden met de balloon jib/buitenkluiver. Want de beide onderhoeken komen samen op het uiteinde van de boegspriet. En ze worden beiden op de boegspriet opgeborgen:
1134 Jib.jpg

Op de linker foto is de balloon jib/buitenkluiver aan stuurboord opgeborgen en zijn ze met de jib/kluiver bezig. Met het aanbrengen of afhalen met behulp van de hank's.
Op de rechter foto is alles geborgen. Maar beide zeilen moeten dus afzonderlijk van elkaar vastgezet worden. Je ziet op de rechter foto ook de geborgen jumbo jib/fok.

De Theorie:
Ik heb hier een poosje over zitten nadenken en ben tot de volgende oplossing gekomen:
1135 Jib.jpg

Alle 5 de jib-stops aan beide zijden van de boegspriet ga ik dubbel uitvoeren.
Als voorbeeld het stukje rondhout aan stuurboord, met de tekening links onder als verduidelijking:
A: de mast.
B: het zeil (het stukje rondhout).
C: de blauwe lijn die van de stuurboord zijde omhoog gaat langs het zeil.
D: de rode lijn die vanaf bakboord vlak over de mast naar stuurboord wordt gehaald, omgehaald om de staande blauwe stuurboord lijn heen, en weer terug gehaald wordt richting bakboord. Vervolgens gaat die rode bakboord lijn om en over het zeil heen en weer naar stuurboord. En wordt dan samen met de blauwe stuurboord lijn samengeknoopt. Waarbij de trek naar beneden gericht is om het zeil tegen de boegspriet te trekken.
Voor het 2e zeil (een kopietje van de kop van het rondhout) wordt alles in spiegelbeeld herhaald.
Blauwe pijlen: de omhoog gaande lijn.
De rode pijlen: de lijn die om de blauwe lijn en het zeil gaat.

Het Uitgangspunt:
De jib/kluiver gezet met een aantal tijdelijke lijnen:
1136 Jib.jpg

Het zeil is bakboord gezet en met 22 hanks vastgemaakt aan de stag. De pijl wijst naar de schinkel van de stuurboord schoot die over de stag naar stuurboord loopt. Voor het geval het zeil omgehaald moet worden.
De het aanbrengen van de lijken en het tekenen van de stiknaden, hebben de zeilen een bolling gekregen. Dat was gewenst en ook nog uitgekomen. Alleen moeilijk om op de foto tot uiting te laten komen. Maar dat gaat met de later te maken studiofoto's goed komen.

De hals van het zeil is aan een haak op de boegspriet vastgezet:
1137 Jib.jpg

Met het 2,5mm blok voor de neerhaler.
Ik ben nog steeds tevreden met mijn scratch hank's. Op de boegspriet de 2x5 jib stops. En witte boegstagen moeten nog wat bijgewerkt worden met wit en opnieuw aangespannen. Maar met het bergen van de jib/kluiver en balloon jib/ buitenkluiver zal ik daar best nog wel een keer mee in de knoop komen. Dus dat pas op het einde.
En natuurlijk nog afstoffen.

De val (of toch de hijs?):
1139 Jib.jpg

A: het blok aan het zeil.
B: de beide blokken aan de oogijzers aan de bovenzijde van de ondermast.
C: de beide lopende parten moeten nog door de 2 ogen op de voorste dwarszaling/spreader bar.
Al de op voorhand aangebrachte blokken zijn nu bezet.

De jib/kluiver met over de stag de schinkel van de stuurboord schoot:
1140 Jib.jpg

De bolling is nu iets beter zichtbaar. Tijdelijk met een lijntje gezet, maar dat wordt nog een volledige takel.

Zoals de jib/kluiver aan bakboord staat met de bakboord schoot:
1141 Jib.jpg

Ook met een enkele tijdelijke draad.

En nog maar een plaatje schuin van achter:
1138 Jib.jpg

Met het laatste zicht op deze jib/kluiver.
Dan is het nu tijd voor de Praktijk. Maar daar zal ik wel een tijdje mee zijn.
Gr. Peter

Laatst bewerkt:
Mooi hoor Peter! Zit nog even te filosoferen waarom aan het ene eind van die kluiver- en fokkenval een takel zit. Doen ze in jouw documentatie iets over uit de doeken? Het enige dat ik zo gauw kan bedenken is dat je met het "losse" eind op de winch het zeil snel kunt hijsen en dat eind dan kunt vastmaken. Het eind met de takel kan dan worden gebruikt om het zeil te finetunen. Scherp aan de wind heb je veel spanning nodig op je voorlijk en komt de bolling van het zeil iets naar voren. Met ruime wind mag het voorlijk wat losser en komt de bolling wat verder naar achteren. In het begin maakte ik de fout dat ik de fokkenschoot te ver naar achteren voerde en de wind niet uit het zeil wilde. Om optimaal te zeilen ben je steeds bezig met de zeilen te trimmen. En straks voor optimale foto's maar even de föhn lenen. Ook in de binnenvaart werd er onder aan de fok wel een stuk ketting gebruikt. Met een klapperende fok levensgevaarlijk en luidruchtig. Een ketting over het voorstag halen lijkt me ook niet wenselijk. Je moet wel eens iets om slijtage van de schoten binnen de perken te houden en wordt het kiezen uit twee kwaden. Gr. Klaas.

Mooi hoor Peter! Zit nog even te filosoferen waarom aan het ene eind van die kluiver- en fokkenval een takel zit. Doen ze in jouw documentatie iets over uit de doeken? Het enige dat ik zo gauw kan bedenken is dat je met het "losse" eind op de winch het zeil snel kunt hijsen en dat eind dan kunt vastmaken. Het eind met de takel kan dan worden gebruikt om het zeil te finetunen. Scherp aan de wind heb je veel spanning nodig op je voorlijk en komt de bolling van het zeil iets naar voren. Met ruime wind mag het voorlijk wat losser en komt de bolling wat verder naar achteren. In het begin maakte ik de fout dat ik de fokkenschoot te ver naar achteren voerde en de wind niet uit het zeil wilde. Om optimaal te zeilen ben je steeds bezig met de zeilen te trimmen. En straks voor optimale foto's maar even de föhn lenen. Ook in de binnenvaart werd er onder aan de fok wel een stuk ketting gebruikt. Met een klapperende fok levensgevaarlijk en luidruchtig. Een ketting over het voorstag halen lijkt me ook niet wenselijk. Je moet wel eens iets om slijtage van de schoten binnen de perken te houden en wordt het kiezen uit twee kwaden. Gr. Klaas.
Dankjewel voor je uitgebreide en inhoudelijke reactie, Klaas. Over het hoe en het waarom heb ik niets kunnen vinden. Maar bij alle 3 de bronnen worden ze zo getekend en beschreven. Zal wel met de krachten op deze toch wel forse zeilen te maken hebben. En dat het er daar in het hoge noorden op de Grand Banks ruig aan toe ging. Mijn gedachte is gelijk aan die van jou. Met het ene eind hijsen en met het eind met de takel het zeil strak zetten en trimmen. De buitenkluiver die een stukje kleiner is, heeft gewoon een enkel blok met een enkele takel.
Dat je steeds aan het trimmen bent heb ik afgelopen zomer mogen ervaren. Zeker als je scherp aan de wind zeilt.
Gr. Peter

Geen dank hoor Peter! Probeer het een beetje te benaderen uit de 30 jaar dat ik met kleinere schepen heb gezeild. Wat me altijd weer verbaast is dat men vroeger met beperkte middelen toch een heel goed resultaat wist te behalen. Dus petje af voor het vakmanschap toen. En al bouwende krijg je daar kijk op. Mooi dat je er zo diep induikt. Voegt alleen maar waarde toe aan je model en de voldoening als de klus is geklaard. Succes verder! Gr. Klaas.

Nu ik een tijdje naar haar heb kunnen kijken, begin ik steeds meer te twijfelen. De voorste 2 of 3 stag zeilen laten staan of de kluiver en/of de bovenkluiver op de boegspriet? Beide versies hebben hun eigen charme. Ik ging voor de opgerolde/gereefde/geborgen zeilen zodat de zeilen het zicht op de tuigage niet belemmeren. De kluiver en de bovenkluiver belemmeren het zicht echter niet.
Maar als ik 2 of 3 zeilen laat staan, dan moet dat wel een realistisch beeld zijn.
Klaas @k-k had dit al eerder gepost: “Neem je de 2e, dan komt zeiltechnisch gezien het zeilpunt te ver naar voren en dat zeil is met harde wind minder hanteerbaar. Het waait bij jou niet zo hard, maar het gaat meer om de logica. De opgedoekte fok op de boom neemt ook zicht weg. Zou eerst even kijken hoe het staat met de binnenste fok erop, met het eind van de boom boven de verschansing.”
Nu ik de kluiver zo mooi heb staan, begin ik weer te twijfelen …….

Ik heb deze foto van de Bluenose. Bron: 'A Race for Real Sailors', pagina 167.
IMG_8054.jpg

En deze van de Gertrude L. Thebaud, tijdens dezelfde race als de foto hierboven vanaf de Bluenose, ook in hetzelfde boek:
200311788.jpg

Beide met de fok en de kluiver, maar met het voor- en grootzeil. Maar wel op de limiet.
Maar met een gedeelte uit het citaat bij die laatste foto: "On several occasions, she could not properly answer her helm and became caught in irons, forced to watch her rival soaring ahead." Maar of dat aan het zeilen lag?

Maar ik zal het grootzeil niet hijsen. Dat zeil neemt te veel zicht weg van de tuigage.
Keuzes ....... keuzes ........ wie weet mag het zeggen……
Gr. Peter

Het 'center of efford' verandert continu met je zeiloppervlak. Ik denk als je alleen die zeilen voert op de voormast het schip bij harde wind een overhellende ligging krijgt en daardoor moeilijker te sturen is.
Dit is wat ik tenminste uit de dynamische formules en uitleg begreep uit het boek van Hoving. Best wel een taai onderwerp trouwens om te lezen. Maar of dit ook opgaat voor een schip als dat van jouw? In elk geval bij een galjoen wel.
Mijn 50 cent.

Het zou inderdaad jammer zijn als je geen zicht meer hebt op die schitterende tuigage Peter, dus ik snap dat je twijfelt over welk zeil je gaat voeren.....:rolleyes:
Succes bij je keuze, we wachten het resultaat weer wel af

Peter, Je leest het al. Soms waren de schepen waar ze alles uit wilden haalden niet meer in toom te houden. Answer the helm is naar het roer luisteren. Op een zeilschip moet je theoretisch gezien je zeilvoering in balans houden met het roer midscheeps. Anders werkt je roer als rem. Heb wel eens in een wedstrijd met een vreemde roerganger de zeilvoering niet goed getrimd. Toen ik zelf even stuurde merkte ik dat er veel te veel roer gegeven moest worden. Snel de zeilen goed getrimd en roer midscheeps. En dan word je met 20 seconden verschil tweede. En dan wordt even niet opletten balen. Maar jouw schip vaart geen wedstrijd en ligt niet op één oor, dus tuig het zo dat het voor jouw gevoel mooi oogt. Als een zeil er mooi op staat is het ook weer zonde het op te doeken! Op deze manier komen vallen, schoten en neerhouders mooi uit! Dus van mijn kant alle begrip voor. Gr. Klaas.

Het 'center of efford' verandert continu met je zeiloppervlak. Ik denk als je alleen die zeilen voert op de voormast het schip bij harde wind een overhellende ligging krijgt en daardoor moeilijker te sturen is.
Dit is wat ik tenminste uit de dynamische formules en uitleg begreep uit het boek van Hoving. Best wel een taai onderwerp trouwens om te lezen. Maar of dit ook opgaat voor een schip als dat van jouw? In elk geval bij een galjoen wel.
Mijn 50 cent.
Klopt, Stephan. Zoals Klaas zojuist ook schreef, in de praktijk voel je dat het soms verkeerd getrimd is en dus uit het roer loopt.
Gr. Peter

Het zou inderdaad jammer zijn als je geen zicht meer hebt op die schitterende tuigage Peter, dus ik snap dat je twijfelt over welk zeil je gaat voeren.....:rolleyes:
Succes bij je keuze, we wachten het resultaat weer wel af
Dankjewel voor de reactie, Koos. Ik zit er nu naast en dit te typen. Met steeds even een blik naar rechts. De kans is heel groot dat de kluiver blijft staat. Voor de voormast staan er alleen stagen en het lopende tuig komt nu functioneel in beeld.
Gr. Peter

Peter, Je leest het al. Soms waren de schepen waar ze alles uit wilden haalden niet meer in toom te houden. Answer the helm is naar het roer luisteren. Op een zeilschip moet je theoretisch gezien je zeilvoering in balans houden met het roer midscheeps. Anders werkt je roer als rem. Heb wel eens in een wedstrijd met een vreemde roerganger de zeilvoering niet goed getrimd. Toen ik zelf even stuurde merkte ik dat er veel te veel roer gegeven moest worden. Snel de zeilen goed getrimd en roer midscheeps. En dan word je met 20 seconden verschil tweede. En dan wordt even niet opletten balen.
Dan merk je in de praktijk welke kleine beetje helpen. In de goede of de foute richting.
Maar jouw schip vaart geen wedstrijd en ligt niet op één oor, dus tuig het zo dat het voor jouw gevoel mooi oogt. Als een zeil er mooi op staat is het ook weer zonde het op te doeken! Op deze manier komen vallen, schoten en neerhouders mooi uit! Dus van mijn kant alle begrip voor. Gr. Klaas.
Ik ben wel blij met deze aanvulling. Ik zat voor mijzelf ook al die kant op te redeneren. Met zoals ik ook schreef bij Koos, voor de voormast alleen stagen. En nu zichtbaar functioneel lopend tuig. Met nog steeds wel kikken op die hank's die ook mooi in het zicht zitten. Met de bovenkluiver wel op de boegspriet. Want als ik die ook zet, komt die boven de fok en kluiver uit en wordt de zicht-balans verstoord.
Gr. Peter

En als ze er toch naar vragen dan zeg je maar dat de zeilmaker het aan het passen is Peter. En jij als zeilmaker kan het weten! We blijven ons wel verbazen wat er allemaal uit je knuisten komt. En het brommen, als dat af en toe nodig, is horen we toch niet. Gr. Klaas.

Mooie foto's heb je daar Peter, en net als Koos en Klaas zeggen, maken zoals jij het mooi tentoongesteld vind staan. ( Je moet er zelf tenslotte het meest naar kijken ) .

Mooie foto's heb je daar Peter, en net als Koos en Klaas zeggen, maken zoals jij het mooi tentoongesteld vind staan. ( Je moet er zelf tenslotte het meest naar kijken ) .
Dankjewel, Peter. Voor mijzelf ben ik er al uit. Binnenkort in dit theater ............
Gr. Peter

De balloon jib/buitenkluiver gemaakt. Ook deze voorzien van 22 hank's en de blokken en lijnen voor het tuigen. Voordat ik deze op de boegspriet op ga opbergen, eerst opgehangen:
1142 BalloonJib.jpg

Natuurlijk om op de foto te zetten hoe zij met de 3 fok en beide kluivers bij staan. Want straks ......

Ik heb dit ook gedaan omdat op alle tekeningen die ik heb, niet is aangegeven hoe de schinkel van de schoot naar achter gaat. Wordt die binnen of buiten de beide wanten geleid? Weer in de oude foto's gedoken:
1143 BalloonJib.jpg

Op deze, voor het forum verkleind formaat lastig te zien, maar bij de voormast is het wel duidelijk, dat gaat daar via de buitenzijde. Bij de hoofdmast is het niet duidelijk te zien. Op beide foto's een pijl gezet waar de schoot nog net te zien is, afgetekend op het voorzeil. Maar ik vermoed ook hier de buitenzijde, want .......

Op mijn model de bakboord schoot tijdelijk gezet naar het daarvoor bestemde beleg punt:
1144 BalloonJib.jpg

Als ik dan de buitenkluiver iets naar buiten trek, dan is het voor mij duidelijk dat de schoot bij de hoofdmast ook buiten langs gaat. Anders zou deze met een ferme knik binnen langs het want schuren. Met het zeil strakker, dan loopt de schoot aan de buitenzijde vlak langs het want.
Ik moet dit weten om straks de schoten op de juiste positie te bergen.

Ik kwam nog een foto tegen van haar tijdens een race. Daar loopt de shoot veel korter naar beneden. Via een klein schinkeltje.
1145 BalloonJib.jpg

Ik heb de lijn even geaccentueerd. Maar deze uitvoering laat ik maar buiten beschouwing.
Op de tekeningen van MS/Lankford wordt duidelijk aangegeven dat er een 'Racing-' en een 'Fishing rigging' is voor bepaalde punten.

Dan kan ik nu als eerste de buitenkluiver op de boegspriet gaan bergen.
Gr. Peter

Laatst bewerkt:
upload_2023-3-15_20-31-14.png

Peter, Heb even bovenstaand plaatje hierheen gehaald om me één en ander beter voor te kunnen stellen. Geen idee of de schoot van de buitenkluiver beneden door een blok loopt. Zo ja dan haal je het losse eind achter het blok door en maakt het niet uit of de schoot buiten de verstaging van de hoofdmast loopt. Maar loopt de schoot niet door een blok dan wordt het een ander verhaal. Dan wordt buitenom binnenhalen wel moeilijk. Heb jij info of er ergens een blok voor die schoot zit? Denk zelf dat binnendoor niet zo'n problem is. Doordat je ver naar achteren zit wijkt de schoot daar niet zover naar buiten. Ook niet op een ruimere koers. Bij de voormast ligt dat anders. Gr. Klaas.

Bekijk bijlage 531660

Peter, Heb even bovenstaand plaatje hierheen gehaald om me één en ander beter voor te kunnen stellen. Geen idee of de schoot van de buitenkluiver beneden door een blok loopt. Zo ja dan haal je het losse eind achter het blok door en maakt het niet uit of de schoot buiten de verstaging van de hoofdmast loopt. Maar loopt de schoot niet door een blok dan wordt het een ander verhaal. Dan wordt buitenom binnenhalen wel moeilijk. Heb jij info of er ergens een blok voor die schoot zit? Denk zelf dat binnendoor niet zo'n problem is. Doordat je ver naar achteren zit wijkt de schoot daar niet zover naar buiten. Ook niet op een ruimere koers. Bij de voormast ligt dat anders. Gr. Klaas.
Je hebt gelijk, Klaas. Mooi dat je de schetsen uit van W.J. Roué erbij hebt gepakt.
Dit is de tekening van MS/Lankford:
1146 BalloonJib.jpg

De vaste lijn van de schoot (1) zit vast aan de oog aan de binnenzijde van de verschansing. Het halende end gaat via het blok en dan via een 'snatch' (2) naar een korvijnagel.
Dan loopt die schoot denk ik tussen de lijnen die op de tafel aan de korvijnagels zijn belegd en de binnenzijde van het want.
Gr. Peter

Laatst bewerkt:
De Praktijk:
Aan de slag gegaan met het vouwen van de balloon jib/buitenkluiver.
Een malletje gemaakt met een stukje rondhout in 3 knijpers als vervanger van de boegspriet en een messing staaf in de graden hoek van de stag:
1147 BalloonJib.jpg

Het zeil hank voor hank naar beneden geschoven en tussen 2 hanks een zig-zag /\/\/\ vouw gemaakt. Het opgeschoten zeil tussen de benen van de knijpers geschoven.
Eenmaal geheel opgevouwen een paar tijdelijke binddraden om het zeil geknoopt.

Het zeil vanaf de messing staaf over de lijn van de stag geschoven:
1148 BalloonJib.jpg

Daarna de stag met 3 stroppen op spanning vast gezet op het einde van de boegspriet.

Voor het opbergen van het zeil heb ik deze foto van de BN-II van het SoS forumlid Roger gebruikt. Wederom bedank Roger, weer een voor mij heel bruikbare foto:
balloon.jpeg

De buitenkluiver is grotendeels in het midden van de boegspriet geborgen. De voorzijde van het zeil voert aan stuurboord langs de stag van de kluiver. De neerhaal van de buitenkluiver loopt ook aan stuurboord langs de zeilen. De kluiver ligt min of meer bovenop de buitenkluiver en deels aan bakboord.

Na een paar uurtjes knopen was dit het resultaat:
1149 BalloonJib.jpg

Met op de bovenhoek van het zeil de ingeschoren val. In de oogsplits van het blok zit tevens de neerhaler vastgezet. Deze loopt via een blokje voor in de boegspriet, langs het zeil, door een oog voor op de railing en is vastgezet op een daar achter staande korvijnagel.

Het vouwen van het zeil met mooie plooien en het door de zwaartekracht iets naar beneden hangende plooien heeft wel wat moeite gekost:
1150 BalloonJib.jpg

Met de neerhaler die voor het zeil naar beneden gaat naar het blokje.

Van de andere zijde gezien:
1151 BalloonJib.jpg

Er is ruimte aan de bakboordzijde voor de kluiver. De neerhalen was op deze foto nog niet belegd op de korvijnagel.
Gr. Peter

Laatst bewerkt:
Back