Ik ben nu bezig met het balken frame met de uitsparing voor een luik. Mogelijk is het interessant wat ik gebruik om een vlakke haakse basis te krijgen. Ik vind het wel leuk om te laten zien en wie weet heeft iemand er wat aan.
Ik gebruik daar deze metalen 'hoek klem' voor:
Normaal gebruik je die om haakse verbindingen te klemmen:
2x90 gr of 2x45 graden.
De 4 neuzen van de korte balken en de 4 uitsparingen in de lange balken maak ik eerst op maat zodat ze netjes passen. Dat doe ik deels met de bovenfrees en recht en vlak te blijven en het afwerken van met name de hoeken doe ik met de puntige scalpel. Zodat ik scherpe haakse hoeken krijg.
Daarna klem ik het eerst als proef in de 'hoek klem' om te kijken of alles past.
Daarna de vier verbindingen in de lijm en in de klem met een beginnende druk:
Met nog de volgende handelingen:
-de 4 hoeken druk ik vlak op het metaal (witte pijlen) zodat de verbindingen vlak op en in elkaar gedrukt worden;
-ik check of ze haaks liggen aan de hand van de langs uitsparing langs het spindel (blauwe pijlen). Dat kan via de schaduwen of de klem in verschillende richtingen te kantelen. Ligt het uit de haak, dan wat zachte tikken tegen 1 een van de uiteinden om het alsnog haaks te krijgen;
-nog wat extra druk om de verbindingen strak in elkaar te drukken;
-opmeten van de afstand tussen beide uiteinden als laatste check (gele pijlen).
Het resultaat geeft, als het voorwerk goed is gedaan, 4 mooie verbindingen:
Natuurlijk kan je het nog checken op de lijnen van je snijmat of andere haakse items (zoals b.v. lego blokjes).
Dan is dit een goede basis om de andere dwars balkjes op maat te gaan maken.
Gr. Peter
Ik gebruik daar deze metalen 'hoek klem' voor:
Normaal gebruik je die om haakse verbindingen te klemmen:
2x90 gr of 2x45 graden.
De 4 neuzen van de korte balken en de 4 uitsparingen in de lange balken maak ik eerst op maat zodat ze netjes passen. Dat doe ik deels met de bovenfrees en recht en vlak te blijven en het afwerken van met name de hoeken doe ik met de puntige scalpel. Zodat ik scherpe haakse hoeken krijg.
Daarna klem ik het eerst als proef in de 'hoek klem' om te kijken of alles past.
Daarna de vier verbindingen in de lijm en in de klem met een beginnende druk:
Met nog de volgende handelingen:
-de 4 hoeken druk ik vlak op het metaal (witte pijlen) zodat de verbindingen vlak op en in elkaar gedrukt worden;
-ik check of ze haaks liggen aan de hand van de langs uitsparing langs het spindel (blauwe pijlen). Dat kan via de schaduwen of de klem in verschillende richtingen te kantelen. Ligt het uit de haak, dan wat zachte tikken tegen 1 een van de uiteinden om het alsnog haaks te krijgen;
-nog wat extra druk om de verbindingen strak in elkaar te drukken;
-opmeten van de afstand tussen beide uiteinden als laatste check (gele pijlen).
Het resultaat geeft, als het voorwerk goed is gedaan, 4 mooie verbindingen:
Natuurlijk kan je het nog checken op de lijnen van je snijmat of andere haakse items (zoals b.v. lego blokjes).
Dan is dit een goede basis om de andere dwars balkjes op maat te gaan maken.
Gr. Peter