Boeier 712 "Sperwer" Billing Boats

janzwart

verslagschrijvers
Bouwverslag Boeier 712 BillingBoats
Een paar weken geleden waren ik en mijn vrouw wat aan het rondtoeren en kwamen we bij een modelbouwshop in Koedijk (NH). (Hoe toevallig)
Daar zag mijn vrouw een doos van Billing boats met drie leuke scheepjes op het deksel.

full

En niet eens zo duur.
Die hebben we dus meegenomen. Drie leuke kleine scheepjes voor weinig. Leuk.
Thuis gekomen zat er dit in de doos.

full

Kennelijk slechts voor één schip en veel groter als verwacht.
Toen zag ik op de doos een kruisje onder de boeier.
Ik vind dat niet handig van Billing Boats. Maar OK dan gaan we een boeier bouwen.
Bij wat verder onderzoek bleek dit een model te zijn van de Sperwer die in het binnenmuseum van het Zuiderzee museum in Enkhuizen staat. Daar waren we een poosje daarvoor al eens geweest en daar had ik al een stel leuke foto's van.

full

Ook zag ik op het forum dat Ron van Leeuwen hier ook een model van heeft gemaakt.
Het lijkt geen moeilijk model dus ik heb besloten om parallel hieraan nog een bouw te starten zodat ik wat kan afwisselen.
De andere bouw wordt de Bounty. Zie verslag elders.

full

Spanten en dek

full

De stuurcabine

full

Overzicht.

Wordt vervolgd.

Laatst bewerkt:
Een heel leuk bootje Jan, veel plezier ermee. Ik heb mijn sigaar klaar liggen om hier weer van te genieten, onder het genot van....

Update 2
Tussen de perikelen van de Bounty kan ik toch wat doen aan de boeier.

full

Foto: Het berghout en de schuine zijkant (hoe heet dat bij een boeier?) zijn geplaatst. Rechts voor is het niet helemaal goed gegaan, maar is straks niet veel meer van e zien.

De steunen van de mast waren in de kit van plastic. Nagemaakt van hout en doorlopend tot op de bodem. Ook het dek heb ik geopend en de mast draaibaar gemaakt in zijn steunen. Als de mast kantelt komt de voet, met een tegenwicht eraan, door die opening naar boven.

full

Foto: Gekantelde mast.

full

Foto: Overzicht

full

Foto: De kajuit is voorzien van twee bankjes. Is later niet veel meer van te zien. Alleen door de deurtjes. Maar misschien maak ik het dak afneembaar. Zie ik later wel.

full

Foto: Ben nu begonnen met de beplanking. BB zegt de boeg en steven niet te beplanken, dus alleen tot de balsa vulstukken. Dat kan natuurlijk niet. Dus ik beplank het helemaal.

Wordt vervolgd.

Laatst bewerkt:
Back