Zo'n loodaccu had ik voor de startmotor van mijn brandstofmotoren van mijn vliegtuigen. Ook ooit een modelsleper gehad, waar deze accu's erg geschikt voor zijn.
Idd. is deze regelaar geschikt voor lipo!
Ik durf er garantie op te geven dat hij op 3S (gemiddeld 11,1V) al een stuk harder loopt.
Heb hier een 3S 5000mAh liggen (350 gram) en een 4S 8000mAh (900 gram).
Waarom die 3S beter zal varen dan je 12V loodaccu?
Buiten het bijna 3/4 van het gewicht wat je niet mee in plané hoeft te "duwen", zal een lipo onder last nauwelijks in voltage zakken. Een loodaccu zakt in voltage onder een last. Hoe meer de motor vraagt, hoe lager het voltage.
Verder kunnen beide lipo's het maximale vermogen van je motor op hun sloffen afgeven, vanwege een zeer lage interne weerstand. Om een voorbeeld te geven, mijn 8000mAh 4S houdt met gemak 1,5 minuut boven de 100A vol. Wordt hij handwarm van, meer niet. 1,5kW trekt mijn motor dan, meer dan een standaard Puch maxi van vroeger.
Echter een borstelmotor blijft in vergelijk met een borstelloze motor met speciale Esc een stuk minder efficient. Zoals ik al eerder zei rijden onze RC auto's met dezelfde lipo accu 2x zo lang, maar ook 2x zo hard als met een goede getunde borstelmotor.
Daarom zou je kunnen investeren in een lipo en lader als eerste stap.
En evt. later overstappen op borstelloze motor met bijbehorende Esc.
Een 3S 5000mAh heb je al vanaf zo'n €35,- meen ik, een lader met ingebouwde 220V voeding al vanaf €30,- (Ali)
Echter voor een model van jou omvang zou ik al snel overgaan op minimaal 4S of 6S (2x 2s of 2x 3S in serie). Met 4S is 1000W al met gemak haalbaar, maar halfgas kan ook prima! Net als met een echte Boesch, hoe meer volgas hoe sneller de "tank" leeg is. Voor elektro geldt hetzelfde! Met borstelloos heb je langere vaartijden en planeren is kinderspel. Ws. Volgas totaal geen schaalsnelheid, veel te hard!
Edit: begrijp net dat 3S maximaal is met deze regelaar. Je mag de mijne weleens proberen. Moet ik wel de stekker ook zien die er nu op zit om te zien hoe deze aan te sluiten.