boesch 510 1:6

Discussie in 'Speedboten' gestart door erik koene, 21 mei 2021.

  1. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.690
    Locatie:
    Sneek
  2. erik koene

    erik koene

    Lid geworden:
    21 mei 2021
    Berichten:
    47
    Locatie:
    voorburg
    Hallo Jan en Unusual,
    Als ik bij mij te rade ga dan denk ik dat ik niet langer dan 30 min zal varen. Ook zal ik , als ik een paar keer gevaren heb , niet zo gauw de boot opnieuw gebruiken. Ik zie mezelf als een bouwer die als de boot klaar is , en naar mijn zin vaart, blij ben met het resultaat. En dan zal ik hem op de schoorsteen zetten en wellicht 1 keer per jaar varen. Dus ik wil absoluut power zodat de boot een paar minuten hard kan varen. Ik ga er geen hele middag mee varen ( zo denk ik nu) .Dus, ik ga voor goede spullen maar niet datgene met de meeste capaciteit. Ik hoop dat je begrip voor mijn standpunt hebt.
    Mijn lijstje: 2*2S lipo 3000- 4000 maH
    : Esc Flycolor 2-6s 90A + programmeer kaart Wellicht een Esc zonder waterkoeling?
    : Aeolian 4250-800kV
    :Lader: ik zie door de bomen het bos niet... Help
    : waterkoeling : heb ik die nodig als ik ga varen zoals omschreven?
    : schroef en roer heb ik.
    Alvast dank dat jullie zo vriendelijk zijn om je te verdiepen in mijn modelbouwproblemen.
    Hartelijke groeten,
    Erik
     
  3. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.690
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Erik,

    Dan zou ik hetzelfde doen als ik nu voor een collega doe (maar net even anders).
    Hij heeft een 1:5 nitro 4WD bij mij gestald, die hij elektrisch wil aandrijven.
    Om hem niet gelijk op kosten te jagen gebruik ik spullen uit mijn voorraad om uit te zoeken welke motor qua Kv geschikt, is op welk Voltage, met welke regelaar.

    Effectief rijdt de auto nu met mijn spullen (regelaar, motor en lipo), die ik tijdelijk ingebouwd heb.

    Je zou hetzelfde met jouw boot kunnen doen; vraag iemand bij jou uit de buurt (Unusual?) om de spullen ter beschikking te stellen om de boot een paar lipo ladingen lang hard te laten varen.

    Daarna demonteer je die geleasde spullen weer, brengt ze terug en zet de boot op de plank, leeg.

    Helemaal als je zaken als motor, regelaar en lipo's niet weer gaat gebruiken, is het zonde van het geld...
    (Als je een regelaar zonder koeling gaat gebruiken kom je niet weg met 90A, dan komt 150 of 200A eerst, wil je wat headroom hebben qua temperatuur.)
    Lader: vanaf de C-150, daar kun je alles mee laden, met een serie bordje, ook twee lipo's in serie, óf, als je meer wilt uitgeven, een duo lader (effectief twee stuks in één behuizing):
    https://nl.aliexpress.com/item/32844428663.html?spm=a2g0o.detail.1000060.3.1410282f3JAZLz&gps-id=pcDetailBottomMoreThisSeller&scm=1007.13339.169870.0&scm_id=1007.13339.169870.0&scm-url=1007.13339.169870.0&pvid=ddb857b7-e2fa-47c3-a18d-bc408c9c7cbd&_t=gps-id:pcDetailBottomMoreThisSeller,scm-url:1007.13339.169870.0,pvid:ddb857b7-e2fa-47c3-a18d-bc408c9c7cbd,tpp_buckets:668#2846#8109#1935&&pdp_ext_f={"sku_id":"12000017814928542","sceneId":"3339"}

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt: 18 nov 2021
    Gerrit-Jan vindt dit leuk.
  4. erik koene

    erik koene

    Lid geworden:
    21 mei 2021
    Berichten:
    47
    Locatie:
    voorburg
    Hallo Jan, ik las zojuist dit artikel in het Duitse blad motorschiffe. Lijkt erg op de Boesch. Vaart te snel met 4s zonder waterkoeling. Zo iets lijkt mij wel wat.
    Dank voor je overdenking. Misschien moet ik zoiets doen. Eigenlijk heb de spullen liever zelf.
    Dan kan ik het zelf ook kapot maken.
    Ik zit in dubio zoals je ziet.
    Ik wens je een fijne avond.
    Groeten
    Erik
     

    Bijgevoegde bestanden:

  5. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.690
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Erik,

    Staat er ook bij wat het vaarklare gewicht van die Riva Corsaro is?
    Als dat in de buurt komt van jouw Boesch (zonder de loodaccu!) dan kun je best een paar lipo's leegvaren (in één keer, minimaal 80% van de vaartijd vol gas, niet half gas rondkneuteren tot je regelaar affikt).
    Zoals gezegd, zonder waterkoeling houdt je motor het véél langer vol dan je regelaar, wil je die ongekoeld gebruiken, dan moet 'ie veel zwaarder zijn.

    Groeten, Jan.
     
  6. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Erik, we kunnen inderdaad weleens kijken of met een set 4S van mij je huidige set-up harder kan lopen dan de loodaccu's. Dat weet ik vrijwel zeker, maar is het genoeg?
    Wat wegen de loodaccu's?

    Daarvoor moet ik je stekkertype weten wat nu aan je Esc zit, alsook de gegevens van de Esc. Kan hij lipo aan bijvoorbeeld? Meestal wel, maar altijd controleren van tevoren.

    Waterkoeling heeft de originele Boesch ook, en is eenvoudig en praktisch onzichtbaar uit te voeren. Zeker op de manier hoe Jan het doet (drukloos systeem).

    Mijn ervaring is dat een Esc. voor een boot wel gekoeld moet worden, zeker als je niet de hele tijd volgas vaart. De Esc. Wordt nl. warm van alle standen behalve uit en volgas.

    Jan heeft een punt wat betreft de lipo's. Die kun je jaren bewaren op een geschikte plek, maar moeten minstens om het halve jaar bijgeladen worden, en om de paar maanden op spanning gecontroleerd worden.
    Wellicht is ni-mh accu's dan toch een optie, die hebben geen onderhoud nodig.
     
  7. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.690
    Locatie:
    Sneek
    In mijn ervaring zijn Lipo's minder onderhoudsgevoelig dan NiMH; die hebben een zelfontlading, die je regelmatig moet controleren en naladen, wil je voorkomen dat een cel door diepontlading (gebrek aan controle en onderhoud) ompoolt en effectief naar de ratsmodee is.

    Vergeleken met Lipo's vind ik NiMH's (vooral de latere hoog capaciteits cellen) klotedingen om de winter door te krijgen...

    @Un: een 12V 3,2Ah loodaccu weegt 1280 gram.

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt: 18 nov 2021
    Unusual RC vindt dit leuk.
  8. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Bedankt voor het helpen herinneren. Heb jarenlang ni-cads gehad, heel kort ni-mh, vrijwel direct over gestapt op lipo's.
    De eerste konden prima tegen volledig leeg wegleggen. Sterker nog, dat was levensduur bevorderlijk.

    Inderdaad zou ik dan toch voor lipo gaan. Ook prijstechnisch maakt het voor aanschaf en lader weinig uit. Maar een heel klein beetje aandacht hebben die wel nodig.


    Wat betreft het gewicht, ik heb hier pakketten 4S 6Ah liggen die minder dan 650gr in de weegschaal leggen, en 4S 8Ah die onder de 900gr blijft.

    De laatste heb ik voor hoge ontlaad stromen tot 200 Ampere. De 6Ah doen gemakkelijk tot 60A continue, wat wellicht nog steeds ruim voldoende is voor de Boesch.

    De 5,5kg (vaarklaar) houten jet-boot waar ik het eerder over had vaart schaalsnelheid zo'n 20km/u bij een stroomverbruik van rond de 30 Ampere op 4S. Dan planeert het model volledig.

    Hierin zit een 40mm TFL pomp.

    Een schroef aangedreven boot is efficiënter dan deze waterstraal pompen. Heb dus geen gevoel hoeveel vermogen nodig is als aandrijving.
    Enige passende aandrijving die ik heb is een 4092 binnenloper 1250kV, die met gemak 2kW aan vermogen kan leveren. Lijkt mij weer overkill. Echter met mijn Esc kan het model heel langzaam varen met gemak. Alleen de esc moet altijd waterkoeling hebben, is erg gevoelig voor oververhitting (hifei).

    Evt. Een 3650 binnenloper ook liggen, wel zonder waterkoeling, 2800kv. Esc. moet ook waterkoeling hebben.

    Hoewel voor schaal jet modellen een buitenloper prima werkt, heb ik bij hoge vermogens liever een inrunner vanwege de efficiëntere waterkoeling m.b.v. een koelmantel. Een jet heeft altijd waterdruk genoeg om te koelen, zelfs de kleine Graupner mini-jet van 19mm.

    Echter voor deze boot lijkt mij een buitenloper ook een betere keuze, zeker met grote diameter schroeven.
     
  9. erik koene

    erik koene

    Lid geworden:
    21 mei 2021
    Berichten:
    47
    Locatie:
    voorburg
    Heren, dank maar weer voor jullie hulp in deze. Afgelopen week is onze hond overleden. Mijn hoofd staat er nog niet zo naar de Boesch,,,
    Ik heb wel ondertussen de schroef aangepast en een plaatroer gemonteerd. Op de foto staat mijn figuurpop te kijken en vraagt zich af wanneer hij nou eindelijk kan varen...
     
  10. Dim L

    Dim L

    Lid geworden:
    18 aug 2021
    Berichten:
    891
    Locatie:
    Athens, Greece
    So sorry for your dog. We have 2 dogs and 4 cats and I know the feeling when our little friends pass away.
     
  11. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Gecondoleerd!

    Modelbouw is een hobby die soms jaren kan sluimeren bij de mensen, zie de diverse bouwverslagen hier die soms meer dan 10 jaar overbruggen.
    Wat heb je aangepast m.b.t. de schroef?
     
  12. erik koene

    erik koene

    Lid geworden:
    21 mei 2021
    Berichten:
    47
    Locatie:
    voorburg
    Goedemiddag Heren, Dank voor jullie medeleven! Het is best heel erg wennen. Je moet tenslotte elke dag 4=5 keer met de hond eruit. IK val in een donker gat...
    Maar gelukkig kan ik met mijn bootje nog wat doen.

    Vanmiddag nog even een proefvaartje gemaakt. En met de boot uitgekleed, zonder interieur en ballast planeert de boot een beetje. Met de race schroef Graupner 2318-45 en plaatroer. Bijgaand de foto met de toeschouwer... Tevens een foto van mijn ESC. Deze zou geschikt. zijn voor een lipo...
    Het zou zo maar kunnen dat de boot met wat meer voltage een echte snelheid gaat bereiken. Wat zou ik kunnen aansluiten op mijn ESC? Zonder dat hij in brand vliegt?
    Overigens weegt mijn accu 1325 gram. tempImagevBUimP.png tempImagek16Za2.png tempImagertzX3y.png
     
  13. Tamiya1970

    Tamiya1970

    Lid geworden:
    31 mrt 2012
    Berichten:
    1.013
    Regelaartje staat nu op nimih ,zet de jumper naar links ,en hij heeft de bekende lipo cut of.
    En dan kan je er maximaal 3 cellen op aansluiten.
    Die regelaartjes heb ik in de rc scalers(offroad trucks)
    Zitten en rijdt die dan op 3s lipo.
    Ik denk als die zware loodaccu's er uit zijn dat hij wel in plane komt.
    Gr,Alex
     
    Unusual RC vindt dit leuk.
  14. Tamiya1970

    Tamiya1970

    Lid geworden:
    31 mrt 2012
    Berichten:
    1.013
    Ik denk wel dat de regelaar al snel te warm wordt aangezien deze max 40A aan kan.
    Een boot regelaartje van turnigy oid.
    Heb je al voor een paar tientjes
    En kan dan watergekoeld worden gemaakt.
     
    Unusual RC vindt dit leuk.
  15. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Zo'n loodaccu had ik voor de startmotor van mijn brandstofmotoren van mijn vliegtuigen. Ook ooit een modelsleper gehad, waar deze accu's erg geschikt voor zijn.

    Idd. is deze regelaar geschikt voor lipo!
    Ik durf er garantie op te geven dat hij op 3S (gemiddeld 11,1V) al een stuk harder loopt.

    Heb hier een 3S 5000mAh liggen (350 gram) en een 4S 8000mAh (900 gram).

    Waarom die 3S beter zal varen dan je 12V loodaccu?
    Buiten het bijna 3/4 van het gewicht wat je niet mee in plané hoeft te "duwen", zal een lipo onder last nauwelijks in voltage zakken. Een loodaccu zakt in voltage onder een last. Hoe meer de motor vraagt, hoe lager het voltage.

    Verder kunnen beide lipo's het maximale vermogen van je motor op hun sloffen afgeven, vanwege een zeer lage interne weerstand. Om een voorbeeld te geven, mijn 8000mAh 4S houdt met gemak 1,5 minuut boven de 100A vol. Wordt hij handwarm van, meer niet. 1,5kW trekt mijn motor dan, meer dan een standaard Puch maxi van vroeger.

    Echter een borstelmotor blijft in vergelijk met een borstelloze motor met speciale Esc een stuk minder efficient. Zoals ik al eerder zei rijden onze RC auto's met dezelfde lipo accu 2x zo lang, maar ook 2x zo hard als met een goede getunde borstelmotor.

    Daarom zou je kunnen investeren in een lipo en lader als eerste stap.
    En evt. later overstappen op borstelloze motor met bijbehorende Esc.

    Een 3S 5000mAh heb je al vanaf zo'n €35,- meen ik, een lader met ingebouwde 220V voeding al vanaf €30,- (Ali)

    Echter voor een model van jou omvang zou ik al snel overgaan op minimaal 4S of 6S (2x 2s of 2x 3S in serie). Met 4S is 1000W al met gemak haalbaar, maar halfgas kan ook prima! Net als met een echte Boesch, hoe meer volgas hoe sneller de "tank" leeg is. Voor elektro geldt hetzelfde! Met borstelloos heb je langere vaartijden en planeren is kinderspel. Ws. Volgas totaal geen schaalsnelheid, veel te hard! ;)

    Edit: begrijp net dat 3S maximaal is met deze regelaar. Je mag de mijne weleens proberen. Moet ik wel de stekker ook zien die er nu op zit om te zien hoe deze aan te sluiten.
     
  16. erik koene

    erik koene

    Lid geworden:
    21 mei 2021
    Berichten:
    47
    Locatie:
    voorburg
    Beste Heren modelbouwers, ik krijg wel een warm gevoel van jullie goed raad en adviezen!
    Ik heb besloten om inderdaad eerst maar 2*2s lipos aan te schaffen. 4000-5000 mah. Ik weet nog niet precies wat voor balans kabeltje ik nodig heb...
    Qua aansluitingen zal ik waarschijnlijk jullie hulp weer nodig hebben. Wellicht is er een Black Friday aanbieding??
    Ik ga nu naar Ali.
    Ik kom bij je terug met het lijstje wat ik gekocht heb.
    Dank jullie wel!!
     
  17. erik koene

    erik koene

    Lid geworden:
    21 mei 2021
    Berichten:
    47
    Locatie:
    voorburg
    Tamiya1970 vindt dit leuk.
  18. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Ik zie niks, want de link vraagt of ik wil inloggen. En dan kom ik in mijn eigen overzicht ;)
    Kun je een print screen of zoiets maken?
     
  19. Tamiya1970

    Tamiya1970

    Lid geworden:
    31 mrt 2012
    Berichten:
    1.013
    Ik dacht hij heeft hetzelfde als mij besteld
    Zie idd ook niks.
     
    Gerrit-Jan en Unusual RC vinden dit leuk.
  20. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Bedankt, door jou "like" ging ik twijfelen aan mijzelf :D

    Maar komt goed.
    Ben erg benieuwd naar de lijst!
     

Deel Deze Pagina