Een grotere schroef monteren kan negatieve gevolgen hebben voor je motor en/of Esc.
Vergelijk het met je auto een helling oprijden, en dan in zijn hoogste versnelling zetten.
Bij gering vermogen zal de motor enorm hard moeten werken, en uiteindelijk afslaan en zelfs beschadigd kunnen raken.
Bij elektrische aandrijving met een borstelmotor kan dat zelfs de borstels doen verbranden.
@pompebled had je al van advies voorzien, ik denk dat je serieus moet kijken naar meer spanning uit de accu indien je materiaal dat aan kan, of toch een borstelloze aandrijving die bij gelijke spanning en stroomverbruik sowieso meer vermogen kan leveren.
5,5kg is niet niks.
Je gebruikt nog steeds de loodaccu van Quartel?
Die kunnen sowieso minder vermogen afgeven, zeker als een Robbe 755/40 type borstelmotor een 5,5kg model in plane moet brengen:
Gegevens Robbe 755/40
Spannung: 12-18 V
empfohlene Zellenzahl: 10-15
Strom (max. Wirkungsgrad): 4,5 A
max. zulässiger Strom: 8 A
Umdrehung (unter Last): 5600-8400
Wellendurchmesser: 5 mm
Gewicht: 286 g
Länge ü.a.: 83 mm
Durchmesser: 47 mm
12V x 8 A = 96W x de efficiency van de motor die zeker minder dan 70% zal zijn...
Lijkt mij echt te weinig om 5,5kg in glijvaart te krijgen.
Toevallig heeft een maat van me een groot schaalmodel met een houten planerende romp van 5,5kg (totaal vaarklaar gewicht, dus met accu's)
4S 6000mAh en een borstelloze binnenloper (watergekoeld) 4092 gaat prima.
Het betreft hier echter een waterjet aandrijving, die sowieso minder efficient is dan een schroef.
Met deze set-up is het stroomverbruik tussen de 20 en 28A, en een snelheid van minimaal 20km/u haalbaar.
Indien hier een schroefas met propeller en roer onder zou zitten, dan zou de snelheid iets hoger liggen, en ws. het stroomverbruik ook iets lager.
Vergelijk het met je auto een helling oprijden, en dan in zijn hoogste versnelling zetten.
Bij gering vermogen zal de motor enorm hard moeten werken, en uiteindelijk afslaan en zelfs beschadigd kunnen raken.
Bij elektrische aandrijving met een borstelmotor kan dat zelfs de borstels doen verbranden.
@pompebled had je al van advies voorzien, ik denk dat je serieus moet kijken naar meer spanning uit de accu indien je materiaal dat aan kan, of toch een borstelloze aandrijving die bij gelijke spanning en stroomverbruik sowieso meer vermogen kan leveren.
5,5kg is niet niks.
Je gebruikt nog steeds de loodaccu van Quartel?
Die kunnen sowieso minder vermogen afgeven, zeker als een Robbe 755/40 type borstelmotor een 5,5kg model in plane moet brengen:
Gegevens Robbe 755/40
Spannung: 12-18 V
empfohlene Zellenzahl: 10-15
Strom (max. Wirkungsgrad): 4,5 A
max. zulässiger Strom: 8 A
Umdrehung (unter Last): 5600-8400
Wellendurchmesser: 5 mm
Gewicht: 286 g
Länge ü.a.: 83 mm
Durchmesser: 47 mm
12V x 8 A = 96W x de efficiency van de motor die zeker minder dan 70% zal zijn...
Lijkt mij echt te weinig om 5,5kg in glijvaart te krijgen.
Toevallig heeft een maat van me een groot schaalmodel met een houten planerende romp van 5,5kg (totaal vaarklaar gewicht, dus met accu's)
4S 6000mAh en een borstelloze binnenloper (watergekoeld) 4092 gaat prima.
Het betreft hier echter een waterjet aandrijving, die sowieso minder efficient is dan een schroef.
Met deze set-up is het stroomverbruik tussen de 20 en 28A, en een snelheid van minimaal 20km/u haalbaar.
Indien hier een schroefas met propeller en roer onder zou zitten, dan zou de snelheid iets hoger liggen, en ws. het stroomverbruik ook iets lager.