boesch 510 1:6

Discussie in 'Speedboten' gestart door erik koene, 21 mei 2021.

  1. erik koene

    erik koene

    Lid geworden:
    21 mei 2021
    Berichten:
    47
    Locatie:
    voorburg
    Hallo Heren, ik heb de lijst maar even overgeschreven...
    Zie bijgaand.
    Ben benieuwd naar jullie reactie.
    groet,
    Erik Koene
    ps Ons bedrijf ( Het Koenehuis) hebben wij in 2016 gestopt...
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Unusual RC en Tamiya1970 vinden dit leuk.
  2. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Lijst ziet er top uit!
    Alleen 1 ding begrijp ik niet helemaal.
    Waarom 580kV i.p.v.800kV zoals Jan had voorgesteld?

    Ik kom dan nl. op 6500 toeren per minuut volgas onder last ongeveer. 700 watt is ruim voldoende aan vermogen, echter is de spoed van de schroef nog wel voldoende?

    Ik vind voor de 2318-45:
    Diameter: 45mm
    Spoed: 63mm

    In 1 rpm legt de schroef dus theoretisch (er zijn altijd verliezen) 63mm af.
    6500 rpm x 0,063m = 409 m/min x 60 minuten = 24 km/u

    En dat is nogmaals zonder verliezen.

    Bij 800kV had het 800/580 × 24km/u = 33km/u

    Oplossing kan zijn schroef met grotere spoed kopen, of nog een accu erbij kopen om 6S te verkrijgen.

    Overigens gaat hij met deze set-up wel degelijk in plané, alleen niet heel hard (schaalsnelheid ws.) en kun je erg lang varen omdat het stroomverbruik laag zal zijn.
     
    Laatst bewerkt: 27 nov 2021
    Tamiya1970 vindt dit leuk.
  3. erik koene

    erik koene

    Lid geworden:
    21 mei 2021
    Berichten:
    47
    Locatie:
    voorburg
    Dank Unusual,voor je reactie en rekenwerk.
    Ja die 580 is weer een eigenwijsheid van mij...
    Ik las in het Duitse artikel dat die boot TE hard vaart en dat men alleen met halfgas kan varen.
    Als we de 20 km halen dan vind ik dat ok! Nu met de laatste setup gaat hij enigszins in plane. En zeker niet harder dan 5 km/u.
    Maar ik ben wel blij dat ik de rest goed besteld heb. Met jullie aanwijzingen natuurlijk.
    Als ik de spullen binnen krijg dan ga ik eens goed kijken hoe de waterkoeling en zo gemaakt kan worden. Wordt denk ik nog best een heel dingetje...
    Ik hou jullie op de hoogte.
    Dank nogmaals voor jullie inspanning!

    groeten, Erik
     
    Unusual RC en Tamiya1970 vinden dit leuk.
  4. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Dat verklaard!
    Je kunt nu ws. met gemak je grootst passende schroef rond krijgen.

    En ik heb gerekend met 25% afname van het maximaal toerental onder last.
    In theorie zal het rond de 30% afname zitten bij de ideale hoeveelheid belasting. Bij mijn eigen boot zit ik op de 20% vooralsnog.

    Kortom, belast je de motor niet flink. Dan zal het maximale toerental ook hoger liggen.

    Een Esc "slijt" het hardst bij alles behalve geen vermogen (uit) en vol vermogen. Dus halfgas zou de Esc meer belasten.
    Zelf heb ik hier (nog) geen slechte ervaringen mee.

    Nu wachten tot alles binnen komt, en heel erg belangrijk: lees je goed in over lipo's en vooral lipo's opladen, maar ook na het varen veilig opbergen waarbij ze weer een beetje opgeladen moeten worden.
    Hier op net forum veel info over te vinden bij laadtechniek!
     
    Tamiya1970 en Gerrit-Jan vinden dit leuk.
  5. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Hier de directe link naar het artikel van Ernst Grundmann:

    https://www.modelbouwforum.nl/threads/het-laden-en-balanceren-van-lipo-accus.112076/

    Lipo's kunnen gevaarlijk zijn, maar mits je ze met respect behandelt en altijd op "storage" niveau brengt na het varen komt alles goed.
    En als je een metalen afsluitbare kist hebt, liggen ze thuis ook meer dan veilig.
    Een tweedehands munitiekist (legerdump) voldoet prima!

    Zelf al 8 jaar 10 lipo packs, en er nog geen hoeven weggooien of echte problemen mee gehad.
    Je merkt dat de oudste iets minder lang een hoog voltage afgeven, maar ruim voldoende voor mijn doeleinden.
    Tot een aantal maanden geleden had ik twee Imax B.6 clonen (van een ander merk, identiek. Allemaal uit China).
    Omdat ik veel laad de laatste tijd pas overgestapt naar wat beters.
    Voor af en toe varen meer dan voldoende!

    Als je de spullen binnen krijgt, heb je mogelijk connectors die niet compatible zijn met die op de Esc.
    Alles is te koop, ook hier in NL. Er zijn zelfs verloopstekkers te koop mocht je zelf niet willen solderen.
     
  6. erik koene

    erik koene

    Lid geworden:
    21 mei 2021
    Berichten:
    47
    Locatie:
    voorburg
    Dank je voor het artikel. Zeer uitgebreid en ik ga na de bestudering ervan het nu iets beter begrijpen....
    Ik heb nog een munitie kistje . Dus dat is ook geen probleem.
    Ben benieuwd of mijn lader ook een balancer ingebouwd heeft.
     
    Unusual RC vindt dit leuk.
  7. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    [QUOTE="erik koene, post: 4209439, member:]Ben benieuwd of mijn lader ook een balancer ingebouwd heeft.[/QUOTE]

    De Imax B6 heeft een balanceerprogramma.
    Het stomme is dat dit type laders ook een laadprogramma bevat ZONDER balanceren voor lipo's! Eigenlijk van de zotte, tenzij je precies weet wat je doet.

    Kortom, zorg dat je altijd het balanceerprogramma kiest. Je kunt tijdens het laden ook de laadspanning bekijken real-time, dan zie je ook wat de lader aam het doen is.
    De laadprogramma's zijn volledig automatisch, alleen moet je het juiste programma kiezen. Eigenlijk heel eenvoudig. Wijst praktisch zichzelf.
     
    Laatst bewerkt: 30 nov 2021
  8. erik koene

    erik koene

    Lid geworden:
    21 mei 2021
    Berichten:
    47
    Locatie:
    voorburg
    dank voor je aanwijzing!
     
  9. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.691
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Erik,

    Bij een schaalmodel mik je op 10.000 toeren onder last, ik ben bang dat je met slechts 6500 toeren onder last een vrij trage speedboot (contradictio in terminis?) zult hebben, gezien de maximale maat prop die er onder past.
    Gelukkig zijn de motoren niet vreselijk duur en kun je de boel altijd nog vervangen voor 800Kv mocht dat nodig zijn.

    Groeten, Jan.
     
    Unusual RC vindt dit leuk.
  10. erik koene

    erik koene

    Lid geworden:
    21 mei 2021
    Berichten:
    47
    Locatie:
    voorburg
    Hoi Jan,

    Dank voor je reactie! Je hebt bij mij een tere snaar geraakt... Ik heb gisteren maar die 800Kv besteld. Dan moet het goed komen.

    Groeten, Erik
     
    Unusual RC en Tamiya1970 vinden dit leuk.
  11. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Die ongebruikte motor gewoon verkopen hier op MBF en op MP zetten! Voor vliegtuigen echt wel geschikt, of een sleepboot of iets dergelijks.

    "The devil is in the details"!
     
  12. erik koene

    erik koene

    Lid geworden:
    21 mei 2021
    Berichten:
    47
    Locatie:
    voorburg
    Goedemiddag allen, we hebben net de kerstlunch achter de knopen. En ik wil jullie toch al mijn project waterkoeling /motorsteun laten zien. Ik heb van Ali de lader,de Esc met kaart en wat kabeltjes ontvangen.De motor nog niet. De waterkoeling /motorsteun maak ik van messing en het ziet er m.i. best aardig uit. Ik probeer het tijdens mijn verblijf in Duitsland helemaal in elkaar te zetten. Groeten Erik tempImagencufYg.png
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Dim L, Unusual RC en Tamiya1970 vinden dit leuk.
  13. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.691
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Erik,

    Dat wordt een heftige motorsteun!
    Hoe realiseer je de waterkoeling? Maak je de zijden dicht met twee nippels erop, een waterkoeldoos?

    Dan heb je zeker voldoende koelend oppervlak, vergeleken met de enkel boring in een plaatje aluminium van 6 mm dat in mijn M.A.S. zit (en ook voldoende koelt) zie foto:
    Waterkoeling 01.jpg

    Hoe groot is het gat voor de motoras?
    Houdt er rekening mee dat je koppeling er waarschijnlijk ook doorheen moet passen, wil je voldoende as over houden voor de koppeling.
    De Raboesch op mijn foto's is Ø11 mm, en het gat in de koelplaat is Ø12,5mm anders liep de stelschroef aan...

    Groeten, Jan.
     
  14. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Zo te zien vanaf de (prachtige) werktekening wordt dit een hol motorspant met spacers voor de motor bevestigingsboutjes.
    Nooit eerder gezien, maar indien strak gebouwd wellicht een goede niet al te zware oplossing?

    Het gat voor de koppeling is een goede! Zelf ook al eens die fout gemaakt ;)
     
  15. erik koene

    erik koene

    Lid geworden:
    21 mei 2021
    Berichten:
    47
    Locatie:
    voorburg
    Hallo Heren,
    De motorsteun /waterkoeling is op het solderen ervan klaar.De foto's zijn van de onderdeeltjes die ik even tegen elkaar gezet heb. Ik plaats links en rechts een "slangpilaar" oftewel een aansluitnippel. Mi. is het asgat ok. De diameter is 10 mm. de as ( 5 mm) steekt 10 mm door de steun heen. Daarop monteer ik de koppeling . Op oudjaar komt mijn soldeerbrander ( die had ik thuis gelaten, ik zit nu in Duitsland...) dan kan ik de steun af gaan maken.
    Ik bedank jullie voor het support wat ik het afgelopen jaar mocht ontvangen en wens jullie een goed uiteinde en een gezond 2022 met veel modelbouwplezier.
    groeten,Erik
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Unusual RC vindt dit leuk.
  16. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Een erg luxe motorsteun is het zo geworden, die vast en zeker erg goed warmte zal afvoeren.
    We gaan allemaal verder in 2022 met bouwen ;)
    Fijne jaarwisseling!
     
  17. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.691
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Erik,

    Vóór je alles in elkaar soldeert, zou ik het gat voor de as minimaal 14 mm maken, zelfs de starre koppelingen in mijn speedboten zijn minstens 11 mm dik, dus dat zou al niet meer passen.

    Jouw idee om de koppeling op de laatste 10 mm van de motoras te zetten is een slecht idee, vrij weinig vlees en de kans op onbalans is erg groot.
    Je wilt de koppeling zo dicht mogelijk tegen het motorlager aan.

    Groeten, Jan.
     
  18. erik koene

    erik koene

    Lid geworden:
    21 mei 2021
    Berichten:
    47
    Locatie:
    voorburg
    Hallo Jan, dank voor de reactie!
    Ik vermoed dat je gelijk hebt....
    Ik ben nogal eigenwijs , zoals je weet. Maar uiteindelijk ga ik toch jouw advies volgen.
    Ik kijk hoe ik het kan aanpassen .
    Ik laat het je weten.

    Goed uiteinde en tot volgend jaar.
     
    Unusual RC vindt dit leuk.
  19. erik koene

    erik koene

    Lid geworden:
    21 mei 2021
    Berichten:
    47
    Locatie:
    voorburg
    Goedemiddag Heren,

    Vandaag kwam het laatste pakketje uit China. Alles keurig compleet! Ik ben blij met de adressen die jullie gaven.

    Bijgaand foto's van de Lipos, lader en esc. De motor zit op de waterkoeling geschroefd en uitgelijnd op de schroefas. Nog niet vastgeschroefd.

    Nu ben ik toch een beetje angstig met het laden van de lipos...
    Ik heb de gebruiksaanwijzing gelezen en de lader mi goed ingesteld. Er blijven een paar vragen:

    1e: op hoeveel laadstroom moet ik de lipo opladen en hoe lang? Geeft deze lader aan of de lipo opgeladen is? Ik kan het in de gebruiksaanwijzing niet vinden...

    2e: waarom zou ik een lipo ontladen?

    3e: Ik heb bij A 1 setje ( =2 stuks) 2s 5000mah besteld. A heeft er totaal 4 opgestuurd.... Hebben jullie voor die extra set emplooi?

    Ik heb een munitiekist waar ik ze kan bewaren.

    Volgens de boekjes moet ik die accu's elke keer als ik klaar ben met varen opbergen in de munitiekist.
    Kunnen die beide lipos samen in dat kistje opgeborgen worden?

    Hoor graag jullie expertise!
    Hartelijke groet,
    Erik
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Unusual RC vindt dit leuk.
  20. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.691
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Erik,

    1) Zit er een vlakke kant aan de motoras? Als dat niet het geval is zou ik een kamer er in vijlen zodat de koppeling nooit kan slippen en de as niet naar achteren kan schuiven. Uiteraard ook een kamer in de schroefas vijlen.

    2) Laden in principe op 1C, dus 5A. De lader stopt, als de lipo vol is en geeft dit aan middels piepjes. Maar, als je nog niet aan varen toe bent, controleer dan alleen of alle cellen op hetzelfde ladings niveau zijn en wacht met laden tot de dag vóór je gaat varen (zie 3).

    3) Je bent met volgeladen lipo's naar de vijver gegaan en het varen komt er niet van, omdat het begint te hozen en het een week lang regent. Volgeladen Lipo's laten liggen is slecht voor de levensduur en ze kunnen gaan opbollen. Dan ontlaad je ze met het 'storage' programma tot 3,8V.
    Het gewone ontlaadprogramma gebruik ik nooit voor Lipo's.

    4) Weet je zeker dat ze niet op de factuur staan? Als je ze niet wilt houden, laat me dan maar weten wat je ervoor wilt hebben (per PB/conversatie), ik heb er wel een toepassing voor...

    Groeten, Jan.
     

Deel Deze Pagina