Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Dit zijn de gewone ledjes , warm white , die men overal kan kopen , van 3mm die mat geschuurd zijn en de "beentjes" in 90graden geplooid en naar binnen gestoken .Heb je een voorbeeld welke lampjes je gebruikt/ gekocht heb?
Nog een berg te leren.....dank voor je tips weer Klaas...ga dit weekend eens solderen, werkt een oude analoge 12 V modelspoorbaan trafo bij wijze van accu? Dan kan ik de drempelspanning bepalen?Eugene, Vrees dat 5 à 6 in serie iets teveel van het goede is. In wezen hebben ledjes een soort drempelspanning en zet je er teveel achter elkaar dan kom je niet meer over de "drempels". Om een voorbeeld te noemen. Op mijn Bugsier 3 heb ik 3 ledjes (top-, hek- en sleeplicht) in serie en dat werkt goed als de 12 Volt accu vol is. Maar zakt die teveel in dan gaan die ledjes uit. Eerst dacht ik dat het een kabelbreuk was, dus een hoop gezoek waar het lek zat, maar het werd veroorzaakt door de accuspanning. Laat het maar zo en gebruik het als indicatie dat er "gebunkerd" moet worden. Gewoon even proberen wat er mogelijk is en dan uitgaan van de laagste accuspanning. Op zich vind ik dit soort experimenten wel leuk en het geeft je inzicht in de materie. Succes ermee! Gr. Klaas.
Klaas ik heb zo'n ding, maar hoe meet je dan de drempelweerstand?Eugene, Eigenlijk heb je om de drempelspanning te bepalen een multimeter nodig om het voltage te checken. Ook is daarmee het amperage te meten. Voor een paar tientjes heb je zo'n ding. Een treintrafo, mits gelijkstroom leverend, kan als spanningsbron dienen. En lees je een beetje in m.b.t. codering van weerstanden. Ja, het kost allemaal een beetje (en soms wat meer) tijd, maar daar heb je later veel plezier van om bij een storing het "lek" te vinden. Gr. Klaas.
Nou Klaas (en Arie) dank jullie wel hoor! Ik heb dit weekend op de modelspoorbeurs in houten mooie SMD leds gevonden, 0,8 mm diameter, dat benaderd de looplampen best aardig dacht ik, en kleiner kan sowieso niet. Bij 1:50 zou ik met 2mm leds werken.Arie, Goed dat je kritisch meeleest! Heb het intussen aangepast. En Eugene, excuses voor de verschrijving. Mocht je daardoor een led hebben opgeblazen dan heb ik nog wel twee handen vol voor je om te oefenen. Gr. Klaas.
Ziet er idd mooi uit Ronny, 1:50 is en blijft een mooi schaal om te bouwen...Zoals Klaas het hier beschrijft is de beste en mooiste methode .
Ik doe het ook op die manier en op 1/50 is het bijna niet te onderscheiden van de echte lampjes .
Wel zorgen dat ze niet teveel licht geven en de weerstand groot genoeg nemen , het zijn geen schijnwerpers .
Hier zie je op mijn Fairplay 26 het resultaat
Groetjes en sukses
Ronny
Bekijk bijlage 516312
Dank je, fotopapier, tegen beter weten in. Ben alleen niet zo tevreden met die "stofjes" die je links en rechts ziet. Terwijl ik een nieuw mesje heb....Prachtig geprint.
Dat zal er heel authentiek uitzien als je straks van buitenaf naar kijkt.