Boka Sherpa 2021 1:75 => 1:50

Begonnen met de huid. Heb de motoren binnen, de buhlers waren er weer. Dus gelijk 2 besteld. Jeetje in mijn geheugen deed ik er 30 jaar geleden met de bouw van de Smit Londen niet zo moeilijk over...ben ik te perfectionistisch geworden...Afijn, de eerste 2 huidplaten. Op het forum kwam ik wat ongerief tegen over slechte passing van de huid, en zeker de grotere delen. Ben benieuwd waar ik tegen aan ga lopen. Mijn Smit Londen heb ik nog helemaal gebouwd met latjes, dat was een heel gedoe, maar erg vergevingsgezind wat bouwfouten van de spanten betrof, het boog alle kant op. Achteraf best spijt dat ik het model heb weggegeven aan de modelbouwclub EPE...toch eens vragen wat ze er mee gedaan hebben...
Afijn de eerste huidplaten: ik eindig netjes op de helft van een spant. Dus de passing valt mee.
20221017_224615.jpg
 

Bijlagen

  • 20221017_224515.jpg
    20221017_224515.jpg
    116,2 KB · Weergaven: 83
En de 2e huidgangen. Ik heb wat versteviging aangebracht in in de boeg. En er is te zien dat ik 2 deuren heb toegevoegd aan de wand richting de voorkant. Die vond ik op foto's van de fairmount.
20221022_165824.jpg
20221022_170257.jpg
 

Bijlagen

  • 20221022_174449.jpg
    20221022_174449.jpg
    176,2 KB · Weergaven: 79
20211107_132024.jpg
Ik weet niet of ik het hier al heb genoemd, maar wij hebben een houtkachel in de woonkamer, en de deksel en ronde schoorsteenpijp zijn dus ideaal om de huidplaten in hun ronding te buigen. Geen gedoe met water en stoom! Maar gewoon buigen op de kachel. Dat buigen is natuurlijk van belang om een romp met minimale spanning te bouwen.
 
Dat het fijn gaat op de kachel bewijzen deze foto's wel, de beplating ligt er bijna zonder spanning op eerst zonder lijm daarna met.
20221023_131925.jpg
20221023_135619.jpg
 
De laatste grote huidplaten ook al voorgebogen, iets ingekort op de boeg en na plaatsing. Duidelijk zijn ook de hulpstukken te zien die ik achter de huidplaten heb gelijmd. Dit houdt de platen mooi in elkaars verlengde, het maakt de plaatovergangen wat steviger en het scheelt schuurwerk omdat de platen vlakker tegen elkaar gelijmd komen te zitten.
20221023_170945 - kopie.jpg
20221023_171042 - kopie.jpg
20221023_171226_01 - kopie.jpg
20221023_190031 - kopie.jpg
 
Het wordt zachtjes aan tijd om de boegschroef van Raboesch in te gaan bouwen. Ik had al gelezen bij Christiaan Westerink (hoe zou het met hun kindje zijn trouwens...) die hetzelfde model bouwt, dat hij niet verticaal gemonteerd moest worden met het oog op vervanging van de paddel of de motor? Datzelfde geldt dan neem ik aan voor horizontale montage: dan kan ik ook niet meer bij alle vier de schroefjes. In de gebruiksaanwijzing staat wel uitdrukkelijk verticale of horizontale montage. Diagonaal komt het beste uit in mijn model. Wat nu te doen? Tevens llijkt het me handig de draden er alvast aan te solderen. Daar kom ik straks moelijker bij. Op de motor zitten twee duidelijke soldeerpinnen, maar ook twee kleine losse draadjes (in rode cirkels). Heeft iemand een idee waar die voor zijn? Staat niks in de gebruiksaanwijzing. :hammer:
20221024_180957.jpg
 
Ik vermoed dat dat soldeerpinnetjes zijn om een ontstoringssetje aan te solderen.
Zo'n condensatorsetje.

Anders zou hij op de ESC of servo kunnen storen.
 
Laatst bewerkt:
Mwoah.
Ik heb het nooit gedaan en nooit storingen gehad.
Maar om het uit te sluiten zou je het kunnen doen.
Om de kosten hoef je het niet te laten.
Zeker als je de losse condensatortjes bij een elektrowinkel koopt.
Dan zijn ze met een paar dubbeltjes betaald.
(Bij Okaphone bijvoorbeeld https://www.okaphone.com/artikel.asp?id=490007 )

Op dit forum staat er meer over.
https://www.modelbouwforum.nl/threads/motor-ontstoring.255116/

Maar er is nog wel meer te vinden.
Google maar eens op "ontstoringsset modelbouw".
 
Alle geborstelde motoren moet je ontstoren , ook de kleinste die dienen voor de radar bvb .
De frequentie's worden gestoord door de vonken van de borstels in de motoren , ook de 2,4Ghz , zij het wat minder .
En niet alleen op je eigen boot , maar je stoort ook anderen met je niet ontstoorde motoren .
Niet geborstelde motoren veroorzaken geen storingen .
Vriendelijke groeten
Ronny
www.mothvzw.be
 
Moeten is dwang.:D

Mijn 30 jarige ervaring is dat ik nooit last van storingen gehad heb.
En heb altijd gewerkt met behoorlijke karretjes (Decaperms)

Ik wil zeker niet beweren dat ontstoren onzin is.
Integendeel.
Maar puur door onwetendheid, ik wíst gewoon niet dat het kon storen, heb ik het nooit gedaan.
Toen ik eenmaal wel ervan wist is het er nooit van gekomen.
En ik heb nooit last van storing gehad.
Niet bij mij, noch bij anderen.

Maar goed, die setjes kosten geen moer.
Dus waarom zou je het niet doen?
 
Dank u heren voor de reacties, :friends: dat is toch maar weer het mooie van een actief forum. Ik ben van baat het niet dan schaadt het ook niet. Kreeg van een bevriende niet modelbouwer een mooi plaatje geappt. Dat advies en die van hierboven ga ik dus maar over nemen. Het plaatje komt overigens van dit forum :bier: waarvoor dank! uitleg voor de meelezer:
Tussen de mantel en elke pool van de motor moet een 10 nF en tussen beide polen 47nF condensator. Morgen maar eens bij een lokale electronica onderdelen zaak 'shoppen'. Ik wil dat priegelsolderen doen met de motor op de werkbank in plaats van in het vooronder...:D
IMG-20221025-WA0003.jpg

Voor het draadje ga naar:
https://www.modelbouwforum.nl/threads/zenuwachtige-servo-en-motor.266857/
en de foto:
https://www.modelbouwforum.nl/media...stoort-2x-10-nf-nanofarad-en-1x-47-nf.115045/
 
Laatst bewerkt:
De hekrol vanuit de bouwdoos is gewoon een stuk rondhout dat als dummy in het model zou moeten worden gelijmd. Ik had daar al een mooi oplossing voor gevonden: zie pagina 3 van dit draadje.
https://www.modelbouwforum.nl/threads/boka-sherpa-2021-1-75-1-50.279541/page-3
Maar nu ik met het dichten van de romp bezig ben loop ik er tegen aan dat de rol eenmaal gemonteerd en na aanbrengen van de kont van het schip, er niet meet uit kan door de blokken balsa hout die er in gelijmd moeten worden.:eek: :hammer:Op dit forum kon ik geen BB model van de Fairmount vinden met werkende hekrol, wel een voorbeeld hoe het kan in de prachtige sleper Union Sovereign (schrijf ik dat goed?) van Macrabbit:
https://www.modelbouwforum.nl/threads/bouwverslag-union-sovereign.224457/page-4
Maar goed dat is in een epoxy romp. Ik zie mezelf die oplossing niet in deze houten romp toepassen.
Reacties? Graag!
20221025_223011.jpg
20221025_223130.jpg
 
Laatst bewerkt:
In de productomschrijving/handleiding bijgeleverd bij de Raboesch Blue RM410 motor staat dat deze reeds ontstoord is.

"NL HANDLEIDING/GARANTIEBEWIJS Gefeliciteerd, met de aanschaf van uw elektrische borstel motor. Deze motor is ontworpen om uitstekend te werken met de meeste elektrische speed controllers. De motor is ontworpen om zowel met de klok mee als tegen de klok in te draaien. Om de draairichting te wijzigen, verwisselt u de rode en de gele aansluitingsdraad zoals aangegeven in de gebruiksaanwijzingen van uw speed controller. De motor heeft twee ingebouwde condensators met EIA-code: 104 = 0.1 μF."

Af fabriek zijn er dus al de nodige ontstoringscondensatoren op gesoldeerd.
Bij deze motoren met gesloten endbel zitten die dan aan de binnenzijde, en zijn voor de meesten onder ons dus niet zichtbaar of herkenbaar.
 
In de productomschrijving/handleiding bijgeleverd bij de Raboesch Blue RM410 motor staat dat deze reeds ontstoord is.

"NL HANDLEIDING/GARANTIEBEWIJS Gefeliciteerd, met de aanschaf van uw elektrische borstel motor. Deze motor is ontworpen om uitstekend te werken met de meeste elektrische speed controllers. De motor is ontworpen om zowel met de klok mee als tegen de klok in te draaien. Om de draairichting te wijzigen, verwisselt u de rode en de gele aansluitingsdraad zoals aangegeven in de gebruiksaanwijzingen van uw speed controller. De motor heeft twee ingebouwde condensators met EIA-code: 104 = 0.1 μF."

Af fabriek zijn er dus al de nodige ontstoringscondensatoren op gesoldeerd.
Bij deze motoren met gesloten endbel zitten die dan aan de binnenzijde, en zijn voor de meesten onder ons dus niet zichtbaar of herkenbaar.
:rtfm:, heb het doosje nog wel maar om een of andere reden de papiertjes er niet meer bij. Maar bedankt, scheelt weer:thumbsup:
 
Vandaag de boegschroef vastgezet met epoxy lijm. Wat een geklieder is dat, je zou die lijm dikker moeten kunnen maken....ik heb de huid als aanslag gebruikt deze zit bakboord en stuurboord exact gelijk dus de buis van de boegschroef ook. De hoogte netjes opgevuld zodat de buis ook vlak horizontaal in het schip zit.
20221026_231628.jpg
20221026_231150.jpg

Let op het blokje hout aan de onderkant van de motor, zo kan en nog een schroevendraaier bij om het onderste schroefje los te kunnen draaien. Of het me lukt als het nodig is gaan we hoelijk nooit mee hoeven maken :D
20221026_231134.jpg
 
Laatst bewerkt:
Tevens de verschansing van het voordek (upperforedeck) aangebracht. Maar voordien wel met een dremel de te lijmen naad horizontaalgeschuurd om een zo groot mogelijk lijmvlak te krijgen. En de gaten voor de landvasten met een dremel mooi rond geslepen. Ik zie wel op tegen het schuren na de eerste laklaag straks: de houtvezels gaan dan overeind staan. Met de spanten aan de binnen zijde veel lastige hoekjes....Waarom was ik ook alweer houtbouwer geworden? o_ODie ABS jongens hebben het maar makkelijk..... :p
20221026_231158.jpg
20221026_231153.jpg
 
Laatst bewerkt:
Zit nog wel met de hekrol in mijn maag....(zie begin deze pagina: ga ik dat ombouwen en uitneembaar maken of laat ik het?.....
 
Back
Top