Bonsai micro dlg

Dit modelletje is vandaag in Dortmund ook aan mijn vingers blijven plakken. Ben dus benieuwd naar jou bevindingen. Zodra ik er tijd voor heb zal ik hem ook snel bouwen en vliegen.

dat geld ben je normaal al zo'n beetje aan balsa kwijt ja... echt niet duur op zich...
Scheelt ook veel snijwerk :).

Zo, jij bouwt snel zeg! Je bent in dit tempo ruim op tijd voor de eerste ronde NK :lol:

Zie ik nu capstrips op de ribben zitten? De bovenkant ziet er zo donker uit.

Volgende week trainen?

Leon

Het hout is inderdaad met een of andere cnc-machine gesneden, mogelijk laser. Ziet er allemaal erg strak uit.

@ Wartexx: tja, een aanrader? Het is mijn eerste houten vliegtuig dat ik bouw, dus ik heb geen vergelijkingsmateriaal. Ik vind het er wel erg strak uitzien allemaal. Vliegen weet ik uiteraard nog niet, videootjes die men liet zien zagen er wel leuk uit, maar dat zegt natuurlijk lang niet alles.

@ Theo: leuk dat er nog iemand zo'n ding heeft! Ik ben ook erg benieuwd naar jouw ervaringen.

Wat doen jullie met de staartvlakken? Bespannen met folie of behandelen met iets?

MMM, ik vrees dat ik m toch maar niet ga kopen, een vliegvriend van me , zegt dat ik er beter een zelf kan bouwen, dit wordt te zwaar.

Wubbe zei:
Zo, jij bouwt snel zeg! Je bent in dit tempo ruim op tijd voor de eerste ronde NK :lol:

Helaas, Arno is bang dat hij "te weinig tijd" heeft dus deze kleine kistjes zijn automatisch uitgesloten voor het NK..... :?

nope, geen capstrips op de ribben, de ribben zijn in verhouding wel erg dik met 2 mm balsa.

Wedstrijden, neeeeeee, gewoon voor de lol.

Wat zijn jullie allemaal verschrikkelijke zeurpieten wat betreft gewicht zeg! Snap ik ook wel als je wedstrijden vliegt. Eigenlijk maakt het me niet zo heel veel uit of dit vliegtuig nu 90 of 120 gram wordt (sorry voor het vloeken [s:37fbffce4a]120[/s:37fbffce4a]). Ik vind het toch al heel licht. Aangezien het mijn eerste houten kist wordt, zal hij best te zwaar naar jullie zin zijn (teveel lijm en zo), maar dan vliegt hij maar iets harder. Als hij maar lekker vliegt en een belletje kan pakken, dan heb ik het wel naar mijn zin. Bovendien; geeft meer massa je niet een grotere werphoogte?

Vanavond en morgen even niet klussen, moet aan mijn andere hobby (fotograferen) en voor de baas werken. Maandag gaan we sowieso weer druk plakken (en ik heb ook nog een easyglider liggen om te monteren).

ik zat toen ook te balen dat mijn mini 150 gram woog. Komt Arno ineens met een zelfde soort mini van 180 gram dacht ik. Smeet wel 2 keer zo hoog als de rest in vlaardingen. En vloog goed.

Je moet volgens mij een wat dikker profiel combineren met meer gewicht.

Dun profiel en licht gewicht. Zo zie ik het nu een beetje. Heb er nog geen goede "reynoldsgetallen"-onderbouwing voor, maar puur op gevoel.

Ik heb zojuist de ruwbouw van de vleugel afgerond.
Bonsai8.JPG

Gewicht van de vleugel zoals op het plaatje is 27 gram. Is dit oke? Ik vind het in ieder geval mega licht.
Morgen wordt de vleugel door een clublid bespannen. Dat heb ik zelf nog nooit gedaan, eerst maar een keer goed afkijken. De romp en de staartvlakken doe ik denk ik met wat spanlak behandelen (tip van Wubbe). Ik vind dat kale hout wel mooi.

@Fotor,

Een mooi vleugeltje !
Maar ff een tip om deze vleugel nog wat meer stevigheid te geven; op de foto herken ik dat niet maar het zou een goede zaak zijn wanneer er schotjes (webbing) zouden staan tussen de onder en de bovenligger. Deze schotjes waarvan de houtdraad dan vertikaal moet lopen, houden de liggers in principe uit mekaar c.q. op een zelfde afstand van mekaar.
Dit draagt bij in een grotere buigstijfheid wat dit lichte vleugeltje alleen maaar ten goede zou komen !

Arno

@Arno
Te laat, ik heb de vleugel vanmiddag bespannen. Maar de ribben lopen door tussen de liggers, dus de liggers worden door de ribben mooi op gelijke afstand van elkaar gehouden. Zeker met zoveel ribben (ik vind ze erg dicht op elkaar staan).

Zoals je leest is de vleugel vanmiddag bespannen. Het resultaat:
Bonsai10.JPG

Het zit erg netjes in de folie, en de vleugel is nog steeds mooi recht. Het wordt nu echt gaaf.

Gisteren heb ik de elektronica gechecked, alles werkt. De spulletjes:
Bonsai9.JPG

De euro is voor een indicatie van de maat, helaas niet voor de prijs......

Nog wat gewichten voor de liefhebbers: vleugel geheel bespannen 37 gram, besturing (accu + 2 servo's + ontvanger - euro) 17 gram.

Nu vanavond maar wat puzzelen aan de romp. Die bestaat uit de nodige stukjes waarvan het verband niet op voorhand duidelijk is.

hoi fotor

ziet er geweldig mooi uit :D
maar als ik het goed zie op de foto ga je hyperion servo,s gebruiken (kan aan mij liggen maar heb er veel problemen mee gehad )
ze gaan jutteren erg onbetrouwbaar ,ik zou toch voor dymond 4.7 gaan
zou zonde zijn dat je je dlg stuk krijgt door zo,n servo

hij heeft wel heel veel weg van de bug (vind ik ook een heel mooi kistje )

suc6 met de bouw

groeten arnold

Ik heb deze servo's ooit eens voor in een shocky gekocht en was ook niet heel erg onder de indruk, maar ik had ze nog liggen en ze passen goed in de toch wel hele kleine romp. Iemand misschien ervaring met deze of deze servo's? Die van UH zijn wat goedkoper dan die van RCT, maar dan moet je er meteen 2 weken op wachten :? . Ik heb niet zoveel geduld. Misschien deze alvast monteren tot ik nieuwe krijg.

hoi fotor

volgens mij zijn dat ook dezelfde servo,s als de hyperion ,maar dan met een andere naam er op
en voor dat geld heb je bijna een d 4.7
en daar vliegen heel wat mensen mee
mischien dat er nog meer mensen tips hebben(dlg master theo ,weet vast wel iets ,en ook wat betreft levertijd :wink:

groeten arnold

Vanavond een deel van het rompje in elkaar gezet. Alles lijkt goed te passen, maar aan het eind ga ik een aantal stukjes hout overhouden. Geen idee waar die zouden moeten komen. Ik heb niet het idee dat er iets in de constructie mist en op de tekening zijn de stukjes nergens te localiseren. Het zal wel.
Bonsai11.JPG

Bonsai12.JPG

Ik schat dat ik nog zo'n 2 avondjes werk heb om dit kistje af te krijgen.

Back