Bonsai micro dlg

Also mijn Bonsai heb ik gehaalt in Kaltenkirchen op de DM.
Zo een moest ik gewoon hebben.
in 2 avonden gebouwd.
Ik moet zeggen de bouwdoos is prima.
Volgende dag gevlogen en man moet zeggen niet schlecht.
Bij het werpen moet je allen oppassen dat je de klein rakker eerder loslaat als een full-size DLG,
doe je dat niet draait hij op de zijkant en de hoogte is schlecht.
Tijdens het vliegen is me opgevallen dat het hoogteroer prima is maar op het
zijroer vrij traag en te weinig uitslagen mogelijk zijn.
De Bonsai kan je heel mooi mini-belletjes mij uitdraaien.
Mijn bonsai weegt 86 gramm uitgerust met 1x 145maH Lipo
2xgws iq40(afgespeckt 3,5gr) Servo's en
een MZK Penta ontvanger(2,2gr).
Langste vlucht tot nu toe waren 4 Min.
Hoogste Werphoogte gemeten met een zlog waren 34 Meter.
alles in allen een mooi vliegertje voor tussendoor.

CU Henk

Voor iedereen die het nog niet heeft gezien, de Bonsai wordt op de site van RBCkits al aangekondigd. Kortom hij komt in het assortiment :D

Ik heb al een mailtje gestuurd. Ik heb nu wel een eigenbouw kistje (wacht nog op de accu), maar als ik dit draadje lees ga ik gewoon ook maar een Bonsai kopen.
Kan ik het eigenbouwsel mooi gebruiken om de techniek te leren. Scheelt vast schade aan de Bons :P

[edit]

overigens dit is een fotootje van mijn eigen bouwertje:

IMG_1726%20%28Small%29.JPG

in essentie een BUG maar met een staart die lijkt op die van de bonsai.

normal_IMG_1727%20%28Small%29.JPG

Kistje is zo licht dat ik maar afgezien heb van een werpstift. Als ik de accu meetel (volgens de site 5 gr) zou het vliegklaar gewicht op 103 gram komen.

[/edit]

Jouw besluit om vanwege het gewicht geen werpstift te plaatsen snap ik niet.
Mijn Ofa's wegen onder de 100 gram en ik moet er niet aandenken daar geen werpstift in te plaatsen

Theo zei:
Jouw besluit om vanwege het gewicht geen werpstift te plaatsen snap ik niet.
Mijn Ofa's wegen onder de 100 gram en ik moet er niet aandenken daar geen werpstift in te plaatsen

In essentie is het 'gewoon' een BUG. De vleugel is in zijn geheel overgenomen. Is voor het eerst dat ik iets van scratch bouw. Wel eens wat houtbouw pakketjes in een VER verleden gedaan, maar toen nog gewoon met alles met houtlijm en spanpapier. Spannen heb ik altijd aan anderen overgelaten. in die tijd ook geen RC, tenminste voor mij niet (veel te duur). Ik had/heb gewoon mijn twijfels of dit wel gaat vliegen en ook sterk de indruk dat een werpstift het ontwerp van de vleugel nadelig beïnvloed. Ik heb nog geen BUG vleugel met een stift gezien. Ik kan er achteraf toch nog wel een stift inzetten? Hoewel ik nog niet goed voro ogen heb hoe ik de krachten op de stift de vleugel in leidt, zonder dat ik de stift uit de vleugel trek!

Oke. Je gaf in je eerdere post een relatie aan tussen het gewicht en het besluit om geen stift te plaatsen. Jouw argument is bovenstaand bericht begrijp ik.

Om later een stift te plaatsen in dit kistje kan maar je zult de constructie behoorlijk aan moeten passen. Ik heb in mijn Bugs vroeger de koolstof ligger helemaal door laten lopen tot de tip. Dus niet direct na het laatse laten stoppen. Dit geeft de tip veel extra stevigheid en een stift is beter te plaatsen.

Hunter,

Erg mooi. Op mijn Bug had ik wel een werpstift zitten. Ging prima hoor. Je
moet er wel voor zorgen dat je hem goed verbindt met de hoofdligger.
Kijk eens voor de aardigheid op het Bug draadje
Cheers

Bart

de materiaalverzamelaar zei:
Hunter,

Erg mooi. Op mijn Bug had ik wel een werpstift zitten. Ging prima hoor. Je
moet er wel voor zorgen dat je hem goed verbindt met de hoofdligger.
Kijk eens voor de aardigheid op het Bug draadje
Cheers

Bart

Thanks, ik ben voor de eerste keer behoorlijk tevreden. Ik wacht nog op UH voor de accu. Wil heel graag weten hoe/of dit dingetje gaat vliegen :?

Dat draadje heb ik wel al 100 keer doorgespit. Ik kan daar alleen maar vinden dat Theo aangeeft dat een werpstift niet nodig.
Theo zei:
Een werpstift is voor de Bug niet nodig. Je pakt de tip gewon tussen duim en wijsvinger

Ik zie het ook niet terug op foto's. Of ik zit in het verkeerde draadje, of ik heb een andere bril nodig 8O

Ruud

Theo zei:
Oke. Je gaf in je eerdere post een relatie aan tussen het gewicht en het besluit om geen stift te plaatsen. Jouw argument is bovenstaand bericht begrijp ik.

Om later een stift te plaatsen in dit kistje kan maar je zult de constructie behoorlijk aan moeten passen. Ik heb in mijn Bugs vroeger de koolstof ligger helemaal door laten lopen tot de tip. Dus niet direct na het laatse laten stoppen. Dit geeft de tip veel extra stevigheid en een stift is beter te plaatsen.

Ja een quote van mijzelf.
Nee ik heb inderdaad vroeger in de bug geen werpstift gemaakt. Wel heb ik de ligger door laten lopen tot aan de tip. De tip knikt dan minder snel na vaak gooien.
Ik heb de Bug nooit van een werpstift voorzien maar ik moet er niet aan denken mijn Ofa's zonder stift te moeten gooien, terwijl deze op hetzelfde gewicht zitten als de Bug. De Ofa is toch een heel ander kistje

Jij hebt getwijfeld tussen wel of niet een stift in de Bug. Wil je echter later alsnog een stift in de tip plaatsen zul je deze moeten verstevigen

Ik denk dat we elkaar verkeerd begrepen hebben, en je hebt dus geen bril nodig :)

Theo zei:
Jij hebt getwijfeld tussen wel of niet een stift in de Bug. Wil je echter later alsnog een stift in de tip plaatsen zul je deze moeten verstevigen

Ik denk dat we elkaar verkeerd begrepen hebben, en je hebt dus geen bril nodig :)

Gelukkig maar, ik heb al een bril en die was duur genoeg 8O
Gezien jouw reacties en de DLG draadjes denk ik niet dat ik nog een stift ga plaatsen. Ik ben best blij, nee heel blij met het resultaat tot nu toe hoor, maar het blijft voor mij een oefenproject. Eerst mijn eigen brouwsel maar eens laten vliegen en wat ervaring opdoen. Kan ik mooi alle werptechnieken proberen en oefenen. Ik heb de 'boys' afgelopen zondag weer bezig gezien (ik stond even te kijken met mijn familie op de dijk bij Noot). En het lijkt me gewoon erg leuk. Maar ja hij is klaar, ik sta te popelen en ik heb alles behalve de lipo. Diet zit ergens tussen Hong Kong en hier. In ieder geval deze kist dus als trainer en dan een Bonsai, want dat vindt ik nog steeds een erg leuk model.

Hoop in ieder geval dat we snel eens samen kunnen gooien, kan ik vast veel van leren :lol: :D

Zo, vandaag voor de allereerste keer aan een wedstrijd meegedaan, met de Bonsai natuurlijk. Erg gezellig, en het weer - hoewel zeker niet ideaal - viel niet tegen. Een aantal mensen zijn eens komen kijken bij de Bonsai en de reacties waren allemaal erg positief. Vrijwel iedereen vindt het een heel geinig kistje.

Ik heb nu eindelijk eens wat vergelijkingsmateriaal. De volgende dingen zijn me opgevallen:
- zonder wind gooi ik beduidend lager dan de andere mini's. Dan heeft de Bonsai ook nogal de neiging op zijn kant te gaan meteen na het werpen. Ik heb niet het gevoel dat dat me veel verlies geeft (met rechtdraaien houdt hij redelijk zijn energie), maar bevorderlijk is het natuurlijk ook niet. Ik ben er nog niet helemaal uit of mijn lagere starthoogte komt door het model (klein en licht) of door mijn werptechniek. Het zal wel een combinatie van beide zijn.
- met stevige wind kom ik wat betreft werphoogte een stuk beter mee met de rest van het veld. Misschien hielp het dat ik met wat lood vloog. Ook kantelt de Bonsai na de worp dan nauwelijks meer. Apart.
- ook met stevige wind komt de Bonsai redelijk tegen de wind in, niet slechter dan wat grotere en zwaardere modellen.
- de daalsnelheid van de bonsai zonder thermiek is een fractie hoger dan de meeste andere modellen. Dit zal komen door de kleinere spanwijdte en relatief kleine slankheid.

Al met al heb ik met dit vliegtuigje een lichte voorkeur voor een windje. Nu zou ik hem graag nog eens testen met niet teveel wind en een beetje goede thermiek in een veld met andere mini's (volgende wedstrijd??). Eens kijken hoe ik in de bellen mee kan komen.

hunter58 zei:
overigens dit is een fotootje van mijn eigen bouwertje:

IMG_1726%20%28Small%29.JPG

Helaas, helaas

Dit bouwsel gaat zo niet vliegen :(

Ik was er al een beetje bang voor, maar ik krijg hem met geen mogelijkheid in balans. Zelfs met alles voorin gepropt moet er nog gewicht bij. Niet zomaar een muntstuk, maar wel zo'n 20 gram. Totaal gewicht van de kist wordt me dan veel te hoog. Ook zit de apparatuur dan niet lekker. Nee dat wordt niks. Misschien nog een nieuwe romp maken die wat langer is. Maar zo gaat het niet lukken. Om de misère compleet te maken heb ik ook nog eens een ontvanger in storing. Mijn 3 weken geleden nieuw gekochte Jeti Rex 5+ vertoond kuren. Alleen als ik stevig op de zijkanten druk, en dan bedoel ik echt stevig 8O , komt hij tot leven anders is hij zo dood als een pier. Nu heb ik nog een Hitecje liggen, maar die krijg ik niet eens in de romp. Ik heb dat geprobeerd en drukt toen met mijn hand dwars door de bovenkant van de romp. Ook daar schade. Hij heeft nog niet eens gefladderd!!

Maar goed, ik wil toch naar een Bonsai en ik heb nog een mini piper in bestelling staan en er komt ook nog een Felixje aan die ik kan ombouwen en ik loop nog te denken aan een slowstickje. Ik heb ook nog een monsun (rubber powered) op de bouwtafel liggen. Dus rampzalig is het nu ook weer niet. Ik heb van de bouw weer een hoop geleerd en dat is ook veel waard. Aleen die Jeti, daar baal ik echt van :cry:

Als je het ding anders toch niet gaat gebruiken; zaag eens het onderste kwart van je kielvlak eraf (of zelfs gewoon de hele onderkant).

Dat scheelt je gewicht in de staart. Dat gewicht heeft ook nog eens een grote arm tov het zwaartepunt, dus mogelijk zijn dan je gewichtsproblemen opgelost.

hezik zei:
Als je het ding anders toch niet gaat gebruiken; zaag eens het onderste kwart van je kielvlak eraf (of zelfs gewoon de hele onderkant).

Dat scheelt je gewicht in de staart. Dat gewicht heeft ook nog eens een grote arm tov het zwaartepunt, dus mogelijk zijn dan je gewichtsproblemen opgelost.

Dat zou een mogelijkheid zijn. Ik heb er nog eens een nachtje over geslapen..nou ja een paar uuurtjes :) , Ik maak misschien toch nog een nieuw rompje voor die achterlijk 'grote' Hitec. Eigenlijk is dat zo gebeurd. Kan hij in ieder geval een keer vliegen. Ben vandaag de hele dag druk, denk ik er nog even over.

Hunter,

Niet zagen, lood voorin de neus en vliegen. Bij mijn Bug moest er ongeveer ook 20g in.
De jeti vervangen door een MZK penta profi. Een Bonsai is leuk maar vliegt niet veel
beter dan een Bug, en aan een Bug kan je ook veel plezier beleven.
Cheers

Bart

crins zei:
En als je de onderkant van je kielvlak af zaagt is ie vrees ik niet meer te DLG-en....

Mijn eerste reactie was zoiets van weg met dat ding, maar daarvoor is dit kistje veel te leuk. Ik heb helaas in mijn poging om een andere ontvanger te plaatsen terwijl ik nog wat opgefokt was de hele bovenkant van de romp in elkaar gedrukt. Maar dit kistje gaat WEL vliegen. Als ik van de week even tijd heb maak ik gewoon een nieuwe romp en dan gaat alles er gewoon netjes in. Kielvlak weghalen is inderdaad geen optie want ik wil de nodige stabiliteit hebben om een discus start te kunnen maken.

De bonsai blijft wel hoog op de lijst staan hoor, kijk zo'n beetje dagelijks bij RBC :)

hou jullie op de hoogte.

k was er al een beetje bang voor, maar ik krijg hem met geen mogelijkheid in balans
Hoe is de aansturing van de roeren? Single pull?
Kun je de staartvlakken lichter maken? dat scheelt een stuk in de neus, qua balans.

Op RCGroups in de Bug-discussie lees je ook vaak dat ze de neus te kort vinden om hem goed in balans te krijgen.
Ach, bij de bouw van de nieuwe romp/neus hoef je niet op gewicht te letten. Maak hem maar lekker stevig :wink:

De vliegprestaties van een goed gebouwde Bug zijn volgens mij niet lager in dan de bonsai, het is zeker de moeite waard om hem vliegbaar te maken :yes:

Leon

Wubbe zei:
k was er al een beetje bang voor, maar ik krijg hem met geen mogelijkheid in balans
Hoe is de aansturing van de roeren? Single pull?
Kun je de staartvlakken lichter maken? dat scheelt een stuk in de neus, qua balans.

Op RCGroups in de Bug-discussie lees je ook vaak dat ze de neus te kort vinden om hem goed in balans te krijgen.
Ach, bij de bouw van de nieuwe romp/neus hoef je niet op gewicht te letten. Maak hem maar lekker stevig :wink:

De vliegprestaties van een goed gebouwde Bug zijn volgens mij niet lager in dan de bonsai, het is zeker de moeite waard om hem vliegbaar te maken :yes:

Leon

De aansturing van de roeren gaat via single pull met 0.3mm veertje en een nylon vislijn. De staart zelf is gemaakt van twee 1mm balsa plankjes die haaks op elkaar zijn verlijmd. Daarna is de vorm uitgesneden en geschuurd. Met een schuurplank is wisselend aan beide kanten geschuurd tot de dikte weer ongeveer 1mm was. Daarna is het geheel rijkelijk behandeld met dunne CA. Is redelijk sterk en toch heel licht. Wel heb ik een klein stukje verenstaal aan de onderkant zitten om de klappen op te vangen. Ik heb nog wel een fotootje:

IMG_1727%20%28Small%29.JPG

Het probleem zit gewoon in grote van de romp en de gebruikte materialen. Moet je maar eens opletten:
Rex ontvanger 5 plus: 7 gram
Towerpro servo's 2 x 5 gram
lipo cel 180mAh 5 gram

totaal iets meer dan 20gram verdeel over de romp. Daarom moet alles voorin zitten en lukt het nog niet. Als ik even tijd heb maak ik een nieuw rompje dat gewoon iets langer is, dan zou het moeten lukken. Hou jullie wel op de hoogte.

Ruud

:hammer: Ik had hem gewoon in Duitsland moeten kopen toen ik hem daar zag. Scheelt 12 euro + verzendkosten, ik heb hem nu ook besteld.

Back