Stoompomp
In Memoriam
Ik draag geen gehoorbescherming als dat mijn persoonlijke veiligheid ten goede komt.
Daar ging ik vroeger, in mijn jonge jaren ook van uit. Ik werkte toen in de machine kamers van mammoet tankers.
Hierbij moet je denken aan schepen van >260.000 ton, scheepslengte >300meter, met een tweetakt diesel 9 cilinder motor van 2.500 pk/cilinder of een stoomturbine installatie met meer dan 50.000 pk. Daarnaast nog alle hulpwerktuigen, turbine aangedreven pompen en de diesel aangedreven generatoren.
Kort samen gevat: Het gezegde is: "Een beetje man kan er tegen"'
Waarschijnlijk ben ik geen "Beetje" man, maar misschien een "hele" man, want mijn gehoor is door de herrie onherstelbaar beschadigd.
Zo danig ernstig, dat ik naast een gehoorapparaat in het ene oor een CI (cochlear Implantaat) in het andere oor heb.
Door dit implantaat, je moet het zien als een soort van electrode, die in het slakkenhuis van het gehoor is aangebracht.
Een zender, achter mijn oor, geeft door middel van draadloze sturing, door de huid heen, de geluiden door naar de elektrode in mijn oor..
Misschien is heb ik duidelijk gemaakt, waarom ik zoveel tijd/commentaar geef op veiligheid.