Boot kopen

Hey,

Lipo en Brushless is nog niet nodig voor mij. Ik zal eerst alles gebruiken wat ik al heb en als dat niet meer mogelijk is maak ik de overstap :)

Kan er iemand zeggen wat de precieze oorzaak is van het lawaai bij die 1e motor? Ik weet dat hij kapot is, maar kzou graag weten wat het is ;)

Mvg

hallo

zelden maar ik moet barry gelijk geven
een rot versleten motor
een motor in de speed wereld heeft maar een korte levensduur
soms maar 1 dag
groetjes raf

Ik ben vandaag begonnen met de herstellingen. De binnenkant eruit gehaald en de gaten geboord ongeveer waar de scheurtjes eindigen. De andere motor is nu ook klaar om ingebouwd te worden, hij moet alleen nog ontstoord worden.
Er moet ook een nieuwe antennedraad op de ontvanger gesoldeerd worden.
Accupack zal ik laten voor wat het is, dan opteer ik liever voor een Ubec. Hopelijk kan ik morgen al wat polyesteren en dan de buitenkant opvullen met epoxyprimer.

Mvg

Vincent,

Je romp is epoxy, daar zal polyester slecht op hechten, je kunt beter epoxy gebruiken, dan zal de boel niet bij de eerste tik weer losspringen...

Groeten, Jan.

Hey Jan,

Indd ik had daar niet over nagedacht. Ik heb deze ochtend nog dezelfde opmerking gemaakt. Dus dan zal ik achter epoxy moeten gaan :)

Na een (veel) te lange periode is er eindelijk wat nieuws. Na de crash had ik helemaal geen zin meer om eraan te werken maar sinds vorige week ben ik weer bezig. Alle nieuwe elektronica is aangekocht: nieuwe regelaar, batterijen, failsafe en een vaste antenne.
Ook heb ik vandaag epoxy gekocht, dus vanaf morgen kan ik aan de slag!

Een kleine vraag bij het leggen van matten: Is het beter eerst een laag epoxy aan te brengen en daarna de mat erin 'impregneren'? Of is het beter de droge methode te gebruiken? Dus de mat erop leggen en dan epoxy erover smeren? :confused:

Eens dat gedaan is zal ik het afwerken met epoxyplamuur, ik hoop dat het tegen maandag gedaan is. Kan ik varen met alleen de plamuur? Als ik het mij goed herinner is Epoxy niet UV bestendig maar wel waterbestendig, klopt dat?

Morgen zet ik de foto's erop!

Mvg

Hallo Vincent,

Welkom terug!

Je hebt het over epoxy, dus ik neem aan, dat je glasweefsel hebt gekocht en geen glasmat.
In glasmat zit namelijk een z.g.n. 'binder' die oplost in polyester, maar niet in epoxy...

Ik heb nét een soortgelijke schade aan één van m'n eigen boten gerepareerd en ben alsvolgt te werk gegaan:
1) Losse gelcoat verwijderen en de binnenzijde van de naad opruwen met schuurpapier.
2) ontvetten met aceton.
3) glasweefsel in geschikte stukken knippen, ik heb stukken van 2 x 2 tot 3 x 3 cm gebruikt.
4) met plakband de naad goed dicht trekken, een lang stuk in de lengte eroverheen, zodat het niet kan lekken.
5) met een penseel met een lange (of verlengde) steel epoxy aanbrengen binnen in de boot.
6) met het penseel de stukken glasweefsel steeds deels overlappend van de punt naar achteren aanbrengen en het weefsel met het penseel aantippen, tot het verzadigd is met epoxy.

Gebruik niet teveel epoxy, het glasweefsel mag niet glimmen van verzadiging, het moet er 'droog' uitzien, anders krijg je plassen en/of zakkers.

Gebruik handschoenen, een allergie is zomaar opgelopen...
Om goed te kunnen 'zien' wat ik doe, werk ik boven een felle lichtbron (halogeenspot van 150W), zodat het licht dóór de romp schijnt en ik beter zicht heb op waar de stukken glasweefsel terechtkomen.

Goed laten uitharden in een warme omgeving (liefst een paar dagen).

De tape verwijderen en de beschadigingen aan de buitenzijde plamuren en spuiten.

Groeten, Jan.

Hey, thx!

Ik heb indd glasweefsel (zat samen in een polyset maar het is glasweefsel en geen mat) De epoxy heb ik er nog eens apart bijgekocht :rolleyes:

Ik had ook zoiets in gedacht zoals u het beschrijft, dus morgen ga ik zo aan de slag. Dat met die lamp is een goeie tip, ik zal het zeker ook gebruiken.
Normaal gezien ging ik 2 matten aanleggen aan de binnenkant en als dat gedaan is van buitenaf afwerken met plamuur. :)
Handschoenen en een penseel heb ik ook al :mrgreen:

Mvg

Edit: Ik heb juist op het net gelezen dat ook niet alle weefsel combineerbaar zijn met epoxy (zoals pompebled al zei) Zou ik dan beter eens testen als het lukt? En op wat moet ik dan letten? Alle hulp is welkom!

Laatst bewerkt:
Hallo Vincent,

Ik gebruik altijd keper geweven glasweefsel in verschillende diktes, dat laat zich mooi in alle mogelijke hoeken plooien.

Ik weet alleen dat mat voorzien is van een binder, bij glasweefsel heb ik daar nog nooit van gehoord.

Groeten, Jan.

Hey Jan,

Ik ben deze ochtend nog naar een epoxy verdeler geweest. Hij heeft me verder kunnen helpen :) Het komt er dus op neer dat je het (bijna) altijd mag navragen als het combineerbaar is :rolleyes:

Dus sebiet ga ik aan de slag :mrgreen:

Dit weekend ben ik er toch niet aan begonnen want elke zondag is er een verhuis Brugge - Gent :) Aangezien de epoxy een paar dagen moet drogen wou ik het risico niet nemen om problemen te krijgen tijdens het vervoer :p

Eerst foto's:

Photo-0138.jpg

Alle elektronica

Photo-0139.jpg

Het uitfrezen van de schade

Photo-0140.jpg

Epoxy ed :cool:

Ik ging gisteren met epoxy werken maar ik ben er niet geraakt :rolleyes: Alle voorbereiding is gedaan, dus vnvd moet het wel af zijn.

Eerst de boot ingetaped:

Photo-0141.jpg

Ik had geen dikke plakband mee, maar ik had ergens gelezen dat het ook lukt met keukenfolie.

Daarna allemaal rechthoeken/vierkanten glasweefsel uitgesneden:

Photo-0142.jpg

Vandaag las ik dat de epoxy 100:60 (gewichtsverdeling) verdeeld moet worden. Aangezien ik hier geen weegschaal heb, heb ik via wat simpel rekenwerk alles naar ml water omgerekend. Dus vnvd is het alleen nog maar mengen en aansmeren :p

Als er iemand eens wilt controleren zal ik gerust kunnen verderwerken:
(voor de inhoud heb ik de afmetingen van het 'blikje' genomen, het gewicht stond erop vermeld)

Component A: 625g voor 9.4248 E-4 m³ ==> 663.15 kg/m³
Component B: 375g voor 7.0685 E-4 m³ ==> 530.52 kg/m³

Mengverhouding 100:60

Stel: neem 100 ml Component A ==> 0.00663 kg
Door de verhouding 100:60 moet B: 0.03979 kg ==> 75.002ml.

Normaal gezien moet het wel juist zijn :-)

Laatst bewerkt:
Juist klaar met de epoxy. Nog 1 probleem: mijn penseel was niet lang genoeg en ik kon hem met niets deftigs verlengen :rolleyes: Dus morgen ga ik een nieuw halen en het puntje van de neus nog doen. Dat is natuurlijk het grote nadeel als je zondag alles al moet voorbereiden. :evil:

Soit hier al wat er gebeurd is:

Kap

Photo-0143.jpg

Achterkant (er komt een andere waterkoeling op via de druk tgv de propwash)

Photo-0144.jpg

Zo ver ben ik geraakt aan de voorkant

Photo-0145.jpg

En nu eerst gaan slapen want morgen heb ik vroeg les. :mrgreen:

Mvg,

Vincent

Twister Rebuild

Na 2 jaar 'prutsen' ben ik er eindelijk toch geraakt...
De Twister is af en vaarklaar!

De boot is nu voorzien van een Robbe Navy regelaar (type ken ik niet wegens 2e hands gekocht en zonder handleiding. Het stickertje aan de voorkant is ook verdwenen)

Voor de motor heb ik een pack van 14.4V en voor de regelaar 4.8V.
Van de motor zelf heb ik ook geen specificaties. (ik vermoed een speed700 of iets dergelijks)

Nu is de Twister ook voorzien van een fail safe om verdere problemen te vermijden.

Ik ben vandaag gaan varen met dit als resultaat:

[URL="
- Twister[/URL]

De regelaar heeft soms de neiging om af te slaan heb ik de indruk. Bij 40sec zie je dat hij moeite heeft om vaart te maken. Nu weet ik niet precies aan wat het zou kunnen liggen.. Heeft iemand soms een idee?

Het kan zijn dat de regelaar de stromen niet aankan en soms afslaat, maar daar ben ik niet zeker van.

Het viel ook op dat hij vooral in de bochten afsloeg en niet echt tijdens glijvaart. Ik heb alles overlopen en op het droge werkt hij zoals het moet.

Dus als iemand ideeën heeft, dan hoor ik het graag!

Mvg,

Vincent M.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Vincent,

Ann de kleur te zien zou het een Navy 570 kunnen zijn, als de regelaar ook een achteruit functie heeft is het een 353R.

Weet je zeker dat de waterkoeling goed werkt?
Het lijkt erop of de regelaar afschakelt/terugregelt alsof 'ie te warm wordt.

De vaarstijl op het filmje is ook niet ideaal, veel starten en stoppen, daarvan wordt de regelaar ook warm.

Is de motor voorzien van ontstoring?
Welke prop gebruik je in het filmpje (de snelheid valt me namelijk wat tegen)?

Groeten, Jan.

Hallo Jan,

Dankjewel voor je reactie!

De regelaar heeft geen achteruit functie, dus de kans is groot dat het een 570 is.

Motor en regelaar waren koud na het varen (+- 5 minuten), de batterijen amper lauw, dus ik denk dat de koeling naar behoren werkte. Maar ik zou foto's moeten nemen tijdens het varen om dat te bevestigen.

De motor is tevens voorzien van ontstoring. De antenne is een vaste antenne (als dat er iets toe doet)

De prop is een aangepaste prop (zwarte kunststof van Graupner, maar ik weet niet welke serie) van Ivo met diam 45.

Het starten en stoppen ligt niet aan mij, maar aan de regelaar die afslaat. Als het aan mij lag, minder ik alleen gas voor de bochten :-)

Mvg,

Vincent M.

Hallo Vincent,

Het wegvallen komt alleen na een bocht voor, het lijkt erop dat de spanning van de ontvangerbatterij inzakt door de servo, waar je regelaar op reageert met het terugregelen van de motorstroom.

Iets anders zou ik zo niet kunnen bedenken.

Probeer het eens met 5 penlights als ontvangerpakket (wel minimaal 2200mAh nemen), dan heb je een hoger voltage en als het fenomeen zich dan niet voordoet...

Ik vind 4 cellen sub-C ook rijkelijk zwaar als ontvangerpakket, maar da's je eigen keuze.

Groeten, Jan.

Hallo Jan,

Thx voor uw reactie!

Ik weet dat sub-C cellen zwaar zijn als ontvangerpakket, maar ik had er juist 4 over.

Het wegvallen komt meestal voor na / tijdens een bocht maar soms ook tijdens het rechtdoor varen.
De servo is digitaal en vraagt dus veel stroom (heb ik mij toch laten wijsmaken) Daarom dat ik zo'n zwaar ontvangerpakket heb genomen. Maar ik zal je raad opvolgen en eens proberen met 5 cellen.

Mg,

Vincent M.

Back