Boot kopen

Er kwamen wat 'carbondraadjes' (ik weet niet hoe ik het anders moet noemen) los aan de rand. Ik heb het carbon dus hier en daar gelamineerd. Nu zit alles erop en kan ik alles volledig inbouwen.

Ivo had mij er indd voor gewaarschuwd dat een mooie laklaag niet lang ging blijven :D Indien ik de vooropgestelde snelheid haal natuurlijk...

Maar dat bekijk ik straks wel!

Zondag is wssn een goeie 'infodag'. Ik zal mijn best doen om er te geraken.

MVG

bwajaat begot.....We zijn niet allemaal tegelijk aan het varen.
Ik breng trouwens me'n in aanbouw zijnde MONSTER MONO 3 mee,om even wat uitleg voor het perfecte balanspunt te bepalen.
Wie weet gooi ik hem er wel in Zondag.

hallo barry
??????die betonne bodem je hebt een speed boot geen duikboot he
en ja het is er eigenlijk niet erg diep LOL
bij ons is het dieper maar daar raken zo ook met de hydro boten de bodem
zolang ze maar niet vast komen te zitten is het niet erg
de requpe is mijn handel
en het zou droog blijven zeggen ze dus jullie en wij mooi weer zondag
groetjes raf

Ik heb zojuist de spanning gemeten als hij in het water ligt.
Zonder belasting (dus op het droge) krijg ik een spanning van 16.9V op de motor. Dus dit is de spanning na de regelaar.

Als de schroef volledig onder water zit en ik geef volgas, dan blijft hij steken op 9.5V.
Indien ik de neus wat naar beneden duw zodat de schroef half in het water komt, dan krijg ik 14.5V

De directe spanning op mijn cellen is: 20.1V
Maar als ik gas geef (schroef draait droog) dan zakt de spanning van mijn cellen naar 17 tot 17.1V (en ik krijg dan 16.9V tot 17V na mijn regelaar)

Is een spanningsdaling van 3V opmerkelijk? Ik vind het allezinds veel, maar mssn is dat normaal? (Ik ben een leek ivm batterijen)

Ik heb nog een pack liggen maar die zal ik vnvd eens testen, nu moet ik naar de les.

MVG

Btw: het voltage klopt niet in absolute waarde (20.1V ipv 15.6V) Maar de spanningsverschillen kloppen wel.

Laatst bewerkt:
Hallo Vincent,

Als ik het zo lees, lijkt het erop, dat je cellen een beetje gaar zijn en het gevraagde voltage niet meer kunnen leveren...

Groeten, Jan.

Hallo,

Oké, dus het zou aan de cellen liggen?
Kan ik dan 10 cellen + 2x 3 cellen aansluiten? Dit zou dan die 2V compenseren. Of is dit een gevaarlijke gok? Want ik wil hem toch graag eens hard zien varen :)

MVG

hallo

als je cellen gaar zijn dan zijn ze allemaal gaar
resicleren die ellende en nieuwe halen
je kan geen cellen bij een pak bij voegen dat gaat gewoon niet
er is reeds genoeg over geschreven
alles wat in serie staat in 1 keer leeg varen en ook alles ineens weer opladen
kan je lader dat niet aan dan een keuze maken
ofwel een nieuwe lader of op minder cellen gaan varen
vroeger het probleem met gepuchte en gematchte cellen paketten want die waren maar voor de auto's met 6 cellen en boten varen met 7
daarna is GP en andere paketten met 7 cellen gaan uit brengen

het is gelijk een ferarrie of formule 1
of je nu wedstrijd vaart of niet je hebt een machine die voor wedstrijden gemaakt is en dat kost handen vol geld
al vaar je voor je plezier de slijtage die je boot ondergaat is dezelfde als tijdens een wedstrijd (als ze je niet raken of jij hun niet raakt)
vaar je met je schroef tegen caviteren aan dan gaat ze stuk wat je ook vaart wedstrijd of fun
lagers ,assen ,motor alles draait op 100% of zelfs meer (motor op over spanning)
dus verslijt het ook naargelang
daarom schreef ik in mijn vorige posting (handen vol geld)

groetjes raf

Laatst bewerkt:
Hallo,

Oké, dus het zou aan de cellen liggen?
Kan ik dan 10 cellen + 2x 3 cellen aansluiten? Dit zou dan die 2V compenseren. Of is dit een gevaarlijke gok? Want ik wil hem toch graag eens hard zien varen :)

MVG

Hallo Vincent,

Je hebt nu de dip in Voltage gemeten, de kans is natuurlijk levensgroot aanwezig, dat de stroom even hard inkakt onder last.
Het toevoegen van andere/meer/verse cellen zal daar niks aan veranderen, de brakke cellen zullen slecht blijven functioneren...

Ik geef Raf gelijk; deze cellen naar het klein chemisch afval en 12 (of 14) nieuwe cellen.

Als je voor nieuwe cellen gaat, zorg dan wel, dat ze vóór gebruik in de boot met 1/10C gelijkgetrokken zijn (20H+), anders loop je het risico, dat je gelijk je cellen beschadigd.

Groeten, Jan.

Hallo,

Ik ging deze middag de stroom meten, maar die zal wssn even vlug inzakken als de spanning.
Ik weet dat het geen nut heeft om nieuwe cellen tussen oude cellen te plaatsen.
Maar ik bedoelde het volgende: In plaats van 15 (brakke) cellen te gebruiken, neem ik er 18. Aangezien er toch een spanningsval is, zal de uitgansspanning nu meer aanleunen bij de 20V ipv 17V.

Mag dat of zal dat mssn overkill zijn?

MVG

Hey,

Brakke cellen blijven brakke cellen. Met alleen een spanning ben je er niet. er moet ook stroom geleverd worden! brakke cellen slaan gewoon weinig stroom op. ook zou je boot dieplood gaan wegen als er nog meer onnodige cellen bijkomen.

Je zult echt je cellen bij het kca moeten brengen en gewoon nieuwe moeten aanschaffen. je zult verbaast zijn wat een snelheid er met nieuwe cellen in zit. (na een stuk of 5 a 8 keer zijn de cellen op volle sterkte).

Het is een keertje duur maar de accu is het aller belangrijkste in je boot, die bepaalt of je boot snel of langzaam gaat en hoelang dat gaat.

Ook is het aan te raden om je accus in een keer te laden. ik zou (als je daar het geld voor hebt) een andere lader aanschaffen en degene die je nu hebt op marktplaats zetten. een andere lader hoeft niet perse nieuw te zijn, ook op marktplaats kun je wel is wat leuks vinden. (als je er een beetje moeite voor neemt kun je daar aan hele leuke dingen komen voor erg goedkoop(zo houdt ik mijn hobby ook een beetje betaalbaar))

Groetjes,

Jelmer

Hey,

Ja indd, qua gewicht zal het nadelig zijn. Ik zal straks toch eens de stroom meten, zo kan ik het vermogen berekenen dat de cellen nog hebben.
Als ik het mij goed herinner bepaalt de spanning het toerental en de stroom is afhankelijke van de belasting.

Maar ik zal mij zowiezo eens informeren over nieuwe cellen.

MVG

hallo

en een nieuwe lader
en pak cellen met soldeer lippen en geen gelaste
soms wat moeilijk te begrijpen voor sommige maar hier nog eens de uitleg
als de stroom over die gepuntlaste plaatjes moet dan komt hij eerst door drie heel kleine lasjes
dan door een plat niemandalletje en dan terug door drie puntlasjes naar de volgende cel
en dit zo door een 15 tal cellen
dus veel weerstand en veel warmte en dus minder in de motor
begrepen of hedde het verstoan
lekker dikke koperen bruggetjes en solderen of laten solderen als je niet over een grote soldeer bout beschikt > 500 watt
hoe groter hoe minder lang dat de cellen op hun donder krijgen van de warmte

groetjes raf

Als je Zondag naar Linkeroever komt,knal ik even een 4s5000Mah LIPO in je boot.
Dan zal je hem snel zien gaan & zonder dat de stroom-spanning inkakt.En dat op 14,4 volt.

hallo

hahaha ja dat zal wel zijn dat hij dan goed vooruit gaat op die lippo's
power en geen gewicht moet kunnen
barry laat ze een poepke ruiken daar bij kmyca maar hou de stukken heel

groetjes raf en hou het weer een beetje zonnig

@ Barry: Zou dat lukken indien ik zou afkomen? Want ik ben nog wat aan het twijfelen als ik niet naar Lipo of Lifepo zou overgaan. Aangezien ik toch alles moet veranderen.

En voor cellen laat ik ze indd solderen en niet puntlassen. Het contactoppervlak moet altijd zo groot mogelijk zijn.

MVG

Jaja;en 3S2P lifepo heb ik ook bij.Misschien beter voor U met LIFEPO'S.Zijn niet zo rap zeer gedaan.Kunnen goed tegen te diep ontladen,Enz..........

Laatst bewerkt:
Ik had ook gehoord dat Lifepo een betere oplossing zou zijn, ook ivm het zwaartepunt ed.

En je moet er ook 'minder voorzichtig' mee omgaan.

Vandaag de boot volledig afgewerkt. Er was een storing op de regelaar (slechte verbinding) die heb ik weer goed gesoldeerd.

Alles goed vastgezet en alles in de boot geplaatst.
Zo ziet hij er dan uit:

Photo-0088.jpg

Photo-0089-1.jpg

Photo-00823.jpg

Ik heb op het einde ook een filmpje gemaakt waarin ik de motor eens op vol gas laat draaien. Misschien kan er iemand mij dan zeggen als het toerental ongeveer juist is, of als hij nog harder zou moeten draaien.
Ik gebruik nog altijd de oude cellen want ik heb nog geen tijd gehad om achter nieuwe te gaan.

vdcgGc-AWew[/media] - Video 0015

MVG,

Vincent M.

Laatst bewerkt door een moderator:
Back