BORKUM

Mooi scheepje Piet,

Even uit ervaring, probeer de dekken zodanig te bouwen dat je ze makkelijk kunt verwijderen voor evt. onderhoud want dat gaat er geheid van komen. Ik heb zelf de African Queen van Billings verbouwd tot echt stoomaangedreven en ben blij dat ik alle dekken kan verwijderen met het losdraaien van slechts twee schroefjes.
Vergeet ook niet om de gastank te verwarmen met de reststoom (een koperbuisje eenmaal om de tank heenslaan en aansluiten op de reststoomleiding voordat ie de condensator ingaat). Als je dit niet doet staat de machine midden op het water stil doordat de tank bevriest alsgevolg van het verdampende gas. Gevolg: een te lage gasdruk en een uitgaande vlam van de brander.
Succes.

op de plaats waar de machine staat is het helemaal open en is de machine er gemakkelijk uit te halen, er zit ook geen koppeling tussen machine en schroefas maar een meenemer.
wat betreft het verwarmen van de gasketel vind ik dat een goede tip, in ieder geval bedankt.
groetjes piet

meneer van Gent, ik heb de meenemer even gescand en u vind hieronder de afbeelding.
links op tekening zit een ring met een boutje en op de as van de stoommachine zit een ronde schijf met daarin een pen.
de machine kan zodoende recht op de bodem worden gemonteerd terwijl de schroefas iets schuin naar beneden loopt.

meenemer.jpg

groetjes piet

piet zei:
meneer van Gent, ik heb de meenemer even gescand en u vind hieronder de afbeelding.
links op tekening zit een ring met een boutje en op de as van de stoommachine zit een ronde schijf met daarin een pen.
de machine kan zodoende recht op de bodem worden gemonteerd terwijl de schroefas iets schuin naar beneden loopt.

meenemer.jpg

groetjes piet
Veroorzaak trillingen Piet niet doen, als ik jou was.
Want je brengt gewicht aan een kant as aan :
Geheid TRILLINGEN :evil: :evil:

dat betekent dus dat ik wel een koppeling zal moeten gebruiken, maar moet dan de machine niet iets met een helling naar achteren worden gemonteerd?
hoe heeft u dat dan bij de volharding gedaan?
u weet het ik ben in voor alle tips zolang ze goed uitvoerbaar zijn.
wat u nog wel even moet weten dat de nieuwe schroefas in het midden ook een lager heeft om ongewenst trillen tegen te gaan.
groetjes piet

wat jij wil dat gaat wel maar dan moet je dat dubbel uitvoeren dus tegenover dat pennetje nog zo .n pennetje
dus aan de machine ook nog zo.n pennetje he piet :)

Die meenemer: Is overigens een goed idee.

Dat van die trillingen weet ik zo zeer nog niet.
Bij mijn draaibank(je) heb ik een vergelijkbare inrichting voor het houtdraaien. Toerentallen zijn bij houtdraaien volgens mij vergelijkbaar met de aandrijfsnelheid voor de schroef.

Als dit toch een probleem zou zijn: tweede schroef aan de andere kant die het gewicht gelijkelijk verdeelt.

Wim

het trillen komt doordat die nu niet in balans is,

als die rond gaat draaien en op 1 punt maar een zwaarder punt heeft zal die gaan trillen heeft die een contra gewicht dan zal dat trillen afzienlijk aannemen,

vooral bij het opgang komen van de motor zal dit trillen merkbaar wezen,

hoi piet ik zou rondom de stoom machine goed isoleren
ivm abs romp

hoi piet ik zou rondom de stoom machine goed isoleren
ivm abs romp

Hoi Boris,

Dat valt bij een open boot reuze mee hoor, wel op voorwaarde dat je een dubbele bodem maakt waarbij de stoommachine bovenop staat natuurlijk.
Warmte heeft de neiging om op te stijgen. Bij een gesloten romp sluit je deze op waardoor het in de romp erg warm kan worden. Bij een sloep heb je deze beperking niet. Bij de African Queen wordt de romp niet warmer dan handwarm en dit is een PS romp.

wat betreft het isoleren, er komt natuurlijk wel wat isolatie op de bodem maar net als Wiggie al zegt warmte stijgt en de boot ligt natuurlijk ook nog in het water.
wat die meenemer betreft, op de bouwtekening wordt het zo beschreven en vergeet natuurlijk niet dat de schroefas op drie plaatsen is gelagerd juist om trillingen tegen te gaan.
daarbij de meenemer is maar twee centimeter in doorsnee en volgens mij als het asje op de meenemer tegen het boutje aankomt draait de as gewoon mee.
maar mocht uiteindelijk na het inbouwen van de machine het wel gaan trillen is het achteraf altijd nog mogelijk om het te veranderen.
groetjes piet :lol:

justin, ik zou niet weten wat de levertijd van de machine is maar als deze op voorraad is in Apeldoorn ga ik hem gelijk ophalen en anders zal ik moeten wachten tot de fabriek in Duitsland hem heeft geleverd.
maar ik heb geen haast hoor.
groetjes piet

het heeft even geduurd maar ik heb toch maar weer een paar foto's gemaakt.
ben bezig met latjes lijmen op het dek, aan de binnenkant zitten al de nodige latjes, het is een behoorlijk tijdrovend karwei maar goed het maakt me niet uit heb geen haast.

op deze foto het gemonteerde dek plus het frame van de stuurkant en de los bevestigde schroefas plus achteraan nog net zichtbaar het roer.
BORKUM%20foto_s%20001.jpg

dit is de voorkant met ook daarweer op aan de binnenkant de gelijmde latjes.
BORKUM%20foto_s%20002.jpg

bovenop het dek komen ook weer heel dunne latjes, 0,5mm dik.
later meer
groetjes piet

Piet, om even terug te komen op de koppeling tussen machine en schroefas:
Raboesch verkoopt hele mooie koppelingen: geruis- en wrijvingsloos, en bovendien kunnen ze de hoek tussen machine en schroefas makkelijk aan. Desnoods kan je er een tussenstuk tussen zetten, zodat de hoek over twee scharnierpunten verdeeld wordt.
De koppelingen kunnen voorzien worden van inserts op diverse diameters, zodat je altijd de juiste maat hebt, ook al is de diameter van je machine en van de schroefas niet dezelfde.

cat2_c3.jpg

(Afbeelding uit de Raboesch catalogus)
Hun website is: www.raboesch.nl
Distributeur in Nederland is Model Engineering in Zwaag.

bedankt Roel, ik kende de koppelingen van Raboesch zijn van zeer hoge kwaliteit, heb ze toen gebruikt in m'n smit nederland.
tegen de tijd dat de stoommachine in huis is ga ik gewoon kijken wat het beste werkt zeker omdat de nieuwe schroefas qua lengte iets kleiner is.
wat deze schroefas betreft heb ik contact gehad met de importeur en deze schreef dat de as volledig onderhoudsvrij is maar dat het geen kwaad kan om de as met wat siliconenvet te behandelen.
maar wat betreft de Borkum ik hou jullie op de hoogte.
groetjes piet

zo weer wat nieuwe foto's van de vorderingen, ben bezig geweest met de latjes op het dek en op het binnendek, de verschansing zit vast en bij het hek zitten er nu bovenop ook latjes, gelijk alles één keer in de lak gezet.
al met al is het toch nog een hele bezigheid alleen komt er dan een periode dat ik niet verder kan omdat de stoommachine gekocht moet worden en als het meezit zal dat waarschijnlijk voor de zomer zijn.
groetjes piet

voordek
voordek%7E0.jpg

achterdek
achterdek%7E0.jpg

Goh Piet besta jij ook nog ?
Weken hoor je onze vriend niet
En dan in eens oeps daar is hij weer
Maar het wordt weer netjes Piet keurig hoor
mvg
Frederik :D

ja piet bestaat nog, is ook elke dag wel even met de boot bezig maar het schoot niet echt op, heb een paar drukke weken achter de rug.
maar ik ga gewoon door, piet heeft nooit haast, want wie geen haast heeft levert mooie produkten.
groetjes piet

Back