borstelloze experimenten

@gertjan

Ik heb inmiddels mijn eerste echte LRK motor gemaakt. 12 polig anker met 6polen a 26 windingen 0,4 mm en 8 magneten. Motor loopt onbelast gigantisch hard. Heb wel wat probelemen met balancering; heb jij hier nog sugesties voor?Nog geen metingen gedaan omdat ik nog iets moet verzinnen om een prop te bevestigen. Motor weegt ruim 30 gram.
zodra ik meer weet zal ik het laten horen.

Geert

Geert, dit is geen lrk, daarvoor moet je 10 of 14 magneten gebruiken en zes van de twaalf statorpolen bewikkelen. De lrk formules gaan daarom niet op voor jouw motor.

@ron van someren

Ik heb ook zes van de twaalf polen gewikkeld. Op de LRK site vond ik een wikkelschema's voor gebruik van 8 magneten of van 14 magneten. De wikkelingen worden dan anders gelegd. Ik heb beide typen gewikkeld maar moet nog een huisje maken met 14 magneten om het verschil te kunnen meten.

Geert

Prachtig!!

Maar heeft een stator geen ijzer nodig om de veldlijnen te geleiden of te bundelen? Zie daar in die draad weinig over staan.

Het ijzer/ferriet verlaagt de magnetisch weerstand (=reluctantie). Flux neemt toe, Kv (toeren/volt) zakt, Kt (koppel/Ampere) neemt toe. Het voordeel van ijzerloze motoren is hun hogere rendement omdat er geen wervelstroomverliezen optreden. Ze lopen dus wel op een hoger toerental.

Die had ik nog niet gezien Ron, bedankt.

Ook perfect voor CDrom met de orginele ring waarschijnlijk.

We gaan weer paypallen.

David Radford/NipponDave vroeg mij om suggesties welke magneten op voorraad te nemen, ik kon drie types uit vier aangeven. Ik hoor/lees (ezone) dat hij meer zelfbouwmateriaal heeft dat (nog?) niet op zijn site staat. Even een e-mailtje geeft je waarschijnlijk meer info.

Kijk ook eens bij cd-rom spelers (alle? enkele?, in ieder geval mijn gloednieuwe laptop op het werk :D ) in de buurt van de lens/laser optica, het geval dat radiaal 'over' de cd-rom schijf beweegt. Daar bevinden zich kleine Neodymium magneten.

ron van sommeren zei:
Kijk ook eens bij cd-rom spelers (alle? enkele?, in ieder geval mijn gloednieuwe laptop op het werk :D ) in de buurt van de lens/laser optica, het geval dat radiaal 'over' de cd-rom schijf beweegt. Daar bevinden zich kleine Neodymium magneten.

In de desktop CDrom speleres kom ik steeds 5x7x3 magneten tegen.

Het probleem met de magneten uit de leeskoppen van cd spelers is dat deze bijna allemaal verschillende afmetingen hebben. Ik schat dat ik inmiddels tussen de 30 en 40 cd spelers gesloopt heb en ik heb hier slecht 6 stuks gelijke magneten uit kunnen halen. Ook de sterkte van deze magneten varieert nogal.

Ik heb niet zo’n problemen met de magneten en het tekenen en het in elkaar plakken en schroeven dat vind ik zelfs heel leuk werk, maar het wikkelen kan wel ontzettend tegen zitten.
Ik heb gister avond na drie keer opnieuw te zijn begonnen alles in een hoek gesmeten en ik ga even wachten tot ik weer helemaal rustig ben geworden.
De eerste keer was ik met het een na laatste nokje bezig en toen brak de draad, de tweede keer zat er sluiting in en de derde keer werd ik zo afgeleid dat het fout ging en er zat weer sluiting in.
Intussen stond de draad in mijn vingers en toen ben ik maar even opgehouden.

Hallo Ben,
Wat ben je nou precies aan het wikkelen?
Een CD-ROM motor, of een (LRK)bouwpakket?
Als je draad breekt, trek je wel errrggg hard...
Als je sluiting hebt, is dat dan naar massa?
Als je stator goed geisoleerd is, zou dat niet moeten kunnen.

benvlieggraag zei:
Intussen stond de draad in mijn vingers en toen ben ik maar even opgehouden.

Als je de draad op het rolletje laat terwijl je wikkelt ipv. eerst het nodige af te wikkelen(of rol het op een rolletje), heb je aanzienlijk minder last van vingerpijn...

Wel niet te hard trekken dan hé? Hoe dik was de draad die je afgetrokken hebt?

Niels

Ik was een CD-rom motor aan het wikkelen met 0.3 mm draad want ik heb een pakketje lipo’s 640 HD maar die zakken nogal in, dus ik dacht ik ga een motortje wikkelen die ongeveer 4 A trekt voor mijn Holiday, maar dat viel even tegen.Hij is goed geïsoleerd (zie foto) maar toch zat er iets niet goed.
Het in elkaar zetten ging echt fantastisch want ik had een ringetje gemaakt om de magneten te centreren (zie foto), maar ja soms zit het mee en soms zit het tegen.
afb58.jpg

afb57.jpg

@Ben
Mooi spul :)
Wat voor draad gebruik je, wat voor kwaliteit isolatie? Er is dubbel gelakt draad verkrijgbaar bij de motoren/trafo wikelaar om de hoek. Heb je de voor- en achterzijde van de stator behandeld met glasweefsel en epoxy?

Leg eerst gelijke lengtes draad uit. Als je na het wikkelen verschillende lengtes overhoud, heb je spoelen met een verschillend aantal wikkelingen. Hou je gelijke lengtes over dan wil dat natuurlijk niet zeggen dat je overal het gewenste aantal wikkelingen hebt, wel dat ze gelijk zijn.

Een tip ter voorkoming van pijn in de vingertoppen:

Klaus-2.jpg

Back