bouw adrenalin

Discussie in 'F3A' gestart door bert de eerste, 30 aug 2007.

  1. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.885
    Locatie:
    Velserbroek
    Zorg ervoor dat je carter (vooral het grote lager) en je uitlaatbocht goed gekoeld worden.

    Ik denk dat die twee happen links en rechts van de as groot zat zijn, desnoods intern nog wat omleiden zodat de lucht goed tegen het carter blaast.

    Het driehoekje onderin zou ik wat groter maken zodat je uitlaatbocht voldoende koeling krijgt. Dat kan behoorlijk wat verbrande siliconenslang (overgang bocht-pijp) schelen....

    Succes
    Winfried
     
  2. bert de eerste

    bert de eerste

    Lid geworden:
    14 okt 2006
    Berichten:
    832
    Locatie:
    veen
    ik ben nu bezig met de servo's voor het richting en hoogte roer.
    deze worden met close loop bediend nu tijfel ik aan de juiste werking van het hoogte roer.
    waar moet ik op letten zodat de beide delen van het hoogte roer gelijk bewegen?
    het is de bedoeling om de servo's achter elkaar te zetten die van het richtings roer hoger en voor die van het hoogteroer.
    ik ben bang dat ik verschillende uitslagen krijg op de beide helften.
     
  3. bert de eerste

    bert de eerste

    Lid geworden:
    14 okt 2006
    Berichten:
    832
    Locatie:
    veen
    weer wat vooruitgang geboekt
    [​IMG]
    de twee kappen heb ik met water gedragen zilver geverft gewoon om uit te proberen of het goed blijft zitten en natuurlijk wat het gewicht doet.
    de motorkap heeft maar 3 gram aan verf gekregen, het voordeel van deze verf is dat er geen blankelak over hoeft.
    deze verf is bestand tegen brandstof en er zit geen metaaldeeltjes in deze verf wat de verf licht van gewicht maakt
    [​IMG]
    er zit wel wat oneffenheden in de verf dit kom door ik het met een rolletje verf heb, op de foto lijkt het erger dan het in het echt is
    [​IMG]
    dit worden de kleuren op de vleugel
    [​IMG]
    de kleur van de oracover komt redelijk over 1 met die van de verf
     
  4. hezik

    hezik Guest

    Voorlopig ziet het er allemaal goed uit!

    Wat voor verf is dat? Watergedragen, maar wel brandstofbestendig.. klinkt goed.

    Dit kun je vliegend uittrimmen. Eerst natuurlijk op de grond, met een uitslagenmeter dezelfde uitslagen instellen. Wij plakken dan met een plakbandje een lang latje op beide roeren, dan kun je goed zien of ze gelijk bewegen.

    In de lucht zijn er truukjes voor. Uit m'n hoofd was het iets van een binnenwaartse looping trekken, dan in het verticale stuk 180 graden rollen en afmaken met een buitenwaartse looping.

    Als het model niet rolt tijdens die manouvre, is alles goed. Als hij in beide fases dezelfde kant oprolt, dan staan je elevator helften niet gelijk, dus moet 1 van beide iets hoger of lager. Als hij in beide fase's een andere kant op rolt, dan heeft 1 elevatorhelft een grotere uitslag dan de andere.
     
  5. bert de eerste

    bert de eerste

    Lid geworden:
    14 okt 2006
    Berichten:
    832
    Locatie:
    veen
    moet ik even op de pot kijken

    die manier ken ik ,ik bedoelde dat de gaten van de draaden in de romp 100% moeten klopen anders krijg je verschillende uitslagen
     
  6. bert de eerste

    bert de eerste

    Lid geworden:
    14 okt 2006
    Berichten:
    832
    Locatie:
    veen
    nu moet ik het antwoord schuldig blijven.
    op de pot staat muurverf dit lijkt me niet correct
    op de club is er een schilder die er kunstof koepels op een dak mee geverft heeft daar was wat van over dat heb ik gehad.
     
  7. hezik

    hezik Guest

    Ik begrijp nu even het probleem niet.. verschillende uitslagen kun je in je zender compenseren, of door de afstand tussen hoorn en roer te veranderen.. ?
     
  8. bert de eerste

    bert de eerste

    Lid geworden:
    14 okt 2006
    Berichten:
    832
    Locatie:
    veen
    hoogte roer wordt aangestuurd door closloop (1 servo) en de gaten in de romp moeten exact op de juiste plaats zitten, anders krijg bij neutraal de roeren vlak, bij up gaat de ene hoger dan de ander, ik ben er nog niet exact uit hoe dit nu komt.

    de kappen zijn weer kaal, deze verf kan dus niet tegen brandstof.
    de ene watergedragen verf is blijkbaar niet de andere.
    maar goed dat ik eerst wat testen op de kappen heb gedaan.
    bij m'n corsair bleek de watergedragen verf wel tegen brandstof te kunnen.
     
  9. br@m

    br@m

    Lid geworden:
    19 apr 2006
    Berichten:
    1.088
    Ik begrijp dat niet zo een twee drie, ze moeten natuurlijk wel zoveel mogelijk symmetrisch zitten maar een paar millimetertjes verschil zal toch niet uitmaken lijkt me. Het is uiteindelijk de slag van de kabeltjes die de uitslag bepaalt.

    Overigens waarom je elevator ook close-loop? Lijkt me een heel gedoe. Zo'n MK 'coupler' lijkt me gemakkelijker te monteren: Hobbycity Online R/C Hobby Store : Full Direction Elevator arms 90x28x12mm $5.34

    Of gewoon een stuurstang van hout of koolstofbuis met een gevorkt uiteinde met kwiklinks eraan.
    http://pages.suddenlink.net/donramsey/ElevatorControlSys.htm
     
    Laatst bewerkt: 26 okt 2008
  10. bert de eerste

    bert de eerste

    Lid geworden:
    14 okt 2006
    Berichten:
    832
    Locatie:
    veen
    ik ben bij de x-tra heb ik dat probleem ook.
    links en rechts zitten in de romp de gaten voor de draaden, er zit daar 2 mm verschil in hoogte, dit resulteerde in een verschillende uislag op de hoogte roeren dit na lang prullen redelijk goed opgelost, maar het is niet 100%
    nu begrijp ik ook waarom die coupler zo makkelijk is.
    dit is ook weer een gewichts kwestie.

    het zal wel aan mij liggen het is de eerste keer dat ik er mee werk
     
  11. br@m

    br@m

    Lid geworden:
    19 apr 2006
    Berichten:
    1.088
    Als je de servo gewoon in het midden van de romp monteert moet er een verschil zijn in de positie van de gaatjes links en rechts, omdat die kabeltjes niet even lang zijn.

    Alleen als je de servo op zijn kant monteert (liggend dus) met het hart van de servo arm precies op de hartlijn van het stabilo, dan is het precies symmetrisch.

    Ik kan het niet zo makkelijk in woorden uitleggen, een schetsje is beter.
    [​IMG][​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 26 okt 2008
  12. hezik

    hezik Guest

    Hij doelt op iets anders, Br@m, althans, als ik zijn verhaal goed lees.

    Het verschil in stanglengte is overigens niet het probleem van een dergelijke aansturing, maar het verschil in de gemaakte slag. Door de geometrie van het geheel zal 1 kant een grotere slag maken dan de andere kant. Aan 1 kant zal dus de roerhoorn dichterbij het roer aangekoppeld moeten zijn.

    Wat ik echter uit Bert's verhaal begrijp, is dat zeg maar de afstand gemeten tussen de hartlijn van de romp en het punt waar de stang de romp uit komt, voor beide kanten verschillend was, op z'n extra dan tenminste.

    Hoe dat voor problemen moet zorgen, begrijp ik niet, maar dit soort dingen moet je vaak zien voordat je het begrijpt, denk ik.

    Ik heb hier nog zo'n dual coupler geval liggen van mijn Alliance, als je wilt, kan ik je die wel opsturen Bert? Ik ga 'm toch nooit meer gebruiken (een volgende kist van mij, als er al een zou komen, zal servo's in het stabilo zelf hebben).

    Het is trouwens prima goed te krijgen met een beetje inventief instellen. Bij m'n oxalys (1m40) wilde ik aparte hoogteroerservo's hebben (HS-81) en ook achter in de romp, maar dat past niet, de romp is maar net zo breed als 1 servo daar. Dus heb ik 1 servo boven en 1 servo onder het stabilo geplaatst. De uitslagen is geheel met de afstelling van de roerhoorns en de servo's gelijkgesteld, en dat is goed gelukt.

    Als er 1 servo gebruikt wordt, moet je spelen met het in- en uitdraaien van de quicklinks om bv. het midden gelijk te krijgen, en daarna spelen met de afstand tussen roerhoorn en roer om de slag gelijk te krijgen. Dit is perfect te krijgen, met veel geduld.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 26 okt 2008
  13. bert de eerste

    bert de eerste

    Lid geworden:
    14 okt 2006
    Berichten:
    832
    Locatie:
    veen
    hezik slaat de spijker op zijn kop en b@rm heeft ook een punt.
    bij mijn inziens is het hoek verschil bij de uitgang bij de romp de oorzaak van het uitslag verschil bij de x-tra

    wat br@m zegt met die servo plat te leggen daar kan ik wel inkomen dit is nu nog makkelijk te passen de romp.
    de romp is achter al dicht gelijmt, die coupler is er niet meer zo makklijk in te bouwen.
    maar toch bedankt voor het aan bod.
     
  14. Bert

    Bert

    Lid geworden:
    22 aug 2002
    Berichten:
    1.491
    Locatie:
    almelo
    De servo hoeft niet op de hartlijn te liggen zolang je de servo arm en control horn maar haaks op de verbindings lijn tussen de hoogte roer servo en de hoogteroerscharnierlijn zet.
    Het is wel belangrijk om de servo arm precies midden in het model te plaatsen.

    Zo zit het dus bij de Integral van Derk. (En de Prestige en de Funtana en de Sukhoi 29.)
     
  15. bert de eerste

    bert de eerste

    Lid geworden:
    14 okt 2006
    Berichten:
    832
    Locatie:
    veen
    dat dacht ik ook je krijgt dan te maken met los hangende draden en in het neutrale gebied met veel spaning op de draden.
    ik heb het nu "opgelost" door de ogen op de roeren allemaal op detzelfde afstand te zetten en de uitslagen minnimaal te zetten met de volle uitslag van de servo.
    zo is het verschil minimaal, en het is wel te doen.
     
  16. bert de eerste

    bert de eerste

    Lid geworden:
    14 okt 2006
    Berichten:
    832
    Locatie:
    veen
    de dikke text kan ik even niet volgen? als ik goed begrijp moet de servo dan op zijn kant worden bevestigt.
     
  17. br@m

    br@m

    Lid geworden:
    19 apr 2006
    Berichten:
    1.088
    Bedankt voor deze aanvulling, daar had ik niet aan gedacht maar het is inderdaad waar. Weer wat geleerd.
     
  18. hezik

    hezik Guest

    Nou ja, het maakt niet uit, maar ik heb die dual coupler unit destijds ingebouwd in de alliance, en die was ook al dichtgelijmd. Door de constructie van het ding, is het goed achteraf in te bouwen.

    Blijft wel het feit staan dat het waarschijnlijk een marginaal zwaardere oplossing is, en het gewicht waar het dan om gaat, in de staart terecht komt, mogelijk precies waar je het niet wil hebben.

    hoe dan ook.. mocht je het ooit toch willen proberen, hoef je dus niet zo'n ding te gaan aanschaffen ;)
     
  19. Bert

    Bert

    Lid geworden:
    22 aug 2002
    Berichten:
    1.491
    Locatie:
    almelo
    Uiteraard de servo op zijn kant monteren. Ergens in het midden, de hoogte maakt niet uit, zolang je de servo arm en control horn arm maar haaks op de verbindingslijn zet, welke de hoogteroer scharnierlijn en de servo arm met elkaar verbind.
     
  20. bert de eerste

    bert de eerste

    Lid geworden:
    14 okt 2006
    Berichten:
    832
    Locatie:
    veen
    ik begrijp het, maakt het nog uit of je een gewoon servo hoorn gebruikt of een spoel?
     

Deel Deze Pagina