Bouw Calmatow

als je met Jeti vliegt kan ik deze sensor ook erg aanraden:
https://www.sm-modellbau.de/UniSens-E-und-Zubehoer

Deze meet zowel spanning stroom als verbruikte Mah uit de accu.
Ook kan je zelf instellen of je het verbruik elke keer als deze aangaat wil reseten of pas als er een volle accu aangesloten word.
Dit is erg handig omdat je een sleper toch regelmatig uitzet en weer doorgaat met een niet volledig volle accu.

Ook zit er een hoogte en variometer in.
De hoogtemeter gebruik ik zodat je iedereen naar ongeveer dezelfde hoogte kan slepen.
En de vario om de stijgsnelheid constant te houden en zeker ook grote hoogte is dit erg handig.
In je deze kan je het '0 punt' waar de vario stil is instellen. Deze heb ik meestal op +4 meter/seconde staan zodat je weet dat je een mooie constante stijgsnelheid hebt.

Groeten
Ruud

Dank je voor de tip Ruud. Een variometer wil ik er ook nog bij zowiezo. Maar die unisens is perfect. Zal er eens naar kijken vanavond. ;):)

Accu’s ook geariveerd:D
0B83E2CD-6D1F-4F55-A75E-59662ADE472B.jpeg

Ik heb eventueel nog een nieuwe RCSW liggen. dan hoef je aan de buitenkant geen schakelaar te maken. pb maar bij intresse.

Heel veel slepen zal ik er niet mee gaan doen. En zeker geen hele dag. Ligt er ook aan over hoeveel accu’ s je hebt.

Ik heb in mn sleper 2 paketen van 3500 ik sleep dan wel veel ik kan tanken en door. maar dan heb ik wel gehad dat ik nog maar 20procent over had

Servo's in brandstof vliegtuigen verbruiken behoorlijk meer energy ivm de trillingen door de motor veroorzaakt.

Ik wil zoals op de foto nog struts maken achterop de staart voor als ik ga slepen. Enig idee hoe ik een carbon staafje het beste kan bevestigen??
Beetje onduidelijk te zien op deze foto.
BCF46B77-462D-41DE-A690-B994F07C3B75.jpeg

Ik heb op mijn Joker aluminium buisjes aan 1 kant plat geslagen en de carbon stokjes er in gelijmd met endfest.

In hey platgeslagen deel gaatjes geboord en ze met M3 boutjes aan het stabilo en kielvlak geschroefd.
Screenshot_20231009_213358_Gallery.jpg

Ik zou zeker geen struts op een Calamtow maken, het stabilo en kielvlak zijn meer dan sterk genoeg zonder.
En de kans dat er een sleeplijn aan blijft hangen is groot. Mocht deze met landen blijven hangen aan de struk trek je tijdens de landing alles stuk.

Mijn ervaring is juist het tegenovergestelde gesteld.
Wel de juiste isolatie buis gebruiken.
Ik deed ook altijd een stukje lap vlak hij de zwever.
Daardoor blijft de lijn strakker waardoor de lijn meet horizontaler blijft en dus minder snel op de grond ergens achter blijft haken.
Je ziet dat hij bij de zwever lost.
En bij het loskoppelen wordt de lijn door de lap beter naar achter getrokken waardoor hij altijd keurig lost.
Ik heb veel lijnen achter een stabilo zien haken.
Dus ja ik zou altijd struts doen

blijft grappig hoe iedereen hier totaal verschillende ervaringen mee heeft.
En iedereen moet kiezen waar hij zich het beste bij voelt.

Daar heb je gelijk in.
Na 30 jaar gesleept te hebben heb je zelf heel wat fout gedaan en zien gaan.;)

Tja, ik heb nog even een Rascal als sleper gehad met struts. Verschillende keren is er een sleeplijn aan de struts blijven haken onlangs een isolatie buis. Todat ik op een sleepclinic een complete lijn kocht van iemand met een dunne kunststof buis. Fabrikant weet ik niet meer. En die loste keer op keer feilloos.
Maar liever een sleeplijn vast aan struts dan aan de stuurvlakken of bij de aansturing.

• Like
Reactions: jve
Mijn overweging was inderdaad om niet met de sleeplijn tegen de stuurvlakken te komen om ze de servo's niet vroegtijdig om zeep te helpen. Ik heb er overigens bij de Joker ook nog geen enkele keer een sleeplijn aan vast gehad

Ik gebruikte een wat hardere blauwe isolatie buis.
Deze blijft veel rechter dan de grijze.
Hij moet ook zover mogelijk naar de lus.
Want op het momenten lossen wil de lus eerder naar achter ( en dus rond de struts of of stabiliteit of kielvlak slaan)
Daarom gebruikte is dus ook een klein lapje aan de kant van de zwever.

Back