Bouw Cat CT660 truck met Nooteboom euro pendel-x interdolly 3-smalbed-6 dieplader

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door Catwoman, 13 okt 2015.

  1. Catwoman

    Catwoman Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 jun 2013
    Berichten:
    1.427
    Locatie:
    Nijmegen
    Hallo Luitjes,
    ..weer wat verder gekomen...
    alle moertjes op draadeind bevestigen met loctite...
    ...en na al dat werk zijn ze gereed voor alle wielen...
    ...maar eerst nog doorknippen....
    ...en dan met contactlijm in de velgen lijmen...
    ...en uiteindelijk zijn alle wielen gereed....
    ...close-upje...

    Groetjes, Charlotte.:bye:
     
    clipper, Leon1965, bvdh en 5 anderen vinden dit leuk.
  2. Leo Broers

    Leo Broers Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    17 dec 2017
    Berichten:
    378
    Locatie:
    Westwoud
    Charlotte dat ziet er weer perfect uit.:thumbsup:
    Nou dacht ik met 180 wielmoeren op de LTM 11200 al veel wielmoeren te hebben, maar je overtreft het met 288 wielmoeren.;)
    Nu hoef je gelukkig ze niet allemaal los te draaien bij een wielwisseling.:bye:

    Groet Leo.
     
    Catwoman vindt dit leuk.
  3. Catwoman

    Catwoman Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 jun 2013
    Berichten:
    1.427
    Locatie:
    Nijmegen
    Dank je Leo, idd, dat scheelt een hoop werk...:thumbsup:
    Dank alle leuk aan klikkers .:thumbsup:

    groetjes, Charlotte.:bye:
     
    clipper vindt dit leuk.
  4. Catwoman

    Catwoman Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 jun 2013
    Berichten:
    1.427
    Locatie:
    Nijmegen
    Hallo Luitjes,
    ...naast mijn Nooteboom flatbed ook deze maar weer eens wat aandacht gegeven....
    ...afdrukken gemaakt van de interdolly en het achterdek,en het geheel opgesteld met de cat385 ...
    ...geeft een aardig beeld van hoe lang de combinatie gaat worden....
    ...het eerste wat ik ga maken zijn de pendel assen, dus eerst een ontwerp maken etc. ....
    ....hierboven foto's van de 1:1 as-stellen...
    ...een klein tekeningtje uitvergroot naar de 1:16 schaal....
    ...de arm van het as-stel overgetrokken en verder uitgewerkt,daarna op karton overgezet om wat proeven mee te kunnen doen...
    ...hier zie je aan de onderkant een tekening van het achterdek, de houten balk neemt de plek in van de gieksleuf en zo krijg je een beeld van de ruimte die over is voor het as-stel...
    ....vervolgens het draaipunt bepaald, en daar een cirkel omheen getrokken, wat gelijk is aan de dikte van de arm...
    ...door nu het as-stelsel van karton op de tekening te plaatsen langs de eerder getrokken cirkel kun je zien hoeveel ruimte er nog over is voor de wielen als deze naar binnen draaien, uiteindelijk heb nog ik 4 mm speling over bij een hoek van het as-stelsel van +-60 graden ...
    ...ruim voldoende dus,proef is geslaagd !....:banana:
    ...volgende stap is het uitdokteren van de draaischijf met lagering waar de hele as op draaid...

    Groetjes, Charlotte.:bye:
     
    clipper, gerard v Beuningen, ozy en 12 anderen vinden dit leuk.
  5. Leon1965

    Leon1965

    Lid geworden:
    21 jul 2019
    Berichten:
    1.876
    Locatie:
    Utrecht
    Snel een zeil over het toetsenbord...dit gaat weer smullen worden:banana::banana:
     
  6. stoomertje

    stoomertje

    Lid geworden:
    20 jun 2018
    Berichten:
    823
    Locatie:
    Halsteren
    Is weer prachtig . Ik leg geen zeiltje over mijn toetsenbord.......ik heb daar iets voor wat we vroeger voor de kinderen gebruikten 550x734.jpeg
     
  7. Fixit

    Fixit

    Lid geworden:
    9 nov 2014
    Berichten:
    208
    Locatie:
    Badhoevedorp
    hallo Charlotte dit gaat weer zo een projekt worden waar iedereen voor zorgsmaatregelen neemt om zijn toetsenbord te beschermen :):) ga het zeker weer volgen
     
  8. Catwoman

    Catwoman Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 jun 2013
    Berichten:
    1.427
    Locatie:
    Nijmegen
    Dank jullie wel Allemaal voor de reacties ! :thumbsup:

    Groetjes, Charlotte.:bye:
     
  9. John Vogelaar

    John Vogelaar Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 jan 2020
    Berichten:
    86
    Locatie:
    Rijssen
    Weer wat moois om verder te volgen
     
  10. articcie

    articcie

    Lid geworden:
    13 feb 2011
    Berichten:
    507
    Locatie:
    Vlijmen
    Wauw, ik ga deze zeker volgen! Erg knap dat je alles zelf gemaakt krijgt hoor, ik vind het soms al lastig genoeg met al het 3d printen van mijn trailer. Wellicht kan ik her en der nog wel wat afkijken van je ter modificatie van de 3df variant,

    Groetjes Tom
     
  11. Catwoman

    Catwoman Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 jun 2013
    Berichten:
    1.427
    Locatie:
    Nijmegen
    Dankjewel John en Tom :thumbsup:
    ....weer wat verder....
    ...eerst ga ik 1 compleet as stelsel maken,dus begin ik met de draaischijf...
    ...hierboven de 1:1 versie ...
    ...eerst een tekening gemaakt van het geheel als samenstelling, en daarna de onderdelen getekend...
    ...eerste onderdeel is de centrale spil waar de kogellagers op gaan komen...
    ....daarna de basis plaat gemaakt maat is rond 60 mm...
    ...in het midden zie je een uitsparing,daar komt de centale spil in te vallen, en wordt zo door de basisplaat op zijn plaats gehouden...
    ...daarna het draai gedeelte gemaakt maat rond 50 mm...
    ...ik heb gekozen voor aluminium als materiaal om alles zo licht mogelijk te houden...
    ...om de arm straks vast te kunnen solderen ,heb ik een top plaat gemaakt van messing waar de arm dan op vast gesoldeerd wordt...
    ...hierboven zie je de samen bouw volgorde van de onderdelen...
    ...daarna is het tijd om gaatjes te boren voor de schroefdraad...
    ...dit doe ik op de boor/freesmachine,dankzij de digitale uitlezing en de cirkel verdeling functie kan ik dit zonder draaitafel doen...
    ...op de foto zie je de x en y as een waarde aangeven,voor het volgende te boren punt is het verstellen naar 0 van de beide assen en het punt is bereikt...
    ...hier staat de tafel dus op het juiste punt, na het boren met volgende functie pijl naar nieuwe positie,dan komen er weer cijfers te staan, en de tafel moet dan weer naar 0 gedraaid worden etc....
    ...eerst alles gecenterd....
    ...en daarna geboord...
    ...schroefdraad M2 getapt....
    ...de onderplaat heeft gewoon gaten van 2 mm en wordt straks door het frame heen vastgezet...
    ...en het geheel zoals het er dan uitziet...
    ....en met het armpje erop...

    Groetjes, Charlotte.:bye:
     
  12. Swen

    Swen

    Lid geworden:
    29 aug 2022
    Berichten:
    320
    Locatie:
    dordrecht
    wat een geknutsel weer prachtig hoe je zoiets uit het niets kan maken met wat behendigheid en gereedschap
     
  13. Leon1965

    Leon1965

    Lid geworden:
    21 jul 2019
    Berichten:
    1.876
    Locatie:
    Utrecht
    weer een technisch hoogstandje van onze Charlotte: prachtig :wave
     
  14. Leo Broers

    Leo Broers Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    17 dec 2017
    Berichten:
    378
    Locatie:
    Westwoud
    Dat ziet er netjes uit Charlotte, en petje af dat je de gaten in een cirkel verdeling met behulp van de digitale uitlezing er in boort. Het vraagt wel veel handelingen, maar daar tegenover heb je wel zeer nauwkeurig werk geleverd.
    Het ziet er robuust uit en ondanks dat het vele werk maak je er een prachtig mooi project van.
    Ga zo door, ik blijf je volgen en ben ben benieuwd naar het eind resultaat.:thumbsup:
     
  15. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.621
    Locatie:
    Drenthe
    Charlotte, ik vermoed dat je wel een verdeelschijf zult hebben, en vraag me af of het niet veel eenvoudiger en sneller is om een verdeelplaat me een indexer te gebruiken. Nu heb ik geen num. uitlezing, maar voor een groot aantal gaten in een cirkel lijkt mij dit niet de makkelijkste methode. :offtopic:
    Cor
     
  16. Catwoman

    Catwoman Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 jun 2013
    Berichten:
    1.427
    Locatie:
    Nijmegen
    Dankjewel voor de "leukjes ", :thumbsup:
    Dankjewel Swen,Leon ,Leo en Cor.:thumbsup:
    @ Cor : idd, ik heb een verdeeltafel, echter die moet je eerst uit-klokken ,aangezien ik eerst het prototype compleet ga maken, en dus niet voor alle asstellen de onderdelen in serie maak, is het sneller deze methode te gebruiken.
    De digitale methode is echter veel sneller,middelpunt opzoeken met geslepen asje in de maat van het gat,daarna de cirkel functie aanzetten,vervolgens het middelpunt programmeren, dan de doorsnede van de cirkel van de gaten, het aantal gaten, begin punt en eindpunt ingeven, en op naar de eerste positie etc...
    Werkt echt heel makkelijk.Ook voor serie-produktie.:rolleyes:
    We zien straks wel....;)

    Groetjes, Charlotte.:bye:
     
    bvdh en John Vogelaar vinden dit leuk.
  17. Catwoman

    Catwoman Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 jun 2013
    Berichten:
    1.427
    Locatie:
    Nijmegen
    Leon1965, ozy, Rakthi en 6 anderen vinden dit leuk.
  18. Catwoman

    Catwoman Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 jun 2013
    Berichten:
    1.427
    Locatie:
    Nijmegen
    Hallo luitjes,weer wat verder...
    ...de rest van de centrale spillen gedraaid....
    ....hiertoe wordt aan beide zijden van het stafmateriaal de bewerking aan de kant van de kogellagers gedaan...
    ...daarna op de band- zaagmachine de onderdelen afgezaagd van het stafmateriaal...
    ...en daarna nagedraaid tot de gewenste maat, en draad getapt...
    ...het draad tappen gaat met de hand, eerst de tap in de boorkop,en een stukje in het materiaal door de 3 klauw te verdraaien....
    ...daarna de boorkop losmaken en verwijderen en de taphouder op de tap zetten en verder de draad tappen....
    ...en na al het werk zijn alle centrale spillen nu gereed...
    ...ondertussen weer wat materiaal binnen gekomen,model bouw zeskant schroefjes, en schroefjes met een platte ronde kop zoals grote slotbouten dat ook hebben...
    ...die boutjes met platte ronde kop gaan gebruikt worden om op het bovendek de traanplaat platen vast te zetten, zoals op deze foto te zien is bij het 1:1 voorbeeld....

    Groetjes, Charlotte.:bye:
     
    clipper, bvdh, ozy en 4 anderen vinden dit leuk.
  19. Leon1965

    Leon1965

    Lid geworden:
    21 jul 2019
    Berichten:
    1.876
    Locatie:
    Utrecht
    De modelbouw toverKunsten van Charlotte!!!!
     
  20. Catwoman

    Catwoman Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 jun 2013
    Berichten:
    1.427
    Locatie:
    Nijmegen
    Dankjewel Leon en iedereen voor de "leukjes" :thumbsup:

    groetjes, Charlotte.:bye:
     

Deel Deze Pagina