Hallo Luitjes,
...even iets anders als de opleggers...
...zomer vorig jaar gaf de zwenk motor van de palfinger kraan ,die op de Cat Ct660 gemonteerd is,de geest....
...had ooit al een andere, sterkere motor gkregen van ScaleArt, maar nog nooit de tijd genomen om die te monteren..
...nu de motor het niet meer deed,de kraan met de hand gedraaid, wat heeel zwaar ging,dus ook geen wonder dat zo'n klein motortje de geest geeft...
...de kraan gedemonteerd van de truck,en uit elkaar gehaald om te kijken waarom het zo zwaar draaide, hiervoor geen oorzaak kunnen vinden...
...ik zag wel dat de olie groefjes heel klein waren,en ik had al niet veel vermogen in de kraan zitten,dus besloten om de kraan te gaan modificeren en geen eindeloos draaien meer te maken, maar de slangen rechtstreeks door de voet heen te voeren, zoals ook leimbach en anderen dat doen.
....hierdoor is het werkbereik van het draaien ongeveer 200 graden , van de ene zijkant naar de andere zijkant....
...voordeel hiervan is dat het draaien niet meer zwaar gaat omdat de o-ringen van de olie- doorvoer geen weerstand meer geven...
...dus het geheel aangepast en weer terug gebouwd op de truck, en draaien gaat nu heel soepel,ook de kracht is behoorlijk toe genomen,maar ik was toch nog niet tevreden ,en heb ook de pomp vervangen door een andere met hogere druk,was eerst 16 bar, nu 22 bar....
...kracht is nu helemaal naar mijn wens, ook miste ik werkverlichting en een lier op de kraan,dus ook stroomdraden doorgevoerd en nu kan ik beide ook op de kraan gaan maken....
...hierboven de 1:1 kraan met de lier,eerste foto is in transport stand, de tweede in arbeids stand...
....eerst een basis plaat gemaakt die met de al bestaande boutjes in de kraan vast gezet wordt...
...en na montage ziet het er dan zo uit...
...daarna de verlichting gemonteerd...
...daarna de lier ontworpen,de aandrijving gaat door een 12 volt micro motor,die in de trommel gemonteerd word...
...daarna de onderdelen gemaakt...
...en na het samenstellen een kracht test gedaan, het liertje kan een klos soldeertin optillen van 0,5 kg wat ik meer als genoeg vindt...
....daarna het geheel gemonteerd op de basisplaat....
...daarna het geheel gedemonteerd,in de lak gezet en weer gemonteerd...
...ook krijgt de kraan nog een uitbreiding, er komt nog een fly-Jib bij....
...deze eerst nog in elkaar zetten, de foto's zijn van de site van ScaleArt,dan heb jullie een beetje een idee hoe het eruit ziet...
Groetjes, Charlotte.