Bouw Cat CT660 truck met Nooteboom euro pendel-x interdolly 3-smalbed-6 dieplader

Hallo Charlotte met de kerstdagen voor de deur, heb je nog een mooi klusje te doen, zo te zien nog 17 schijven maal 13 gaten boren en tappen.;)
Het ziet er geweldig uit, kan je trots op zijn.
Groet Leo.
 
Dank allemaal voor de "leukjes'..:thumbsup:
Dank Fixit, :thumbsup: nou ja, het zijn 2 verschillende opleggers, dus dat uit elkaar houden lukt wel hoor.
Dank Marceline,:thumbsup:
Dank Leo :thumbsup:, gaatjes boren gaat wel lukken, zie het eerdere verslag van het prototype van de draaitafels,draad tappen wordt wel een dingetje,maar zoals met al het serie-werk, gewoon in etappes doen dan blijft het leuk.;)
Daarna zijn de armen waar de wielen aan gaan komen aan de beurt, wordt veel freeswerk....:eek::rolleyes::cool:

Groetjes, Charlotte.:bye:
 
Hallo Luitjes,
...even iets anders als de opleggers...
...zomer vorig jaar gaf de zwenk motor van de palfinger kraan ,die op de Cat Ct660 gemonteerd is,de geest....
...had ooit al een andere, sterkere motor gkregen van ScaleArt, maar nog nooit de tijd genomen om die te monteren..
...nu de motor het niet meer deed,de kraan met de hand gedraaid, wat heeel zwaar ging,dus ook geen wonder dat zo'n klein motortje de geest geeft...
...de kraan gedemonteerd van de truck,en uit elkaar gehaald om te kijken waarom het zo zwaar draaide, hiervoor geen oorzaak kunnen vinden...
...ik zag wel dat de olie groefjes heel klein waren,en ik had al niet veel vermogen in de kraan zitten,dus besloten om de kraan te gaan modificeren en geen eindeloos draaien meer te maken, maar de slangen rechtstreeks door de voet heen te voeren, zoals ook leimbach en anderen dat doen.
....hierdoor is het werkbereik van het draaien ongeveer 200 graden , van de ene zijkant naar de andere zijkant....
...voordeel hiervan is dat het draaien niet meer zwaar gaat omdat de o-ringen van de olie- doorvoer geen weerstand meer geven...
...dus het geheel aangepast en weer terug gebouwd op de truck, en draaien gaat nu heel soepel,ook de kracht is behoorlijk toe genomen,maar ik was toch nog niet tevreden ,en heb ook de pomp vervangen door een andere met hogere druk,was eerst 16 bar, nu 22 bar....
...kracht is nu helemaal naar mijn wens, ook miste ik werkverlichting en een lier op de kraan,dus ook stroomdraden doorgevoerd en nu kan ik beide ook op de kraan gaan maken....
...hierboven de 1:1 kraan met de lier,eerste foto is in transport stand, de tweede in arbeids stand...
....eerst een basis plaat gemaakt die met de al bestaande boutjes in de kraan vast gezet wordt...
...en na montage ziet het er dan zo uit...
...daarna de verlichting gemonteerd...
...daarna de lier ontworpen,de aandrijving gaat door een 12 volt micro motor,die in de trommel gemonteerd word...
...daarna de onderdelen gemaakt...
...en na het samenstellen een kracht test gedaan, het liertje kan een klos soldeertin optillen van 0,5 kg wat ik meer als genoeg vindt...
....daarna het geheel gemonteerd op de basisplaat....
...daarna het geheel gedemonteerd,in de lak gezet en weer gemonteerd...
...ook krijgt de kraan nog een uitbreiding, er komt nog een fly-Jib bij....
...deze eerst nog in elkaar zetten, de foto's zijn van de site van ScaleArt,dan heb jullie een beetje een idee hoe het eruit ziet...

Groetjes, Charlotte.:bye:
 
Ja prachtig charlotte, die doorvoer demonteren, en je slangen rechtstreeks, is denk ik ook een goed oplossing, ik heb bijv bij mijn manitex kraan, en bij mijn autolaadkraan in opbouw, ook geen doorvoeren, dit is dan wel electronica, (wat makelijker zou moeten kunnen tenopzichte van jou hydroliek systeem), alleen even opletten, dat je altijd weer terug draait , mocht te een keer wat voor je auto opgepakt hebben. maar als dat het grootste probleem is. Je lier is ook echt een toevoeging , gaat het kantelen hand matig? En een fly jip mooi hor, dat maakt alles compleet :rofl:

Mvg bertus
 
Je lier is een prachtig stukje techniek geworden Charlotte :thumbsup:, een motor ingebouwd en nog gelagerd ook. Die fly-jip ziet er ook goed, een mooie uitbreiding van je kraan, en wat die dan tilt is maar bijzaak het gaat om het model.
Groet Leo
 
Dank aan de leuk aanklikkers,:thumbsup:
Dank Bertus,Marc en Leo.:thumbsup:
@Bertus: in het echt gaat het kantelen hydraulisch,helaas is dit in het klein ( 1:16 ) niet na te bouwen,zou door de verhoudingen de arm te veel ontsieren,dus gewoon met de hand kantelen,maar dat geeft niet, want je moet bij gebruik van de lier ook de kabel nog in de verschillende geleiders doorvoeren naar de punt van de tweede arm of de Jib als deze gebruikt wordt,dat gaat in het echt ook zo, heb ik op een filmpje gezien.:rolleyes:
Deze geleiders/rollen moet ik ook nog maken.;)

Groetjes, Charlotte.:bye:
 

Bijlagen

  • thumbsup.gif
    thumbsup.gif
    1,2 KB · Weergaven: 89
Charlotte, ik zie dat je een messing vul bus hebt gebruikt tussen het motortje en het lager. Ik he iets dergelijks gemaakt , zonder de vulbus; je kunt er een 18x12x4 lager voor gebruiken , die schuif je met enige kracht over het aluminium motorhuisje heen.
Iets voor een volgend project natuurlijk, niet meer voor deze , heel fraaie toepassing!
Cor

Edit, even het plaatje er bij gezocht, hoe ik dat had gedaan voor de aandrijving van een wiel:

schermafbeelding-2023-08-01-220014-png.548215
 
Laatst bewerkt:
Hoi Cor,
bedankt voor het mee denken,:thumbsup:
...de lagers die ik gebruikt heb komen uit de "rommelkist" ,en de motor kant is ook gelijk de steun voor die zijde,
vandaar het messing buisje,daar valt weer een ander buisje in,en de nok achter de motor valt in de uitsparing van het messing buisje ,waardoor de motor stil blijft staan....

Groetjes, Charlotte.:bye:
 
Ja Charlotte, ik snap het wat je gedaan hebt en waarom, ik wilde je er alleen maar op wijzen dat het nog kleiner en misschien eenvoudiger kan met een passend lager direct op het alu motorhuis. Maar als je het lager al had liggen, ja, dan is je keus nog begrijpelijker, toch?
Cor
 
Wat gaaf weer! Die gearmotertjes zijn retesterk! Ik gebruik ze ook! Ze worden ook gebruikt in deuren/sloten.

Het is weer genieten hiero!:beer:
 
Dankjewel CobaltBlue ! :thumbsup:
Hallo Luitjes, weer wat verder...
....nog een steuntje gemaakt om de lier op zijn plek te houden....
...in transport toestand wordt de lier op z'n plek gehouden door een klein magneetje...
...in het echt zit er op de behuizing een groene flitslamp ,die flitst als de kraan in bedrijf is...
...en als je toch bezig bent.....
...een witte led voorzien van groefjes, en een kleurtje met transparante lak...
...led uit op de behuizing...
...led aan op de behuizing...
....later in een video zal het flits effect te zien zijn...
...daarna verder met de kabel geleiders...
...schijven uit de scheeps- beslag modelbouw, gat opgeboord voor de plaatsing van lagers...
....en de verschillende geleiders gemaakt....
...ook de kraan kop gemaakt....
...deze is demontabel van de mast zoals bij de echte kraan....
...kabelstrop gemaakt...
...hijsblok gemaakt....
...de haak zit los in het blok, zodat hij ook nog overgezet kan worden in een 2 -kabel /parts hijsblok...
...haak gemonteerd...
...en de eerste hijs bewegingen....

Groetjes, Charlotte.:bye:
 
Laatst bewerkt:
Dankjewel Fixit,bvdh en trialrolf.:thumbsup:
Dank Allemaal voor de "leukjes " .:thumbsup:

Groetjes, Charlotte.:bye:
 
Hi, Cat!

Het is weer te mooi voor woorden.
Uh, d'r zijn knipperledjes. Ook in't groen. Spanning er op en ze knipperen!
Snel- of langzaamknipperend. Enkele kleur of RGB. Alle combies zijn er!
 
Hi, Cat!

Het is weer te mooi voor woorden.
Uh, d'r zijn knipperledjes. Ook in't groen. Spanning er op en ze knipperen!
Snel- of langzaamknipperend. Enkele kleur of RGB. Alle combies zijn er!



Waar kun je deze kopen, ik zou deze ook graag willen voor op mijn toekomstige laadkraan project.

Mvg Richard
 
Back
Top