bouw cat.

Virgil bedoeld deze: 2 Brothers RC - Bussum
Is eigenlijk dezelfde set, maar dan zonder waterkoeling in het roer. De verzendkosten vanuit Duitsland zijn 16,50 euro. In Nederland bij 2 bro's halen scheelt dan inderdaad een stuk. Waterkoeling is op verschillende manieren toe te passen, dus dat vormt geen probleem.

De motorkeus kan zoiets worden: Hobbycity Online R/C Hobby Store : KD36-60-09L 2700kv Brushless Inrunner $29.95
Dit is een type 500 L BL motor. Dit type heb ik zelf ook eens gebruikt maar dan een 10 winder. Ik vaarde op 16 cellen en ging daarmee 71,6km/h. Dit was dan met een 'originele Vortex', maar ik denk dat de chinese motoren ook prima presteren.
Jij zou op 12 of 14 cellen kunnen varen met deze motor (de 10 winder had minder kV, dus 16 cellen op een 9 winder is wat gek als je voor de fun vaart)

succes

ben nog altijd op zoek naar een vaste koppeling zoals jurriaan bij mijn topic al vermeld weet iemand waar deze te krijgen zijn voor op de 3,2 as met roer?

trouwens niels hoe ga jij de overbrenging doen met of zonder vaste koppeling?

ben nog altijd op zoek naar een vaste koppeling zoals jurriaan bij mijn topic al vermeld weet iemand waar deze te krijgen zijn voor op de 3,2 as met roer?

trouwens niels hoe ga jij de overbrenging doen met of zonder vaste koppeling?

Graag je eigen topic gebruiken.

En een beetje gedult mag ook wel.

Ik ben niet tevreden over de lengten spanten,
deze ga ik opnieuw uit het hout halen. Wat voor gereedschap gebruiken jullie voor dit zeer breekbaar werk?

Hoi Niels,

de motor in de link die ik je gaf is de L versie, het type is: KD36-60-09L 2700kv

36 = de motor diameter (500-600 type motor)
60 = de lengte (een 'L' serie dus)
09 = het aantal windingen
2700kV = het aantal toeren per volt

Als je motoren opzoekt met ongeveer deze specs, dan is het goed. Vaak is aan de naam van de BL motor al te zien welke specs deze heeft.

De 'S' serie is meer voor twin cats van 70/80cm of een monootje op 3s lipo. De XL motoren zijn eigenlijk te bruut voor dit formaat cat. Niet aan beginnen dus

groeten Jurriaan

p.s. Een vaste koppeling is een must, je komt nu in het 'echte' werk terecht. Kruiskoppelingen zijn zo weg ;)

hallo,

De spanten van de cat waren heel zwak, toen ik de plaat bekeek was de binnenste laag van het triplex een soort van gatenkaas. Ik heb een nieuw plaat gehaald en ik heb toen op aanraden van mijn vader aan de cat van Frank begonnen. Omdat dit veel minder zaagwerk is, dus kan er minder fout gaan.

Ik heb tot nu toe al alles uitgezaagd en passend gemaakt.
Hoe kan ik de cat het beste uitlijnen zodat hij kaars recht word???
Kan deze regelaar alleen maar gebruikt worden in combinatie van lipo's (omdat bij Battery alleen maar: 2-6S Lipoly staat) http://www.hobbycity.com/hobbycity/...t_Name=Turnigy_Marine_120A_Brushless_Boat_ESC

Hier een foto.
Foto-LCK3EBSV.jpg

Laatst bewerkt:
Ik heb een vlakke houten plaat gebruikt waarop ik een aantal stukken latjes heb gezet , die ervoor moeten zorgen dat de boel niet krom trekt bij het lijmen. Ik heb geen foto van deze bouwmal gemaakt. Heb hem twee weken terug gedemonteerd.

De informatie die wordt gegeven bij die regelaar is zeer beperkt. Hier kan ik niet uithalen of je het afslagpunt van de regelaar kunt instellen m.b.t. Nimh accu's.

Hoe groot wordt de catamaran?

Hoi,

bedankt voor de info.

De cat word 70CM. en wil op 12 of 14 cellen gaan varen.
Je hebt hem trouwens mooi ontworpen zeer goed te bouwen.

Da's mooi dat ie goed te bouwen is. Nu moet ie nog goed gaan varen ;-)
Waarschijnlijk dat ik morgenavond een volgende poging waag.

Ik ga morgen hout halen voor de beplating, 1MM triplex. Hier wil ik dan een 25grams mat over doen. Is dit een verstandigen keuzen?

hallo,

Ik wil eerst de beplating op maat maken en daarna lamineren, (de binnenkant) en daarna erop doen. Sprint de glasvezel er dan af? Of valt dat mee??

Vandaag heb ik de latjes langszij gemonteert.

Morgen wil ik de beplating met karton gaan maken om de maat goed te krijgen.
Voor de beplating is het ook mogelijk om een polyester plaat te gebruiken van 1MM ??
Of moet ik gewoon voor hout gaan..

Hier een foto hoe het ervoor staat.
Foto-3VMBTQJS.jpg

Hoi Niels,

ziet er goed uit en ik zie dat je slim bent geweest en een latje tussen de punten gelijmd hebt voor de versteviging onder het bouwen.
Ik zou geen 1mm epoxyplaat nemen, bouwen met hout gaat makkelijker en je kan het eerst gewoon verlijmen met watervaste houtlijm.

Ga op deze manier verder, ziet er netjes uit

groeten Jurriaan

hallo,

Dan ga ik gewoon voor triplex. 1 MM of 0.8MM. Wat zouden jullie nemen?
En wat voor een glasveweefsel zouden jullie erover doen. (g/m²)
de tunnel moet steviger worden. de plaat die de tunnel gaat vormen wil ik met koolstof lamineren. Is dit ook een verstandigen keuzen?

Verder heb ik ook al een mal gemaakt war ik de romp overzet bij het lijmen van alles zodat hij niet krom gaat trekken.

Hoi niels,

ik zou de tunnel van 3mm triplex maken. Dan hoef je deze niet extra met carbon te lamineren en kan je gewoon glas gebruiken.
Bij al mijn eigen zelfbouw cats heb ik dit ook gedaan, zo vormt de tunnel een sterke ruggengraat voor de rest van de romp. Wel zijn deze allemaal gelamineerd met carbon of carbon/kevlar, maar dat is puur voor de looks! :)

Het doek voor de buitenkant, sja dit is een beetje afhankelijk van je setup denk ik altijd maar. Mijn laatste cat heeft 160gr/m2 aan de buitenkant omdat hier een heftige setup in ligt. Andere cats heb ik met 50gr/m2 op de bovenkant en 80 gr/m2 aan de onderkant gelamineerd.

Jurriaan

ok, dan neem ik 80grams.

Mijn vader gaat morgen bestellen bij polyservice, dan bestelt hij gelijk dat van mij mee. (scheelt mij de verzendkosten) dan laat ik dat carbon achterwegen. want ik heb er ook nog nooit mee gewerkt. En het lijkt me zonden om deze romp als een proefkonijn voor mijn laminerwerk met carbon te aan gebruiken.

Verder heb ik gezecht dat de cat 70cm werd. dit is de lenten van de drijvers. de totale lenten is 75 cm.
de setup: ik denk dat het die bruchless word die jij zei. En ik ga de komende week eens voor een goede bijpassende regelaar kijken.

Hoi,

ik ben bezig met het uitzagen van de tunnel. maar tot waar moet ik hem laten doorlopen.
Mag ik dit zelf bepalen? of zijn hier standaart maten voor?

Back