Bouw Cat385CL Graafmachine



voorzijde van het track frame dicht gelast, en het uit-stekende vuilopvang plaatje gelijk ook vast-gelast .


daarna de sub-frames op de draaibank opgespannen en voorgeboord....


om ze daarna uit te draaien op maat van de lagers....


die daar dan weer in moeten passen .


zo is dan aan beide zijden het lager uitgedraaid, daarna afstands ringen gedraaid voor tussen de lagers, en opsluitringen die de lagers in het frame houden.


Na montage ziet het er dan zo uit.
Bij de tekening gaan ze uit van de aandrijving van de sprocket in het track-frame, ik ga het maken vanuit het middenframe, daarom heb ik de sub-frames ook massief gehouden, en voorzien van een dubbele lagering.
 
Laatst bewerkt:

daarna de vorken voor de spanrollen gemaakt van aluminium.


de vorken worden naar buiten geduwd door een sterke veer, aan de achterzijde van het vierkante blokje in het track frame komt een moer op het draadeind van de vork, waarmee de druk van de veer een voor-instelling gegeven kan worden.....


....zoals hierboven te zien is.


Daarna heb ik de draagrol houders gemaakt uit vierkant materiaal, eerst profiel op maat gefreesd....


..daarna in blokjes gezaagd met de zaagfrees en verder na -gefreesd.

Daarna zijn de gaten geboord, op de achtergrond een foto van de echte houders .


Daarna de houders op de track frames gemonteerd.

Daarna de assen en de rollen gedraaid...


...en gemonteerd.
 
Laatst bewerkt:
View media item 238398

Daarna de span wielen gedraaid, en uitgeboord om ze verder na te draaien op de juiste lager maat.


Het na-draaien...


het passen van de lagers...


Assen op maat gemaakt en de wielen gegraveerd met "Cat " .

Daarna zijn de wielen in de vorken geplaatst.

Groetjes ,Charlotte :bye:
 
Laatst bewerkt:
Dank je wel,

weer wat foto's:

Na de spanwielen volgen de sprockets, ik maak een dummy van aluminium om te testen of de tandbereking klopt/ uitkomt, daarna pas aan de slag met de stalen sprockets.


het uitdraaien van de binnenzijde, waar de lagerhouder in valt.


daarna de voorzijde vlak draaien en op dikte.

dan zijn de wielen klaar om de tanden in te frezen.


verdeeltafel uitgeklokt, klauwplaat geplaatst en het frezen kan beginnen...



eerst de alu prop opgespant, en de verdeling getest.


daarna de stalen sprockets gefreesd....


...en gereed in ruwe staat.


schuine rand aan de binnen en buiten zijde draaien...


en verder na-bewerken met de dremel, op de foto is de onderste gereed, de bovenste nog niet.
 
Laatst bewerkt:

en dan ziet het er zo uit op het frame.....


daarna een spie-gleuf uitgestoken in de sprockets ...


hierboven de tekening van het bouwplan, ook hier ga ik weer mijn eigen weg, omdat het niet aan het origineel voldoet.
ook de bevestiging vondt ik niet goed, vandaar de spie-gleuf.


Hier een foto van de originele sprocket, duiedelijk is te zien dat er 2 rijen met bouten zijn, 1 rij waar de vertanding mee vast geschroefd is, en 1 rij waar het deksel mee vast zit.


hier dus mijn oplossing, de tussenring wordt vanaf de achterzijde op de sprocket vast geschroefd, en na bevestiging van de sprocket op de as, kan het deksel vastgeschroefd worden. Op het deksel zijn ook de vul en aftap schroef gemaakt voor de olie van het planetaire tandwielstelsel wat er bij het origineel in zit.


...en dan ziet het er zo uit op het frame.


op de as is een moer vastgelast, die later op maat gedraaid is, en waartegen de sprocket vastgedraaid kan worden.


deze fungeerd ook gelijk als afstandhouder, zodat de sprocket op de juiste positie komt in het frame.


In de as is een spie-baan gefreesd, en draad getapt.


Door de spie heb je een slip- en spelingsvrije verbinding van de sprocket die de krachten op kan vangen....


...en met een boutje wordt alles op z'n plaats gehouden.


aan de binnenzijde van het frame komt de aandrijving van de sprocket dmv een ketting en kettingwiel, ook deze wordt bevestigt met een spie en boutje.


hier een plaatje hoe de aandrijving gaat komen, onder het midden-frame komen de motoren met een vertraging, die via de ketting de sprockets aan gaan drijven.

Maar eerst gaan de rupsen gemaakt worden....

Groetjes Charlotte :bye:
 
Laatst bewerkt:
Dag Charlotte,
Heb eens u systeem van de spanrollen bezien en ik moet eerlijk het volgende constateren, volgens mij met deze opstelling spant u inderdaad de veer meer op maar in realiteit verkort u de center afstand tussen loopwiel en tandwiel die als gevolg een slappere ketting geven toch omdat het loopwiel achteruit wordt getrokken. in het echt zit de pluinjer op een veer tegen het overslaan van de ketting op het tandwiel die wordt ter gelijke tijd op spaning gehouden door een cilinder met vet die het loopwiel naar buiten duwt zodoende een constante druk te behouden toch. bij mij ontwerp kan ik de druk verhogen van de veer maar het loopwiel blijft tegen de ketting aanduwen die komt niet terug zodoende dat een constante druk gewaarborgd is tegen de ketting. maar ik kan het ook mis bezien hebben hoe het bij u kraan werkt . maar het zou jammer zijn dat men met zo een detail later problemen krijgt .

Groetjes johan
 
Je verhaal klopt wel voor wat de werking in het echt is, maar de foto toont dat de rupsen gespannen blijven, maar als de machine over een ongelijke ondergrond rijdt het loopwiel wèl naar achteren kan verplaatsen, als de rups 'relatief' korter wordt:

068_zpsa4a46337.jpg


De veer zorgt voor de voorspanning van de rups, en de moer begrenst de spanning als de rups geheel op een vlakke ondergrond staat.

Het klopt natuurlijk dat de rupsen bij een graafmachine met een vetspanner eerst op spanning worden gebracht, maar dat detail lijkt me overbodig in een model, ook al omdat het niet of nauwelijks te zien is.
Cor
 
Denk dat je het verkeerd bekijkt Johan ;)

De veerspanning wordt geregeld met het draadeind , moer losser geeft meer veerdruk op de ketting die zodoende gespannen wordt. De hoeveelheid spanning die de veer levert is vrij eenvoudig aan te passen en indien nodig simpel te verhogen met een dikkere/zwaardere veer gezien daar nog ruimte voor is in het frame.

Ik zeg goed uitgevoerd Charlotte ;)
 
Dag helicor,

ergens heb je wat gelijk dat wel maar in deze opzet kan de rups onmogelijk worden bij gespannen omdat het loopwiel niet vooruit kan dus is het gokken met de lengte van de rups als die gemaakt is en na wat slijtage dan is het over met op spanning zetten .
Gr johan
 
Natuurlijk is dat niet het geval: als er slijtage in de rups komt, dan draai je het moertje dat hem nu op zijn plaats houdt gewoon een of twee slagen terug, en het loopwiel komt verder naar buiten.
Cor
 
Bedankt denman en Wezl,

Hey Luitjes,wat een discussie !
Idd,het werkt anders als bij een echte kraan.
Kan ook niet anders,aangezien de rups in verhouding niet zo zwaar weegt als bij een echte,alhoewel 1 rups toch nog 1 kg weegt.

Wat heb ik geprobeerd in de praktijk:
Volle veerspanning op de rups-->gaat rups zwaar van lopen.
Licht in te drukken veer--> bij enige weerstand wordt het spanwiel richting sprocket getrokken.

Uiteindelijke situatie :
Zwaardere veer geplaatst,en door de moer aan te draaien de rups ietwat "hangend " gemonteerd (vindt ik ook er het mooiste uit zien ), en daarna getest met gewicht erop tot 35 kg,loopt als een zonnetje.

Ook nu in het eindstadium van de bouw loopt de kraan nog steeds heel mooi, en bij een huidig gewicht van 33,5 kg ,eindgewicht zal +- 35 kg zijn.

O ja,de rups kan nog steeds ruim genoeg bijgespannen worden indien nodig 1-1,5 cm ,wielen uit elkaar dus !, is meer als genoeg.

Groetjes Charlotte :bye:
 
Laatst bewerkt:
ja idd maar dan ben je spanning van de veer kwijt en een losse rups als resultaat. maar goed ik ga ni verder in dit thema.
johan

Hallo Johan,

Je hebt wel gelijk bij een echte 1:1 het opspannen van het voorwiel dit wel aan de orde is, maar een schaalmodel kan heel goed met het spansysteem van Catwoman toepast, dit werkt perfect.

En van slijtage is nauwelijks sprake, want wat rijd een schaalmodel nou echt in werkelijkheid, per demo misschien 2 a 3 meter dan heb je het wel gehad, dan zullen de rupsen niet echt van slijten en zal er geen sprake zijn van slappe kettingen.

Modelbouw is concessies doen, 100% nabouwen is haast onmogelijk, er zijn bepaalde onderdelen die je nooit voor 100% kan nabouwen.
Kijk alleen maar eens naar de boutjes en moetjes die je gebruikt in de modelbouw.
Ik zelf gebruik boutjes van 0.4mm, 0.6mm, 0.8mm, 1mm, 2mm, 2.5mm 3mm en 4mm boutjes, toch zijn deze boutjes en moertjes soms nog te groot in vergelijking met de 1:1

Charlotte, Excusus voor het topic vervuiling.
 
Dankjewel Allemaal,
Charlotte, Excusus voor het topic vervuiling
Geen punt Piet,
Ik weet niet wat voor werk Johan doet,maar ik zelf kom uit de technische hoek, en door ervaring weet je of iets werkt of niet.
Het is gewoon heel simpel; de rups moet een bepaalde spanning hebben, vergelijk het maar met een fiets ketting,als deze te los staat slipt hij over de tandwielen, staat hij te strak, dan heb je overmatige slijtage en het loopt niet goed.
Bij de rups gewoon hetzelfde, te strak is niet goed, te los ook niet.
Ik had eerst een minder sterke veer toegepast, dit bleek niet goed te gaan, als er tijdens het rijden weerstand op de rups kwam, dan werd het spanwiel naar binnen getrokken. Vervolgens een sterkere veer geplaatst,en alles werkt goed.
Door de moer is de rups strak te zetten, en ook slapper, net wat je wilt.
Inmiddels is de kraan 33,5 kg,eindgewicht zit rond de 35 kg, en het werkt nog steeds goed.

Charlotte.
 
Weer verder met wat foto's :
Bouw van de rupsen.


eerst de schalmen maken uit strip materiaal, hierbij wordt volgens de methode pakketfrezen gewerkt, aantal strips op maat gezaagd,en in 1 keer frezen.

start van het frezen....


ene zijde gereed, alles omgedraaid en de andere zijde vlak frezen,en gelijk op hoogte.


hier zijn alle strips gereed, ook de boven en onderzijde zijn vlak gefreesd, met zwarte stift aangegeven hoe de schalmen uit de strip gehaald worden.


eerst wordt de "z" vorm in de strip gefreesd.


tweede zijde "z" frezen..


schuine rand frezen voor de vrijloop van de schalmen.


en de strips zijn gereed om in stukjes gesneden te worden tot de uiteindelijke schalmen.
 
Laatst bewerkt:

met een zaagfrees worden de schalmen uit de strips gesneden, veel werk,maar ze zijn wel gelijk op de juiste hoogte.


na het zagen heb je dan ruim 220 schakels die verder bewerkt moeten worden...:cool:


daarna de ronde zijde frezen met een kwart ronde frees...


en weer wat verder....:)

daarna de gaten boren...


de gaten voor de bevestiging van de rupsplaten boren...



gelijk de schakels in 2en verdeeld, aangezien de bouten voor de rupsplaten te bevestigen niet symetrisch zitten.


hier een foto van de echte rups, aan de wielzijde zit een rand op de schakels, ook die wil ik terug laten komen....


ook de gaten waar de moer in moet komen heeft een vlak oppervlak, helaas te klein om met een frees te doen, dus alles met de vijl gedaan.


en hier zie je dan het eind produkt, ook de rand is er in gefreesd, en het vlak waar de moer tegen aan komt is vlak.
 
Laatst bewerkt:

daarna zijn de pennen en bussen gemaakt, bussen uit vol materiaal, de pennen heb ik gemaakt van M3 boutjes waarvan de kop afgedraaid is, en de bout verder op lengte gemaakt, beide zijn van rvs.


daarna kon het opbouwen van de ketting beginnen...


en verder....


toen bleek dat er bij een groot aantal ( 50 stuks ) schalmen een maat afwijking in was geslopen, hoe dit op te lossen ?:confused:
met Tig-lassen 1 zijde van de schalm dichtgelast, en weer vlak gemaakt en opnieuw geboord .:cool:


daarna ging het weer voorspoedig verder...





eerste ketting gereed....


..en de tweede...


assen voor de looprollen uit rvs staf..


aan de ene zijde wordt een kop opgelast, en de andere zijde komt schroefdraad.


en weer gereed...


gat in de lager blokken verzonken.


looprollen uit messing gedraaid..
lagerbussen uit brons ( van Conrad ) in de rollen geplaatst..


de looprollen geplaatst op het frame..


en de ketting gespannen.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top