Bouw depron ASK21

ziet er supergoed uit, dit weekend maiden>??

Vanavond nog effe afbouwen;)

Dan kun je dit weekend invliegen:p
Dat zal helaas niet lukken jongens (nog buiten het weer om :onweer:)
Ik wacht nog op wat spullen. Voorwiel en regelaar kunnen elk moment op de deurmat vallen, maar het juiste motortje is pas deze week besteld. Deze is in HongKong nog niet op de bus gedaan, dus dat gaat nog zeker anderhalve week duren. Ik maak dit zover mogelijk af en dan kan ik weer verder met de bouw van mijn grote zwever.
Mocht het weer ineens helemaal opknappen kan ik hem eerst zonder motor vliegend maken, maar waarschijnlijk is de motor er eerder dan het geschikte weer.

Nog te doen:
- voorwiel monteren
- kleine schaats achterop
- richtingroer monteren (ligt al klaar)
- rolroeren uitsnijden in vleugel
- plaatsen servo's en stuurstangen
- motordrager maken
- kap scharnierend maken
 
De skid achteraan de romp is gemaakt van een stukje 5mm balsa dat in vorm is geschuurd. Ik heb er dunne CA op laten lopen om hem harder te laten worden.
713347fa3a2a85427.jpg


Alle roeren zijn aangesloten. De hoogteroeraansluiting heb ik al eerder besproken, hier een detailfoto van de stuurstangaansluiting:
713347fa3a459022f.jpg


De hulzen voor de aansturing van de rolroeren komen onder de vleugel uit de romp. De gaatjes hiervoor moesten scheef het depron in lopen. Ik heb hiervoor een stukje koolstof gebruikt waar met de dremel een puntje aan is geslepen. Als je die een beetje ronddraait duw je hem zo het depron in.
713347fa3a2aa6f56.jpg


De stuurstangen zijn enkelvoudig 90 graden geknikt. De roerhorns voor de rolroeren schuiven er overheen bij het aanbrengen van de vleugels.
713347fa3a45bdcc5.jpg


De servo's zijn als volgt in de romp geplaatst. Ze zijn vastgezet met hot glue.
713347fa3a4566dd3.jpg


Het schot links op de foto is slechts ter ondersteuning van de stangen naar de rolroeren.

Vandaag heb ik wat spullen binnengekregen: het voorwieltje (18 mm doorsnede, maar wel een idioot groot gat van 2,5mm!) en de ESC. Ongelofelijk hoe klein dat spul is.
713347fa3a2b4e45d.jpg


Op de ESC staat "bulletproof speed controller" :2gunfire:. Zou mijn vliegtuig hiermee sneller dan een kogel gaan :confused:

Als laatste een beeldende voorstelling van de controls
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Prachtig....
Heb jij ook zo'n hekel aan die brommende kleine servo's? Je krijgt het er niet uit hé?
 
lipo in de neus en je kunt al zien hoe hij vliegt:).
Blijft mooi om te volgen, en weer enkele brijkbare tips rijker;)
 
Hee Fotor & Arjan,

die brommende servo's heb ik ook wel eens gehad, vaak een kwestie van weerstand.

Ik heb het wel minder gekregen door een paar druppels teflonspray op de pushrods te doen, waardoor ze makkelijker door de geleide-buisjes kunnen lopen.

Verder een errrruuggg leuk roject Fotor :D

Grtz,
Menno
 
Wát een leuk ding, en dan vliegt 't nog niet eens...
Je kan nog wat gewicht besparen door de pushrods krapper af te knippen :-)
Bart
 
die hxt-500 kan er inderdaad van van dat brommen, maar als het goed werkt is het niet supererg zou ik zeggen :wink:
 
Heb jij ook zo'n hekel aan die brommende kleine servo's? Je krijgt het er niet uit hé?
Het zijn dan ook 'el cheapo' servo's van een paar dollar per stuk. Alleen de rol-servo bromt, de andere 2 niet. Dit is wel de aansturing met de meeste weerstand. Ik heb niet het idee dat ze hiervan 1-2-3 doorbranden, dus ik laat het lekker zo.
Je kan nog wat gewicht besparen door de pushrods krapper af te knippen :-)
Dat gaat nog wel gebeuren. Maar nadat de vooraf afgeknipte stuurstang voor hoogte nog maar netaan bij de servo kwam heb ik de rest even iets langer gelaten.

Qua gewicht zit ik goed op schema. Kist zoals hij nu is met accu, ESC en voorwiel erbij weegt 154 gram. Dan komen de motor (ca 8g), propeller en motorsteun er nog bij. Ik ga dus akelig dicht bij de opgegeven 165 gram komen.
Het nieuwe motortje is nog niet verstuurd uit HongKong, beetje jammer. Dat wordt wachten. Eerst maar weer met de Sagitta verder. Nou oke, heel misschien voor die tijd wat zweefstartjes.
 
Hij heeft gevlogen!

Het voorwieltje is in een triplex kastje gemaakt. Dit wordt simpel in de romp gesneden. Alleen erg jammer dat in de romp een servo in de weg zit... De wielkast kan daarom niet helemaal in de romp verzinken en steekt wat uit. Hier maak ik nog wel een mooi depron randje omheen, dan stoort het niet meer.
713347fce2bf68a5e.jpg


De kap is vastgezet aan de romp. Aan de voorkant is een simpel CA scharniertje gebruikt dat in het depron gezet is, de achterkant klikt vast met een klein magneetje.
713347fce2bf912ce.jpg


De ASK21 heeft zojuist zijn eerste vluchtjes achter de rug.

34 seconden, niet slecht!

Hij vloog niet onaardig. Wel heeft hij nogal de neiging naar rechts te rollen. De vleugels lijken goed recht te zijn, dus waarschijnlijk zit het in een klein verschil in instelhoek tussen links en rechts. Dat is gewoon op het oog geplaatst. Verder doen de rolroeren niet zo veel, wat me ook niet verbaast. Ze zijn dan wel over de hele spanwijdte, maar de koorde is net wat kleiner uitgevallen dan op de tekening, en daar zijn ze al niet groot. En dat zulke kleine rolroeren bij zulke enorme lage Reynoldsgetallen niet zoveel doen verbaast me niets. De vleugels hebben wel enige V-stelling, en als je goed het richtingroer erbij gebruikt gaat hij toch wel positief de bocht om. Het is een leuk ding!

Het motortje is onderweg. Nog een weekje geduld dus.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
een tip om de instelhoeg altijd gelijk te hebben bij de 2 vlegels.

Je neemt 2 blokken (ik gebruik oude luidsprekers van een radio) en je zet ze iets van elkaar dat de romp er net tussen kan.
Je monteerd de vleugels op de romp en legt het vliegtuig dus met de vleugels op de blokken.
Dan maak je met de romp de juiste hoek t.o.v de vleugels en je verlijmt alles.
best is wel om wat gewicht op de vleugels te leggen zodat ze goed tegen de blokken gedruik worden zodat er toch geen fout ontstaat.

Ik weet niet of het nog te corigeren is maar het kan nog voor anderen van pas komen.

Gefeliciteerd Raymond met de geslaagde vlucht. Hij vliegt blijkbaar meer dan behoorlijk.
Was dat nu je eerste volledige zlefbouw zwever?
 
Het is toch geweldig om te zien dat heeeel goedkoop erg leuke, goed vliegende dingen gemaakt kunnen worden. en wat is depron toch een heerlijk spul.

Mooi werk raymond mooi vliegbeeld.

GJ
 
Prachtig, ik zou niet zeggen dat hij van depron was :)
Als je toch de grotere motor wilt nemen kan je misschien een stukje lood in de tegengestelde richting kan laten bewegen van waar de motor heen gaat ;)
Oja nog bedankt voor de tekeningen en het scannen :)
 
een tip om de instelhoeg altijd gelijk te hebben bij de 2 vlegels.

Je neemt 2 blokken (ik gebruik oude luidsprekers van een radio) en je zet ze iets van elkaar dat de romp er net tussen kan.
Je monteerd de vleugels op de romp en legt het vliegtuig dus met de vleugels op de blokken.
Dan maak je met de romp de juiste hoek t.o.v de vleugels en je verlijmt alles.
best is wel om wat gewicht op de vleugels te leggen zodat ze goed tegen de blokken gedruik worden zodat er toch geen fout ontstaat.

Ik weet niet of het nog te corigeren is maar het kan nog voor anderen van pas komen.

Gefeliciteerd Raymond met de geslaagde vlucht. Hij vliegt blijkbaar meer dan behoorlijk.
Was dat nu je eerste volledige zlefbouw zwever?
De vleugels zijn niet verlijmd of zo, de instelhoek wordt bepaald door de stukjes 0,8mm staaldraad die op de juiste plek de vleugel in moeten prikken (zie eerder). Ik laat het voorlopig zo, er is prima mee te vliegen.

Eigenlijk was de bonsai de eerste zelfbouw, maar dat was niet meer dan de perfect gelaserde onderdelen in elkaar lijmen. Daarbij vind ik depron niet het 'echte' bouwmateriaal, hoewel je hier ziet dat je er wel prachtige dingen mee kan bouwen. De Sagitta beschouw ik toch als de eerste 'echte' zelfbouw zwever.

Als je toch de grotere motor wilt nemen kan je misschien een stukje lood in de tegengestelde richting kan laten bewegen van waar de motor heen gaat
Heb ik ook aan zitten denken. Of de accu op de een of andere manier aan de motormount mee laten bewegen of zo. Maar zonder die trucen en met de lichte motor zou hij het ook goed moeten doen, dus we gaan het gewoon proberen. Geen ingewikkelde dingen doen als het niet nodig is.
 
Ik weet niet hoor, maar als je hem uitbalanceert met de motor ingeklapt schuift het zwaartepunt toch enkel wat naar voren als je hem bij zet? Dat is misschien wel heel prettig gezien de neiging van veel zwevers behoorlijk up te gaan onder vol vermogen.

Zo maar een ideetje. Ik zou wat over hebben voor een zwaartepunt wat noor voren gaat op mijn elektrozwevers, dan zou ik de motoren niet zo ver hoeven dompen (=inefficiënt) of minder down hoeven te geven (=ook inefficiënt).
 
Back
Top